Juiste navulling onkruidbrander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik heb een onkruidbrander van het merk Hendrik Jan die werkt op butaangas. Ruim 10 jaar geleden gekocht in een pakket met 4 flessen butaangas.
De laatste fles is nu leeg, maar het vinden van de juiste fles (waarvan ik dacht, dat is zo gepiept) valt toch tegen.

Ik vind wel flessen met butaangas, maar die hebben bijna allemaal een ander soort koppeling. Ik heb nu een schroef koppeling, maar ik zie vooral flessen met een soort bajonet koppeling.

De flessen die ik vind met de juiste koppeling, zijn meestal 70% butaan/ 30% propaan. Maar ik weet niet of mijn brander daar mee overweg kan.

Ik vind het ook zonde om de brander weg te doen, het ding werkt immers nog prima.

Weet iemand of je butaan in dit geval kunt vervangen door een butaan/propaan mengsel?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Out.of.Control op 09-06-2025 19:40)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

Dido

heforshe

Puur butaan of een butaan/propaan gasmengsel zou echt niks uit mogen maken. Het brandt allebei als een lier, en dat is wat je wilt.

Aan de andere kant, voor minder dan de prijs van een setjes van zes flessen di eje post heb je ook een gloednieuwe brander, waar je goedkopere flessen onder prikt.

Die schroefaansluiting is minder gangbaar, waardoor de flessen minder makkelijk te krijgen zijn (en duurder zijn).

Wat betekent mijn avatar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 20:27

TommieW

Numa numa.

Wat voor flessen zijn het? Zou je ze misschien kunnen laten vullen? Of is het bijvoorbeeld zo'n ding: https://polyestershoppen....-voor-gasbrander-473.html ?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bovenstaand gasflessen heb je overigens voor €1,- goedkoper bij de Action (€1,99).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
Bedankt voor je reactie. Ik zal vast niet de juiste term gebruiken, maar die die heeft een soort bajonet aansluiting.

Ik zoek een fles met zo'n koppeling, maar dit is bus een butaan/propaan mengsel. En de brander die ik heb is voor butaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:09

Dido

heforshe

Puur butaan of een butaan/propaan gasmengsel zou echt niks uit mogen maken. Het brandt allebei als een lier, en dat is wat je wilt.

Aan de andere kant, voor minder dan de prijs van een setjes van zes flessen di eje post heb je ook een gloednieuwe brander, waar je goedkopere flessen onder prikt.

Die schroefaansluiting is minder gangbaar, waardoor de flessen minder makkelijk te krijgen zijn (en duurder zijn).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
@Dido Dan ga ik het gewoon proberen met een fles butaan/propaan. Dat een nieuwe brander een paar euro goedkoper is geloof ik best, maar een goed werkend apparaat afdanken staat me tegen.
En met die 6 flessen van Amazon kan ik waarschijnlijk meer dan 10 jaar vooruit, als die op zijn zien we wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
Update: flessen zijn binnen en de brander werkt weer zoals vanouds. Vlam lijkt iets heter (blauw/geel in plaats van geel), verder merk ik geen verschil.
Pagina: 1