Audi A3 vraag voor iedereen met tijd/wil en gezond verstand

Pagina: 1
Acties:
  • 4.659 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• po_adrie
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-06 04:13
Op 17 april heb ik bij een autodealer een Audi A3 gekocht. Ik betaalde €2250,- voor een A3 uit 2008 met nog geen 264.000 km op de teller. Nu rijd ik al jaren oudere Volvo’s dus ik schrok niet van deze km-stand.
De verkoper zei dat ik nog wel een paar jaartjes plezier zou hebben van deze auto. Ik heb (met een getuige) een proefrit gemaakt en ik had de checklist voor occasions van de ANWB mee. Ik ben een alleenstaande moeder met een klein budget, maar ik rijd veel en wil geen boodschappenwagentje.

Na de proefrit ging ik terug en vroeg waarom er geen profiel op de achterbanden van de auto zat. De verkoper zei dat hij de banden “op” gereden had. Ik dacht hier niet echt iets van want als ik mijn auto in zou ruilen zou ik ook mijn nieuwe wielen inruilen voor oude.. toch. Nog wel speciaal gevraagd of er geen onderliggend probleem zou kunnen zijn, maar hij “garandeerde” me dat dat niet zo was.
Ook gaf ik aan dat het dashboardlampje van de gordel bleef piepen terwijl de gordel op zich wel goed vast zat (dat zou hij fixen, zei hij). Want ik wilde de auto wel graag kopen maar wel MET nieuwe APK.
Dat zou me 150 euro kosten, maar ik had een oude Ford om in te ruilen dus dat speelden we quitte).
Achteraf begreep ik dat de apk bij de verkoopprijs in had moeten zitten, maar daar maak ik me niet druk over….
Alles leek verder in orde en de verkoper heeft met echt wel een paar keer op het hart gedrukt dat ik (na de APK) nog zeker wel een paar jaar met deze auto fijn kon rijden. En hij wist mijn situatie (kinderen, veilig willen zijn, klein budget, elke 2 jaar een andere auto, enz.)

Na 2 2weken prima rijden reed ik op 1 mei over de drempel om de parkeerplaatsen bij de flat de bereiken en ik hoor een ongelooflijke harde knal.
Ik was écht bang dat er iets brak. Het was donker dus ik ben de volgende dag onder de auto gaan kijken. Ik ben een vrouw, ik weet hoe ik een band moet verwisselen en hoe ik mijn vloeistoffen bij moet vullen en ik weet roest te herkennen, maar wtf hoe kon ik zien wat er aan de hand was. Dus ik duwde tegen een pijp die ik zag (ja, de uitlaat) en toen zag ik die dikke buis naar de uitlaat bewegen. Dat ding vlak voor de uitlaatpijp, wat dikker is dan de rest van de pijp.
Toen dacht ik SHIT, heb ik dit…. Maar kan gebeuren toch. Ok het is een oudere auto, dingen gaan stuk, maar HADDEN ZE DIT NIET AAN KUNNEN ZIEN KOMEN BIJ DE APK ??

De volgende dag zou ik naar een kennis rijden die verstand heeft van auto’s om te zien of het daadwerkelijk de uitlaat was die brak. (snap dat daar geen wettelijke garantie op zit, kwestie van dikke pech). Ik was eerder bang dat het is gevaarlijker was, zoals een ophanggeval, ik wil graag blijven leven als ik rijd (#kinderen enzo).

Toen ik zaterdagmiddag (3 mei) naar die kennis wilde rijden, kreeg ik Adrie (de auto) niet meer van het stuurslot af. WTF….
ANWB gebeld, die monteur vroeg of ik hier vaker last van had gehad dus ik zeg nee, ik heb deze auto net 2 weken. En of ik een reservesleutel had? Nee, ook niet, 1 sleutel gekregen bij de aankoo0p.
Conclusie: het contactslot was compleet versleten….. ANWB heeft écht zijn best gedaan.
Auto werd opgehaald door een bergingsbedrijf. Heel gedoe want ik had de wielen niet rechtgezet bij het parkeren.

De vraag was; waar kunnen we de auto heen brengen? Ik dacht, doe maar naar mijn eigen vertrouwde garage want ik heb hem gekocht bij een autohandelaar waar geen garage bij was. Hij verkocht alleen auto’s .
Op 6 mei werd mijn auto bij de garage gebracht door de berger. Om dat de dagen ervoor vrije dagen waren heb ik op 6 mei gebeld met de verkoper om uit te leggen wat er aan de hand was. (ik had me ondertussen een beetje ingelezen)/ De man die ik aan de telefoon kreeg was alle behalve redelijk. Hij zei je hebt een goedkope oude auto gekocht, met een hoge km-stand zonder garantie, wat wil je dat ik doe… Dus ik wees hem op de wettelijke garantie en hij zei dat dit niet bestond.

Die uitlaat (als het de uitlaat was.. .dikke pech voor mij).. Daarom mijn vraag of ze dit bij de APK niet aan hadden zien komen?

Maar dat contactslot?? Hoe had ik dat moeten zien? Wat vinden jullie??

