Upgrade pc budget voor Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:11
Hi!

In onze kerk een pc die de beamers aanstuurt.

Deze heeft een Asus PRIME B250M-A met een I5-7400, 16GB geheugen en een NVIDIA GeForce GTX 1050 en kan geen Windows 11 aan. Deze moet dus geüpgraded worden maar met zeer beperkt budget.

Mijn idee was om mobo, processor en geheugen uit de basis best buy guide te halen en de rest te behouden.

Dat zouden dan deze zijn:

uitvoering: MSI A520M PRO
uitvoering: AMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Totaal komt dan neer op net iets meer dan €200.

De PC heeft 4 video outputs maar die worden grotendeels door de videokaart afgehandeld.

Volgens mij gaan we er in snelheid dan iets op vooruit. Hij draait nu verder prima dus echt nodig is het niet maar is mooi meegenomen.

Of is de verwachting dat support voor deze CPU ook snel vervalt en we weer een upgrade moeten doen als Windows 12 komt bijvoorbeeld?

Voeding aansluiting etc, zijn die in de tussentijd allemaal hetzelfde gebleven?

Qua Windows licentie moet ik nog even kijken wat voor type dat is, als het OEM is moet er waarschijnlijk een nieuwe licentie in.

Wat denken jullie, is dit een handige upgrade om deze reden met beperkt budget?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:25
Ik zou denkenz is tweedehands een optie.
De 5500g is toch echt niet On heel geweldige chip...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe belangrijk is dat de hardware officieel ondersteund wordt? Ik heb laatst mijn 9 jaar oude Lenovo T450S laptop van Windows 11 voorzien met (ik geloof) Rufus. Het is geen snelheids monster ofzo, maar vind het nog verrassend acceptabel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
smvs schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:16:
Hoe belangrijk is dat de hardware officieel ondersteund wordt? Ik heb laatst mijn 9 jaar oude Lenovo T450S laptop van Windows 11 voorzien met (ik geloof) Rufus. Het is geen snelheids monster ofzo, maar vind het nog verrassend acceptabel draaien.
Je wil niet ineens voor verassingen komen te staan. Dat MS het ineens actief gaat blokkeren bijvoorbeeld of dat je geen updates meer krijgt. Als het ergens een laptop of pc is die je af en toe nog gebruikt maar je kan door als die het niet doet prima. Maar dit moet gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:13

SpamLame

niks

Shinji schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:19:
[...]

Je wil niet ineens voor verassingen komen te staan. Dat MS het ineens actief gaat blokkeren bijvoorbeeld of dat je geen updates meer krijgt. Als het ergens een laptop of pc is die je af en toe nog gebruikt maar je kan door als die het niet doet prima. Maar dit moet gewoon werken.
Eens, lvt maar niet voor binnen een organisatie. Misschien dat ze tijdelijk ook zonder de beamers kan, maar budgettair moet er dan op stel en sprong iets geregeld, waar het nu lijkt dat er budget is iets te ondernemen.
Dan liever goed doen.

Alleen mijn glazen bol is stuk en als die het wel deed zat ik niet hier ;).
Je vraag over toekomstbestendigheid is er niet 1 die met zekerheid beantwoord kan worden.

Dat gezegd, je keuze voor een AM4 platform, welke al een tijd een doodlopende straat is, beperkt je voor de toekomst. Ik zou dan ook voor een courant AMD of Intel platform gaan.

Niet wetende wat je budget werkelijk is ben ik voor onderstaande gegaan;

uitvoering: MSI PRO A620M-E goedkoopste AM5 bord, wel even kijken of deze icm GT1050 de correcte en aantal videoouts heeft voor jou toepassing.
uitvoering: AMD Ryzen 5 8500G Boxed goedkoopste AM5 APU + koeler
uitvoering: Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-16 goedkoopste kit van 2 * 8GB voor AMD

Voor ~275 bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Er is niet echt een hard budget, maar het is niet meegenomen in de begroting voor dit jaar. Er zijn meer PCs die om deze reden vervangen moeten worden, als het alleen deze was geweest was er wel wat meer mogelijk geweest maar in een keer tig pc’s vervangen wordt het toch een aardige kostenpost bij elkaar.

