Vervanging Radeon R9 390, in oudere PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08 22:57
Hi, ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart. De 9060XT heeft mijn interesse (zuinig en snel), de 7700XT is te koop voor ongeveer dezelfde prijs, maar ook een 2e hands 6700xt bijvoorbeeld is een optie voor 200-250 euro.

Wat is je budget?
Deze kaarten kosten ongeveer 400 euro en dat is ook wel de max wat ik uit wil geven aan een nieuwe kaart.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een vrij oude PC. Intel i5 8600k. 16GB RAM, Radeon 390, 3440x1440 100Hz monitor, 550W voeding, PCI-express 3.

Ik speel voornamelijk wat oudere spellen, ik ben een casual gamer. De 390 heeft het wat lastig met de resolutie van de monitor. Ik speel geen shooters, dus max FPS is niet het belangrijkste. Ik speel graag met hogere grafische instellingen, zodat het er mooi uitziet. De PC is verder nog prima voor wat ik ermee doe. Momenteel speel ik de Tomb Raider trilogie (35 FPS), ik moet de DLC's van the Witcher 3 (35 FPS) nog uitspelen en heb Horizon zero dawn geinstalleerd staan. Ik heb ooit Star Citizen gekocht, dat is nu bijna onspeelbaar. Games die op de wishlist staan als ze in de 15 euro bak komen: Hogwarts, RDR2, Indy Jones, Cyberpunk. star wars Outlaws.

Wat tests gelezen waarbij de 9060XT het prima doet, nieuwe architectuur, zuinig. 7700XT is bijna net zo snel, minder zuinig, oudere techniek, de 6700XT beduidend langzamer en veel oudere techniek, maar wel snel genoeg. In tests met een langzamere CPU worden de verschillen kleiner en lijkt de 7700 een voorsprong te nemen.

Wat denken jullie? Nog andere opties?

Waarschijnlijk komt over 2 tot 3 jaar wel een nieuwe PC.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-08 16:43
Verwacht bij de meeste games wel een CPU botteneck. De i5-8600k heeft 6 cores zonder hyperthreading, niet bepaald goed meer te noemen. Ook met een nieuwe GPU ga je namelijk Star Citizen niet mee draaien. Ook Hogwarts legacy moet je niet meer dan 30 fps gaan verwachten.

Welke voeding heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
lamaa1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:21:
Verwacht bij de meeste games wel een CPU botteneck. De i5-8600k heeft 6 cores zonder hyperthreading, niet bepaald goed meer te noemen. Ook met een nieuwe GPU ga je namelijk Star Citizen niet mee draaien. Ook Hogwarts legacy moet je niet meer dan 30 fps gaan verwachten.

Welke voeding heb je precies?
Daar ben ik ook bang voor.

Huidige voeding: Seasonic G-550 PCGH Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je ook een Z3xx moederbord en een degelijke koeler? Dan kun je de CPU ook nog een beetje overklokken om wat te compenseren. De 7-8 jaar oude componenten zijn nu wel ongeveer einde levensduur voor games verder.

Hoewel het nu nog lastig te zeggen is, is de 7700XT op papier nog net een stuk sneller dan de 9060XT maar dat kan natuurlijk met betere drivers snel anders worden. RT is ook fors sneller op de nieuwe kaarten. Qua voeding past het wattage technisch wel, al is de voeding intern wel aan de oude kant en stond de focus plus serie niet goed bekend om het afhandelen van stroompieken van moderne videokaarten (RTX3xxx/RX5xxx en later) dus het kan zijn dat je die vast moet vervangen door een couranter exemplaar met idealiter wat extra ruimte (650-750W).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 09:26
nelizmastr schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:14:
Qua voeding past het wattage technisch wel, al is de voeding intern wel aan de oude kant en stond de focus plus serie niet goed bekend om het afhandelen van stroompieken van moderne videokaarten (RTX3xxx/RX5xxx en later) dus het kan zijn dat je die vast moet vervangen door een couranter exemplaar met idealiter wat extra ruimte (650-750W).
De G series was wel gewoon goed. Seasonic heeft het vervolgens helemaal verkloot met de Focus serie.

@nietnormaal met de huidige voeding kun je een RX6700XT, RX7700XT en zeker de RX9060XT nog draaien in de huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Bedankt allemaal. Ik denk dat ik vraag en aanbod in de gaten ga houden voor een goedkope upgrade voor de huidige games. Dan koop ik over een tijdje een nieuwe PC voor de moderne games. Nu een recente kaart kopen heeft denk ik weinig zin vanwege CPU bottleneck en tegen de tijd dat ik een nieuwe PC koop zijn er weer betere opties te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-08 19:37
Als je iets meer modernere wilt draaien zal je de cpu denk ik ook moeten veranderen voor bijv een i7 9700K ofzo. Dan zit je rond een Ryzen 5 3600

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-08 17:51

HugoBoss1985

Xenotech

Robin4 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:42:
Als je iets meer modernere wilt draaien zal je de cpu denk ik ook moeten veranderen voor bijv een i7 9700K ofzo. Dan zit je rond een Ryzen 5 3600
Voor wat men nog voor een 9700k vraagt koopt TS beter gelijk een 2dehands AM4 setje (met Ryzen 5 3600), dan is er ook nog een upgrade path.

@nietnormaal Hoe oud is je voeding? Behalve geschiktheid qua wattage, amperage en stroompieken van moderne videokaarten opvangen is het ook verstandig om rekening te houden met de levensduur van een oude voeding.
Een defecte/oude voeding kan problemen geven maar kan ook je hardware (langzaam) slopen.
Kijk eens wat de originele garantietermijn was (5 jaar?) en overweeg om de voeding dan te vervangen en zeker niet al te lang daarna te blijven gebruiken.
Ik zie dat dit type voeding in 2014 uitgebracht is...

Kortom misschien tijd voor een volledig nieuw systeem, als je voor AM4 gaat tweedehands met een simpel Ryzen 3600tje ben je weinig kwijt, kun je nog upgraden en kan je 16gb ram die je nu hebt nog overzetten.

Wanneer je alleen voor een videokaart gaat (maar ik zou de voeding dan ook vervangen!):
Ik zou zelf de 12gb 6700 XT en 12gb 7700 XT links laten liggen m.b.t. toekomstbestendigheid van 12gb VRAM en de resolutie waarop je speelt.
Simpele keuze dus: De 9060 XT met 16gb.

[ Voor 64% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-06-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-08 19:37
Ik ging van ze vraag uit dat hij eigenlijk alleen een videokaart zocht en ook ze aangegeven budget hierin hebt mee genomen.. Ging niet uit van een complete computer verbouwing.
Maar goed dan zou ik die keuze (die je voorstelt) voorstellen.

Alleen als je naar AM4 gaat zal je vast ook weer tegen problemen aan lopen omdat dat systeem ook bestendig moet zijn.

Kijk als je hem nou een Ryzen 5 3600 aanraad is dat natuurlijk prima. Maar straks ik deze set ook niet meer goed en dan wilt hij toch een andere processor steken en dan kom je weer te kort bij het moederbord.

En als hij dit toch wilt uitvoeren, kijk op ze minst uit voor een B550 moederbord.

[ Voor 46% gewijzigd door Robin4 op 12-06-2025 17:31 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Bedankt voor de input.

Voeding is ongeveer 10 jaar oud, maar doet het nog prima. Weinig problemen. Ik wil inderdaad in principe alleen de videokaart upgraden, dat is nu echt een bottleneck. Bij shadow of the tombraider benchmark, 100% GPU bottleneck. Ik zie dat 5700XT's aardig geprijst zijn op V&A. Denk dat ik daar voor ga. Desnoods kan ik nog een nieuwe voeding kopen mocht het problemen geven, maar ik denk dat deze kaart ongeveer evenveel stroom verbruikt als de 390.

