Tuinhuis laten plaatsen of minderwerk nemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:41

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Avond,

Ik gooi het even op tweakers omdat ik om me heen niemand heb die er verstand van heeft en er op deze markt je geen onafhankelijk advies kan krijgen.

Schets: Bij mijn nieuwbouwhuis krijg ik een simpele tuinhuis. De aannemer is niet al te happig met het delen van de informatie (uitbesteed aan een andere partij) en dit is wat ik er ongeveer uit heb kunnen peuteren:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zelf heb ik geprobeerd online te kijken of dit een schappelijke prijs is en/of ik dit voor minder kan vinden, maar als je online probeert te zoeken moet je op zoveel dingen letten dat je eigenlijk hondsdol word. Ik sommeer eigenlijk even de minimale eisen om vergelijkbaar te zijn:
- Dakbedekking, dus waterdicht.
- Inclusief plaatsen fundering met betonplaat of tegels (en dus niet slechts betonbanden (denk ik?)).
- Geen vloer, beton is beton.
- Inclusief arbeid, volledig ontzorgd.

Wat wel meer onzeker is, is of het hout geimpregneerd is of niet, het klinkt van niet(?)

De vraag is eigenlijk of ik beter het geld nu in de zak kan steken en later het zelf kan laten doen voor een vergelijkbare prijs. Of beter, iets meer uitgeven om een tuinhuis te plaatsen die ik exact wil.
Niet dat ik de aangeboden tuinhuis niet wil, 2 tuinhuisjes zijn ook niet verkeerd, maar dan heb ik wel de vrijheid om exact te doen wat ik wil en weet ik exact wat ik krijg. Het geld komt dan wel vrij om op korte termijn het voor belangrijkere zaken te gebruiken.

Zelf heb ik ook nog wat geprobeerd, a la so:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar dit kost een magere 7000 euro volgens de offerte, dit is ex arbeid en ex fundering(!). Dat zet me toch wel heel erg aan het twijfelen of het aangeboden tuinhuisje vanuit de bouw misschien wel een erg goede deal is...

Als je dan weer elders kijkt,zoals hier bijvoorbeeld.
https://www.marktplaats.n...laatsen-en-gratis-dakgoot
Word hier voor 4000 bijna exact aangeboden wat ik wil, alleen de fundering mist. Maarja, marktplaats is marktplaats... 't Is dan weer wel een legitiem bouwbedrijf.
https://www.bouwbedrijfvernooij.nl

Elektriciteit kan overigens wel genegeerd worden, de aannemer die ik aanstel voor andere dingen heeft al aangeboden dit te kunnen doen voor een vriendenprijsje.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:23
Dus je wilt 3500 besparen op een berging (2x3) vanuit de aannemer en denkt dit later zelf goedkoper te kunnen doen?
Dan heb ik slecht nieuws denk ik. Dat gaat je echt niet lukken incl elektra enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:32
Zie het andere topic over tuinhuizen. Als je zelf wilt bouwen en/of een betere vloer wilt dan enkel betontegels niet door aannemer laten plaatsen.

Zou zelf nooit een schuurtje willen met enkel tegels, wordt er altijd vochtig en je spullen roesten weg.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-06 14:17
Ga er maar vanuit dat je een berging krijgt vergelijkbaar aan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_735J3oZKLbrtYKg_WWn6eQ7NWY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pfEo0dIFerqB6RoK2ZgMe9MD.jpg?f=user_large
https://www.frieslandpref...erging-leverancier-prefab

Deze zal op betonbandjes staan en er zullen stoeptegels in liggen. en bestaat verder uit prefab geveldelen waar een dakje op geplaatst word.
Zal verder ongeïsoleerd zijn en in basis ongeschikt voor een koelkast/diepvries of dergelijke.
Echter zal je niet snel voor het geld wat je terug krijgt een betere tuinberging kunnen zetten.

Ter vergelijking enkele jaren geleden bij onze nieuwbouw woning kregen we € 1500 euro terug om de badkamer en toilet casco op te leveren. Dar krijg je het zelf ook nooit voor gedaan, maar dan hoef je in elk geval niet te breken voor je mooie badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-06 13:30
Een extra tuinberging komt altijd van pas voor fietsen, tuinstoelen en tuingereedschap. Zelf kun je het niet veel goedkoper neerzetten en waarschijnlijk zal je daar voorlopig ook geen tijd voor hebben i.v.m. de inrichting van je nieuwe huis. In ieder geval ligt er dan ook meteen een ingegraven stroomkabel naar de berging (niet onbelangrijk).
Als er tegels op de vloer van de berging komen te liggen dan kun je die t.z.t. vervangen voor een betonnen vloertje maar dat heeft geen haast.
Het enige wat je zou kunnen overwegen is of het schuurtje groot genoeg is. Wil je een grotere of een luxere schuur (bijv. met afdak) dan kun je voor het geld gaan en er zelf een uitzoeken en plaatsen maar dan gaat het meer dan 3000 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 08:34
Eens met wat hierboven gezegd wordt: je zal het zelf niet kunnen voor die prijs en er zitten echt wel wat voordelen aan.

