Plafond eerste verdieping isoleren garage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 14:26
Beste forumleden,

Is het verstandig om het plafond van de eerste verdieping van een garage te isoleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWWUHjTY_XSE04UjAHc1-alDnE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBTDA6GVV9tVWsi1TP4NNFY4.jpg?f=fotoalbum_large

Op het dak liggen geïsoleerde golfplaten met een isolatiedikte van 40 tot 60 mm (PIR). Dit is natuurlijk geen heel dikke isolatie.

Ik weet nog niet precies wat de bestemming van het pand wordt, maar het is niet uitgesloten dat er over een tijdje in gewoond gaat worden, bijvoorbeeld door mijn kinderen.

Er is op dit moment geen verwarming of ventilatie aanwezig. Wel is er nog enige natuurlijke ventilatie, vooral op de bovenverdieping, omdat het pand nog niet volledig is afgesloten.

Als ik alles straks ga afsluiten (dus bijvoorbeeld afpuren en de wanden isoleren), dan weet ik dat ik risico loop op vochtproblemen. Daarom stel ik dat voorlopig nog even uit. Zodra ik wel alles ga isoleren, wil ik ook zorgen voor mechanische ventilatie en mogelijk een eenvoudige en betaalbare vorm van verwarming, zodat het in de winter enigszins warm blijft.

Ik hoor graag jullie adviezen of ervaringen!

[ Voor 15% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 10-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-06 09:18

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Isoleren is mogelijk in deze situatie als je een dampopen isolatiemateriaal gebruikt aan de onderzijde afgedicht met klimaatfolie. Dus geen pirplaten of iets dergelijks want dan sluit je het houtwerk op waardoor vocht niet weg kan met houtrot als gevolg.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Workum op 10-06-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou ook even de balken en de planken in het plafond nakijken op houtworm. Ik vertrouw die spinnenwebben met dat bruingele stof er aan niet.
Het kan dat er een houtzagerij of zo in deze ruimte gezeten heeft, maar dan nog. Voor mijn gevoel ziet het stof daarvan er anders uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:43

JT

VETAK y0

Jan Workum schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:21:
Isoleren is mogelijk in deze situatie als je een dampopen isolatiemateriaal gebruikt aan de onderzijde afgedicht met klimaatfolie. Dus geen pirplaten of iets dergelijks want dan sluit je het houtwerk op waardoor vocht niet weg kan met houtrot als gevolg.
Misschien is hennepisolatie hier wel een idee :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Bedankt! Ik wilde bijna pir gebruiken😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2h0qWwhIQoFWkwUACRDd8Aarak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fz7usAIXm5gta6lGZFxrYD8W.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de situatie voorheen. Er zat wel veel licht tussen dus ik denk dat het daarom niet heel hard ging rotten. Er zat wel schimmel achter op verschillende plekken.

Eerst dampopen (hennep bv?) isolatie en dan met stucplaten dichtzetten. Dat is de beste oplossing?

[ Voor 43% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 11-06-2025 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Yaksa schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:46:
Ik zou ook even de balken en de planken in het plafond nakijken op houtworm. Ik vertrouw die spinnenwebben met dat bruingele stof er aan niet.
Het kan dat er een houtzagerij of zo in deze ruimte gezeten heeft, maar dan nog. Voor mijn gevoel ziet het stof daarvan er anders uit.
Bedankt voor je reactie. Ik heb op de verdieping erboven gezaagd en tussen de planken zitten veel kieren. Ik heb de schuur 2 jaar geleden laten behandelen met houtworm (dat zat er toen zeker in) alleen de boven verdieping laten behandelen (ook de vloerdelen) omdat de begane grond nog ingepakt zat met pir platen. Ik zie èèn balk met houtworm gaatjes (zonder zaagsel dus oud, maar geen verse sporen. Zou jij die nog nabehandelen? Of denk je dat het wel goed gedaan is? Ik heb geen nieuwe sporen meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Is steenwol mogelijk? Iets minder damp open maar nog wel voldoende? Waarvoor dient de folie? Ik wil het liefst het geheel afwerken met stucplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:44:[...]Bedankt voor je reactie. Ik heb op de verdieping erboven gezaagd en tussen de planken zitten veel kieren. Ik heb de schuur 2 jaar geleden laten behandelen met houtworm (dat zat er toen zeker in) alleen de boven verdieping laten behandelen (ook de vloerdelen) omdat de begane grond nog ingepakt zat met pir platen. Ik zie èèn balk met houtworm gaatjes (zonder zaagsel dus oud, maar geen verse sporen. Zou jij die nog nabehandelen? Of denk je dat het wel goed gedaan is? Ik heb geen nieuwe sporen meer gezien.
Wanneer het 2 jaar geleden is dat het hout behandeld is dan zou de behandeling nu nog steeds effect moeten hebben. Maar over 2 á 3 jaar zou de behandeling wel herhaald moeten worden. Het is niet zo dat de houtworm nu nooit meer terugkomt. Wanneer de houtwormkever dan aan komt vliegen en opnieuw eitjes legt op/in het hout dan zitten ze er weer in. Overigens hebben houtwormen een hekel aan beweging / lawaai / trillingen. Regelmatig er lopen/werken scheelt al. Oppassen met oud (zacht) hout wat lang blijft liggen/staan, daar gaan ze eerder in zitten. Wanneer je het hele plafond in gaat pakken dan zou ik voor de zekerheid nog een keer houtwormbestrijdingsmiddel er op strijken, kost je de kop niet en voorkomt kopzorgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39
Het is een verdiepingsvloer, geen dak. Dus ik ga ervanuit dat het temperatuurverschil tussen beneden en boven niet gigantisch is (aanname). Steenwol of glaswol kan ook gewoon. De klimaatfolie voorkomt dat vocht in je balklaag trekt. Bijkomend voordeel van een minerale wol tov pir is iets meer geluidsdemping. Hoe ziet de zaak er boven uit? Zou je niet het dak er boven willen isoleren ipv de verdiepingsvloer?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:34:
Het is een verdiepingsvloer, geen dak. Dus ik ga ervanuit dat het temperatuurverschil tussen beneden en boven niet gigantisch is (aanname). Steenwol of glaswol kan ook gewoon. De klimaatfolie voorkomt dat vocht in je balklaag trekt. Bijkomend voordeel van een minerale wol tov pir is iets meer geluidsdemping. Hoe ziet de zaak er boven uit? Zou je niet het dak er boven willen isoleren ipv de verdiepingsvloer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glKl5ZBXoM2unPpKWZKyz7JPjOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x60NijWf07nxGmOBLpIFFNAe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nhIta6O8Ao1LVd23-oSMS_ErNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8iapqlm8Mh0t3YvTq45wrC7.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak is geïsoleerd maar niet echt met dik materiaal. 40/60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Yaksa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:
[...]