Tegen de tijd dat ik modernere games ga spelen komt er een upgrade van het hele systeem. Als ik een nieuw systeem ga kopen, dan koop ik het liefst nieuwe spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Inderdaad slimme keus. Voor jouw gebruik prima, je zou nog kunnen overwegen de beste cpu voor dit moederbord te kiezen en dan ook een 2e hands 7700xt. Daarnaast zou ik 16gb ram erbij zetten, dat is nu heel goedkoop. Op deze manier kun je wellicht nog net iets langer vooruit, als ik je game gebruik zie verwacht gok ik zomaar dat je met zo’n setup weer lang vooruit kan. Doe het dan nog in 1x de max wat mogelijk is ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

nietnormaal schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:41:
Bedankt voor de input.

Voeding is ongeveer 10 jaar oud, maar doet het nog prima. Weinig problemen. Ik wil inderdaad in principe alleen de videokaart upgraden, dat is nu echt een bottleneck. Bij shadow of the tombraider benchmark, 100% GPU bottleneck. Ik zie dat 5700XT's aardig geprijst zijn op V&A. Denk dat ik daar voor ga. Desnoods kan ik nog een nieuwe voeding kopen mocht het problemen geven, maar ik denk dat deze kaart ongeveer evenveel stroom verbruikt als de 390.

Tegen de tijd dat ik modernere games ga spelen komt er een upgrade van het hele systeem. Als ik een nieuw systeem ga kopen, dan koop ik het liefst nieuwe spullen.
10 jaar oud... vervangen dus ondanks dat deze geen problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:25:
[...]

10 jaar oud... vervangen dus ondanks dat deze geen problemen geeft.
Mja, het hangt erg van de moederbordchipset af. Als je er nog een leuke 2e hands cpu in kan zetten kan het met wat ram en gpu erbij prima nog een paar jaar mee voor het gebruik dat TS aangeeft.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DeNachtwacht schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Mja, het hangt erg van de moederbordchipset af. Als je er nog een leuke 2e hands cpu in kan zetten kan het met wat ram en gpu erbij prima nog een paar jaar mee voor het gebruik dat TS aangeeft.
Hebben we het wel beide over de PSU?
En zo ja: aanraden een 10 jaar oude PSU te blijven gebruiken vind ik geen goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@HugoBoss1985 Mja, het lijkt qua wattage allemaal gewoon goed te gaan naast zo’n cpu, en het ergst wat kan gebeuren is dat je vreemde problemen en uitval krijgt, en dan koop je gewoon alsnog een nieuwe. Vooralsnog lijkt me gewoon proberen een prima optie.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13
Moderne gpu's hebben een moderne voedingen nodig (spikes). De 5700xt zou nog goed kunnen gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nietnormaal
Even een update. Ik heb een 5700XT op de kop getikt voor 125 Euro. Alles werkt naar behoren. Geen problemen met de voeding.

Shadow of the Tombraider 1080p ultra van 55FPS naar 112. Op 3440x1440 ultra van 31 naar 63.

The witcher 3 heeft nu een FPS tussen de 60 en 70.

Ongeveer een verdubbeling van de FPS. Een mooie upgrade dus. Mijn systeem kan zo weer een tijdje door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DeNachtwacht schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:16:
@HugoBoss1985 Mja, het lijkt qua wattage allemaal gewoon goed te gaan naast zo’n cpu, en het ergst wat kan gebeuren is dat je vreemde problemen en uitval krijgt, en dan koop je gewoon alsnog een nieuwe. Vooralsnog lijkt me gewoon proberen een prima optie.
Het ergste is volgens mij dat de voeding defect raakt en andere onderdelen tegelijkertijd mee sloopt.
Pagina: 1