Condensatormotor met drie aansluitingen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSalters
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 09:52
Hallo, ik heb een condensatormotor ( aandrijving van een zonnescherm) die (nog) maar een kant op wil draaien, en hij stopt niet! Het is er een met draadloze afstands-bediening. Daar reageert hij niet echt op; als je op een van de drie knoppen daarvan drukt, houdt de motor even op met draaien, en gaat dan weer door.
Ik hed eea gedemonteerd, en zie dat er drie draden lopen tussen de elektronika en de combinatie motor-aanloopcondensator.

Om uit te vinden of de elektronika dan wel de motor de reden is van mijn probleem zou ik de motor los van de elektronika willen uitproberen.
Er gaan een rode, blauwe en zwarte draad naar de motor; de condensator is (ook) aangesloten op de rode en zwarte draad. Weet iemand of het klopt dat ik spanning (220V...!) moet zetten tussen blauw en rood voor vooruit, en tussen blauw en zwart voor achteruit draaien ? En in beide gevallen de derde draad "open" laten ?
Het lijkt mij fout om de spanning rechtstreeks over de condensator te zetten ( Zwart en Rood), en ik kan mij zo gauw niets anders voorstellen..

Alvast bedankt voor tips.

m.v.r.gr
R.Salters

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien heb je hier wat aan:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Anschlu%C3%9Fschema_Kondensatormotor.png
Wikipedia: Condensatormotor

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
RSalters schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:03:
Hallo, ik heb een condensatormotor ( aandrijving van een zonnescherm) die (nog) maar een kant op wil draaien, en hij stopt niet! Het is er een met draadloze afstands-bediening. Daar reageert hij niet echt op; als je op een van de drie knoppen daarvan drukt, houdt de motor even op met draaien, en gaat dan weer door.
Ik hed eea gedemonteerd, en zie dat er drie draden lopen tussen de elektronika en de combinatie motor-aanloopcondensator.

Om uit te vinden of de elektronika dan wel de motor de reden is van mijn probleem zou ik de motor los van de elektronika willen uitproberen.
Er gaan een rode, blauwe en zwarte draad naar de motor; de condensator is (ook) aangesloten op de rode en zwarte draad. Weet iemand of het klopt dat ik spanning (220V...!) moet zetten tussen blauw en rood voor vooruit, en tussen blauw en zwart voor achteruit draaien ? En in beide gevallen de derde draad "open" laten ?
Het lijkt mij fout om de spanning rechtstreeks over de condensator te zetten ( Zwart en Rood), en ik kan mij zo gauw niets anders voorstellen..

Alvast bedankt voor tips.

m.v.r.gr
R.Salters
De motor draait 1 kant op, dan lijkt me dat de motor het doet. De electronica reageert niet op de afstandbediening. Er vanuit gaande dat de batterij vol is van de afstandbediening lijkt het me zeer waarschijnlijk dat je probleem in ieder geval niet in de motor zit.

Handig is om merk/ type te vermelden dan kunnen we wat gerichter advies geven.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSalters
Het type is ASA ETR-A 50/12

Het schema dat Juup toont heb ik ook op internet gevonden, maar ik krijg dat niet "vertaald" naar een schema waar er een driedraads-verbinding is tussen aansturing en motor/condensator-ensemble.
Ik weet niet hoe ik hier een schema kan uploaden...in woorden is het altijd lastig. Maar ik heb dus "links" de motor waar drie draden uitkomen; de condensator die tussen 2 v.d.drie is aangesloten, en "rechts" de elektronika ( ontvanger en aansturing) waar 220V in gaat en dus drie draden uit komen die naar de motor gaan.
RoelofS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
Ik neem aan dat je deze al gevonden hebt?

https://www.zonweringbest...ments/afstel-asa-2017.pdf

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSalters
Heb ik gevonden, ja, maar de motor reageert nauwelijks op de afstandsbediening; dus het gaat met de handleiding zowat al bij stap 1 fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSalters
Ik heb inmiddels de "educated guess" gok genomen en heb 220 volt aangesloten op Blauw + zwart resp. Blauw plus rood, de motor draait dan gewoon linksom dan wel rechtsom. Het probleem zit dus in de zender ofwel de ontvanger....

Volgens diverse leveranciers bestaat ASA niet meer cq is niet meer in Nederland leverbaar - ondanks het feit dat je op internet aanbiedingen tegenkomt.. Ik kon tot nu toe in ieder geval niemand vinden die het ontvanger deel te koop had...
Pagina: 1