Homeassistent opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
Beste tweakers,

ik wil me een smarthome realiseren icm HA *HomeAssistent*

Infra/netwerk
1. Een proxmox machine met daarop HA
2. Installatie> https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
3. Netwerk configuratie etc!

thuis installatie *wat moet smarthome zijn*
- Rolluiken
- Verlichting *is niet urgent, maar toch*
- Als alles werkt, eventueel doorgaan met mijn cameras ReoLink - heb gezien zou goed werken met HA! Alle ReoLinks of bepaalde modellen?
- Keuken spul, bakoven, microwave etc
- eventueel andere

Ik heb volgens mij helaas ondiepe inbouwdozen verbouwt bij de rolluiken, moet nog even bekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnPRX3_XBdvtU61zK3vkEDr6GN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mdbfEUU8PX2t0ZKORdmRv4RV.png?f=fotoalbum_large

Met wat aansturen>
Hier en daar kwam ik uit op Shelly te nemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HarYO3tRLI5Ntyq6sD3Al3a2lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gkoaO6abjkkPmRBIDbsWYrHq.png?f=fotoalbum_large
Als ik alles zo heb gelezen, zou dit dus ook moeten werken.

----

Dit is wat ik realiseren wil, is dit haalbaar met alle spullen of~?

[ Voor 31% gewijzigd door theduke1989 op 10-06-2025 14:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ja zeker. proxmox draait op een hoop oude shit.
Hier op een dell latitude 7270 van 10 jaar oud

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Je moet eerst bedenken welk verbinding protocol je wilt gebruiken (Zigbee, Zwave, Wifi, Thread).

Zwave is zo'n beetje absolute en ook nog eens erg duur.
Wifi devices gebruiken bijna altijd cloud servers waardoor je afhankelijk wordt van de leverancier, het internet en minder secure bent
Thread is nog lang niet volwassen genoeg en heeft nog erg weinig devices beschikbaar

Mijn advies zou zijn om Zigbee te nemen en dus een Zigbee stick voor je HA server aan te schaffen en Zigbee devices te gebruiken voor je aansturingen.

Ikea levert veel goede en goedkope devices die ook werken op HA en op AliExpress kun je heel veel tuya devices met Zigbee vinden die ook prima werken en omdat het Zigbee is (en dus lokaal) ben je niet van Chinese leveranciers en/of cloud server afhankelijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Ben(V) schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:25:
Je moet eerst bedenken welk verbinding protocol je wilt gebruiken (Zigbee, Zwave, Wifi, Thread).

Zwave is zo'n beetje absolute en ook nog eens erg duur.
Wat een onzin. Juist deze Shelly Zwave module is niet duur en zeer betrouwbaar.
De keuze is aan TS.

Ikzelf gebruik deze modules met een Aeotec Zwave stick, Reolink camera's (zijn partner met Home Assistant) en vele andere integraties.

@theduke1989 Kies wat voor jou het beste werkt. Zwave is geen must en vaak kun je ook zigbee gebruiken maar pas op voor rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Proxmox is prima als je meer wilt draaien (of toekomstig meer). Wijst zich allemaal redelijk maar is wel extra laag om te leren. Daar is gewoon officiële installatie voor. Ja, hij lijkt onder deprecated te staan maar de headers staan er raar...

Qua Shelly, je linkt nu een ZWave device dus daar zal je dan nog een USB ZWave stick voor moeten hebben. Ze hebben ook Wifi en Zigbee modules.

Modules inbouwen in ondiepere dozen is wel lastig maar niet onmogelijk. Been there, done that. Maar kost 1 module inbouwen je wel 2 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@tlpeter
Zwave is echt wel duur kijk alleen een naar die Aeotec Zwave stick die 65 euro kost terwijl een rond de 20 euro kost.
Tevens is die Aeotec de enige zwave stick die nog te koop is.
Zwave is echt niet de toekomst.

@theduke1989
Inbouwen in ondiepe dozen kan zoals @Septillion al zei een uitdaging zijn, maar er zijn mini uitvoeringen waarbij het wel wat makkelijker wordt zoals een Sonoff ZBMiniR2.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 10-06-2025 23:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 12:35

BHQ

Shelly spul op Wi-Fi heeft geen cloud nodig en werkt prima met Home Assistant.

