Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Goedenavond tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij een technische vraag, ergens weet (hoop) ik dat het mogelijk moet zijn maar weet alleen niet de beste manier hiervoor.
Ik ben al jaren heel tevreden over de Dali Fazon speakers. Qua films en muziek in de woonkamer ben ik heel erg tevreden, niets aan veranderen.
Echter in de keuken en in toekomstige overkapping zou ik ook graag van dezelfde muziek als in de woonkamer willen genieten. Net zo makkelijk bijvoorbeeld als bij een Sonos systeem.
Ik gebruik voor al mijn media een Nvidia Shield Pro die op de receiver aangesloten is en bedien deze met een Logitech Harmony Elite.
Ik heb de 4 x Fazon MIKRO al liggen van een upgrade en marktplaats koopje, deze met groen venster aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QG_Ls0Xlrt563_wZGoBZ-axbQJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3niJAyTGdIs6yWTM3O5Fmfu9.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar black friday een Marantz cinema 40 mogen scoren waarmee ik dacht het met 'Multi zone' te kunnen doen.
Dit was echter heel omslachtig met omschakelen in de HEOS app of via de Marantz afstandsbediening.
Vervolgens via marktplaats een Denon HEOS speaker gekocht en geprobeerd maar dit liep niet synchroon.
Misschien deed ik wel iets verkeerd?
Het moet het wel mogelijk zijn afzonderlijk in de woonkamer een film te kunnen kijken en muziek in de overkapping.
Moet ik bijvoorbeeld een versterker met HEOS per ruimte (deze bijvoorbeeld, slik) hebben om dit te kunnen doen?

Zijn er andere manieren om in de 3 ruimtes tegelijk van dezelfde media te kunnen luisteren die ik dan afspeel op de Nvidia Shield (of als het echt niet anders kan via Spotify Connect)
En dan op een makkelijke manier via een app op een tablet of misschien voorgeprogrammeerde setting via Logitech harmony.
Of blijft het moeilijk omdat ik standaard in een 5.1 opstelling TV/Films kijk.

Graag hoor ik of iemand een goed idee heeft _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door l3p op 09-06-2025 20:10 ]

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Beste antwoord (via l3p op 16-06-2025 09:52)

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:51
Zoals @KernelPanic al zegt, multizone best omslachtig.
WiiM ziet er interessant uit. Stel je voor dat ik 2 receivers heb met 2 x WiiM input. Dan gebruik ik via mobiel Spotify connect en stream ik direct naar de WiiM apparaten?
WiiM heeft een eigen app die erg goed is en waar je alle apparaten mee kan bedienen en kan streamen, maar ze ondersteunen inderdaad ook Spotify connect en de meesten ook airplay.

In de meeste gevallen is een WiiM Mini al voldoende a 90 euro.

Zelf vind ik het prettig dat ik niet afhankelijk ben van een versterker merk met toch vrij beperkte ontwikkeling. Heb ook een denon 3800h staan met HEOS maar gebruik het nooit.

WiiM heeft een actieve community en een actieve ontwikkel afdeling.

Wil je meer een alles in 1 voor de andere ruimtes dan kan je ook voor de WiiM amp gaan, die heeft streaming en versterker in 1, dan hoef je geen extra versterkers neer te zetten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:36
Je zal met de afstandsbediening moeten schakelen tussen bronnen in Z2 en Z3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:26
Met Roon kan dit vrij eenvoudig. Dat werkt denk ik alleen niet met de Nvidia Shield. Roon ondersteunt spotify ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Roon is helaas geen optie.

Het schakelen met bronnen was toen een beetje lastig.
Muziek aan van bijvoorbeeld spotify of Youtube op de Shield.
Marantz remote > Z2 en Z3 aan met bron Shield.
Marantz remote > Geluid op all speakers stereo.
Als ik dan volume wil regelen per zone moet dat op de afstandsbediening van Marantz in de woonkamer
Of in de Heos app.

Bovenstaande is dan dus een manier, maar zijn er makkelijkere manieren?
Een extra versterker met HEOS ondersteuning in de overkapping, zou dit het makkelijker maken qua bron en volume?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 15:36
airplay van apple werkt perfect hier. In de woonkamer staat een Denon AVR en in de keuken twee Ikea (sonos) WiFi speakers. Vanuit de telefoon selecteer ik de gewenste devices en kan ik ook per device het volume instellen. Geen gekloot op de apparaten zelf dus. Voor de zeldzame keren dat ik in het hele huis hetzelfde wil luisteren is een perfecte oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:03

ST10©DE

Dus.............

