[Vakantie] Auto efficient inpakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 19:11
Ik rijdt een Toyota Auris uit 2014 (Hatchback) en ik ben op zoek naar een manier om de auto zo meest efficient mogelijk in te pakken voor vakantie.

De afgelopen jaren hebben we alle 4 (gezien van 4) een rolkoffertje gebruikt waarbij ik er 3 achter elkaar kan zetten en 1 er boven op. Daarnaast vervolgens nog 2 klapkratjes en voor de klapkratjes her en der nog wat schoenen. Onze kussens lagen vervolgens boven op de kratjes en koffertjes. In de koffertjes zitten dan de kleren en in de klapkratjes wat boodschappen en dat soort dingen.

Gevoelsmatig moet dit echter beter kunnen omdat ik het idee heb ik dat zo best wat ruimte inlever. We blijven tijdens onze vakanties meestal niet op 1 plek en enigzins makkelijk in en uit pakken is dan ook wel een must.

Heeft iemand de gouden tip? Ik heb wel eens aan iets gedacht als een vuilniszak, want dan kan je lekker duwen en blijft er geen ruimte "onbenut" maar dit is qua dragen en in en uit pakken totaal onhandig.
We hebben een dakkoffer maar deze gebruik ik bij voorkeur niet. Alleen maar meer zooi om mee te nemen, hoger benzine verbruik en windgeruis.

Wat is de 'gouden tip'? Is het handiger om bijvoorbeeld 4 van deze tassen o.i,d te kopen; https://www.action.com/nl...pilbergen-reistas-naples/

[ Voor 5% gewijzigd door Robbie T op 09-06-2025 12:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Maar het klinkt niet alsof je ruimte tekort komt?

Maar je kan makkelijk ruimte winnen door weekendtassen te gebruiken ipv rolkoffertjes met hun hardshell buitenkant en uitstekende wieltjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gouden tip: op de heenweg juist NIET efficient inpakken. Terug heb je altijd meer meuk.

Precies in de achterbak passende koffers / tassen helpt ja. Kost wel meer dan simpelweg wat flexibele (rug-, reis- of boodschappen-)tassen.

Alternatieven: minder meenemen, of een klein aanhangwagentje als het meer wordt.

Edit: ik heb ook een Auris 2014 gehad. Er is bij 4 personen in de auto toch ook nog best wat ruimte (voor flexibel spul, beginnend met de kussens) over op de achterbank?

[ Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 09-06-2025 12:45 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43

4POX

Everybody is wired

Niet het juiste advies. Maar wel een middel tot je oplossing.

Kijk op Youtube hoe je militaire kleding rollen kan maken. Dit is wat ik vaak doe als ik veel moet meenemen in een kleine ruimte. Al mijn kleding voelt als harde tennisballen en ik kan opeens 2 keer zoveel inpakken in dezelfde ruimte. En laat partners hun kleding samen inpakken. Scheelt ook weer.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Wij gebruiken een aantal vacuumzakken om het spul klein te maken. Verder 1 hele grote reistas en de rest zit allemaal in boodschappentassen omdat dit lekker flexibel in de bagageruimtes is te proppen. Maar we blijven dan wel op een plaats.

Voor aankomende zomer een dakkoffer erbij, dus dan is ruimte sowieso geen issue meer.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

4POX schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:45:

Kijk op Youtube hoe je militaire kleding rollen kan maken. Dit is wat ik vaak doe als ik veel moet meenemen in een kleine ruimte. Al mijn kleding voelt als harde tennisballen en ik kan opeens 2 keer zoveel inpakken in dezelfde ruimte. En laat partners hun kleding samen inpakken. Scheelt ook weer.
Dit druist in wat @F_J_K ook al zegt, met vakanties heb je op de terugweg meer zooi, minder zin en minder comfort om goed en efficient in te pakken.

De grootste winst hier zit 'm denk ik in weekendtassen t.o.v. koffers. Zeker met een autovakantie zie ik het nut van koffers echt niet. Investeren in een paar weekendtassen (hoeft echt niet duur te zijn) zou ontzettend helpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Robbie T schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:37:
Wat is de 'gouden tip'? Is het handiger om bijvoorbeeld 4 van deze tassen o.i,d te kopen; https://www.action.com/nl...pilbergen-reistas-naples/
Goedkoop is duurkoop, hoe praktisch zijn die tassen als blijkt dat voor de terugweg de ritsen stuk zijn? Het hoeft je echt de kop niet te kosten, maar dit is wel bottom of the barrel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
henri86 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:40:
Maar het klinkt niet alsof je ruimte tekort komt?