Maar goeie suggesties inderdaad. Ik denk dat ik gewoon twee voorstellen ga doen, 1 “bare minimum” en een iets toekomst gerichtere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Neem een klein mini PC'tje als de Beelink EQ14, de CPU die daar in zit is net zo krachtig als die in jullie oude PC, dan ben je voor minder dan € 200 klaar. Heb je vier video outputs nodig? Als je voor mijn suggestie kiest: er bestaan HDMI splitters. Als je toch liever gaat recyclen: welke voeding en kast heb je nu?

Dit werkt ook voor Windows 11: Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?

[ Voor 72% gewijzigd door martyw op 09-06-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
martyw schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:16:
Neem een klein mini PC'tje als de Beelink EQ14, de CPU die daar in zit is net zo krachtig als die in jullie oude PC, dan ben je voor minder dan € 200 klaar. Heb je vier video outputs nodig? Als je voor mijn suggestie kiest: er bestaan HDMI splitters. Als je toch liever gaat recyclen: welke voeding en kast heb je nu?

Dit werkt ook voor Windows 11: Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?
Die splitter is leuk en aardig, maar dat maakt niet van 1 output ineens 2 individuele outputs lijkt me, je kan er dan twee schermen op aansluiten die hetzelfde laten zien. Ik heb het over 4 individuele outputs met elk eigen beeld. Een aantal daarvan worden inderdaad verderop ook nog gesplit.

Die licentie is inderdaad wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:13

SpamLame

niks

Splitter is mss niet de way to go, maar een USB3/4/TB dongle die diplay outputs kan doen is mss een optie.
Geen ervaringen mee however.

Licentie kan mss over van het huidige systeem of grijs via een key site.

[ Voor 22% gewijzigd door SpamLame op 09-06-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 19:06
Het ram geheugen van die oude pc is als het goed is ook DDR4. Als je voor AM4 gaat zou je zelfs het werkgeheugen mee kunnen nemen.

Wat betreft toekomstbestendigheid: dat kan niemand je met zekerheid zeggen. Dat Windows 11 in eens behoorlijke eisen kreeg was voor veel mensen al een verrassing. Zo gaan er ook al geruchten rond dat Windows 12 (of de opvolger daar van) een abonnementsvorm wordt in plaats van een eenmalige licentie.

Voor nu zou ik die pc lekker Windows 11 geschikt maken met een AM4 setje en zien we wel wat de toekomst ons brengt. Wellicht is tegen die tijd een Linux-distro op de pc's ook wel een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:39
jazzozo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:01:
Wellicht is tegen die tijd een Linux-distro op de pc's ook wel een optie.
Waarom is dat nu nog geen optie?
Kost je niks, en gezien de oude pc het nog prima doet...

Edit: en mocht het ondanks alles toch geen optie zijn, dan ben je voor minder dan € 100 klaar, een mini-pc kost al gauw het dubbele.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 4100 Boxed€ 43,57€ 43,57
1MoederbordenASRock A520M-HDV€ 49,26€ 49,26
Totaal€ 92,83

Het geheugen zou ik behouden, als dat al DDR4 is zie ik niet in waarom je dat zou vervangen.

[ Voor 65% gewijzigd door LievenD op 09-06-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
De software die we nu gebruiken (EasyWorship) is alleen voor Windows geschikt. Ik heb al gekeken naar alternatieven (OpenLP) en dat ziet er an sich prima uit, maar wel een heel andere manier van werken. Dat werkt niet met meerdere video uitgangen maar met web feeds voor stage screen etc. Daarnaast heb ik dat even op mijn Linux laptop geïnstalleerd en heb al diverse crashes gehad dus echt stabiel lijkt dat ook niet. Ook wil ik voorkomen dat ik de enige ben die het kan onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:25
Welke videokaart heb je?
Anders kan je ook de 3600 (60 euro) of 5600 (80 euro) pakken.
Die zijn beiden sneller dan 5500gt en de iGPU gebruik je niet.