Ik gebruik ook Airplay. Maar dan met oude RPI 2's. Deze heb ik via een USB geluidskaart met Digital out aangesloten op de desbetreffende versterkers. Dus elke ruimte heeft bij mij een traditionele versterker met luidspreker setup. https://www.xda-developer...eiver-using-raspberry-pi/

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KernelPanic
Multi zone op een AVR vind ik persoonlijk niets onafhankelijk van het merk, blijft allemaal omslachtig.

Zelf gebruik ik overal WiiM in huis, gewoon in elke kamer een kleine mini versterker van bijvoorbeeld fosi audio en een WiiM eraan (afhankelijk van je wensen welke versie). Dan kan je overal per kamer luisteren of hetzelfde in alle ruimtes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik ben blij verrast door Bluesound/BluOs. Ik heb een NAD C399 met BluOs module waar ik een platenspeler en passieve luidsprekers op heb aangesloten en een paar Bluesound Pulse Flex in huis.

Wat mij verbaasde was dat als ik de platenspeler aan zette het geluid daarvan via de C399 wordt doorgestuurd naar de Pulse Flex luidsprekers. Deze luidsprekers kunnen bedraad met netwerkkabel of op wifi communiceren met de versterker.

Je kunt veel streamingdiensten er aan koppelen zonder problemen en zoals ik het nu door heb stuurt de versterker alle aansluitingen aan naar de losse speakers en het loopt allemaal synchroon.

Of het de geluidskwaliteit heeft die je wenst weet ik niet maar ik ben blij verrast door de multi room werking van Bluesound en heb het aan een aantal vrienden en familie geadviseerd om naar te kijken of het wat voor hun is.

Er zijn goedkopere alternatieven voor de versterker en misschien via marktplaats wat goedkoper luidsprekers te krijgen maar is wel een diepte investering als je alles daar naar toe moet vervangen in jouw geval.

Via de app kun je makkelijk de versterker en speakers koppen of groepen maken en andere muziek opzetten. Het klinkt voor mij als jouw ideale setup maar dan heb je wel nieuwe spullen nodig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de input!

Ik ga sowieso de Marantz + Dali speakers in de woonkamer niet vervangen. Daar zal ik dus iets gebruiksvriendelijks bij moeten bedenken.
Ook ben ik geen Apple gebruiker. Werkt Airplay tegenwoordig al op een manier met een android telefoon + android TV?

WiiM ziet er interessant uit. Stel je voor dat ik 2 receivers heb met 2 x WiiM input. Dan gebruik ik via mobiel Spotify connect en stream ik direct naar de WiiM apparaten?

@Dagg BlueOS ziet er leuk uit maar wel erg duur. Heb je dan 2 receivers en 2 Bluesound Hubs nodig?

Wat nog wel een optie kan zijn is de kleine Dali speakers in keuken en overkapping te vervangen voor iets anders wat wel goed samenwerkt.

Of gewoon toch een extra versterker in de overkapping die ook de keuken aanstuurt. Lijkt me ook meer 'monkeyproof' voor mijn dochter.
Misschien dat dit beter of makkelijker te koppelen is met HEOS of een andere app.
Deze avond zal ik eens testen met een geleende Denon receiver met HEOS support.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
WiiM heeft een eigen app die erg goed is en waar je alle apparaten mee kan bedienen en kan streamen, maar ze ondersteunen inderdaad ook Spotify connect en de meesten ook airplay.

Zelf vind ik het prettig dat ik niet afhankelijk ben van een versterker merk met toch vrij beperkte ontwikkeling. Heb ook een denon 3800h staan met HEOS maar gebruik het nooit.

Wil je meer een alles in 1 voor de andere ruimtes dan kan je ook voor de WiiM amp gaan, die heeft streaming en versterker in 1, dan hoef je geen extra versterkers neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
l3p schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:29:
Iedereen bedankt voor de input!

Ik ga sowieso de Marantz + Dali speakers in de woonkamer niet vervangen. Daar zal ik dus iets gebruiksvriendelijks bij moeten bedenken.
Ook ben ik geen Apple gebruiker. Werkt Airplay tegenwoordig al op een manier met een android telefoon + android TV?