Maar je kan makkelijk ruimte winnen door weekendtassen te gebruiken ipv rolkoffertjes met hun hardshell buitenkant en uitstekende wieltjes.
Inderdaad geen ruimte te kort, in zoverre dat de kinderen ook ouder worden, kleding groter en dus meer ruimte nodig hebben. Soms is het daarnaast wel eens wat proppen met schoenen e.d (wandelschoenen, sneakers, slippers).
F_J_K schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:42:
Gouden tip: op de heenweg juist NIET efficient inpakken. Terug heb je altijd meer meuk.

Precies in de achterbak passende koffers / tassen helpt ja. Kost wel meer dan simpelweg wat flexibele (rug-, reis- of boodschappen-)tassen.

Alternatieven: minder meenemen, of een klein aanhangwagentje als het meer wordt.

Edit: ik heb ook een Auris 2014 gehad. Er is bij 4 personen in de auto toch ook nog best wat ruimte (voor flexibel spul, beginnend met de kussens) over op de achterbank?
Dat gaat over het algemeen ook best goed. Ook omdat de boodschappenkratjes leger zijn op de terugweg en we sowieso niet allerlei meuk kopen op vakantie.
4POX schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:45:

Groot gedeelte rollen we ook op, het exact precies zo rollen dat het nog net iets kleiner kan vind ik dan weer teveel van het goede.
True schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Dit druist in wat @F_J_K ook al zegt, met vakanties heb je op de terugweg meer zooi, minder zin en minder comfort om goed en efficient in te pakken.

De grootste winst hier zit 'm denk ik in weekendtassen t.o.v. koffers. Zeker met een autovakantie zie ik het nut van koffers echt niet. Investeren in een paar weekendtassen (hoeft echt niet duur te zijn) zou ontzettend helpen.
Ja, dat is ook mijn gevoel. De tassen waren slechts een voorbeeld. Het hoeft inderdaad niet het goedkoopste van het goedkoopste :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Kratjes vind ik superonhandig want niet flexibel.
Twee gestapelde weekendtassen tussen de kinderen in op de achterbank bevalt ons altijd wel. Minder ruzie en je kunt veel spul kwijt.
Regenlaarzen, schoenen, slippers onder de stoelen proppen.
Zo veel mogelijk lagen kleding aan doen :P

Laadkabel niet onder de vloer in de kofferbak mocht je onderweg willen laden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 grote koffers i.p.v. 4 rolkoffertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23

vhal

ಠ_ಠ

VidaR-9 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:51:
Wij gebruiken een aantal vacuumzakken om het spul klein te maken

...

Voor aankomende zomer een dakkoffer erbij, dus dan is ruimte sowieso geen issue meer.
Dat denk je maar het is vaak een voorbode om nog meer zooi mee te nemen. :P

Vacuümzakken zijn leuk maar kunnen lekken waardoor ze weer opzwellen en je moet er over het algemeen toch weer een pomp meenemen om ze goed vacuüm te krijgen. Persoonlijk ben ik fan van de compressiezakken die je met de trekbanden flink kleiner kan maken. Voor kleding zou ik het niet zo snel gebruiken maar voor handdoeken, kussens etc is het een goed alternatief.

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 09-06-2025 13:45 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Mijn ervaring na 15+ jaar met kinderen op vakantie is ook zo veel mogelijk verpakken in sport/reistassen. In verschillende maten, niet te vol proppen zodat ze enigszins kneedbaar zijn. Zo kun je de ruimte heel efficiënt vullen. Zoals ik eerder las ook een tas tussen de kinderen op de achterbank, bij ons was dat traditioneel een plunjebaal. Oh, ja, de tassen van de Action hebben het altijd prima gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Wij hebben altijd nog een koeltas op de grond staan op de grond voor de broodjes e.d onderweg. Tussen de kinderen zetten we liever geen tas want ze willen nog wel eens een spelletje doen enzo met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:35
Ik gebruik een dakkoffer met bijbehorende tassenset. Eerste jaar hadden wij een dakkoffer geleend en zelf met weekendtassen lopen pielen.
Jaar erop zelf eentje gekocht en een bijpassende tassenset. Die zijn precies op maat en vullen de dakkoffer geheel op.
Dus thuis pak je die gewoon helemaal goed in. Hoe je die alleen in je dakkoffer te mikken en klaar.
Ideaal. Echt heel blij mee.
De weekendtassen en koelbox gaan nu achterin de kofferbak. Dan kunnen we onderweg gewoon stoppen en een versnapering nemen zonder heel de dakkoffer uit te pakken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind bij mijn Megane station het extra verbruik bij de dakkoffer enorm meevallen eigenlijk.

Wij hebben een serieus grote dakkoffer met bijbehorende tassenset.

De kofferbak heeft een dubbele bodem. Daaronder stop ik extra schoenen en pantoffels en jassen etc. Beetje proppen.
Dan in de kofferbak met name weekendtassen en een kratje soms. En de kussens voor op bed.
Tussen de kinderen in een koelbox en achter de stoelen evt nog boodschappen tassen.
Online is er ook veel te vinden wat op maat oplossingen zegt te bieden:
https://www.car-bags.com/nl/car-bags-reistassen-sets.html

Geen ervaring hoe goed zoiets is. Maar er zijn veel shops te vinden die dit aanbieden met even googlen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:15
Onder de vloer kan je ook nog klein grut kwijt en bijv. je reservewiel omdraaien en schoenen erin . Slippers passen in de lege ruimte tussen driehoek van rechte koffer en schuine achterbank . Verder zou ik die harde koffers inwisselen voor bigshoppers , die zijn lekker duwen/prop baar in holle lege ruimtes en je heb ze al in huis waarschijnlijk.
Voor de rest zware dingen onderop en lichte boven dus eerste boodschappenkratten en dan de kleding , verder kwestie van proberen en af en toe overnieuw .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpzEsntqU5qvHjcqUDUgMS3BFGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o91uw4coCgrKEBcCOhp9fkhB.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kan het ook met kratten. Juiste formaat vinden wat exact past. Dit is van een maatje van mij. Hier gingen er nog wat tassen op. En achterbank tussen de 2 kinderstoeltjes nog 2 kratten en los spul achter de stoelen.
Dan heb je ook genoeg mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:15
Dennis1812 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:35:
[Afbeelding]

Zo kan het ook met kratten. Juiste formaat vinden wat exact past. Dit is van een maatje van mij. Hier gingen er nog wat tassen op. En achterbank tussen de 2 kinderstoeltjes nog 2 kratten en los spul achter de stoelen.
Dan heb je ook genoeg mee.
Op deze manier mis je ook weer eea aan ruimte en door de schuine achterbank is de 2e laag al een korter kratje en de zijkanten zijn ook onbenut gelaten . Het is wel handig voor allerlei losse 'troep' en dat heel te houden en satisfying voor de OCD .
Die 2 kratten op de middelsteplek is echt een no-go die heb je bij een noodstop in je nek. dan kan je beter een weekendtas/bigshopper laag achter de vootstoelen zetten die kleintjes in stoeltjes gebruiken toch geen beenruimte .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:25
Koop een Auris TS stationuitvoering ;)

Je kan evt. die piepschuimen bak onder de dubbele bodem er nog uit halen, daar kun je prima schoenen e.d. in proppen. Met een klapband heb je toch niks aan die fles bandenslijm die er standaard in ligt. Ik heb er een volwaardig reservewiel in liggen. Wel omgekeerd zoals hierboven, zodat ik er nog wat meuk in kan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een set exact passende tassen van https://www.car-bags.com/nl/

Kost circa E300-400. Prima stevige tassen, combi van hardshell bodem en zachte bovenkant. Op locatie dus vrij compact op te bergen. Van tevoren inpakken en bij vertrek schuif je alles in 2 minuten naar binnen > past altijd. Schoenen en dat soort onhandige dingen dan in de loze ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Hoe wij het doen (we gaan 2 á 3 keer per jaar naar Zuid Frankrijk - stacaravan)..

We gebruiken grote zakken (bijv: https://www.action.com/nl-nl/p/2534642/vacuum-opbergzakken/ ) voor de handdoeken en bed lakens want die nemen altijd veel plek in beslag. Hiervoor nemen we een elektrisch luchtbed pompje mee die kan zuigen ivm de terugreis (oh men wat scheelt dit een hoop ruimte).

Kids krijgen ieder een grote sporttas (lekker proppen)
De bazin en ik delen 1 grote harde koffer (ik denk vanwege het idee: volproppen, erop zitten, rits dicht)

Maar ik denk dat die zakken van bijv de Action al een leuke besparing qua kofferruimte kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

charrel

Cortisol4life..