En zo'n houten berging als hierboven heeft bij ons jarenlang prima dienst gedaan als onderkomen voor een extra koelkast en vriezer, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zal zo'n standaard 2x3m berging zijn. Je kunt beter vragen wat de meerprijs is voor 4x3m en naderhand evt isolatie ed aanbrengen. Dan heb je een prima schuurtje.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2025 08:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:28
Vind 3500 terug nog best een OK bedrag om daarna iets naar eigen smaak neer te zetten. Goedkoper gaat het niet zijn maar wel naar eigen smaak! Heb zelf ook zo'n berghok gehad vanuit nieuwbouw en het was best ok maar haalt het niet bij een stenen schuurtje zoals voorheen gebruikelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
Heb je direct een schuurtje nodig? Of kan dit wachten?

Als je op termijn een overkapping met schuur wilt laten plaatsen dan zou ik nu alleen de elektra die kant op laten aanleggen, mits je nu geen schuurtje nodig hebt. Dan is de eerste 3500 al weer binnen voor de overkapping.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 19:08
Ter overweging, waarschijnlijk cancelen ze ook je elektra aansluiting. Dus je zal waarschijnlijk zelf een grondkabeltje moeten leggen. De aansluiting gebeurt meestal op de 1e de beste wcd nabij de achtergevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
axensir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:04:
Heb je direct een schuurtje nodig? Of kan dit wachten?
Dit, en het bedrag van 3500,- vind ik trouwens niet verkeerd voor wat je terugkrijgt.

Dit vergelijken met een 2x zo groot bouwwerk wat je wilt plaatsen is natuurlijk niet fair.

Daarnaast, de MP post is natuurlijk alleen voor een schuurtje/overkapping in die exacte maat. Die kopen/maken ze standaard, en afwijkingen zullen niet of tegen ruime meeprijs mogelijk.
Op zich wel slim van zo'n bouwbedrijf om in de 'overige' dagen dit soort werk te plannen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Wow, bedankt voor de grote hoeveelheid reacties, ik ga toch proberen op iedereen te reageren.
Elektra is niet super belangrijk omdat de andere aannemer (niet van de bouw) al aangegeven heeft dit te kunnen doen. Ik heb niet exact om details gevraagd echter.
Heb 2 linkerhanden helaas. De aannemer heeft al aangegeven dat het hier echt een take it or leave it is, geen maatwerk.
Zeker dat het uit betonbanden staat en stoeptegels krijgt? De KAO spreekt dit vrij expliciet tegen namelijk.
Ik heb ook niet de illusie dat het goedkoper zal zijn, maar van wat ik kan vinden kan je wel meer krijgen voor niet heel veel meer.
Goed om te weten, neig nu wel wat meer om het gewoon te laten plaatsen.
Klopt, dat heeft de aannemer ook gedeeld. Meerwerk is helaas niet mogelijk hier.
Dit is wel wat iedereen om me heen zegt. Iedereen zegt "zal wel 1500 euro zijn ofzo" en dan de grote verrassing als ik zeg dat het veel meer is. "Dan zou ik het gewoon lekker cashen en later beter doen". Maarja, die hebben natuurlijk niet heel veel verstand van hoeveel het uiteindelijk kost.
Op korte termijn is het niet nodig, ik kan het altijd nog even stallen in de hal en/of onder de trapkast. Gaat enkel om de fiets (in de hal dus) en reserve koelkast (die kan onder de trapkast).
Je krijgt dan echt helemaal niks, dus ook geen fundering en ook geen elektra.
Klopt. Elektra kan waarschijnlijk wel via de andere aannemer, alhoewel ik hier wel bij moet zeggen dat ik niet concreet heb hoeveel dit nou echt kost.
Uiteraard, maar wat de MP post biedt is bijna exact wat ik wil, als je het vergelijkt met wat ik gedeeld heb mis je eigenlijk alleen de ramen, maar dat word wel enigszins gecompenseerd door een dubbele deur met glas (praktischer). Tenzij ik niet heel scherp heb hoeveel het nou in totaal kost met alles erbij (elektra andere aannemer, fundering door dezelfde boer) kan ik me niet voorstellen dat dit boven de 5000 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:44
Mijn ervaring: Goedkoper gaat je niet lukken met dezelfde opties en kwaliteit.

