Miele W3933 Beladingweergave werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VJM
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-09 10:26
Beste allen,

Graag jullie expertise!

Betreft:
- Miele W3933
- Nieuw aangeschaft in 2008
- Draaiuren: 3.600

Het probleem:
Met het laden van de wasmachine werkt de beladingweergave niet meer naar behoren. Waar eerder een vullingspercentage en doseeradvies werd aangegeven, blijft deze nu achterwege. Wanneer de toets “Belading/Dosering” wordt ingedrukt, komt de melding “Optie niet mogelijk”. Zodra het wasprogramma wordt gestart, dan wordt de tijdsduur weergegeven alsof deze met minimale vulling start. Gedurende het programma wordt de tijdsduur wel naar boven bijgesteld, waardoor de beladingssensor toch iets lijkt te doen. Wasprestaties zijn gelijk gebleven, verder geen andere bijzonderheden. Er hebben ook geen eerdere reparaties aan plaatsgevonden.

Wat achtergrondinformatie:
Er wordt gewassen op zo hoog mogelijke temperaturen, 80% op 60 graden en hoger, en eigenlijk alleen met waspoeder. De functie “extra water” wordt geselecteerd daar waar het programma dit toelaat. Ik zou niet graag een andere wasmachine willen, vanwege de zeer eenvoudige bediening is en het ontbreken van functies waarvan ik het nut/gemak niet van inzie en alleen maar kapot kunnen gaan (Twindos/Steamcare/Wifi). Dit zou bij een nieuwe Miele namelijk wel het geval zijn, indien het minimale toerental weer 1.600 moet zijn en de trommel verlicht wordt (de redenen waarom ooit voor dit type is gekozen).

Reeds ondernomen acties:
Het nulpunt is opnieuw ingesteld op de wijze die ook in de handleiding staat beschreven. Op dat moment wordt weergegeven dat dit is gelukt. Echter, bij direct vullen wijzigt het vullingspercentage niet.

Vervolgens in de servicemodule de functie “kalibratie” toegepast. De eerste stappen verlopen goed. Zodra er gevraagd wordt om de trommel te vullen met 5 kilo, dan wordt de melding gegeven dat kalibratie niet mogelijk is (trommel was op 50 gram na gevuld met 5 kilo). Kalibratie lukt dus niet. Er staan geen andere foutmeldingen in het menu opgeslagen.

En dan verder?
Tsja, en dan houdt het voor mij een beetje op. Ik kan zelf vier opties bedenken, maar wellicht is er ook een optie vijf 😊.
1. De beladingssensor is kapot en moet vervangen worden
2. De schokdempers worden van mindere kwaliteit, waardoor de beladingssensor zijn meting niet goed kan uitvoeren en aangeeft dat de “optie niet mogelijk” is. Ik zou dan echter verwachten dat dan altijd de melding "100% gevuld" weergegeven zou worden. Deze zouden dan vervangen moeten worden
3. Miele inschakelen en 1.000 euro betalen aan voorrijkosten, manuren en onderdelen. Wellicht wat overdreven voor een 17 jaar oude machine en daarmee niet de eerste voorkeur
4. Afscheid nemen van de Miele en een Schulthess aanschaffen.

Hartelijk dank alvast voor het meedenken!

Beste antwoord (via VJM op 11-06-2025 09:06)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
Schokbrekers vervangen, dat zal zeker helpen met dit probleem.
Grote kans dat 1 van de schokbrekers het helemaal niet meer doet, dit zorgt ervoor dat de anderen het opvangen en het gewicht dus over de sensor gaat. Bij draaien van de machine blijft dit gewicht niet gelijk en raakt de electronica in de war.

Kost je de kop niet en is makkelijk te doen.

[ Voor 53% gewijzigd door nodri2000 op 10-06-2025 07:59 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe Miele 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:51
Optie 6:
Rondbellen en een onafhankelijke reparateur inschakelen? Ik weet niet of die sensoren echt Miele-specifiek zijn, maar kan mij voorstellen dat een reparateur wel een idee kan hebben wat er speelt en een kapot onderdeel kan vervangen door bijv. eentje uit een andere machine. Zal nog niet heel goedkoop zijn wellicht, maar vragen kan altijd.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
Schokbrekers vervangen, dat zal zeker helpen met dit probleem.
Grote kans dat 1 van de schokbrekers het helemaal niet meer doet, dit zorgt ervoor dat de anderen het opvangen en het gewicht dus over de sensor gaat. Bij draaien van de machine blijft dit gewicht niet gelijk en raakt de electronica in de war.

Kost je de kop niet en is makkelijk te doen.

[ Voor 53% gewijzigd door nodri2000 op 10-06-2025 07:59 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VJM
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-09 10:26
Dank voor je antwoord! Ben het eens dat het zeker geen kwaad zou kunnen. Schokdempers besteld en ik ben benieuwd naar het resultaat.