Hier een oudere Avensis sedan, wij gebruiken voor kampeer vakantie 2 kratjes en voor alle kleding en stoffen dingen compressie zakken van de Decathlon. Dus kleding, slaapzakken, theedoeken, zwemkleding enz gaat allemaal in die compressie zakken. Wel altijd 2 reserve compressie zakken mee. Dat lukt eigenlijk best aardig, in de loop van de week gaat er wat eten op wat we mee hebben dus het past steeds makkelijker. Jongste dochter heeft coeliakie, dus daar nemen we vaak een hoop voor mee. De ervaring leert ook dat het als het net past het op de volgende camping wel is niet echt meer past. Kussens hebben we sinds een paar jaar opblaasbare voor die iedereen eigenlijk goed vindt liggen. Dus dat zijn wel 4 verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
Ik raad vacuumzakken af. Zeker bij grenscontroles als je die verwacht. Wat als de boel open moet dan krijg je het er niet meer in terug. Die zakken kunnen ook lek gaan.
Ik heb zelf in mijn dakkoffer destijds Ikea Parkla tassen gebruikt. Makkelijk in en uit te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
com2,1ghz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:41:
Ik raad vacuumzakken af. Zeker bij grenscontroles als je die verwacht. Wat als de boel open moet dan krijg je het er niet meer in terug. Die zakken kunnen ook lek gaan.
Ik heb zelf in mijn dakkoffer destijds Ikea Parkla tassen gebruikt. Makkelijk in en uit te laden.
Daarvoor pak je een paar extra zakken mee en een elektrisch pompje. Als er dan al een zak open moet heb je die met een paar minuten weer vacuum en in de auto liggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:45
Wij gaan met een gezin van 5 kamperen, met een Toyota Prius Wagon.

En daar zitten heel veel hoekjes en plekjes waar je losse spullen kan opbergen. Bv onder de voorstoelen, onder de achterstoelen, onder de bodem van de kofferbak, etc. Dus een heleboel spullen kunnen we daar extra kwijt.

Daarnaast hebben we ook een frame/oplossing gekocht om de ruimte tussen de achterstoelen en dak dicht te maken. Hierdoor kunnen we totaan het dak stapelen, wat ook heel veel ruimte oplevert.

Verder inderdaad weekend tassen en heel veel kleinere tassen waarmee we gaten kunnen opvullen :D

Het komt wel eens voor dat ik aantal weken na de vakantie opeens iets tegenkom verstopt in zo'n hoekje :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:27
Toen bagage ruimte nog beperkt was gebruikte ik shoppertassen. per persoon een.
Ze blijven mooi in vorm en rechthoekig, je kan ze naast elkaar kwijt. Daarboven kunnen dan kussens en strandlakens.

Schoenen en slippers stak ik rond de reserve wiel in de openingen.

Mijn goude regel was dat de hoedenplank dicht kon, ivm spiegelen en geen zooi op de achterbank ivm ruimte en comfort.

Als de achterbank schuin loopt in de bagage ruimte, dan blijft er een driehoek(je) aan ruimte over bij de bodem, daar kun je ook nog losse dingen kwijt.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
ik haat mezelf voor dit advies maar... Travelbags........

zelf doe ik veel in koffers (makkelijk spelen met je kleren zonder dat de hele camping het ziet) en ook nog wat ik big shoppers om loze ruimte op te vullen.
Schoenen etc in de hoekjes drukken en wat boodschapjes in de kratten.
ik heb een Skoda octavia dus ik heb een caravan in de kofferbak.

kussens etc op de achterbank om ze wat schoner te houden, dit kan een mooie muur zijn tussen de kids natuurlijk.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
redwing schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Daarvoor pak je een paar extra zakken mee en een elektrisch pompje. Als er dan al een zak open moet heb je die met een paar minuten weer vacuum en in de auto liggen.
Die paar minuten wordt gerust >30 minuten als je 5-10 van die zakken moet vacumeren.

Gezien TS regelmatig in en uit wil pakken zijn vacuumzakken geen praktische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
com2,1ghz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Die paar minuten wordt gerust >30 minuten als je 5-10 van die zakken moet vacumeren.

Gezien TS regelmatig in en uit wil pakken zijn vacuumzakken geen praktische oplossing.
Ik zelf gebruik ze af en toe, maar ik ken ook genoeg mensen die ze continue gebruiken. Want als je een beetje logisch inpakt heb je per deel-verblijf maar een klein deel van de zakken nodig. De rest kun je lekker ingepakt laten. En als je de spullen bij vertrek weer inpakt is het de avond voor vertrek een kleine moeite om de zakken even vacuum te maken.