Wat wil jezelf? Als je zelf bijvoorbeeld een stenen berging wilt, dan zou ik houten schuurtjes sowieso niet laten plaatsen en die €3500,00 minderwerk pakken.

Wat jij linkt: https://www.marktplaats.n...laatsen-en-gratis-dakgoot. Zou ik alleen plaatsen op een goede fundering en net wat hoger met eventueel een drainage goot anders verzakken en/of rotten deze huisjes relatief snel weg door bijvoorbeeld opspattend water wat niet weg kan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Oh nee ik wil geen stenen berging, Dat lijkt me niks. Wat ik zelf heb gelinkt is ongeveer wat ik wil de 2e mo imgur link).
Aan hoeveel moet ik denken aan kosten voor een goede fundering? Scheelt me een gesprek met de aannemer en weet ik meteen wat bullshit is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
Waarom ga je hier dan je energie insteken? :?
Als je zelf niks gaat doen, ga je het straks al druk genoeg krijgen om alles in je huis op orde te krijgen.

Het kan wel goedkoper als je het zelf doet, maar dan moet je wel letterlijk zelf dingen gaan doen. Minderwerk nemen bij de projectaannemer om vervolgens een andere aannemer het werk achteraf te laten doen is zelden écht goedkoper.
En stel je bespaard een paar honderd euro, is dat dan alle inspanningen en stress waard?
Zeker dat het uit betonbanden staat en stoeptegels krijgt? De KAO spreekt dit vrij expliciet tegen namelijk.
De meeste tuinbergingen worden tegenwoordig op een grote prefab betonnen plaat geplaatst.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:44
Thomg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Oh nee ik wil geen stenen berging, Dat lijkt me niks. Wat ik zelf heb gelinkt is ongeveer wat ik wil de 2e mo imgur link).
Aan hoeveel moet ik denken aan kosten voor een goede fundering? Scheelt me een gesprek met de aannemer en weet ik meteen wat bullshit is.
Ik kan weinig zinnigs zeggen over de huidige prijzen. Ik heb zelf tien jaar geleden een fundering laten leggen door een bevriende aannemer. Een dikke PVC pijp met daarin water, elektra en UTP (zelfs een optie om ook nog gas daar af te monteren) naar de fundering gelegd. Vervolgens zelf stenen, dakpannen, goten, etc. gelijke als het woonhuis besteld en daar zo'n tuinhuis samen met de bevriende aannemer meegebouwd als jij linkt. Zelf eerst in Sketch Up getekend toen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
FredvZ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Waarom ga je hier dan je energie insteken? :?
Als je zelf niks gaat doen, ga je het straks al druk genoeg krijgen om alles in je huis op orde te krijgen.

Het kan wel goedkoper als je het zelf doet, maar dan moet je wel letterlijk zelf dingen gaan doen. Minderwerk nemen bij de projectaannemer om vervolgens een andere aannemer het werk achteraf te laten doen is zelden écht goedkoper.
En stel je bespaard een paar honderd euro, is dat dan alle inspanningen en stress waard?
Ik denk dat je het niet correct interpreteert.

Op het moment van de oplevering is het geld een erg groot vraagteken. Ik ga hier niet alles toelichten, maar verkoop huis heeft wat asterisks, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82549748

Dit betekent dus dat erg vaag is hoeveel er exact te besteden is. Een niet al te incorrecte manier om dit te beschrijven is dat ik op korte termijn een lening aanga om later voor meer wat beters te plaatsen. Nu is dit niet helemaal zo naar als het klinkt, ouders willen op korte termijn garant staan voor verwachte verkoopprijs huis, maar om meteen 10k in de - te staan omdat ik veel dingen overschat heb is ook niet plezant.

Ik probeer hier meer te vissen of het genoemde bedrag redelijk is. Ik probeer hier niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik tast gewoon erg in het duister wat redelijk is.
Jumpman schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Ik kan weinig zinnigs zeggen over de huidige prijzen. Ik heb zelf tien jaar geleden een fundering laten leggen door een bevriende aannemer. Een dikke PVC pijp met daarin water, elektra en UTP (zelfs een optie om ook nog gas daar af te monteren) naar de fundering gelegd. Vervolgens zelf stenen, dakpannen, goten, etc. gelijke als het woonhuis besteld en daar zo'n tuinhuis samen met de bevriende aannemer meegebouwd als jij linkt. Zelf eerst in Sketch Up getekend toen.
Spijtig. Als iemand hier meer over weet laat weten :+

Het is en blijft natuurlijk wel een risico om direct met een aannemer in zee te gaan die je niet kent, veel cowboys...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Materiaal is tegenwoordig enorm duur. Daarnaast ook nog vrij lastig om de juiste mensen te krijgen. Dus qua prijs is dit meer dan prima. Er kan natuurlijk ook een gunstigere prijs gerekend worden omdat er een volume is, en geen maatwerk.

