Aanschaf van een nieuwe televisie graag wat advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noras
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-09 15:38
Hallo Tweakers,

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot het kopen van een nieuwe televisie.
Momenteel ben ik bezig met een zoektocht naar een televisie van ongeveer 75inch

Nu heb ik via allerlei kanalen verschillende gezien en ik kom er niet meer uit.

Optie 1: Samsung S90D 77" Zwart
Optie 2: Hisense 75U8NQ
Optie 3: SAMSUNG QE77S90D

Deze zijn ook ongeveer allemaal even duur zo rond de 1600 euro. De oled van samsung is 100 euro duurder.
Nu heb ik begrepen dat oled beter is dan mini led technieken maar altijd veel duurder zal zijn. Als ik hier kijk zie ik maar een 100 euro verschil. Heb ik iets gemist?

Zouden jullie binnen die pricerange ook gaan voor de Oled van samsung of voor een hele andere?

Noras

Beste antwoord (via Noras op 11-06-2025 21:37)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Noras schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:10:
Waarom zou je voor 100 euro niet voor een oled gaan? Zo ver ik heb kunnen begrijpen zijn die altijd beter dan mini led alleen is mini led een stuk goedkoper. Dit zie ik hier echter niet terug dus ik heb het gevoel dat ik iets mis en dat de oled iets niet heeft wat de andere tv misschien wel hebben?
Je moet het zo zien. OLED's zijn in de basis altijd redelijk high-end tv's. Hierin heb je ook wel budget, midrange en high-end OLED's, maar zelfs een budget OLED is qua beeldweergave redelijk high-end. Miniled tv's (in feite gewoon een LCD tv met minled backlight) heb je in de range van budget tv's van een paar honderd euro (slechte beeldkwaliteit) naar super high-end van een paar duizend euro (zeer goede beeldkwaliteit). Het kan dus zijn dat een miniled een stuk goedkoper is dan OLED, maar dan kijk je niet gelijkwaardige tv's. Alleen high-end miniled's komen enigzins in de buurt van de beeldkwaliteit van een OLED. Die high-end miniled tv's zijn niet goedkoper dan OLED tv's. Het is daarnaast niet zo dat miniled tv's die nagenoeg hetzelfde kosten als een OLED iets kunnen wat een OLED niet kan. Integendeel, een OLED zal altijd de betere tv van de twee zijn.

Waarom zou je dan nog een miniled kopen vraag je je af. Er zijn usecases waar in een miniled een betere keus is. De belangrijkste daarvan is dat je veel direct zonlicht (met name in de zomer) op je tv hebt. Ook al staat de tv uit. OLED tv's kunnen daar niet goed tegen. Een andere reden kan zijn dat je liever een tv hebt met een mat scherm, omdat je veel overdag tv kijkt met veel raampartijen. De meeste OLED's hebben een spiegelend oppervlak, wat storend kan zijn. De Samsung S95D en F zijn de enige OLED's met mat scherm. Bij LCD tv's heb je doorgaans een mat scherm.

Wat betreft helderheid hoef je je geen zorgen te maken dat een OLED niet helder genoeg zou zijn. Ook al kunnen miniled's een veel hogere piekhelderheid halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 11-06-2025 16:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09 15:50
@Noras
Te weinig informatie.
graag meer aanvullen voor advies..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Altijd gaan voor OLED, tenzij er veel direct zonlicht op je scherm schijnt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Beste @Noras Van harte welkom op het forum van Tweakers. Je hebt de juiste plek gevonden om goed aankoopadvies te krijgen.

Om onduidelijke redenen heb je het format wat je krijgt bij het openen van een aankoopadviestopic verwijderd. Dit moet je invullen - of op een andere manier je topic van ruim voldoende informatie voorzien.

