Buitenlandse webwinkel houdt zich niet aan retourwetgeving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het moest in de ruim 20 jaar dat ik aan online winkelen doe een keer gebeuren; ik heb gedoe met retourneren bij een Spaanse webshop.

De casus
Ik heb 5 brilmonturen besteld bij een Spaanse webwinkel (de monturen zijn in NL niet te koop). 4 monturen zijn geleverd in 2 deelleveringen. Deze monturen zijn binnen de daarvoor geldende wettelijke Europese en Spaanse termijn geretourneerd. Het 5e montuur is nooit verzonden en heb ik dus nooit in ontvangst genomen.

In de algemene voorwaarden van het betreffende bedrijf staat dat geretourneerde producten binnen 14 dagen na ontvangst weer bij hun in het warenhuis in Spanje moeten zijn. Ik ben er voor 95% zeker van dat ze deze eis niet mogen stellen. Na ontvangst heeft een consument 14 dagen om aan te geven of er producten geretourneerd worden, en vervolgens 14 dagen om te zorgen dat het weer bij de leverancier is.

Daarnaast gaat bij deelleveringen de termijn van 14 dagen pas in op het moment dat de laatste deellevering is bezorgd; dit is nooit gebeurd. Technisch gezien is de periode dus nog helemaal niet begonnen.

Ik heb dit op meerdere manieren helder uitgelegd aan de verkoper, en vermeld dat dit zowel Europese als Spaanse wetgeving is. Ook heb ik verwezen naar een Spaanse website waar dit helder staat uitgelegd.

Verkoper houdt echter voet bij stuk en de door mij geretourneerde bestelling van de 4 brilmonturen niet in ontvangst nemen en terugbetalen. En gaat ook niet in op het retourneren van de kosten voor het 5 montuur, dat nooit is geleverd.

Tijdlijn
  • 4 mei 2025: Bestelling geplaatst en betaald.
  • 5 mei 2025: Deellevering 1 (3 monturen) verzonden vanuit Spanje.
  • 7 mei 2025: Deellevering 1 bezorgd in Nederland.
  • 7 mei 2025: Deellevering 2 (1 montuur) verzonden vanuit Spanje.
  • 12 mei 2025: Deellevering 2 bezorgd in Nederland.
  • 18 mei 2025: Verkoper laten weten een retourformulier te willen ontvangen.
  • 19 mei 2025: Door verkoper verwezen naar retourformulier. Alle 4 de monturen (zowel deellevering 1 als 2) opgestuurd via PostNL naar verkoper, via PostNL een track&trace-code laten sturen naar e-mailadres van de verkoper. Code ook nog zelf via e-mail aangeleverd
  • 28 mei 2025: Bezorgpoging gedaan bij verkoper; retourzending is daar geweigerd omdat ik buiten de door het bedrijf opgestelde 14 dagen retourperiode zou zitten. Track&trace-code blijft hierdoor steken op ‘Your shipment is on its way to the recipient’.
En nu?
Ik heb de bestelling met een creditcard geplaatst, en heb daar een dispute aangemaakt. De meest voor de hand liggende stap om het geld (pakweg €800) terug te krijgen is hiermee dus genomen.

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:16
https://www.eccnederland....en-de-eu/wat-doet-het-ecc

Via CC is inderdaad de snelste optie. Mocht dat niet werken/lukken dan kan je ECC nog inschakelen. Zij nemen dan contact op om hun alsnog te overtuigen dat hun regels niet correct zijn en ze dus gewoon alsnog moeten aannemen.

En gaat het om een kleine winkel? Omdat hij geweigerd werd. De meeste grotere winkels krijgen gewoon een container binnen en hebben echt geen tijd om alles los te controleren.

[ Voor 22% gewijzigd door loki504 op 10-06-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@loki504 Hee kijk, die organisatie kende ik helemaal niet. Dank voor je bijdrage!

Gaat inderdaad om een wat kleinere winkel. Wel met een fysiek winkeladres in Barcelona.