Zover ik lees is het ook metselwerk met gevelbekleding. Het hout zal inderdaad wel een beetje matig zijn. Dus het zelf onderhouden is dan wel benodigd wil je dat het langer dan 8 jaar fatsoenlijk meegaat.

Dat van marktplaats is ook maar een vanaf prijs en dan mis je nog fundering (al is dat maar een paar betonpoeren). Al met al ga je dan ook richting de 5k, Daarnaast zou ik altijd gewoon voor douglas gaan.

Enfin, 3500 voor wat je krijgt is een zeer goede deal en als je zelf iets anders wilt, zeker met hoe je dat schets, moet je gewoon rekening houden dat hout prijzen achterlijk duur zijn en om het te laten plaatsen ook schaars/duur.

Weet je zeker dat je zelf iets anders gaat zetten binnen een jaar of twee, dan zou ik het niet doen omdat ze mogelijk een betonnen vloer erin zetten. Dat is pittig vervelend om weer te verwijderen.
Uiteraard, maar wat de MP post biedt is bijna exact wat ik wil, als je het vergelijkt met wat ik gedeeld heb mis je eigenlijk alleen de ramen, maar dat word wel enigszins gecompenseerd door een dubbele deur met glas (praktischer). Tenzij ik niet heel scherp heb hoeveel het nou in totaal kost met alles erbij (elektra andere aannemer, fundering door dezelfde boer) kan ik me niet voorstellen dat dit boven de 5000 gaat.
Ja, maar waarop baseer je dat precies? Je bent niet bepaald handig en, voor zover ik weet, heb je ook niet veel ervaring met bouwen of klussen. Er is bovendien een groot verschil tussen houtsoorten, en voor een houten huisje zoals dit is een vloerfundering vaak niet eens nodig. De MP advertentie noemt een afmeting van 300x300, maar jouw schets is ongeveer 600x300, dat is twee keer zo groot. Alleen al het dak kost dan ook twee keer zoveel, en EPDM is behoorlijk prijzig, nog los van het dakbeschot. Alleen aan ruwe materialen voor het dak zit je dan al bijna aan de 1000 euro extra (voor dat extra formaat). En misschien ben ik nog niet helemaal wakker, maar de foto's in de MP-advertentie lijken ook niet helemaal overeen te komen met de opgegeven maten.

Ikzelf ga een overkapping van 6bij3 plaatsen, alleen ik heel de materialen zelf (dus geen bouwpakket). Dan ben ik ongeveer 2500 kwijt en dat is zonder 'huisje' en wanden. Als kant en klaar bouwpakket is dat ongeveer 3400 euro. Maar ik moet dan nog wat zelf knutselen.
Dus met wanden en zo'n huisje, ga je makkelijk naar de 4-5k en dan wil jij dat alles ook geplaatst wordt. Dat is vrijwel een dag werk voor twee personen. Als het niet meer is. Dus ja, 7k is dan domweg geen rare prijs.

[ Voor 43% gewijzigd door Douweegbertje op 09-06-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:32
Er wordt hierboven gesproken over een betonnen plaat als fundering. Als jij straks schuttingen enzo hebt staan lukt dat niet meer. Daar heb ik mij ook wel eens in vergist.

Mogelijk kan dat dus alleen nu, of later met heel veel gedoe (en bijbehorende kosten).

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Douweegbertje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:38:
Materiaal is tegenwoordig enorm duur. Daarnaast ook nog vrij lastig om de juiste mensen te krijgen. Dus qua prijs is dit meer dan prima. Er kan natuurlijk ook een gunstigere prijs gerekend worden omdat er een volume is, en geen maatwerk.

Zover ik lees is het ook metselwerk met gevelbekleding. Het hout zal inderdaad wel een beetje matig zijn. Dus het zelf onderhouden is dan wel benodigd wil je dat het langer dan 8 jaar fatsoenlijk meegaat.

Dat van marktplaats is ook maar een vanaf prijs en dan mis je nog fundering (al is dat maar een paar betonpoeren). Al met al ga je dan ook richting de 5k, Daarnaast zou ik altijd gewoon voor douglas gaan.

Enfin, 3500 voor wat je krijgt is een zeer goede deal en als je zelf iets anders wilt, zeker met hoe je dat schets, moet je gewoon rekening houden dat hout prijzen achterlijk duur zijn en om het te laten plaatsen ook schaars/duur.

Weet je zeker dat je zelf iets anders gaat zetten binnen een jaar of twee, dan zou ik het niet doen omdat ze mogelijk een betonnen vloer erin zetten. Dat is pittig vervelend om weer te verwijderen.

[...]

Ja, maar waarop baseer je dat precies? Je bent niet bepaald handig en, voor zover ik weet, heb je ook niet veel ervaring met bouwen of klussen. Er is bovendien een groot verschil tussen houtsoorten, en voor een houten huisje zoals dit is een vloerfundering vaak niet eens nodig. De MP advertentie noemt een afmeting van 300x300, maar jouw schets is ongeveer 600x300, dat is twee keer zo groot. Alleen al het dak kost dan ook twee keer zoveel, en EPDM is behoorlijk prijzig, nog los van het dakbeschot. Alleen aan ruwe materialen voor het dak zit je dan al bijna aan de 1000 euro extra (voor dat extra formaat). En misschien ben ik nog niet helemaal wakker, maar de foto's in de MP-advertentie lijken ook niet helemaal overeen te komen met de opgegeven maten.

Ikzelf ga een overkapping van 6bij3 plaatsen, alleen ik heel de materialen zelf (dus geen bouwpakket). Dan ben ik ongeveer 2500 kwijt en dat is zonder 'huisje' en wanden. Als kant en klaar bouwpakket is dat ongeveer 3400 euro. Maar ik moet dan nog wat zelf knutselen.
Dus met wanden en zo'n huisje, ga je makkelijk naar de 4-5k en dan wil jij dat alles ook geplaatst wordt. Dat is vrijwel een dag werk voor twee personen. Als het niet meer is. Dus ja, 7k is dan domweg geen rare prijs.
Niet wat ik zie, de marktplaats advertentie zegt letterlijk "AFM 300 X 300 + 300 cm", dus 300x300 tuinhuis en 300x300 overkapping voor 3950.

De gelinkte optie wil ik sowieso, indien ik er voor kies om vanuit de bouw wel de tuinhuis te laten plaatsen blijft deze gewoon staan, deze gaat niet weg.
Mercarra schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:47:
Er wordt hierboven gesproken over een betonnen plaat als fundering. Als jij straks schuttingen enzo hebt staan lukt dat niet meer. Daar heb ik mij ook wel eens in vergist.

Mogelijk kan dat dus alleen nu, of later met heel veel gedoe (en bijbehorende kosten).
Die volg ik niet, bedoel je dat een betonplaat niet gelegd kan worden indien de schutting er zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 09-06-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Een betonplaat zal gewoon gestort worden. Een plaat van 3 x 3 m is heel moeilijk te vervoeren en zeker niet gratis.
Het beton zelf is niet zo duur (als je het zelf aanmaakt) maar een betonwagen laten komen en een ZZP-er het met kruiwagens laten storten maakt het prijzig.

Als je de adv. op MP goed leest dan is plaatsen van het huisje niet gratis en ook een dakgoot is extra. Daar komt de fundering (betonplaat) nog bij en ook de stroomaansluiting. Je mag blij zijn als je het dan voor 5000 euro gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
vogelmans schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:50:
Een betonplaat zal gewoon gestort worden. Een plaat van 3 x 3 m is heel moeilijk te vervoeren en zeker niet gratis.
Het beton zelf is niet zo duur (als je het zelf aanmaakt) maar een betonwagen laten komen en een ZZP-er het met kruiwagens laten storten maakt het prijzig.