@Dagg BlueOS ziet er leuk uit maar wel erg duur. Heb je dan 2 receivers en 2 Bluesound Hubs nodig?

Wat nog wel een optie kan zijn is de kleine Dali speakers in keuken en overkapping te vervangen voor iets anders wat wel goed samenwerkt.

Of gewoon toch een extra versterker in de overkapping die ook de keuken aanstuurt. Lijkt me ook meer 'monkeyproof' voor mijn dochter.
Misschien dat dit beter of makkelijker te koppelen is met HEOS of een andere app.
Deze avond zal ik eens testen met een geleende Denon receiver met HEOS support.
Nee, ik heb maar één grote versterkers en verder alleen de Pulse Flex 2i in andere ruimten. Volgens mij zou HEOS ook zo moeten werken met jouw Marantz als ik zo wat reviews lees.

Kun je in de app niet iets aanzetten want het is wel vreemd dat het niet synchroon loopt want feitelijk is het zelfde systeem. Zit er niet toevallig een verschil in firmware op de server en luidspreker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
En wat je zegt, duur is NAD bij de recievers, misschien helpt deze advertentie je?
https://www.marktplaats.n...ers/m2278468687-nad-t-778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Net 3 uur bezig geweest met multiroom met 2 zones en 2 HEOS receivers. Het is het gewoon net niet.
Het is nu zelfs zo dat ik waarschijnlijk de keuken gewoon ga skippen.
Dagg schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:28:
En wat je zegt, duur is NAD bij de recievers, misschien helpt deze advertentie je?
https://www.marktplaats.n...ers/m2278468687-nad-t-778
Vorig jaar black friday mijn Marantz 5013 vervangen voor een Marantz Cinema 40 ivm toekomstige multiroom. Als ik nu bij de directrice aankom dat er weer een andere moet komen .. _O-
Nee dat is gewoon geen optie, voor 90% gebruik ik de setup in de woonkamer en daar ben ik heel tevreden over. Wel bedankt voor de tips!
KernelPanic schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:12:
[...]

Ik denk inderdaad over een WiiM setup.
Dan is de overkapping gewoon los van de woonkamer maar met een eigen app.
En mocht het dan nodig zijn kan ik alsnog koppelen met de woonkamer.

Hoe ga jij om met de geluidsinstelling, wanneer ik muziek luister op mijn 5.1 set zet ik hem op multi stereo.

Zoiets dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJD7x6JZukqWYCPXc27avozp068=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCs72cjeKTwacpiVJJWHAvhz.jpg?f=fotoalbum_large

Stel je voor ik luister muziek in de overkapping via Wiim via Spotify.
Ik besluit dat ik ook muziek wil in de woonkamer. Moet ik dan eerst alles aanzetten en dan op een eigen inputchannel zetten?
Dan vervolgens in de WiiM app ook de WiiMM Pro kiezen als output?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
Ik maak gebruik van audio groepen, meestal speel ik het geluid naar alle ruimtes af (woonkamer, keuken, overkapping, kantoor, badkamer en zolder) ongeacht of ik het daar ook luister.

Vervolgens in de ruimte waar ik op dat moment ben zet ik de versterker aan en het geluid loopt meteen mee. Doordat ik veel gebruik maak van simpele (maar wel goede versterkers) heb ik daar niet met verschillende inputs van doen. Aan/Uit en klaar dit kan handmatig of in mijn geval met een Ikea Smart Home power schakelaar.

De AVR is de omslachtigste, omdat de WiiM een eigen input heeft ga ik er vanuit dat deze gewoon op Multi stereo kan blijven staan. WiiM ondersteund wel een 12v trigger signaal waarmee je versterkers zou kunnen aanzetten maar hier zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:27
Als je een beetje wilt knutselen is snapcast misschien iets voor je! Heb zelf een snapserver in de meterkast (dat draait al prima op een rpi, maar heb zelf een homeservertje in de MK). En in de woonkamer bij de versterker een RPI met snapclient, 1 in de overkapping in de tuin en 1 in de keuken. Tuin en keuken beide een setje actieve edifier speakers op de RPI aangesloten.

Perfect in sync en spotify Connect werkt echt fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Iedereen bedankt. Binnenkort ga ik eens een Wiim amp proberen. Bevalt het dan een WiiM Pro of Mini erbij.
Mocht nou alles niet echt lukken is misschien toch 2 van de nieuwere Denon HEOS speakers een optie.

Pagina: 1