1440p Gaming Setup – zorgen over stabiliteit AM5 borden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-07 21:37
Hi allemaal,

Ik ben bezig met een nieuwe build voor 1440p gaming binnen een budget van €900-950 (GPU en koeler heb ik al). Na flink wat speurwerk ben ik vrij tevreden met onderstaande samenstelling.
Toch twijfel ik nog over het moederbord. Ik lees hier en daar dat zowel ASUS als MSI op AM5 instabiliteitsissues hebben (voornamelijk BIOS-gerelateerd), en dat baart me wat zorgen.
Daarom hoor ik graag of dit een solide combinatie is, of dat jullie andere suggesties hebben op dit vlak.

Thanks alvast!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een stabiele, betrouwbare gaming-pc voor 1440p gaming rond 144Hz, vooral voor moderne games zoals shooters en RPG’s. Streamen en zware videobewerking staan niet op de planning.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €900-950, verzendkosten inbegrepen. Ik zoek een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar stabiliteit en betrouwbaarheid zijn ook erg belangrijk.

Zijn er componenten die je al hebt?
GPU: ASRock RX 7700 XT Phantom Gaming OC
CPU-koeler: Deepcool AK400

Wat denk je nodig te hebben?
Zie hieronder mijn voorlopige onderdelenlijst. Ik heb veel reviews gelezen en geprobeerd het beste compromis te vinden binnen budget.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 345,99€ 345,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 159,-€ 159,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 109,99€ 109,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 88,02€ 88,02
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 130,60€ 130,60
1SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 887,50

Heb je nog merkvoorkeuren?
Nee, open voor suggesties, maar heb wel gelezen dat sommige B650 moederborden (met name MSI en ASUS) soms problemen geven met BIOS of stabiliteit.

Ga je overklokken?
Nee, geen overklokken gepland.

Wat verwacht je van ons?
Graag feedback op de gekozen onderdelen, tips voor stabielere moederborden binnen budget, of andere suggesties om het beste uit de €900-950 te halen.

Eigen bezit: Deepcool AK400 CPU-koeler & ASRock Phantom Gaming OC Radeon RX 7700 XT 12 GB Video Card

Opmerkingen:
  • Ik heb gelezen dat sommige MSI en ASUS B650 moederborden soms BIOS- en stabiliteitsproblemen kunnen geven.
  • Suggesties voor moederborden met goede reviews qua stabiliteit zijn welkom.
Hartelijk dank!

Mvgr,
William Lock

Beste antwoord (via William Lock op 14-06-2025 13:36)

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:11

Bouwer21000

Bigger number better

Als je stabiliteit wil zou ik de kingston NV-serie afraden, ik heb een NV1 en NV2 gehad en met beide problemen en met een beetje zoeken op internet lijkt dat meer voor te komen, dus weinig vertrouwen in de NV3. Voor iets meer heb je de uitvoering: Lexar NM710 1TB

Waar lees je dat die borden instabiel zijn?

Behalve als je nog gaat upgraden naar een veel sterkere videokaart, is een 7800X3D het geld niet waard. Je zou vergelijkbare prestaties behalen met de veel goedkopere uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray

Voeding kan goedkoper, deze is ook meer dan prima: uitvoering: XPG Core Reactor II VE 750W

De uitvoering: Lian Li Lancool 207 Zwart is net zo'n goede kast maar wel 30€ goedkoper (RGB kermis kan je ook uitzetten)

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:11

Bouwer21000

Bigger number better

Als je stabiliteit wil zou ik de kingston NV-serie afraden, ik heb een NV1 en NV2 gehad en met beide problemen en met een beetje zoeken op internet lijkt dat meer voor te komen, dus weinig vertrouwen in de NV3. Voor iets meer heb je de uitvoering: Lexar NM710 1TB

Behalve als je nog gaat upgraden naar een veel sterkere videokaart, is een 7800X3D het geld niet waard. Je zou vergelijkbare prestaties behalen met de veel goedkopere uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray

Voeding kan goedkoper, deze is ook meer dan prima: uitvoering: XPG Core Reactor II VE 750W

De uitvoering: Lian Li Lancool 207 Zwart is net zo'n goede kast maar wel 30€ goedkoper (RGB kermis kan je ook uitzetten)

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-07 11:21
De Corsair 4000D Airflow is EOL en overal waar deze nu nog te koop is, is oude inventaris van hun zelf of het warenhuis. De opvolger, de Corsair Frame 4000D, is inmiddels goed verkrijgbaar, maar komt zonder ventilatoren.