Zie:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het is belangrijk dat je invult wat jij allemaal zoekt in een televisie. 4k en/of HDR bijv. Maximum en minimum grootte, budget, aansluitopties, audiosporen die hij moet kunnen afhandelen, eventueel een receiver of andere apparatuur zoals een spelcomputer die je er in combinatie mee wilt gebruiken, etc. Nu is je topic eigenlijk alleen "ik wil een grote tv en zag deze" ;)

Dit vragen we niet om je te plagen ;) Zo krijgen wij meer houvast m.b.t. wat jij nodig hebt en dientengevolge krijg jij beter passend advies én hebben andere lezers met dezelfde vraag er ook nog iets aan.

Als je je topicstart aanpast dan helpen we je graag.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noras
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-09 15:38
Beste allen,

Ten eerste bedankt voor de reacties tot toe. Hieronder zal ik de vragenlijst invullen.
Ik had dit niet gedaan omdat ik dacht dat het zo duidelijk was. Mijn vraag was waarom zou je geen oled kopen als het prijs verschil niet groot is.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een tv van 75 inch voor de woonkamer.

Ongeveer 1500-2000 euro

Het apparaat word vooral gebruikt als tv. Voor series en films. Kabel tv kijken we bijna niet en zo nu en dan spelen de kinderen op de switch.

Ik wil er tv mee kijken. Ik heb zelf al een geluid set met een versterker dus het geluid van de tv maakt me niets uit.

Wat heb je zelf al gevonden?
Optie 1: Samsung S90D 77" Zwart
Optie 2: Hisense 75U8NQ
Optie 3: SAMSUNG QE77S90D

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik denk dat ik op dit moment neig naar de oled. Zo ver ik heb begrepen zijn die altijd beter dan de mini leds tv en als het prijs verschil minimaal is waarom dan geen oled.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Waarom zou je voor 100 euro niet voor een oled gaan? Zo ver ik heb kunnen begrijpen zijn die altijd beter dan mini led alleen is mini led een stuk goedkoper. Dit zie ik hier echter niet terug dus ik heb het gevoel dat ik iets mis en dat de oled iets niet heeft wat de andere tv misschien wel hebben?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Noras schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:10:
Je moet het zo zien. OLED's zijn in de basis altijd redelijk high-end tv's. Hierin heb je ook wel budget, midrange en high-end OLED's, maar zelfs een budget OLED is qua beeldweergave redelijk high-end. Miniled tv's (in feite gewoon een LCD tv met minled backlight) heb je in de range van budget tv's van een paar honderd euro (slechte beeldkwaliteit) naar super high-end van een paar duizend euro (zeer goede beeldkwaliteit). Het kan dus zijn dat een miniled een stuk goedkoper is dan OLED, maar dan kijk je niet gelijkwaardige tv's. Alleen high-end miniled's komen enigzins in de buurt van de beeldkwaliteit van een OLED. Die high-end miniled tv's zijn niet goedkoper dan OLED tv's. Het is daarnaast niet zo dat miniled tv's die nagenoeg hetzelfde kosten als een OLED iets kunnen wat een OLED niet kan. Integendeel, een OLED zal altijd de betere tv van de twee zijn.

Waarom zou je dan nog een miniled kopen vraag je je af. Er zijn usecases waar in een miniled een betere keus is. De belangrijkste daarvan is dat je veel direct zonlicht (met name in de zomer) op je tv hebt. Ook al staat de tv uit. OLED tv's kunnen daar niet goed tegen. Een andere reden kan zijn dat je liever een tv hebt met een mat scherm, omdat je veel overdag tv kijkt met veel raampartijen. De meeste OLED's hebben een spiegelend oppervlak, wat storend kan zijn. De Samsung S95D en F zijn de enige OLED's met mat scherm. Bij LCD tv's heb je doorgaans een mat scherm.

Wat betreft helderheid hoef je je geen zorgen te maken dat een OLED niet helder genoeg zou zijn. Ook al kunnen miniled's een veel hogere piekhelderheid halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 11-06-2025 16:50 ]

Pagina: 1