Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 16:19
Beste tweakers,

Ik heb een eerste opzet gemaakt voor het toepassen van systeem D ventilatie (balansventilatie) in mijn woning. Het gaat hier om een jaren 70 woning, aantal aspecten op een rij:
  • bouwjaar 1978
  • Schakelwoning, woonoppervlak circa 170 m2
  • Drie verdiepingen, 5 slaapkamers en 2 badkamers (toilet beneden omgebouwd tot kleine badkamer)
  • Nagenoeg een volledige betonnen constructie m.u.v. het dak
Op basis van info in de centrale topic voor systeem D en de spreadsheet van @P5ycho heb ik dus een eerste opzet gemaakt:

Aantal uitgangspunten:
  • Gebruik van spirobuizen waar allemaal koven om komen
  • uitgaande van gemiddeld zes personen qua verblijf (veel mensen over de vloer)
  • de slaapkamers op zolder ventileer ik iets minder, maar afhankelijk van de bezetting kan ik het systeem in de toekomst steeds aanpassen
  • Overflow vanuit slaapkamers op 1e verdieping in rekening gebracht
Hieronder zowel de plattegrond als een schema.
  • WTW unit op zolder aan een betonnen wand
  • Spiro 200 mm als aanvoer en afvoer
  • Spiro 200 takt verder af eventueel naar 180 en 125, zie schema
  • In het schema hieronder heb ik ook de luchtsnelheid in opgeschreven
  • Alle ventielen zijn 125 mm
  • In de plattegrond uitgegaan van nominaal en in het schema even uitgegaan van 100%
Het lijkt mij een goed begin met wellicht nog enige verfijning. Ik kom nu uit op een unit van 450 m3/u.

Grootste uitdaging is om geluidsoverdracht tussen de slaapkamers te voorkomen. Vooral tussen slaapkamer 4, 5 en slaapkamer 1, 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkCwph_xCsjW_Dx9pJI8LEkS3B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uspg8SOiQfKIeSQIlnjuasD8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGvThNyVFWe7-AE5H2mAufwwI6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WnFKUQYcHneL0KQxpEbrVXvX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 16:19
Kan iemand hier nog eventueel op schieten?

Mijn voornaamste zorg is of de woonkamer voldoende wordt geventileerd omdat de inblaasventielen heel centraal staan.

[ Voor 58% gewijzigd door Aphyrnae op 10-06-2025 13:33 ]