De hierboven aanbevolen Lian Li Lancool 207 is een betere kast.

Stabiliteitsproblemen zijn vrijwel oud nieuws en kan op letterlijk elk platform voorkomen. Inmiddels zijn de meeste van die problemen allang verholpen met BIOS updates.

Ik zou wel de uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA pakken. Goed geheugen met 6000MT/s CL30 en beetje RGB.

[ Voor 34% gewijzigd door Apart op 09-06-2025 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:36
Bouwer21000 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:22:

Zou persoonlijk dan deze cpu pakken : uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William Lock
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-07 21:37
Update:
Thanks allemaal voor de feedback tot nu toe! Ik heb mijn build op basis van jullie tips wat aangepast, vooral qua behuizing, SSD en voeding, allemaal met oog op betere prijs/prestatie én betrouwbaarheid.

De zorgen over instabiliteit bij AM5-moederborden bleken vooral te komen uit wat Reddit-posts; geen harde bronnen, dus voorlopig houd ik de MSI B650 Gaming Plus WiFi in gedachten. Ik neig naar dat bord omdat ik zelf al jaren MSI gebruik en daar goede ervaringen mee heb, vertrouwd merk voor mij dus.

Voor de CPU ben ik toch bij de Ryzen 7 7800X3D gebleven. Ik speel met enige regelmaat World of Warcraft, en daar profiteer je echt van de extra cache van deze chip. Ook wil ik het systeem een aantal jaar laten meegaan zonder direct te hoeven upgraden. Mijn videokaart (RX 7700 XT) is nog maar een jaar oud en doet het prima op 1440p, dus ik vind het nog zonde om die te vervangen, liever eerst een sterke basis qua CPU/platform.

Huidige conceptbuild:

Ryzen 7 7800X3D Tray – €327
MSI B650 Gaming Plus WiFi – €146
Lian Li Lancool 207 – €80
G.Skill Flare X5 DDR5-6000 32gb – €88
XPG Core Reactor II 750W – €98
Lexar NM710 2TB – €109

Totaal: €847,80

Ik volg de prijzen en beschikbaarheid nog even, maar ben al behoorlijk tevreden met deze setup.
Tips of aanvullingen blijven natuurlijk welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:36
William Lock schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:15:
Update:
Thanks allemaal voor de feedback tot nu toe! Ik heb mijn build op basis van jullie tips wat aangepast, vooral qua behuizing, SSD en voeding, allemaal met oog op betere prijs/prestatie én betrouwbaarheid.

De zorgen over instabiliteit bij AM5-moederborden bleken vooral te komen uit wat Reddit-posts; geen harde bronnen, dus voorlopig houd ik de MSI B650 Gaming Plus WiFi in gedachten. Ik neig naar dat bord omdat ik zelf al jaren MSI gebruik en daar goede ervaringen mee heb, vertrouwd merk voor mij dus.

Voor de CPU ben ik toch bij de Ryzen 7 7800X3D gebleven. Ik speel met enige regelmaat World of Warcraft, en daar profiteer je echt van de extra cache van deze chip. Ook wil ik het systeem een aantal jaar laten meegaan zonder direct te hoeven upgraden. Mijn videokaart (RX 7700 XT) is nog maar een jaar oud en doet het prima op 1440p, dus ik vind het nog zonde om die te vervangen, liever eerst een sterke basis qua CPU/platform.

Huidige conceptbuild:

Ryzen 7 7800X3D Tray – €327
MSI B650 Gaming Plus WiFi – €146
Lian Li Lancool 207 – €80
G.Skill Flare X5 DDR5-6000 32gb – €88
XPG Core Reactor II 750W – €98
Lexar NM710 2TB – €109

Totaal: €847,80

Ik volg de prijzen en beschikbaarheid nog even, maar ben al behoorlijk tevreden met deze setup.
Tips of aanvullingen blijven natuurlijk welkom!
Prima lijkt me.

Zou eventueel een ander moederbord kunnen overwegen. Zelf voor deze gegaan wegens een beter audio chip en meer M.2 sloten. De MSI heeft echter weer wat andere voordelen, ligt er maar net aan welke prioriteiten je hebt.

Zie nu pas dat je originele gekozen voeding dezelfde is die ik heb gekocht. Was mij de prijs wel waard maar goed, wil niet zeggen dat de XPG niet voldoet. (hier veel PSU reviews, incl die 2)
Pagina: 1