Alternatief is r5 7500f met am5 bord en ddr5, dan is kans op win12 ondersteuning stuk groter.

Is video output enige reden voor videokaart? Kan ook iets duurder bord kopen met 4 aansluitingen en dan geen videokaart.

[ Voor 87% gewijzigd door 99ruud99 op 09-06-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De beelink EQ14 is wel degelijk een zeer slim en goed alternatief voor deze usecase. Bij dit soort apparaten met htpc functie draait het altijd om hoe modern de chipset is, en juist daarom is het niet slim nu nog een AM4 systeem (uitgekomen in 2016…) in elkaar te zetten met wat budget hardware, kans is idd groot dat of deze chipset, of die gtx1050 gpu met een paar jaar toch support in Windows verliest. Kortom ook die gpu is een risico op verliezen van support zoals je zelf ook al aangeeft. Zeker weten doe je het nooit maar er is een reden dat bedrijfsmatig hardware in principe na 5 jaar is afgeschreven…

Enige uitdaging is inderdaad 4 video outputs, dat maakt de setup toch meteen wat pro, maar kan de gtx 1050 dat wél?? De beelink heeft i.i.g. twee HDMI poorten en je zou ze kunnen mailen of de usb c ook nog 2 monitoren aan kan sturen. Andere optie is dat je er 2 koopt, voor €400 klaar en zeer stil en energiezuinig.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2025 22:12 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
DeNachtwacht schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:53:
De beelink EQ14 is wel degelijk een zeer slim en goed alternatief voor deze usecase. Bij dit soort apparaten draait het altijd om hoe modern de chipset is, en juist daarom is het niet slim nu nog een AM4 systeem (uitgekomen in 2016…) in elkaar te zetten met wat budget hardware, kans is idd groot dat of deze chipset, of die gtx1050 gpu met een paar jaar toch support in Windows verliest. Kortom ook die gpu is een risico op verliezen van support zoals je zelf ook al aangeeft. Zeker weten doe je het nooit maar er is een reden dat bedrijfsmatig hardware in principe na 5 jaar is afgeschreven…

Enige uitdaging is inderdaad 4 video outputs, dat maakt de setup toch meteen wat pro, maar kan de gtx 1050 dat wél?? De beelink heeft i.i.g. twee HDMI poorten en je zou ze kunnen mailen of de usb c ook nog 2 monitoren aan kan sturen. Andere optie is dat je er 2 koopt, voor €400 klaar en zeer stil en energiezuinig.
Volgens mij zitten er 3 outputs op plus 1 van de IGP. Ze adviseren nu voor deze use case een GTX1650 minimaal.

Aangezien het met de GTX1050 nu prima draait wil ik in zetten op het AM5 setje eerder door een tweaker hier voorgesteld. Mocht de videokaart op een bepaald moment de bottleneck worden kunnen we die dan vervangen.

Stil en energiezuinig is overigens niet echt een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Snap ik, en met AM5 is het iets duurder maar kom je er ook, hoewel dan de gpu weer een risico wordt is het opzich werkbaar voorlopig. Wel even goed kijken of alles ook in de kast gaat passen!

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-06-2025 22:25 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:40
Het is als eens opgebracht maar ik zou toch ook kijken om gewoon windows geinstalleerd te krijgen rond de hardware beperkingen om. Je hebt een licentie, Microsoft gaat je zeker niet van een dag op de andere 'afsluiten'.
Zeker als ik hoor dat je verschillende pc's moet updaten die momenteel nog voldoen.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Pagina: 1