Mijn garage heeft een offerte gemaakt voor 1108,- ehm dat heb ik niet, kan ik niet gewoon een 2e hands slot krijgen of desnoods 2 jaar rijden met een schroevendraaien om te starten??

Ondertussen brieven gestuurd naar de verkoper met behulp van het Juridisch Loket, maar verkoper blijft volhouden dat er geen wettelijke garantie bestaat.

Wat moet ik doen ??

Alle feedback is welkom!!

Moet ik mijn verlies nemen en hier zelf nog geld insteken (wat ik nauwelijks heb) of zal ik een rechtszaak afwachten in de hoop dat ik dit kan winnen?
Wat vinden jullie?

Want een advocaat kost me minimaal 800 euro.

Tips zijn welkom?? (vergeet niet dat de auto bij een garage staat en zonder hulpdiensten gene kant op kan)

Liefs  mama met Audi (Adrie)

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
Allereerst, particuliere aankoop of van een bedrijf?
Je koopt een audi voor 2500.. wat had je verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

En APK is een moment opname gericht op veilig de weg op, geen technische garantie dat je auto na de keuring nog start o.i.d. Heb je hem bij een bij Bovag aangesloten garage/verkoper gekocht mét de garantie optie?

[ Voor 62% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2025 23:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb dat ook eens gehad met een Volkswagen uit datzelfde bouwjaar. een beetje heen en weer rammelen/roeren met de sleutel helemaal in het contact wil nog wel eens werken, en anders kun je onder de motorkap met een draadje op de accu contact maken en de auto starten. en ja je ziet er inderdaad uit als een autokraker.

ik zag volgens mij van de week iets soortgelijks bij de rijdende rechter. goedkope, oude auto die na 2 dagen stukging. daar heeft de benadeelde op basis van het opgevraagde APK-keuringsrapport de zaak gewonnen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
Als je geen geld hebt, moet je geen audi kopen. Je hebt allemaal totaal onredelijke eisen.

Je wilt geen boodschappenwagentje. Met alle respect. Als je 2200 euro hebt voor een auto, dan heb je maximaal budget voor een boodschappenwagentje. Een nissan micra, kia picanto, opel corsa. En dan rij je lekker en met de vrijheid van een auto.

Nu koop je een auto die in 2008 gewoon goed geld kostte. Wat denk je dan dat onderdelen kosten? Dat een auto afschrijft wil niet zeggen dat onderdelen goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• po_adrie
dus voor 2250 kan ik een prima volvo kopen maar geen audi ???? Ik heb de afgelopen jaren voor minder dan 1500 euro volvo's gekocht en daarmee rustig 2 jaar kunnen rijden.. en deze reacties zeggen me dus gewon dat audi KUT is.... vergeleken met volvo
Ik zeg eerlijk dat ik een klein budget heb en ik wil geen mini auto... want ik wil me veilig voelen op de weg... wtf

[ Voor 71% gewijzigd door po_adrie op 10-06-2025 01:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

po_adrie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:42:
dus voor 2250 kan ik een prima volvo kopen maar geen audi ???? Ik heb de afgelopen jaren voor minder dan 1500 euro volvo's gekocht en daarmee rustig 2 jaar kunnen rijden.. en deze reacties zeggen me dus gewon dat audi KUT is.... vergeleken met volvo
Ik zeg eerlijk dat ik een klein budget heb en ik wil geen mini auto... want ik wil me veilig voelen op de weg... wtf
Nou nou poeh Poeh, waarom koop je dan een audi ipv een volvo?
Voor 2250€ zou ik niet teveel verwachten in de huidige markt, behalve afgetrapte auto's. Ik zou me in die prijsklasse niet blindstaren op een merk (dat je niet kunt/wilt) betalen ;)

offtopic:
mijn vriendin en in rijden in een corsa. Die was bij aankoop 6(?) jaar oud en signifiymeer san 2500€

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• po_adrie
Het is duidelijk.... voor minder dan 2000 euro kan ik dus prima auto's kopen .... alles behalve audi.....bedankt allemaal ..... !!!!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja ik snap het chargrijn er wel bij maar dat heeft hier in een topic weinig zin.

Auto afschrijven en wrak verkopen. Als het een beetje deftige Audi was, dan zijn de onderdelen nog wel wat waard.
Vraag je garage of die weet anders wel iemand.

Als dit nu al de problemen zijn, dan weet je niet wat er verder nog komt.
De staat van die auto is niet best en daarbij dan qua leeftijd en kilometers ook bijna afgeschreven.
Elke cent die je er nog in stopt is er dan een te veel.

Klinkt het allemaal lekker vanuit de verkoper?
Nee, maar helemaal ongelijk heeft die ook niet.
Je kan hetzelfde juridische loket vragen of zij er iets in zien om nog wat mee te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
Apk is een moment opname helaas je kan zelf een herkeuring aanvragen als je van mening bent dat de auto niet terecht goed gekeurd is, en het contactslot is is en blijft een VAG kwaaltje vooral uit de modelreeks van jou bouwjaar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10
po_adrie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 02:02:
Het is duidelijk.... voor minder dan 2000 euro kan ik dus prima auto's kopen .... alles behalve audi.....bedankt allemaal ..... !!!!
Ik snap dat je boos bent, maar wij proberen te helpen.