Als je de adv. op MP goed leest dan is plaatsen van het huisje niet gratis en ook een dakgoot is extra. Daar komt de fundering (betonplaat) nog bij en ook de stroomaansluiting. Je mag blij zijn als je het dan voor 5000 euro gaat redden.
Er staat toch wel vrij expliciet incl plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Thomg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Er staat toch wel vrij expliciet incl plaatsen?
Excuus, ik had zelf niet goed gelezen; het gaat om 2 verschillende maten. De hogere prijs is van een groter tuinhuisje. Maar in ieder geval moet je zelf voor de vloerplaat zorgen (en stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 21:46
Ik heb vorig jaar een Keter tuinhuis gekocht en ben daar zeer tevreden over. Zijn nu bij de Praxis ook nog in de aanbieding. Zit een vloertje in dus geen vochtprobleem en zijn in verschillende maten te krijgen. Is kunststof met houtlook, dus nooit meer verven. Ik heb deze met mijn 78 jarige vader in elkaar gezet, dus als je een handige vriend regelt, moet het lukken. En anders is voor een paar kratten bier nog wel een handige Tweaker te regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
NotoriousBAS schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:20:
Ik heb vorig jaar een Keter tuinhuis gekocht en ben daar zeer tevreden over. Zijn nu bij de Praxis ook nog in de aanbieding. Zit een vloertje in dus geen vochtprobleem en zijn in verschillende maten te krijgen. Is kunststof met houtlook, dus nooit meer verven. Ik heb deze met mijn 78 jarige vader in elkaar gezet, dus als je een handige vriend regelt, moet het lukken. En anders is voor een paar kratten bier nog wel een handige Tweaker te regelen...
Hmm, moet zeggen dat ik hier nog niet eens naar gekeken heb... Helaas geen tuinhuizen met overkapping, maar het ziet er best wel mooi uit en de prijs lijkt erg redelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

antont3 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:37:
Ter overweging, waarschijnlijk cancelen ze ook je elektra aansluiting. Dus je zal waarschijnlijk zelf een grondkabeltje moeten leggen. De aansluiting gebeurt meestal op de 1e de beste wcd nabij de achtergevel.
Het lijkt met dat alles wat het huis uitgaat aan stroom minstens op een eigen groep zit zodat als het tuinhuisje kortsluiting maakt niet ook direct de tv uitgaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou 'm gewoon laten plaatsen, voorlopig gebruiken en dan over een paar jaar als je gesettled bent bekijken of je meer wil. Je kunt ook tegen zo'n standaard schuurtje een overkapping plaatsen als dat is wat je zoekt, maar voor het geld dat ze op zo'n groot project die schuurtjes plaatsen kun jij de helft van de materialen niet inkopen, laat staan een grotere variant laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
vogelmans schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:50:

Nee hoor bij ons in de nieuwbouwwijk staan alle tuinbergingen op prefab funderingsplaten zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://cms.degrootvroomshoop.nl/wp-content/uploads/2023/01/Innovaties_1.jpeg

Bij betonstorten moet er voor elk huis een bekisting gemaakt worden, gestort, verdicht etc. Dat is uiteindelijk veel duurder dan 100 van die platen bestellen en laten bezorgen op de bouwplaats.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Davidshadow13 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Nee hoor bij ons in de nieuwbouwwijk staan alle tuinbergingen op prefab funderingsplaten zoals deze:
[Afbeelding]

Bij betonstorten moet er voor elk huis een bekisting gemaakt worden, gestort, verdicht etc. Dat is uiteindelijk veel duurder dan 100 van die platen bestellen en laten bezorgen op de bouwplaats.
Voor een hele wijk kun je dit doen maar 1 plaat met een vrachtwagen laten komen en door een kraanwagen op zijn plaats laten leggen zal toch prijzig zijn lijkt mij. Iemand moet ook de plaats waar de plaat komt egaliseren en waterpas maken.
Overigens in mijn straat hebben ze alle funderingen incl. die van garages en schuurtjes door betonwagens met betonpomp gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
en mag je wel iets anders bouwen, heeft de gemeente daar al wat over gezegd? Je kan van alles willen maar het moet ook maar mogen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:52:
en mag je wel iets anders bouwen, heeft de gemeente daar al wat over gezegd? Je kan van alles willen maar het moet ook maar mogen.
Natuurlijk, vergunningsvrij tot 50% + 20% nogwattes. Ik zit hier ver onder. Het enige waarmee ik op moet passen is de hoogte en afstand tot erfgrens buren. Maar iets zegt met dat de gemeente hier niet moeilijk over doet omdat vanuit de bouw deze al tegen de erfgrens aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ter toevoeging, ik heb met wat lokale aannemers gepraat en over het algemeen komt er het volgende uit:
- Gevraagde bedrag van de aannemer is een redelijke prijs als wat er vanuit de bouw aangeboden is wat je wilt.
- Alle aannemers denken rond de 3500 a 4000 wel wat vergelijkbaars te kunnen plaatsen.
- Fundering + elektra is rond de 500 euro, maar kan wel wat hoger zijn als opdracht complexer is dan het lijkt
(niet verwacht, maar wel indekken).
- Hoeveel arbeid het is om een tuinhuis te plaatsen durven ze niet heel hard te zeggen, dit hangt er heel erg vanaf wat voor bouwpakket ik neerleg, maar mij werd verteld 1 dag dus 500 euro is redelijk.