Maar of TS zoiets handig vind of juist niet kan ie alleen maar zelf bepalen. De een zweert er bij, de ander gruwelt er juist van :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En dan de tips voor het inladen.
Ik begin altijd met (bijv tafel) groot en plat op de bodem; dan verlies je het minste.
En dan de lange dunne rollen achter de achterbank opbouwen.
Deze zet je klem met tassen/kratten. Je kunt een muur van stoelen/tafel/ en andere dunne zakken maken. Wij hebben twee spelregels:
1) alle deuren kunnen open zonder dat er iets uit de auto valt
2) geen losse spullen, een krat opvullen prima - maar alles is onderdeel van iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:07
Ik gebruik persoonlijk heul veul van deze tassen van de Ikea. Kost bijna niets en zijn erg praktisch.

Voor de echte OCD'er kan je er ook nog labeltjes op kwijt, zodat je direct ziet wat er in welke tas zit.

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:40
Sinds we deze tassen https://www.wibra.nl/assortiment/boodschappentas-met-rits-2/ gebruiken kunnen we meer meenemen. Ze zijn makkelijk ‘kneedbaar’ en veel flexibeler dan harde koffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:28

Punkrocker

Mostly harmless

LopendeVogel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:36:
Hoe wij het doen (we gaan 2 á 3 keer per jaar naar Zuid Frankrijk - stacaravan)..

We gebruiken grote zakken (bijv: https://www.action.com/nl-nl/p/2534642/vacuum-opbergzakken/ ) voor de handdoeken en bed lakens want die nemen altijd veel plek in beslag. Hiervoor nemen we een elektrisch luchtbed pompje mee die kan zuigen ivm de terugreis (oh men wat scheelt dit een hoop ruimte).

Kids krijgen ieder een grote sporttas (lekker proppen)
De bazin en ik delen 1 grote harde koffer (ik denk vanwege het idee: volproppen, erop zitten, rits dicht)

Maar ik denk dat die zakken van bijv de Action al een leuke besparing qua kofferruimte kan opleveren.
OT: Als het je eigen stacaravan is dan laat je de handdoeken, lakens, enz toch daar? Scheelt een berg ruimte voor volgende reizen.

On topic:
Zoals al meer is aangedragen: tassen ipv koffers, kleding oprollen, schoenen en laarzen onder de stoelen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Punkrocker schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:32:
[...]

OT: Als het je eigen stacaravan is dan laat je de handdoeken, lakens, enz toch daar? Scheelt een berg ruimte voor volgende reizen.

On topic:
Zoals al meer is aangedragen: tassen ipv koffers, kleding oprollen, schoenen en laarzen onder de stoelen.
Nee het is niet onze eigen stacaravan, dit was meer een side note van; wij hoeven dus geen slaapzakken, bestek, kookgerei etc mee te nemen. Ik weet niet waar de TS heen gaat, althans volgens mij lees ik dat nergens terug. Stel dit had ook allemaal mee moeten gaan, dan had ik toch met alle liefde een dakkoffer gekocht (de TS heeft die, wenst het alleen liever niet gebruiken)

Toen ik nog een kleinere auto reed (Opel Astra K/ hatchback(?)) toen ging dit ook gewoon goed met 4 personen (2 volwassenen, 2 kids) qua ruimte. Maar ik denk toch wel dat de vacuüm zakken de key geweest is, je krijgt er behoorlijk veel lakens en/of handdoeken in en het wordt gewoon een compact hard ding wat je als eerste in de kofferbak legt. Als we dit in big shoppers of reistassen zouden doen, dan zouden we veel minder plek hebben (althans, dan had het niet eens gepast denk ik).

Schoenen proppen we altijd los overal ertussenin.
Kinderen een eigen rugzak met ''doe'' dingetjes, die nemen ze mee de achterbank op, idem voor eventueel een eigen kussen.