Bedenk je goed dat íemand van die auto af wilde. Die heeft vermoedelijk 500 gekregen. Een apk zegt niets, maar grote gebreken zullen daarmee blijven.

En ja, dan pak je een duurder merk. Een Peugeot 206 kost je minder, want meer onderdelen kan je zo krijgen.

Ik zou zelf kijken bij liefhebber-fora. Er is ongetwijfeld een a3-forum, waarbij een a3- liefhebber wil kijken voor koffie en een koek.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Nou ik denk niet zozeer dat het door het merk Audi komt (hoewel ik er ook geen meer zal kopen), maar wat gezegd wordt over de garantie; daar hebben ze wel een punt.

Wettelijke garantie is niet zo vanzelf sprekend, koop jij een Audi van (pak 'm beet) 5 jaar oud met 50.000 op de teller voor 15.000 euro dan kan de verkoper zich niet eruit praten met: wettelijke garantie bestaat niet. Voor dit bedrag en leeftijd is er wel degelijk spraken van een goed werkende auto.

Maar de km stand icm het bouwjaar en het aanschaf bedrag, ja daarbij kan je inderdaad kwaaltjes verwachten: zolang die maar ''veilig'' is en dus voldoet aan de APK eisen op moment van aanschaf.

Dan over de problemen die je hebt:
1. einddemper lijkt dus los te zitten? Vast maken en gaan
2. contactslot, hiervoor kan je inderdaad een 2e hands markt inschakelen en/of een autosloop bedrijf.

Dit hoeft dus niet allemaal duur te zijn, vooral niet met een kennis die het je wel kan plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:30
Bekend verhaal. Dit soort verkopers zijn echt diep en diep triest en die weten ook dat jij niet de geld hebt om hier veel tijd en energie in te steken dat gaat leiden tot een rechtszaak.
Dus het maakt niet uit hoeveel brieven je gaat sturen, dit soort mensen hebben al een risico-inschatting gemaakt en gaan niets betalen totdat ze gedwongen worden.

De keus is ga je daar energie in steken of zoals andere voorstellen, ff langs de kennis of een Turkse garage om de hoek om een offerte te maken die wat schappelijker is. Zeker met idee dat je bereid bent te doen met tweedehands onderdelen oid.

Hoge km stand is geen probleem maar je moet kijken naar wat voor auto het is. Is het een auto dat geliefd is bij jonger publiek? Kans groot dat het niet netjes is onderhouden en juist afgetrapt.
Een Volvo daarin, minder populair bij jeugdige en vaak de oude Volvo’s, zijn in bezit van liefhebbers geweest.

M’n Volkswagen lupo deed het nog steeds prima bij 360.000 km.

Voor in het vervolg:
- Koop nooit bij vage autohandelaar
- Lees online reviews
- Zorg altijd voor dat er een onderhoudsboekje aanwezig is en dat onderhoud te herleiden is.
- Verdiep je in betrouwbare auto’s welke tevens lage onderhoudskosten heeft (Toyota).
- Kijk naar de hoeveelheid vorige eigenaren
- Doe een aankoopkeuring (zeker als je geen geld achter de hand hebt, wil je toch echt zeker zijn dat je geen miskoop begaat). Vaak als een auto niet deugt, zal de verkoper hier moeilijk om doen of eisen dat je het alleen kan doen bij een bevriende autogarage en dan weet je dan ook genoeg.

Een Audi is een luxe Volkswagen. In het algemeenheid, zeker als ze bij aanschaf duur zijn geweest dan moet je ook vanuit gaan dat de onderhoud ook enorm duur is. Ik kan ook een Porsche Cayenne voor 4.000 euro kopen. Maar dan weet ik ook dat komende half jaar minimaal 4.000 euro aan onderhoud kwijt ben. Vandaar dat mensen hier wat bot reageren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:16
Ik zou in de toekomst alle “premium” auto’s overslaan. Een Audi A3, BMW (m)3 etc voor een paar duizend euro kan niet veel zijn. Plus onderdelen voor deze auto’s zullen prijzig zijn. Je kan beter bij Volvo’s, Toyota’s en dat soort auto’s blijven als je eigenlijk geen geld voor een auto hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:51
IceFox schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:33:
[...]

Ik zou in de toekomst alle “premium” auto’s overslaan. Een Audi A3, BMW (m)3 etc voor een paar duizend euro kan niet veel zijn. Plus onderdelen voor deze auto’s zullen prijzig zijn. Je kan beter bij Volvo’s, Toyota’s en dat soort auto’s blijven als je eigenlijk geen geld voor een auto hebt.
Als je geen geld heb voor een auto kan je beter geen auto kopen klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:25
Ik zou toch proberen om de verkoper even netjes te benaderen en samen te kijken of er een oplossing gezocht kan worden. Met allebei een beetje water bij de wijn zou dat menselijk gezien moeten kunnen.

Dat hij bijvoorbeeld het nieuwe contact slot plaatst en je uitlaat weer maakt voor alleen materiaal kosten en geen arbeid, zoiets.

Hoe dan ook, het gaat je extra geld kosten. Is er geen familie die kort even bij kan springen? Of een eventuele werkgever met een voorschot ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2025 08:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:16
bie100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Dat zou het meest verstandige zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:12
Voordeel van een wat oudere auto is dat je veel zelf kan doen. Zoek filmpjes op meestal is er wel how to te vinden. Stel je vraag op een Audi forum daar zijn vast mensen die je kunnen helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Voor zulke bedragen stap je in een mijnenveld en kan je pech hebben. Je kan ook een slechte Volvo kopen voor zulke bedragen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-09 18:14
Verkoper --> 'zelf' banden opgereden
Rijdt jaren Volvo's --> ruilt ford in (met nieuwe banden (?!?!)
'nog geen 246 dkm'
'klein budget, elke 2 jaar een andere auto'

Nieuw aangemaakt account
geen (relevante )reacties op antwoorden hier

--> troll???

[ Voor 3% gewijzigd door nono_einstein op 10-06-2025 09:15 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
bie100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Wat een nietszeggend kul argument.

Bij een luxeproduct had je absoluut gelijk maar een A3 is afgaande op de klasse geen extreem luxe bolide. (afgaande op het merk kun je wel verwachten dat de onderdelen wat duurder zijn trouwens.)
Het bezit van een auto is ook niet voor iedereen een luxe maar vaak ook noodzaak om mobiel te kunnen zijn.

Tip: een nieuwere kleinere auto is door een lager gewicht en betere systemen vaak ook veiliger. Alleen bij een frontale aanrijding met een zwaarder voertuig ben je in het nadeel, voor de rest is de redenatie groter is veiliger wel ontkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
dus een nieuwe uitlaat of lassen?
en een 2de hands contact slot (vergrendel systeem)
is het het slot of het systeem erachter wat niet redelijk werkt.?

Maar goed 2de hands goed te vinden, in het slechtste geval heb je een 2de sleutel voor je contact en je orginele sleutel voor de deuren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04

charlie7

pr0

Toevallig je auto gekocht bij Autocentrum Daan?

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 ProMax Cosmic Orange / AW Ultra 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:42

Croga

The Unreasonable Man

Urrrr nee. Alles behalve zo'n beetje alle westerse merken. Audi is exact hetzelfde als Volkswagen, Seat en Skoda. Ook die zijn voor dat soort bedragen niet betrouwbaar te krijgen. Hetzelfde voor zo'n beetje alle europese en amerikaanse merken. Oudere volvos gaan nog, nieuwere zijn net zo brak.

Als je voor dat soort geld iets wilt kopen dan zijn kleine oosterse autos je enige zinnige keuzen. Dus ook geen A3-formaat, eerder 2 maten kleiner.

Maar nog belangrijker: Je koopt nu iedere 2 jaar een auto van 2000 euro. Als je nou iedere 5 jaar een auto van 5000 koopt ben je gegarandeert beter af. Die gaan gerust nog een jaar of 10 mee (mits je, wederom, de juiste auto kiest)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
Lothlórien schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:19:
[...]

Wat een nietszeggend kul argument.
Dat mag je vinden maar zo als jij en ik weten heeft een auto ook onderhoud nodig

Als je alleen de poen heb om een auto te kopen maar geen geld meer heb voor onderhoud gewoon niet aan beginnen

Is toch niet heel moeilijk volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Een auto van 17 jaar oud met 264.000km is gewoon een gok. Bij elk merk. Daar kan de verkoper niks aan doen. Dat het je tot nu toe goed is afgegaan bij een ander merk is meer geluk dan wijsheid. Nu heb je een keer pech.

De APK zelf is een momentopname. Als je de volgende dag ergens overheen rijd, of een beugeltje laat los, doet niks af aan die apk.

Voor dat bedrag koop je auto's die (continu) onderhoud nodig zijn. Je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben. Goedkope garage of beunhaas vinden en die er een ander slot in laten zetten, en de uitlaat even vastzetten.

Garantie? Niet voor dat bedrag en zo'n auto. Tenzij je een factuur hebt waarop het heel duidelijk staat. Van zo'n auto kun je niet verwachten dat die nog jaren probleemloos rijd. Zoals anderen al zeggen: die auto is eigenlijk al afgeschreven qua levensduur, daar krijg je geen garanties meer op.

Goedkope beunhaas zoeken en hopen dat je er nog een tijdje mee.vooruit kunt. Volgende aankoop wat beter uitzoeken, keuring laten doen. De anwb heeft altijd wel occasion tips, al zal het met een occasion voor zo'n bedrag gewoon een gok blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Uitlaat kun je laten lassen, ben je voor een paar tientjes klaar. En nee, de verkoper kon alleen zien dat hij slecht was, maar APK-criterium is gasdicht. Als ie dat was, dan is dat gewoon goed.

Stuurslot. Dat heet nu pech. Voordeel is dat je een Audi hebt en dat je dus ladingen imitatie kunt krijgen dat het die paar jaar prima uit gaat houden.

Ik zou met dat stuurslot even de verkoper aanspreken. Garantie, ook de wettelijke kun je bij een auto van 17 jaar oud wel vergeten. Als je een auto van 2250€ koopt, moet je niet vreemd staan te kijken als er iets kapot is/gaat. Dat ding is ook defect prima conform geweest.

Weg bij de merk-garage, gewoon naar een universele garage laten vervoeren en die de reparatie laten doen. Audi is niet per definitie waardeloos, je hebt gewoon pech met een grotendeels versleten auto. Wat na ruim een kwart miljoen km en 17 jaar ook niet zo vreemd is.

Voordeel voor die Audi; in tegenstelling tot de Volvo roesten die niet. Je kunt er dus best lang mee doorrijden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:32

Jorissie87

No diggity

po_adrie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:42:
"mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en is 100 geworden, zie je wel dat roken niet slecht voor je gezondheid is!"
OT: Als je iedere 2 jaar voor dit bedrag een auto koopt, ben je dan uiteindelijk niet veel duurder uit? Je schrijft relatief veel af tov een auto van een jaar of 10 jonger en het is een complete wildcard als het gaat om betrouwbaarheid (blijkt ook hier). Weet niet of het in je budget past maar misschien is privatelease ook haalbaar voor je? Ik kan me voorstellen dat iedere 2 jaar een andere auto met bijbehorende reparaties ook niet goedkoop is.

[ Voor 27% gewijzigd door Jorissie87 op 10-06-2025 09:50 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
barbarbar schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:37:
Een auto van 17 jaar oud met 264.000km is gewoon een gok. Bij elk merk. Daar kan de verkoper niks aan doen. Dat het je tot nu toe goed is afgegaan bij een ander merk is meer geluk dan wijsheid. Nu heb je een keer pech.

De APK zelf is een momentopname. Als je de volgende dag ergens overheen rijd, of een beugeltje laat los, doet niks af aan die apk.

Voor dat bedrag koop je auto's die (continu) onderhoud nodig zijn. Je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben. Goedkope garage of beunhaas vinden en die er een ander slot in laten zetten, en de uitlaat even vastzetten.

Garantie? Niet voor dat bedrag en zo'n auto. Tenzij je een factuur hebt waarop het heel duidelijk staat. Van zo'n auto kun je niet verwachten dat die nog jaren probleemloos rijd. Zoals anderen al zeggen: die auto is eigenlijk al afgeschreven qua levensduur, daar krijg je geen garanties meer op.

Goedkope beunhaas zoeken en hopen dat je er nog een tijdje mee.vooruit kunt. Volgende aankoop wat beter uitzoeken, keuring laten doen. De anwb heeft altijd wel occasion tips, al zal het met een occasion voor zo'n bedrag gewoon een gok blijven.
Vind dat wel een beetje schuld leggen bij de koper. Dat dit veel gebeurt zegt niet dat dit OK is.
Ik kan me echt niet voorstellen dat de garagist niet wist dat die auto (waarschijnlijk) vol roest zit aan de onderkant. Dan had hij hem zelf niet moeten kopen om te verkopen, dit is gewoon moedwillig gedaan.
Een goede garagist, en goed mens had aangegeven dat als hij toch oprecht die APK gehaald heeft (wat ik ernstig betwijfel) dat ze wel de nodige zorgen uiten over de kwaliteit. Maar ja, dan verkoop je geen auto heh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Zebby schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Vind dat wel een beetje schuld leggen bij de koper. Dat dit veel gebeurt zegt niet dat dit OK is.
Ik kan me echt niet voorstellen dat de garagist niet wist dat die auto (waarschijnlijk) vol roest zit aan de onderkant. Dan had hij hem zelf niet moeten kopen om te verkopen, dit is gewoon moedwillig gedaan.
Een goede garagist, en goed mens had aangegeven dat als hij toch oprecht die APK gehaald heeft (wat ik ernstig betwijfel) dat ze wel de nodige zorgen uiten over de kwaliteit. Maar ja, dan verkoop je geen auto heh.
Vraag me af hoeveel "goede garagisten" er zijn die auto's verkopen van 15+ jaar oud met 250K+ km op de teller. Daar zit ontzettend weinig marge in en veel gezeik, je hele verdienmodel is om snel auto's te verkopen en weinig service te leveren anders was de prijs er ook niet naar. What you see is what you get. Eerlijk gezegd zou ik als koper ook niet anders verwachten bij een dergelijke aankoop.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
bie100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Dat mag je vinden maar zo als jij en ik weten heeft een auto ook onderhoud nodig

Als je alleen de poen heb om een auto te kopen maar geen geld meer heb voor onderhoud gewoon niet aan beginnen

Daarom zeg ik ook dat je gelijk hebt als het over een luxeproduct zou gaan :). Er zijn inderdaad steeds meer mensen die hun leven succesvol weten in te richten zonder auto en dat doen ze niet alleen maar om op de kosten te besparen. sterker nog, in ons blokje van 4 huizen zijn wij de enigen met een auto. Je weet alleen niet of een autoloos leven in deze situatie ook een optie (of zelfs maar wenselijk) is. Een betrouwbare auto zou niet alleen maar bereikbaar moeten zijn voor mensen met een modaal inkomen is mijn mening.

