Eerste Hifi setup; Denon 3800H of alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 19:21
Ik ben bezig om onze eerste HIFI setup samen te stellen waar we ook films en games mee kunnen draaien.

Dus wil ik graag een AVR die alles kan en goed muziek kan afspelen. Mijn oog viel op de Denon X-3800H.

Belangrijk voor mij bij het kiezen is:
  • Goede streaming van muziek vanuit verschillende apps zonder gedoe.
  • Een goede smartphone app waarmee het hele systeem goed aan te sturen is. Inclusief verschillende bronnen. Ik wil geen 4 afstandsbedieningen hebben voor volume. Bronnen: audiostreaming, Nvidia Shield of alternatief, TV, game console en mogelijk PC. Ik wil niet op hoeven staan om te switchen van bron o.i.d.
  • Genoeg aansluitingen voor alles. Met HDMI 2.1 zodat console en PC met 4k120 er doorheen kan.
  • Genoeg power voor de speakers, zo'n 100W is prima denk ik. (Speakers: 2x Dynaudio Emit 50 met 40 tot 240W)
  • Philips Hue Gradient support? Kan dat door een AVR?
Vooralsnog hebben wij geen plannen voor een hele surround setup dus blijft het bij 2 speakers en misschien subwoofer. In de (verre) toekomst wil ik misschien wel uitbreiden naar surround setup. Ik zou dit ding wel 20 jaar mee laten draaien als dat kan (afhankelijk van de displaystandaarden).
  1. Ik had hier een paar vragen bij:
  2. Is deze AVR overkill, ook voor de toekomst?
  3. Zit er naar jullie mening veel verschil in geluid wat betreft gekozen AVR? En AVR vs stereo/normale receiver?
  4. De 4800H is in alles ietsje beter, maakt dit in de praktijk wat uit? Is het een extra 400 euro waard?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Grotbewoner Ik heb je een eigen topic in het aankoopadviesforum gegeven zodat je vraag beter tot zijn recht komt :)

Om alvast antwoord te geven op vraag 3: Nee, geen enkel verschil. Versterkers en receivers horen volledig akoestisch transparant te zijn en derhalve niks met het geluid te doen. Als je toch verschillen hoort (of denkt te horen) dan komt dit hoofdzakelijk door (a) volumeverschillen (b) equalizersettings (c) luidsprekerafstelling (d) de akoestiek van de verschillende ruimtes en (e) psycho-akoestiek (het ziet er mooier uit en/of het was duurder, dus dan 'moet' het toch wel beter klinken?...) Echter, bij precies hetzelfde volume en luidsprekerinstellingen en ingesteld op pure direct (of een vergelijkbare naam) is er geen enkel verschil te horen. Zelfs al zou je het natuurkundig gezien kunnen meten, dan zijn wij mensen biologisch gezien niet in staat om dit verschil waar te nemen. Dat geldt voor receivers, versterkerds, DAC, cd-spelers, bekabeling, enz.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 09-06-2025 03:02 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator