Vloertje leggen op zolder: hoe begin ik het beste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-06 00:25
Op zolder wil ik graag een vloertje op de ondervloer leggen, maar er lopen nu allemaal buizen en leidingen. Hoe begin ik met hier een vloertje te leggen? Het moet een houten vloer worden. Ik ben wel een hobbyklusser, maar dit heb ik nog nooit gedaan, dus vandaar mijn vraag aan jullie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyq7XT8f8A9UMDtaQMdSWl1YLVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6kyVahZHhCIU1pUVW5EOaCv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:03
  • Je ervan verzekeren dat wat hier onder ligt sterk genoeg is voor een vloer
  • Een laag balken neerleggen met 60cm afstand er tussen en ook aan de randen.
  • Een laag underlayment daarop bevestigen
Zorg even dat alle buizen e.d. goed gebeugeld zijn en wat ruimte over houden in de hoeken en rond koppelingen. Een klein hapje uit een balk om een leiding door te laten is geen probleem. Die kabel met stekker hoort niet onder je vloer te liggen dus daar moet je iets voor verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Normaal zouden deze leidingen al onder het underlayment moeten zitten, dat is zeg maar de beloopbare vloer . Maar goed daar heb je nu niks meer aan natuurlijk. weet niet of je centraaldozen in beeld hebt ? Die moeten benaderbaar blijven (normaal van onderen, maar zoals het nu zal zijn van boven .. Een nieuw regelwerk met balkjes en daarop weer platen zie ik door al deze leidingen je ook niet zo 123 doen.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
@Springuin De vloer is er sterk genoeg voor en ligt op draagbalken boven mijn woonkamer en zo.

Je hebt gelijk wat betreft die kabel met stekker. Dat is een tijdelijke oplossing, maar die ga ik anders routeren.

Bedankt voor de tips - ik ga daar eens naar kijken. :)

@Cybersijp Klopt, ik weet ook niet waarom ze het zo gedaan hebben. Het is een huurwoning en blijkbaar vond men dit ooit een goed idee? De centraaldozen zijn al van onderaf bereikbaar, dus dat is alvast geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:00
In ieder geval geen stekkers onder je vloer.
Wil je de vloer isoleren? Dan zou ik gewoon eps (xps als je geld over hebt) platen van 2 cm dikte plaatsen, daarop 18mm osb (underlayment als geld over), dan ondervloer dan laminaat :)

2 cm omdat meeste buizen 16 of 19 mm dik zijn, je zou van te voren kunnen meten wat dikte is en iets dunnere isolatie
Eps is niet waterbestendig, xps wel. Eps is goedkoper. Isolatiewaarde is minder van belang gezien je zolder gebruikt.
18mm osb is wat sterker dan 12, als je afwerkt met laminaat zie ik ook wel ooit 12 gebruikt worden.
Underlayment is vochtvaster dan osb , wel duurder.

*Zie net dat je soms buizen hebt die kruizen, dus pak 4 cm isolatieplaten.

[ Voor 51% gewijzigd door 99ruud99 op 09-06-2025 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou ook even duidelijk noteren/fotograferen/bedocumenteren hoe de kabels/buiten lopen en proberen ze zoveel mogelijk in een 90-graden raster te leggen (Dus parallel aan de muren of juist er haaks op) zodat je makkelijker spullen kunt vinden later :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
99ruud99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:23:
In ieder geval geen stekkers onder je vloer.
Wil je de vloer isoleren? Dan zou ik gewoon eps (xps als je geld over hebt) platen van 2 cm dikte plaatsen, daarop 18mm osb (underlayment als geld over), dan ondervloer dan laminaat :)

2 cm omdat meeste buizen 16 of 19 mm dik zijn, je zou van te voren kunnen meten wat dikte is en iets dunnere isolatie
Eps is niet waterbestendig, xps wel. Eps is goedkoper. Isolatiewaarde is minder van belang gezien je zolder gebruikt.
18mm osb is wat sterker dan 12, als je afwerkt met laminaat zie ik ook wel ooit 12 gebruikt worden.
Underlayment is vochtvaster dan osb , wel duurder.

*Zie net dat je soms buizen hebt die kruizen, dus pak 4 cm isolatieplaten.
Isolatie is er enkele jaren geleden al onder aangebracht (er zit wat ruimte tussen deze vloer en de ‘vloer’ eronder, die op de draagbalken rust, dus daar was ruimte voor isolatiemateriaal), maar wat geluidsisolatie kan geen kwaad, want het kraakt wel goed door. 😛

Bedankt voor de goede adviezen - ik neem ze mee! 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mag je die ruimte van de verhuurder wel gebruiken? Aangezien je het een zolder noemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
President schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:58:
Mag je die ruimte van de verhuurder wel gebruiken? Aangezien je het een zolder noemt?
Jazeker. Het is een volledige zolder van 30m2, waar je ook kunt staan en zo. Dus feitelijk gewoon een hele woonverdieping (ik heb hem al deels als zodanig in gebruik - de leidingen lopen niet overal zo opeen zoals op de foto, dus je kunt op een groot deel ervan vrij goed lopen). Sterker nog: het was zelfs de verhuurder die me aanmoedigde een vloertje te leggen. Het is overigens een woning uit 1922.