Dat er alleen in de eerste alinea al dingen staan waardoor ik me afvraag of TS een betrouwbare auto heeft gekocht is dan een tweede discussie natuurlijk. De verkoper pakt een flinke marge dus de dagwaarde van de auto zal ruim onder de €2000 zitten. Deze zit dus dicht op zijn restwaarde en het is met een dergelijke auto vaak een kwestie van rijden tot er iets vitaals kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Zebby schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Ja en nee. We gokken nu een beetje wat de staat van die auto zonder de auto te zien. Wie weet is die auto verder prima, maar reed ze wat hard over een heuveltje waardoor een beugeltje losliet. Zie vaak genoeg auto's rijden waar de uitlaat wel erg laag onder de auto hangt. Nieuw beugeltje en klaar. Contactslot hetzelfde, die kan het natuurlijk begeven op enig moment. Zulke dingen krijg je gewoon na 17 jaar. Daar kan de verkoper ook niks aan doen, daarom krijg je ook geen garantie.

Wil je garantie dat zoiets niet gebeurd, dan moet je bij een bovag garage kijken naar auto van 4500 of meer, dan heb je in ieder minimale garantie. Al blijft de vraga wat dat waard is. Uiteindelijk kun je het beste een onafhankelijke aankoopkeuring doen als je er geen verstand van hebt. En dan voordat je de auto koopt. Als de verkoper dat niet wil, weet je al genoeg. Achteraf gaan klagen schiet je niks mee op. Garantie koop je vooraf, doe je dat niet, heb je gewoon geen garantie. Dan is gokken met zo'n auto als je er zelf niks van weet.

Als het om de remmen, de banden of de motor zelf gaat begint het wat anders te worden qua apk. Maar de genoemde dingen is niet waar een apk controle voor is. Meestal staat op het apk wel aanbevelingen, maar hoeft er niet afgekeurd te worden. De apk keurmeesters worden regelmatig gecontroleerd, dus dat acht ik wel redelijk betrouwbaar. Een onbetrouwbare keurmeester zal al snel moeten stoppen met apk's.

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 10-06-2025 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Wat mij zo opvalt bij veel reacties?
Dat er op de hulpvraag van een dame zo enorm bot en kort door de bocht gereageerd wordt
Had je kunnen weten
Koop geen auto
Troll
Enz
Ver beneden het fatsoen
Mijn vraag; gaan jullie zo ook met elkaar om in een gesprek?
Geef zo’n mens tips ipv af te zeiken
En ja sommigen doen dat ook
Maar TS is al klaar met deze “ tweaks”
Dan helpt het niet meer
Ik hoop dat degenen die zo lomp reageren niet hetzelfde gaat overkomen
Maar het zou wel een goede leerschool zijn
Mijn moeder zaliger zei altijd
Wees altijd heer , want boven fatsoen kunnen ze niet staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Jorissie87 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Vraag me af hoeveel "goede garagisten" er zijn die auto's verkopen van 15+ jaar oud met 250K+ km op de teller. Daar zit ontzettend weinig marge in en veel gezeik, je hele verdienmodel is om snel auto's te verkopen en weinig service te leveren anders was de prijs er ook niet naar. What you see is what you get. Eerlijk gezegd zou ik als koper ook niet anders verwachten bij een dergelijke aankoop.
Ik denk dat er best wat garages te vinden zijn die naar eer en geweten auto's verkopen in deze range qua budget. Neemt niet weg dat het inderdaad auto's van 15 jaar en ouder zijn met flink wat kilometers op de teller... Je kunt geluk hebben, maar ook net de auto eruit pikken die het ene na het andere mankement gaat krijgen. Bijkomend 'probleem' is de torenhoge inflatie van de afgelopen jaren. Wat nu 2K is voor een budget auto waren een paar jaar geleden de 1K auto's die nog niet niet rijp waren voor de sloop. Stukje perceptie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat heeft gender er mee te maken?

maar mbt botheid kan ik het met je eens zijn.

Aan de andere kant, welke verwachting heb je van een 17jarige 2 k auto.
autos zijn gebruiksvoorwerpen, en gaan stuk.

En als er niets duidelijk is besproken met de betrekking tot staat onderhoud en apk dan kan je er zeker op leeg lopen...

Dat hoeft niet te zijn nu, misschien is het uitlaat systeem prima te maken.
En valt er een 2de hands contactslot in te zetten als dat het probleem is
Hunegaart schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:08:
Wat mij zo opvalt bij veel reacties?
Dat er op de hulpvraag van een dame zo enorm bot en kort door de bocht gereageerd wordt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
nono_einstein schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:14:
Verkoper --> 'zelf' banden opgereden
Rijdt jaren Volvo's --> ruilt ford in (met nieuwe banden (?!?!)
'nog geen 246 dkm'
'klein budget, elke 2 jaar een andere auto'

Nieuw aangemaakt account
geen (relevante )reacties op antwoorden hier

--> troll???
Plus dat Adrie een A3 heeft gekocht. Mijn trollendetector slaat rood uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:40
De titel geeft aan “gezond verstand”

Voor de volgende keer: als je het aankoopbedrag niet 2x kan missen, is de wagen te duur.