Verder minimaliseren wij ook het eten en drinken, we nemen genoeg mee voor de reis + de dag van aankomst, maar we zeulen niet met 20 potten pindakaas, de gehaktballen van oma en de zakken aardappelen. Boodschappen doen we standaard op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Gelukkig hoeven we geen handdoeken/beddengoed mee te nemen want we gaan de laatste jaren alleen naar Airbnb's. Dat de reiskoffertjes de deur uit kunnen is 1 ding wat zeker is. Op zoek naar fatsoenlijke weekendtassen, gecombineerd met nog 1 of 2 kratjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:57
Hier gezin met twee kinderen. Rijden een station. Wij doen alle kleding, speelgoed, handdoeken etc in vuilniszakken. Dit is voor ons het meest efficiënt gebleken omdat het flexibel is en gek genoeg best heel veel in de zakken past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robbie T schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:14:
Wij hebben altijd nog een koeltas op de grond staan op de grond voor de broodjes e.d onderweg. Tussen de kinderen zetten we liever geen tas want ze willen nog wel eens een spelletje doen enzo met elkaar.
Spelletjes gaan nog beter met een 'tafel' er tussenin, een tafel dat bestaat uit krat met iets met een deksel erop ;)

Verder zit ik in de kamp van de sporttassen en/of rugzakken voor zover mogelijk, grote/flexibele dingen dus die alle ruimte kunnen inpikken. Kratten gebruik ik alleen voor dingen die nadrukkelijk niet ingedrukt mogen worden of zouden kunnen gaan lekken, dus keukenspul of eten/drinken voor onderweg.

En belangrijkste van allemaal: beperk hoeveelheid zooi. Zeker als je vaker een vergelijkbare autovakantie doet loont het om bij terugkomst te kijken welke ingepakte spullen in het geheel niet gebruikt zijn. Pak die dan volgende keer niet in ;)

Geen autovakantie, maar mooit voorbeeld van hoeveel dat kan schelen: vorig jaar ben ik met mijn zoon met de trein erop uit getrokken door Europa. Onderweg kwamen we een Finse vriend van me tegen met zijn kind. Zelfde soort vakantie, vergelijkbare reisduur, leeftijden en interesses. Wij hadden elk een klein rugzakje, ~35l en ~45l, waarbij alle overnachtspullen bij mij in de grotere zaten zodat we die in een kluis konden gooien en alleen het kleinere rugzakje overdag mee hoefden te nemen. Zij hadden twee enorme trekrugzakken (>85l elk) en hij ook nog een 35l rugzak extra aan z'n voorkant gebonden. Hij wist ook niet exact wat hij allemaal ingepakt had, maar was het na paar dagen eens dat ze misschien, heel misschien, iets teveel mee hadden en het een stuk makkelijker geweest was als ze ruim de helft thuisgelaten hadden :+

Naar auto vertaald is dat een uitpuilende MPV vol overbodige meuk incl dakkoffer vs een Polotje oid met alleen het nodige goed ingepakt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05
En wij gingen vroeger met een gezin van 4 personen op vakantie naar Italië met al onze spullen in een Peugeot 309 met 295 ltr kofferbak inhoud. Tijden veranderen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Het klinkt haast alsof ik de wereld mee sleep maar dat valt hard mee hoor 😂. Paar dagen kleding, wat eten, schoenen, wat keukenspullen en dat is het wel. Heb inmiddels een reistas van 30 liter gekocht. Morgen even vullen en kijken hoe en wat en dan kunnen er als het goed is nog 4 besteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat is efficient...? Bedoel je dan de manier van pakken die "het makkelijkst uit en in te laden is"? Of bedoel je dan dat iedereen 'zijn' spullen op één plek danwel in één container heeft? Want dat doe je al. Of bedoel je dan 'hoe prop ik zoveel mogelijk spullen in de kofferbak? Want dan is de oplossing geen koffers gebruiken, en alles los storten :+ eventueel opgerold en/of vacuum zoals hier al geopperd. Dan kun je namelijk elke kubieke centimeter gebruiken, een sok, trui, tandenborstel of slipper prop je overal wel tussen.

Wat ik doe is kratten of plastic kisten gebruiken die precies de ruimte vullen naast de hondenbench, dan heb ik minder ruimteverlies en kan ik die kratten gewoon uitnemen op locatie, weer vullen en terugzetten. Zo heeft de kofferbak een super eenvoudige indeling die je in principe in 5 minuten kunt uit- en inladen. Snacks voor onderweg gaan in een plastic kistje die precies onder de voorstoel past, en 'zachte' bagage (ieder gezinslid heeft een eigen gekleurde sporttas met diens spullen, en daar moeten ze het mee doen qua ruimte) gaat in de dakkoffer. Er is één extra sporttas voor gemeengoed dus handdoeken, badkamerspul enzo.

Ik hanteer wel als regel dat ik nooit ga proppen en ook nooit laad boven de raamlijn, want ik wil vrij zicht rondom houden.
Pagina: 1