Shelly op z-wave zou ik niet doen, tenzij je specifiek een apparaat/sensor wil wat via dat systeem werkt, en waarvoor geen alternatief beschikbaar is op Wi-Fi (zonder verplichte cloud, dan..) of Zigbee.

Veel spul is ook wel te flashen naar b.v. Tasmota of esphome, soms met gebruik van een header - de vraag is of je dat wil.

Als je al een Ikea bridge hebt (de nieuwere) kan je die ook al koppelen met thread/matter, anders koop je voor 2-3 tientjes een Zigbee USB stickje en kan je daar zigbee lampen e.d. aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
BHQ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:18:
Shelly spul op Wi-Fi heeft geen cloud nodig en werkt prima met Home Assistant.

Shelly op z-wave zou ik niet doen, tenzij je specifiek een apparaat/sensor wil wat via dat systeem werkt, en waarvoor geen alternatief beschikbaar is op Wi-Fi (zonder verplichte cloud, dan..) of Zigbee.

Veel spul is ook wel te flashen naar b.v. Tasmota of esphome, soms met gebruik van een header - de vraag is of je dat wil.

Als je al een Ikea bridge hebt (de nieuwere) kan je die ook al koppelen met thread/matter, anders koop je voor 2-3 tientjes een Zigbee USB stickje en kan je daar zigbee lampen e.d. aan koppelen.
daar dacht ik dus ook aan, ik zie wel nadelen met zigbee wua ontvangst, mijn machine staat in de kelder, kan het dit allemaal opvangen_ en als ik naar de tweede verdieping ga zou dit dan ee probleem kunnen zijn.

Shelly is voor mij nog de eenigste wat in de buurt komt, ik moet alleen kijken of dit allemaal pastr.

zwave had ik niet in gedachten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
https://www.ikea.com/gb/e...cts-white-smart-50503409/

praten we hier dan over een module wat in de buurt van HA komt, of komt dit in de woongedeelde_

[ Voor 61% gewijzigd door theduke1989 op 10-06-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zigbee is een mesh omgeving en dat houd in dat bijna alle devices (alleen batterij devices niet) ook routers in het mesh netwerk zijn.

Met wifi moet je bereik vanuit een Acesspoint hebben, met Zigbee heb je dat niet nodig, maar kun je volstaan met een devices die allemaal ook routers zijn.

En alles wat wifi is kan potentieel ook gewoon een connectie met fabrikant servers opzetten, dat is in mijn ogen een security lek.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 10-06-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
ik lees wel gemengde reacties op HA>
https://community.home-as...lly-for-shutters/260555/4

https://www.shelly.com/co....gte=&filter.v.price.lte= helaas nog geen Shelly voor rolluiken met zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 12:35

BHQ

Shelly zou ik gewoon via Wi-Fi doen, niet via een ander protocol. Heeft niet echt zin ook.

Voor je rolluiken zou je een Shelly 2PM kunnen pakken (aannemend dat die 2 'pootjes' heeft, eentje voor naar beneden, eentje voor naar boven).. En als dat niet past, opbouwdoosje?

Qua Zigbee (voor dingen als lampen. bewegingssensoren): apparaten die vaste stroom hebben (b.v. lampen) zijn doorgaans ook routers, die helpen met het bereik. Apparaten op batterijen zijn dat niet.

Er is b.v. ook de smlight SLZB-serie waarmee je het Zigbee puntje wat tactischer kan plaatsen, maar het is ook een kwestie van proberen - USB verlengsnoertje om het stickje wat tactischer te plaatsen kan ook al helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door BHQ op 10-06-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:11:

@jack zomer
Inbouwen in ondiepe dozen kan zoals @Septillion al zei een uitdaging zijn, maar er zijn mini uitvoeringen waarbij het wel wat makkelijker wordt zoals een Sonoff ZBMiniR2.
ik heb het over proxmox en waarop het kan.. niet over inbouwdozen..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1