Het lijkt erop dat je andersmans verdriet hebt gekocht. Sterkte met het oplossen tussen de u en de verkoper.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Kurkentrekker schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Plus dat Adrie een A3 heeft gekocht. Mijn trollendetector slaat rood uit.
OP noemt de auto Adrie (idd, wegens A3) en heeft waarschijnlijk speciaal voor dit topic een account aangemaakt (vandaar de gebruikersnaam)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Jorissie87 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:27:
[...]

OP noemt de auto Adrie (idd, wegens A3) en heeft waarschijnlijk speciaal voor dit topic een account aangemaakt (vandaar de gebruikersnaam)
Dat was mijn interpretatie ook. En komt hier waarschijnlijk niet meer terug.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:29

Vliegvlug

Flight Simple

@po_adrie je geeft aan een kennis te hebben met verstand van auto’s, had je die ook meegenomen met de aankoop van de A3 of advies gevraagd welke auto verstandig is om te kopen als je op zoek ben naar dergelijke oude auto’s?
Dat zal zeker helpen ook al blijft het altijd wel een gok degelijke oude auto’s kopen voor zulke lage bedragen.

En zoals hier al eerder gezegd is zijn kleinere moderne auto’s vaak veiliger dan grotere oude auto’s. Ook al voelt dat goir veel mensen nog tegennatuurlijk.

Zelf rijd ik ook een oude auto, uit begin 2009 met 2,5ton op de teller maar deze heb ik zelf 10 jaar geleden gekocht met iets van de helft op de teller.
De initiële aanschafkosten waren hoger en had ook pech dat er in het begin gelijk een dure reparatie aan de ophanging achter was maar qua onderhoud en reparaties zal ik maar net iets boven de kosten zitten die jij jaarlijks maakt door elke twee jaar een auto van 2 á 2,5K te kopen.

Verschil is wel dat mijn auto onderhouden wordt en van de grote reparaties kan ik zelf blijven genieten, zo is 2 jaar geleden de brandstofpomp vervangen nadat ik opeens stil viel op de snelweg omdat ik geen gas meer kon geven en 3 jaar ervoor de dynamo en nog ergens tussendoor de koppelingsplaten. De auto wordt dus elke keer een stukje beter. :*)

Dat vertaalt zich in betrouwbaarheid. Natuurlijk niet nieuwe auto-betrouwbaar maar wel veel beter dan elke twee jaar een andere afgeschreven auto kopen, dat is russisch roulette.

Zelf dingen kunnen helpt ook, al zijn het maar kleine dingen want ben ook geen automonteur. Maar wat je beschrijft met de gordelwaarschuwing had ik ook en heb toen van de sloop een nieuwe gordelbevestiging gekocht en erin gezet want ik vermoedde dat het aan het schakelaartje in die gesp zou kunnen liggen en dat bleek het geval, was nog geen €20 staat me bij voor dat onderdeel en toch flink bespaard vs het laten doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:35
Als je budget zo laag is -met alle respect- koop een auto met niets erop. Dan kan er ook minder stuk gaan. een 107 voor dagelijks vervoer is een koekblik, maar meer zit er niet in. Heb zelf ook ooit de fout gemaakt door een GTI te kopen van Peugeot met een hoop kilometers, maar die kwam niet door de APK door een waslijst aan punten. Ding was gewoon op. Zit niets anders op, veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:42
bie100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Als je in de Randstad woont of in een gebied waar het OV goed is: sure. Zo niet, heb je vaak toch écht een auto nodig om bijvoorbeeld je werk te kunnen doen.

Dus ja, ik vind het ook een kul argument als een auto je enige, realistische vervoersmiddel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHiNeye
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-08 13:12
Sito schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Als je in de Randstad woont of in een gebied waar het OV goed is: sure. Zo niet, heb je vaak toch écht een auto nodig om bijvoorbeeld je werk te kunnen doen.

Dus ja, ik vind het ook een kul argument als een auto je enige, realistische vervoersmiddel is.
Waar een wil is, is een weg. Ik kom er niet bij waarom iemand met een klein budget (dus minimumloon?), veel kilometers zou moeten maken. Dat doe je echt niet omdat je niet anders kan.

Tenzij diegene op een plek woont waar binnen 20 kilometer echt geen werk te vinden is (ik zou het knap vinden als dat bestaat), kun je beter een elektrische fiets aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
[...]

Nou das wel wat kort door de bocht
Ik kan gaan fietsen1 1/2 uur
Ov rijdt nog niet om 5 u en kost ook anderhalf uur
(Woon tegen de Randstad aan 2 bussen per uur )
Dus de auto is eigenlijk de enige optie (25 min rijden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 09:15

Falastine

Think about my signature...

Uitlaat lassen €50 euro
probleem met stuurslot heb ik ook. WD40 inspuiten en het is opgelost.

Dit zijn geen grote problemen.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SHiNeye
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-08 13:12
Falastine schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:57:
Uitlaat lassen €50 euro
probleem met stuurslot heb ik ook. WD40 inspuiten en het is opgelost.