Dus -> Minderwerk, ik steek het geld in de zak.

Deze bijvoorbeeld heb ik nu op het oog:
https://www.keter.com/nl-...enetian-bruin-259262.html
Deze kost 2000 standaard, met korting voor 1800. Zelfs als ik de arbeidskosten royaal neem kom ik onder het gevraagde bedrag (en deze vind ik veel mooier + is groter).

Als iemand hier ook nog vragen over heeft hoop ik dat dit helpt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 10-06-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 14:39
Het is wel schappelijk dat je er vanaf mag zien van de aannemer. Vaak (zo ook bij ons) komt een aannemer schermen met het bouwbesluit:
https://www.bouwbesluitonline.nl/docs/wet/bb2012/hfd4/afd4-5
Dan komt de onvermijdelijke redenering: We moeten met tuinberging opleveren anders voldoen we niet aan het bouwbesluit (ondanks dat er een bepaalde termijn is waarna je pas aan het bouwbesluit hoeft te voldoen) óf nee meneer we kunnen niet afwijken van het bouwbesluit want dan kunnen we niet bouwen met een garantiefond zoals woningborg oid... Daarom staan alle nieuwbouwwijken vol met die 2x3 m bergingen waar je net niks aan hebt.
Het mooiste zou denk ik zijn als je de aannemer wel zo ver kan krijgen om een grotere berging voor je neer te zetten, óf alleen de fundering zoals een prefab betonplaat te leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Okki5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
Het is wel schappelijk dat je er vanaf mag zien van de aannemer. Vaak (zo ook bij ons) komt een aannemer schermen met het bouwbesluit:
https://www.bouwbesluitonline.nl/docs/wet/bb2012/hfd4/afd4-5
Dan komt de onvermijdelijke redenering: We moeten met tuinberging opleveren anders voldoen we niet aan het bouwbesluit (ondanks dat er een bepaalde termijn is waarna je pas aan het bouwbesluit hoeft te voldoen) óf nee meneer we kunnen niet afwijken van het bouwbesluit want dan kunnen we niet bouwen met een garantiefond zoals woningborg oid... Daarom staan alle nieuwbouwwijken vol met die 2x3 m bergingen waar je net niks aan hebt.
Het mooiste zou denk ik zijn als je de aannemer wel zo ver kan krijgen om een grotere berging voor je neer te zetten, óf alleen de fundering zoals een prefab betonplaat te leveren..
Ik heb hier over contact mee, en mij werd het volgende verteld:
- Er MOET een tuinhuis staan op het moment van de verkoop
- Als iemand er over klaagt bij de gemeente komen ze dat later controleren en zullen ze je vragen alsnog een tuinhuis te plaatsen
- Als de gemeente zelf controleert zie vorige

Dus op korte termijn is dat niet heel relevant, maar het moet er uiteindelijk wel komen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 14:54
Wij hebben ook zo'n tuinhuisje. Die van ons staat direct tegen het tuinhuisje van de buren.

De fundering was waarschijnlijk één plaat voor zowel mijn tuinhuis als die van de buren. Wij kregen te horen dat wanneer we geen tuinhuis wilden de fundering er wel al lag. Je zou dit moeten navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
nielsn schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:03:
Wij hebben ook zo'n tuinhuisje. Die van ons staat direct tegen het tuinhuisje van de buren.

De fundering was waarschijnlijk één plaat voor zowel mijn tuinhuis als die van de buren. Wij kregen te horen dat wanneer we geen tuinhuis wilden de fundering er wel al lag. Je zou dit moeten navragen.
Ik heb hier naar gevraagd en de aannemer zei vrij stellig dat deze NIET zou komen, dus helaas ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Thomg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
Ter toevoeging, ik heb met wat lokale aannemers gepraat en over het algemeen komt er het volgende uit:
- Gevraagde bedrag van de aannemer is een redelijke prijs als wat er vanuit de bouw aangeboden is wat je wilt.
- Alle aannemers denken rond de 3500 a 4000 wel wat vergelijkbaars te kunnen plaatsen.
- Fundering + elektra is rond de 500 euro, maar kan wel wat hoger zijn als opdracht complexer is dan het lijkt
(niet verwacht, maar wel indekken).
- Hoeveel arbeid het is om een tuinhuis te plaatsen durven ze niet heel hard te zeggen, dit hangt er heel erg vanaf wat voor bouwpakket ik neerleg, maar mij werd verteld 1 dag dus 500 euro is redelijk.
Je hebt in ieder geval knettergoedkope aannemers.
Deze bijvoorbeeld heb ik nu op het oog:
https://www.keter.com/nl-...enetian-bruin-259262.html
Deze kost 2000 standaard, met korting voor 1800. Zelfs als ik de arbeidskosten royaal neem kom ik onder het gevraagde bedrag (en deze vind ik veel mooier + is groter).