[ Voor 3% gewijzigd door TheVivaldi op 09-06-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hoe hoog is het plafond trouwens.
Wat 4 cm isolatieplaat (goedkope ophoging, sneller te leggen dan balken) + 18 mm osb + 0.5 cm ondervloer + 12 mm laminaat is ook al weer 7.5 cm extra aan vloer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
99ruud99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:31:
Hoe hoog is het plafond trouwens.
Wat 4 cm isolatieplaat (goedkope ophoging, sneller te leggen dan balken) + 18 mm osb + 0.5 cm ondervloer + 12 mm laminaat is ook al weer 7.5 cm extra aan vloer...
Goede vraag! Dat zou ik moeten opmeten, maar als ik er nu sta, heb ik een ladder nodig om de hoogste delen en de nok te bereiken (schuin oplopend dak, trouwens). Ik ben zelf 178 cm en zo grof geschat is de hoogte minstens twee keer mijn lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Oke laat maar, dan maakt 7.5 cm niet uit ^^ .
Sommige zolders zijn 2m hoog, dan is 7.5 cm extra vloer net teveel als je ook een lamp wilt ophangen.

Zolang je meer dan 2.20 over houdt tot plafond is er geen enkel probleem voor een zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:22

kujinshi

seven heroes

Zolders kunnen ook minder zijn, om bruikbare ruimte te hebben. Mijn zolder loopt van 2m top tot wel maar 1m. Daar is niet te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
kujinshi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:38:
Zolders kunnen ook minder zijn, om bruikbare ruimte te hebben. Mijn zolder loopt van 2m top tot wel maar 1m. Daar is niet te staan.
Dat klopt, maar mijne is 30m2 totaal en loopt in de lengterichting, dus die is best groot. Zou er zelfs drie a vier kamers van kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je muren gaat plaatsen ter plaatse daar een balk onder de OSB plaat plaatsen, dat is handig als je later ooit metal studs moet vastmaken - extra stevigheid : )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
99ruud99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:47:
Als je muren gaat plaatsen ter plaatse daar een balk onder de OSB plaat plaatsen, dat is handig als je later ooit metal studs moet vastmaken - extra stevigheid : )
Goede tip, maar ik was niet van plan om muren te plaatsen. :P Hooguit wat kasten (bijv. IKEA Kallax) als afscheiding, maar kamers heb ik niet nodig (tenzij ik ooit kinderen krijg, natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:26

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

TheVivaldi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Isolatie is er enkele jaren geleden al onder aangebracht (er zit wat ruimte tussen deze vloer en de ‘vloer’ eronder, die op de draagbalken rust, dus daar was ruimte voor isolatiemateriaal), maar wat geluidsisolatie kan geen kwaad, want het kraakt wel goed door. 😛

Bedankt voor de goede adviezen - ik neem ze mee! 🙂
Als de vloer onder deze vloer op de draagbalken rust, waar rust deze vloer dan op? Is dat dan ook sterk genoeg om een nieuwe vloer te dragen?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://www.isolatiemater...l-droge-egalisatiekorrels

Ik ken het spul zelf niet, maar dan leg je daarna fermacell platen erop.
Ik zou zelf dat eens onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Lolhozer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Als de vloer onder deze vloer op de draagbalken rust, waar rust deze vloer dan op? Is dat dan ook sterk genoeg om een nieuwe vloer te dragen?
Deze vloer rust op draagbalken tussen de ondervloer en draagbalken. Is wat moeilijk uit te leggen; ik ben hobbyklusser, geen bouwkundig ingenieur. :P Maar hij kan echt wel wat hebben, hoor, daarom ook dat de verhuurder me aanspoorde om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
De verhuurder spoort je aan, zodat jij de kosten maakt en als je dan eruit gaat laat jij het zitten en kan hij het voor meer verhuren ;)

Ophogen met isolatieplaten en OSB kan. Of bijvoorbeeld panlatten met daarop OSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:43
TheVivaldi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:11:
@Springuin De vloer is er sterk genoeg voor en ligt op draagbalken boven mijn woonkamer en zo.
Zou dit toch even controleren. Er is namelijk een verschil tussen balken die alleen het plafond dragen en balken die dik genoeg zijn om als vloer te dienen. Vroeger werden heel vaak die eerste toegepast op dit soort zolders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:37
TheVivaldi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:55:
[...]
want het kraakt wel goed door. 😛
Dan zou ik inderdaad een laag isolatie leggen met daarop 1 (of 2) laag (lagen) OSB.
Maar eerst zou ik met een doos schroeven over de vloer gaan die er nu ligt om hem op (veel) meer plekken aan de balk te bevestigen (eerst ruim voor boren, dan schroeven). Anders blijft het kraken wat je er ook op legt.
Pagina: 1