Dit zijn geen grote problemen.
Ja, als de ANWB er zo lang mee bezig is geweest, zal WD40 de oplossing zijn 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
SHiNeye schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Waar een wil is, is een weg. Ik kom er niet bij waarom iemand met een klein budget (dus minimumloon?), veel kilometers zou moeten maken. Dat doe je echt niet omdat je niet anders kan.

Tenzij diegene op een plek woont waar binnen 20 kilometer echt geen werk te vinden is (ik zou het knap vinden als dat bestaat), kun je beter een elektrische fiets aanschaffen.
Je hebt gelijk, maar mijn punt is meer: je kunt de situatie niet beoordelen. Er kan een prima reden zijn waarom zij een auto nodig heeft. Dan zijn reacties als 'koop gewoon geen auto' in mijn ogen niet relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Sito schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:11:
[...]

Je hebt gelijk, maar mijn punt is meer: je kunt de situatie niet beoordelen. Er kan een prima reden zijn waarom zij een auto nodig heeft. Dan zijn reacties als 'koop gewoon geen auto' in mijn ogen niet relevant.
Als je "een auto nodig hebt" moet je geen Audi kopen maar een Toyota of iets anders aziatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
418O2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Als je "een auto nodig hebt" moet je geen Audi kopen maar een Toyota of iets anders aziatisch
Je leest mijn reactie niet. Ik reageer op de mensen die roepen 'koop geen auto', niet op het feit dat een Audi inderdaad geen slimme merkkeuze is voor dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 09:15

Falastine

Think about my signature...

SHiNeye schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Ja, als de ANWB er zo lang mee bezig is geweest, zal WD40 de oplossing zijn 8)7
ANWB heeft allerlei protocollen waarin zij vaak bepaalde oplossingen niet mogen uitvoeren.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Ik doe eigenlijk hetzelfde, iedere twee en soms drie jaar een barrel kopen van rond de € 2000.-
Rij op dit moment een Chrysler PT-Cruiser cabriolet van € 700.- apk tot maart 2026.
Ding zuipt wel veel benzine vanwege 2.4 litermotor.

Je vertrouwde garage, zal een lasapparaat hebben, uitlaat kun je laten lassen.

Contactslot is echt een Duits probleem, heb het ervaren met een Audi A6, VW Passat en Mercedes W 124.
Zoals een voorgaande reactie met dezelfde ervaring aangeeft, beetje bewegen en roeren (als met een lockpicker) met de sleutel in contactslot wil helpen.

Denk dat je tegen het uurtarief van garages oploopt, die zijn tussen de € 80 (universele garage) en 150 merkdealer per uur.

Wat garantie betreft, is deze kwestie moeilijk.

Voor gebruikt contactslot kun je vragen wat de kosten zijn bij:
Schaap&Bron
VW Parts Dronten
Klein Gunnewiek demontage
autosloperij Smit Zoetermeer
Veening in Peize
Ad Schouten, Oosterland

Geen idee waar je woont, maar deze slopers zitten van noord tot zuid en oost tot west Nederland.
Broekhuis VW Audi sloper is er ook nog in het oosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Die auto is inmiddels gekocht, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben. Wel is het logisch dat je bij dit soort auto's gewoon jaarlijks een budget klaar moet hebben liggen voor onderhoud. Het ene jaar valt het mee, maar je kunt ook tegenvallers hebben. Dat hangt niet af van één bepaald merk, ze hebben allemaal probleemloze gevallen maar ook maandagochtendexemplaren. Gewoon € 1.000 apart leggen voor onderhoud, en ja dat voelt veel voor een auto die je maar 2 jaar hebt maar het is -nogmaals; gemiddeld genomen- écht nodig.
Heb je dat geld niet, dan heb je dus feitelijk geen geld om een auto te rijden. Heb je een auto nodig voor je werk? Ga dan eens met je werkgever om tafel voor een alternatieve oplossing.

Een auto is soms hard nodig (om naar je werk te komen) maar laten we eerlijk zijn, het is voor heel veel situaties ook gewoon een luxe (op bezoek bij vrienden - OV, boodschappen/kinderen halen - fiets of lopen).

Het inkomen op bijstandsniveau is voor een alleenstaande van 21+ € 1.345,45 per maand, als je werk hebt verdien je sowieso méér, en met alle toeslagen waar je bij een laag inkomen recht op hebt móet het mogelijk zijn om een auto te rijden. Misschien niet je droomauto, maar dat is keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
[...]

Ja klopt buiten de randstad doen ze alles nog met paard en wagen :+

OV is in heel Nederland prima geregeld maak je geen zorgen over de buitenlui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
bie100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Ja klopt buiten de randstad doen ze alles nog met paard en wagen :+

OV is in heel Nederland prima geregeld maak je geen zorgen over de buitenlui
Goed dat je het zegt. Ik moet m'n trekpaard nog ophalen bij de hoefsmid. Hoe doen jullie dat? Want dat is twee dagen lopen en m'n tent is lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Goed, ik denk dat er genoeg gezegd en gedaan is mbt de stelling van de TS. Voor dat het topic nog verder uit de hand loopt zet ik een slot hier op.

@po_adrie mocht je weer online komen en inhoudelijk willen reageren: stuur dan een DM naar ondergetekende om het topic te ontgrendelen met de nodige voorwaarden.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.