internet netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28
Hallo Mede Tweakers, ik vraag als leek jullie om hulp. Waarom? Ik woon in DL en hulp van een grote internet provider krijgen is niet heel "gemakkelijk".

Wat is het probleem? Al sinds jaar en dag heb ik een instabiel netwerk met mijn laptop.
Het internet wil soms voor enkele seconden wegvallen, soms minuten lang. Dit gebeurt onregelmatig en alleen met mijn laptop. Soms uren niet, soms elke 10min. Mijn tablats/telefoons/tv lijken probleemloos werken. (geen klachten)

Ik heb glasvezel en de modum is verbonden met een wlan splitter, waarvan o.a. 1 naar mijn Asus AX6600 gaat.
Daarop zitten meerdere apparaten, zoals hierboven beschreven.
De verbinding lijkt te goed te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJqvMVqzzJE8UAV5bAeJpLrTsGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTfyMbqauvThr4ny2DnOcLgS.jpg?f=fotoalbum_large

Toch valt dan internet weg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsW-FB9cQdDyIVaJs_aTMEbsY3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDZvivpl34TUQuljehuXJYNB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP9M3XZHq1OKKOD7zmo-2gpkEec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DS49bXBJSxmQXPM1idk18fg7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vervolgens een app gedwonload die de connectiviteit logt en die toont het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CybNWWDMq0QjEwKqJaUfxo9Jfn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2N5Yd0tvw5TdDnp4oJDz0YqK.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu komt het, als leek, heb ik echt geen idee waar ik naar kijk.
Hebben jullie tips/trucs waar ik het probleem mogelijk kan vinden?

Zaken als opnieuw opstarten, geheugen leeg maken, opnieuw installeren (router) heb ik meerdere malen doorgevoerd. (voor wat ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Wat bedoel je met een wlan splitter, wat is dat voor ding?

En heb je al geprobeerd om ipv6 op die laptop uit te zetten, want je speedtest zegt dat je provider geen ipv6 levert en als die laptop dat wel probeert krijg je geen verbinding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 19:37
Heb je dit probleem ook als je gebruik maakt van bekabeld internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
begin eens met alternatieve DNSservers te proberen.. :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

barry86 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:20:
Hallo Mede Tweakers, ik vraag als leek jullie om hulp. Waarom? Ik woon in DL en hulp van een grote internet provider krijgen is niet heel "gemakkelijk".
Welke 'grote internet provider' heb je?
Wat is het probleem? Al sinds jaar en dag heb ik een instabiel netwerk met mijn laptop.
Het internet wil soms voor enkele seconden wegvallen, soms minuten lang. Dit gebeurt onregelmatig en alleen met mijn laptop. Soms uren niet, soms elke 10min. Mijn tablats/telefoons/tv lijken probleemloos werken. (geen klachten)
Heb je dan een internetprobleem of een netwerkprobleem? Want al die apparaten delen dezelfde internetverbinding. Die verbinding kan nooit slechter zijn dan de beste verbinding op een van je apparaten.

Als je op je laptop internetproblemen ervaart, hoe is je verbinding dan met andere apparaten binnenhuis?
Ik heb glasvezel en de modum is verbonden met een wlan splitter, waarvan o.a. 1 naar mijn Asus AX6600 gaat.
Je lijkt hier meerdere termen door elkaar te halen. Bij glas heb je geen modem, ik heb geen idee wat een "wlan splitter" zou zijn en "Asus AX6600" is geen volledige naam (ZenWifi AX6600 misschien?).

Het zou ons helpen als je per kastje wat daar hangt merk+model zou aangeven, dan kunnen we een beter beeld krijgen van je situatie.
Daarop zitten meerdere apparaten, zoals hierboven beschreven.
De verbinding lijkt te goed te zijn:
[Afbeelding]

Toch valt dan internet weg
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zijn DNS errors. Dat betekent dat het niet lukt om een IP adres te vinden bij de URLs die je probeert te bezoeken. Aangezien andere apparaten in huis dat wel voor elkaar krijgen is het zaak te kijken wat daar qua DNS gebeurt.

Voer het volgende eens uit in een command prompt:
code:
1
ipconfig -all

Dat geeft een lap met text. Als het goed is zul je daar een regel "DNS Servers" vinden met een, twee of drie IP-adressen erachter. Geef die eens.

Daarnaast kunnen regels hardcoded zijn in de HOSTS-file. Die vind je in C:\Windows\System32\Drivers\etc.

Per default staan er alleen maar comments in, regels die met een # beginnen en niets doen. Staan er bij jou wel regels in zonder #, post dan wat er in die regels staat.
Ik heb vervolgens een app gedwonload die de connectiviteit logt en die toont het volgende
[Afbeelding]

Maar nu komt het, als leek, heb ik echt geen idee waar ik naar kijk.
Hebben jullie tips/trucs waar ik het probleem mogelijk kan vinden?

Zaken als opnieuw opstarten, geheugen leeg maken, opnieuw installeren (router) heb ik meerdere malen doorgevoerd. (voor wat ik weet)
Tip: het is voor de lezer een stuk makkelijker als je dingen bij hun naam noemt. De app die je gedownload hebt heet "Pingplotter Pro". Wat me gelijk opvalt: Pingplotter kan blijkbaar wel DNS resolven.

Verder zie ik:
- je draait met router-achter-router, een ZenWiFi router op 192.168.50.1 en een andere router op 192.168.0.1. Dit is niet elegant maar hoeft niet per se tot problemen te leiden. Toch is het een extra schakel in de verbinding om uit te sluiten. Heb je ook last van dezelfde problemen als je direct op je eerste router (niet de ZenWiFi) verbindt?
- deze tool krijgt het blijkbaar wel voor elkaar een DNS lookup te doen.
- er is flinke packetloss tussen je laptop en de routers. Hoe is de WiFI verbinding?

Om dat laatste te bekijken, in een command prompt het volgende uitvoeren:
code:
1
netsh wlan show interface

Doe dat als de verbinding goed is en nog een keer als het fout gaat. Post beide resultaten hier (liever platte text dan plaatjes)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@dion_b op zijn screenshot staat bij ISP toch Deutsche glasfaser. Dus dan weet je toch welke internet provider hij heeft.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dyckie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:45:
@dion_b op zijn screenshot staat bij ISP toch Deutsche glasfaser. Dus dan weet je toch welke internet provider hij heeft.
Kan. Kan ook een virtual network operator zijn die diensten leveren over hun netwerk. Kan verkeerd geidentificeerd zijn. Dit is gewoon relevante info dat expliciet duidelijk zou moeten zijn, niet met vage verwijzingen en dingen die we al dan niet uit plaatjes zouden kunnen raden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:53
Heb je met dezelfde laptop ook issues als je eens ergens op locatie aan de Wifi gaat ?

Heb dezelfde issues vorig jaar gehad met een HP-laptop , Windows 11 Home (23H2)
HP Model 14-EM0027NB en dat heb ik nooit goed/stabiel gekregen, ondanks alle gepriel met drivers, settings onder de WLAN-adapter liggen aanpassen etc.

Een bijkomende WLAN "dongle" gaan halen en vanaf dan 0,0 issues....je moet het soms niet te ver zoeken, zeker als andere tablets, phones etc thuis gewoon prima werken op de ASUS WLAN setup.
Pagina: 1