overschrijding maximale uitslag van speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollander555
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 22:15
Hoi...

luidsprekers zijn van JBL ( meer info heb ik niet )

ik heb in HIFI luidsprekers, hier heb ik nieuwe HIFI speaker in gezet, Omdat door kapotte luidsprekers ( oude speaker was rubberen buitenrand aan het vergaan )
zover bekent moet je een HIFI speaker beschermen tegen maximale uitslag van speaker, Dit wordt gedaan door de kast van de speaker. zeg maar door de lucht druk ( lucht druk zorgt er voor dat HIFI speaker in de maximale uitslag word beperkt )
Om te voorkomen dat je spoel ( gedeeltelijk ) de magneet kan raken.

Hoe weet ik dat de nieuwe HIFI speakers in de luidsprekers aan bovenstaande voldoen.

En kun je überhaupt horen of de spoel ( gedeeltelijk ) de magneet raakt ( HIFI speakers )

ik heb op HIFI Forms gezocht , maar bleef met vragen zitten
vandaar ik het hier probeer

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tji6AgwJL_XVUU6hIDA7_ESM8c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gSsX5D93XdKGNEF2k7t2zsaN.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door hollander555 op 08-06-2025 20:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik zeg maar gelijk eerlijk dat ik van dat principe geen kaas heb gegeten, maar mijn logisch verstand (en uit interesse) zou zeggen: als het speakers zijn van geen onbekend merk, in de originele behuizing, is dat niet iets dat de fabrikant dan al heeft afgedekt? En moet je dan niet alsnog heel erg je best doen om dat zover te laten komen, als dat al kan?

[ Voor 18% gewijzigd door Bastiaan op 08-06-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het stickertje op de speaker of de datasheet waarop staat: max. xxx Watt.

Als je daar overheen gaat met je versterker dan begint het geluid te vervormen en/of blaas je de speaker op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je zoekt zijn de "thiele small parameters"; daarmee kan je simuleren hoe een driver zich in een behuizing gedraagt. Die simulatie maak je met bijvoorbeeld winisd.

Verder is dit echt te warrig en te incompleet voor een fatsoenlijk topic, dus deze gaat dicht.

Wise enough to play the fool

Dit topic is gesloten.