Wanneer het 2 jaar geleden is dat het hout behandeld is dan zou de behandeling nu nog steeds effect moeten hebben. Maar over 2 á 3 jaar zou de behandeling wel herhaald moeten worden. Het is niet zo dat de houtworm nu nooit meer terugkomt. Wanneer de houtwormkever dan aan komt vliegen en opnieuw eitjes legt op/in het hout dan zitten ze er weer in. Overigens hebben houtwormen een hekel aan beweging / lawaai / trillingen. Regelmatig er lopen/werken scheelt al. Oppassen met oud (zacht) hout wat lang blijft liggen/staan, daar gaan ze eerder in zitten. Wanneer je het hele plafond in gaat pakken dan zou ik voor de zekerheid nog een keer houtwormbestrijdingsmiddel er op strijken, kost je de kop niet en voorkomt kopzorgen.
Wij zijn er regelmatig te vinden.
Ik ga de onderzijde van het plafond (planken/balken) nog een keer bestrijken met houtworm bestrijdingsmiddel. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Dus. Eerst steenwol. Dan klimaatfolie. En dan een stucplaat. Dat zou een goede afwerking zijn waarbij het vocht zo min mogelijk naar het hout gaat en toch kan ventileren? Tussen de stucplaat en de isolatie zal dan ongeveer 5/10cm lege ruimte zitten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met een dampopen bovenkant (de houten vloer) mag je de onderkant gewoon dampdicht maken. Geen dure klimaatfolie nodig dan. De volgorde is wel goed (isolatie, folie, afwerking). Je zou ook nog houtvezelplaat als isolatie kunnen overwegen: natuurproduct, vochtregulerend en prettig om mee te werken.

Wanneer je de tussenvloer gaat isoleren wordt het boven natuurlijk wel frisser. Afhankelijk van het gebruik dus bij strenge vorst even opletten met vorstvrij houden op de bovenverdieping.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Cr3ator schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:58:
Met een dampopen bovenkant (de houten vloer) mag je de onderkant gewoon dampdicht maken. Geen dure klimaatfolie nodig dan. De volgorde is wel goed (isolatie, folie, afwerking). Je zou ook nog houtvezelplaat als isolatie kunnen overwegen: natuurproduct, vochtregulerend en prettig om mee te werken.

Wanneer je de tussenvloer gaat isoleren wordt het boven natuurlijk wel frisser. Afhankelijk van het gebruik dus bij strenge vorst even opletten met vorstvrij houden op de bovenverdieping.
Dankjewel. Ik weet nog niet wat we met de boven verdieping gaan doen dus wellicht is een klimaatfolie toch nodig. Zeker als er een woonbestemming van gemaakt wordt. (Lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik doelde op dat je dan dampdichte folie in plaats van klimaatfolie kan gebruiken. Uiteraard moet er wel een folie onder. Klimaatfolie is vooral zinnig als er geen andere route voor het vocht is om uit te constructie te raken. Dat is hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Cr3ator schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:22:
Ik doelde op dat je dan dampdichte folie in plaats van klimaatfolie kan gebruiken. Uiteraard moet er wel een folie onder. Klimaatfolie is vooral zinnig als er geen andere route voor het vocht is om uit te constructie te raken. Dat is hier niet aan de orde.
Maar mocht ik in de toekomst een vloer leggen op de eerste verdieping dan sluit ik de het hout wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:35:
[...]

Maar mocht ik in de toekomst een vloer leggen op de eerste verdieping dan sluit ik de het hout wel op.
Dat is wel relevant dan ja.

Pagina: 1