ISP modem/router, bridge modus verpicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• washichi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-07 23:44
Ik stap over naar Odido glasvezel, en er stond me iets bij dat sinds 2024 ISP verplicht is om bridge-modus aan te bieden. (ivm keuze vrijheid van router iirc). maar ik kan dit niet terug vinden.

Hoe zit dit bij Odido? Ik lees online dat de modem/router combi niet in bridge mode kan, en je met VLANs moet gaan werken.

(Ik kom van ziggo, daar kon ik bellen en na wat aanndringen en doorverbinden sprak je een technische medewerker die bridge mode beschikbaar kon maken.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Bridge optie weet ik niet maar in elk geval Vrije modemkeuze

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Met glasvezel heb je normaalgesproken een AON/GPON/XGS-PON wat in wezen een media converter / bridge is (van glas naar koper). Daar kan je, al dan niet, met VLAN tagging vrijwel iedere geschikte router op aansluiten.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2025 21:31 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-07 20:28

TommieW

Numa numa.

Het ligt er volgens mij aan welk netwerk je precies hebt bij Odildo. M'n ouders hebben van Odido een Huawei ONT gekregen. Die is in theorie wel te vervangen, maar dat is best een gedoe. Echter is dat niet heel veel meer dan een veredelde media converter. Dus in dat geval gaat er glas in de ONT, RJ45 uit en die gaat weer in de Ubiquiti router. Daarmee kan je dus zonder problemen gebruikmaken van een eigen router.

In het geval van mijn Delta glasvezel kreeg ik een modemrouterswitchaccesspoint waar het glas direct in gaat. Omdat ik niets van dat ding moet hebben, heb ik de SFP daaruit getrokken en in mijn eigen media converter gedrukt. (Dat is een ander type netwerk, daarom ging dat zonder problemen.)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-07 17:18
Het aanbieden van bridge mode is niet verplicht. Ze moeten de gegevens verstrekken zodat jij eigen eind apparatuur kan aansluiten. Meestal is de media convertor nog min of meer verplicht. Wat je daarna aansluit is aan jou. Gegevens zijn heel makkelijk online te vinden. Voor Odido VLAN 300. Ze hebben geen TV vlan alles zit op hetzelfde.
Als je de media convertor ook nog wil vervangen dan staat er hier op tweakers een goed topic hoe je dit doet met een ubiquiti ufiber loco bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kasper1985 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 00:36:
Het aanbieden van bridge mode is niet verplicht. Ze moeten de gegevens verstrekken zodat jij eigen eind apparatuur kan aansluiten. Meestal is de media convertor nog min of meer verplicht.
Nee, juist niet. Je hebt het recht een eigen apparaat op de fysieke (layer 1) overnamepunt aan te sluiten, dus direct aan het FTU (of AOP/ISRA bij coax/DSL). Doet je provider daar moeilijk over, dan kun je ze voor de ACM slepen.

Voorbij dat punt staat het providers vrij om je een NTU of gateway in bridge mode aan te bieden, maar is het niet verplicht en kan wat mogelijk is dus verschillen per provider. In praktijk leveren de meeste glasproviders een layer 2 NTU bridge waar je zelf eigen layer 3 apparatuur achter kunt aansluiten, maar pakweg Delta levert een combinatie ONU+router zonder bridge mogelijkheden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1