[XML] Tabel maken in XML

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 15:15

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
OK, eerst ff om te beginnen: ik ben een XML newbie :)

Voor een opdracht van school moeten we het volgende maken:

Naam: ..... (invulplek)
Vak: ..... (invulplek)
Datum: ..... (invulplek)
Resultaat: ..... (invulplek)

Tot zover krijg ik het allemaal wel voor elkaar, maar nu komt het dus. Een tabel maken in XML :? Zo moet ie er ongeveer uit gaan zien...

---------------------------------
| Datum | Naam | Vak | Resultaat|
|.......|......|.....|..........|

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen in XML. Ik kan op internet nergens een goed voorbeeld vinden waarin staat hoe dit moet. Iemand die me het een en ander kan verduidelijken of waar ik goede uitleg kan vinden?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 14:44

Jaspertje

Max & Milo.. lief

moet je eens bij http://www.devguru.com kijken

Verwijderd

XML heeft geen lay-out eigenschappen, dus een visueel tabelletje ermee opbouwen met puur XML gaat niet lukken.

Je kunt een XML document wel als een tabel weergeven maar die vertaalslag is iets wat je zelf moet bouwen. Dat zou je bijvoorbeeld met XSL kunnen doen.

Lees eens http://www.xml101.com om te begrijpen:
- wat XML is
- wat XSL is
- hoe je die samen kunt gebruiken om content en layout van elkaar gescheiden te houden maar in combinatie content om te zetten tot een mooie layout

Succes :)

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 15:15

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
OK, ik heb al een verslag moeten maken over wat XML is enzo... Het is me dus ook duidelijk dat je een XML bestand, een XSL en een DTD nodig hebt.

Ik moet dus in het XSL aangeven dat de informatie in een tabel moet komen? Zijn hier speciale tags voor ofzo? Net zoiets als in HTML ofzo?

Sorry van al de vragen, maar ik kom er echt niet uit en ik kan ook nergens op het grote i-net een goed voorbeeld vinden :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 12:36 schreef Ruud2001 het volgende:
[...]
Sorry van al de vragen, maar ik kom er echt niet uit en ik kan ook nergens op het grote i-net een goed voorbeeld vinden :)
Dan let je niet goed op. :Z

Via die URL die ik je net gaf was je met wat denkwerk in een paar klikken bij de volgende URL aangekomen:
http://www.xml101.com/xsl/xsl_transformation.asp

HTH :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hum dit probleem is toch wel de simpelste toepassing van XMl en XSL dus ik zou er dan toch nog maar eens goed naar kijken...

Met behulp van XML kan je je data structureren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<tentamen-resultaten>
    <vak>Software Architectuur</vak>
    <datum>11-12-2001</datum>

<deelname>
        <naam>Martin Bravenboer</naam>
        <nummer>bla</nummer>
        <cijfer>*censuur* ;-)</cijfer>
    </deelname>

<deelname>
        <naam>MrX</naam>
        <nummer>bla</nummer>
        <cijfer>*censuur* ;-)</cijfer>
    </deelname>
</tentamen-resultaten>

Dit kan een browser uiteraard niet op een zinvolle manier weergeven. Met behulp van XSLT kan je dit transformeren naar XHTML, waarvan een browser de betekenis kent.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 12:55 schreef mbravenboer het volgende:
Dit kan een browser uiteraard niet op een zinvolle manier weergeven. Met behulp van XSLT kan je dit transformeren naar XHTML, waarvan een browser de betekenis kent.
Dat stukkie code begrijp ik wel, maar dat wat je over die XSLT en XHTML schrijft volg ik niet.
Mijn vraag is: Hoe doe je dit dan, heb je daar een proggie voor of zo??

Verwijderd

/me lol
"This grade has been censored to protect the not-so-innocent." 8-)

• mbravenboer
XML is heel grappig, maar het is alleen maar een syntax om data te structureren. Een programma kan dus in principe niets met een XML file zonder dat hij begrijpt wat de data betekent.

Een browser kan (X)HTML snappen omdat hij daarvoor is geschreven. Een browser kan niet elke XML file snappen omdat hij daarvan de betekenis niet kent.

XSL(T) heeft als doel om XML files te transformeren naar andere formaten. Dit is vaak ook een XML formaat, maar dat hoeft niet percee. Met XSLT kan je een XML file transformeren naar (X)HTML. Dit kan een browser zinvol weergeven omdat hij de betekenis van XHTML kent. Je zorgt er zo dus eigenlijk voor dat de browser de originele XML file snapt door hem te converteren naar iets wat de browser wel snapt :) .

edit: Nog ies meer:
Dat stukkie code begrijp ik wel, maar dat wat je over die XSLT en XHTML schrijft volg ik niet.
Mijn vraag is: Hoe doe je dit dan, heb je daar een proggie voor of zo??
De nieuwste browsers ondersteunen XSLT. Je kan XSLT ook server-side toepassen. Voor zeer veel platformen (Java, PHP, C++) zijn al XSLT engines beschikbaar die gegeven een XSL stylesheet en een XML file het resultaat uitpoepen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• RJ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

RJ

Op maandag 17 september 2001 13:03 schreef mbravenboer het volgende:
De nieuwste browsers ondersteunen XSLT. Je kan XSLT ook server-side toepassen. Voor zeer veel platformen (Java, PHP, C++) zijn al XSLT engines beschikbaar die gegeven een XSL stylesheet en een XML file het resultaat uitpoepen.
Nu snappen mensen ons( ben een klasgenoot van Blinky118 en Ruud2001) nog een beetje verkeerd. We hebben een XML-bestand, dat is dus af, klaar, fini. We moeten in notepad (ja echt fontys) een XSL maken dat er uit ziet zoals ruud het boven heeft beschreven. Nu is ons dat wel gelukt, maar met de koppeling in het XSL bestand naar HTML, dat mag dus niet :(. We moeten dat dus doen zonder de hulp van HTML. We zoeken dus een een tabel zonder HTML.

BVD :)

RJ

Geniet maar tweak met mate

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 13:13 schreef RJ het volgende:

[..]

Nu snappen mensen ons( ben een klasgenoot van Blinky118 en Ruud2001) nog een beetje verkeerd. We hebben een XML-bestand, dat is dus af, klaar, fini. We moeten in notepad (ja echt fontys) een XSL maken dat er uit ziet zoals ruud het boven heeft beschreven. Nu is ons dat wel gelukt, maar met de koppeling in het XSL bestand naar HTML, dat mag dus niet :(. We moeten dat dus doen zonder de hulp van HTML. We zoeken dus een een tabel zonder HTML.

BVD :)

RJ
Okay, ik snap nu precies wat je bedoelt. Zo'n uitleg kunnen die andere 2 wel een voorbeeld aan nemen. :)

Als je kijkt naar de link die ik al eerder gaf, http://www.xml101.com/xsl/xsl_transformation.asp , dan staat daar precies wat jij wil op:
If you add a reference to the above stylesheet to your original XML document (look at line 2), your browser will nicely transform your XML document into HTML (open it in IE5)
Enjoy :)

• mbravenboer
Als je bedoelt dat je naar plain-text moet transformeren, dat kan ook gewoon met XSL :) .

Je kan trouwens geen XSL maken die er zo uit ziet als het een tabel. De XSL stylesheet is een transformatie beschrijving die de input (het XML document) transformeert naar een output (plain-text, HTML, XML, Java code, LaTeX of wat dan ook).

Pagina: 1