Als iemand hier ook nog vragen over heeft hoop ik dat dit helpt :+
Ik vind dit wel echt een aartslelijk gedrocht dat ik liever in de brand zou steken dan op zou bouwen. Geef dan wat meer uit en zet er een fatsoenlijk iets neer.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Je hebt in ieder geval knettergoedkope aannemers.

[...]

Ik vind dit wel echt een aartslelijk gedrocht dat ik liever in de brand zou steken dan op zou bouwen. Geef dan wat meer uit en zet er een fatsoenlijk iets neer.
Mening mag er zijn, maar ik hoop ook dat je snapt dat ik zeker op korte termijn iets moet hebben. Geld groeit niet op de rug, en als dat het wel deed besteed ik dat liever aan mijn huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 18:11
Altijd die standaard berging laten plaatsen. Je krijgt het niet goedkoper, of je moet het zelf doen. Die tijd heb je niet als je huis net nieuw is opgeleverd. Daarnaast schrijf je dat je twee linker handen hebt. Lijkt me geen moeilijke keuze. Later als je geld hebt, dan kan je je gewenste berging alsnog plaatsen. Nu is de berging direct handig, een jaar een fiets in de gang is gewoon KUT.

ps. Dat Keter-ding is niks. Als de deur een keer uit je handen waait, dan stort dat hokje in.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Als je de hypotheek nog moet afsluiten dan kun je het tuinhuisje van de aannemer nog mee financieren.
Houd er rekening mee dat een grond-elektriciteitskabel (naar het schuurtje) minimaal 60cm diep onder de grond moet. De kabel moet in huis ergens worden aangesloten en moet dan ergens naar buiten (boren door binnen- en buitenmuur).
Onder het Keterschuurtje moet ook een fundering/plaat.
Als je vrienden of kennissen e.e.a. kunt laten doen dan zou je het geld kunnen gebruiken voor een ander schuurtje. Als je alles wilt uitbesteden dan zou ik zeker kiezen voor het schuurtje van de aannemer. Het geld wat je eventueel bespaart met een ander schuurtje is minimaal en je zit wel weken zoniet maanden met je fiets in de gang want zzp-ers hebben over het algemeen heel weinig tijd.

[ Voor 33% gewijzigd door vogelmans op 10-06-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Thomg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Mening mag er zijn, maar ik hoop ook dat je snapt dat ik zeker op korte termijn iets moet hebben. Geld groeit niet op de rug, en als dat het wel deed besteed ik dat liever aan mijn huis.
Ik zou het schuurtje vanuit de bouw laten plaatsen en doorsparen voor iets fatsoenlijks. Die Keter is echt budgetrommel waar je nog jaren tegenaan moet kijken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Dit voelt allemaal een beetje penny wise, pound foolish. Je gaat in het gunstigste geval een paar honderd euro besparen, met een reëel risico op tóch een hogere kostenpost ofwel inferieur bouwmarktmateriaal wat het op kortere termijn gaat begeven.

Net als de verkoop van je huidige huis: ik zou je aanraden zo'n 'inrichtingsservice' af te nemen terwijl jij er nog woont. Zo kun je het huis sneller verkopen en een opleverdatum kiezen die ná de verwachte oplevering van je nieuwbouwhuis ligt. Dan heb je 'gewoon' je geld liquide op, of in elk geval vlak ná, het moment van oplevering van het nieuwbouwhuis. Dat scheelt je enorm in de overbruggingshypotheek, maar bovenal in het feit dat je het verbouwbudget helder hebt. Je kunt dan je keuzes veel beter en duurzamer maken voor het nieuwe huis, in plaats van nu een paar honderd euro proberen te besparen die later mogelijk resulteren in snellere en hogere vervangingskosten. Ouders garant, extra leningen? Wat haal je je allemaal op de hals.

Ik zou hier dus enkel kiezen voor een ander schuurtje als je dat praktisch nodig hebt en de €3,500 als korting beschouwen. Niet iets slechters terugzetten om maar met de beste wind mee iets te besparen.

Als ik het zo snel bekijk, op de aanschafwaarde van dat bouwmarktschuurtje + fundering + elektra met daarbij de snellere afschrijving en het gedoe van installatie: dan ben je bijna niet goedkoper uit maar loop je wel een veel groter risico.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 10-06-2025 16:51 ]

Pagina: 1