Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyXboxGotBanned
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 12:53
Hey mensen,
Ik heb een Ryzen 5700g en 9070 xt Sapphire.
750w psu en net nieuwe windows install gedaan.
Heb het idee dat ik maar de helft van de fps krijg.
Bijv assasins creed Odyssey zie ik op Youtube rond de 100, (op 4k ultra) maar ik krijg er maar 50-60. Iemand ideeën?
Zit in een pcie 3.0 16x lane
Ik heb verder geen ideeën meer, drivers etc up to date.
Enigste wat ik kan bedenken dat de CPU traag wordt?
Ook een vrij kleine kast voor de kaart, zal temps ff checken straks.
...

HP Omen 25l
Ryzen 5700g
Sapphire 9070 xt
16gb ram
750w psu
2tb ssd
Lg C1 Oled (4096x2160)
...

Pcie 3.0 16x lane
Windows 11 opnieuw geinstalleerd.
Drivers opnieuw gedaan.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyXboxGotBanned
GPU gebruikt maar 100w en is maar voor 60% in gebruik. Dus daar ligt het aan... als iemand tips heeft graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 09:02
Mogelijk heb je een FPS limiet ingesteld staan of V sync aan staan. Als je een 60Hz scherm hebt en V sync aan, dan krijg je dus 60 FPS.
Meer is waarschijnlijk niet kijkbaar, door alle screen tearing, maar das weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyXboxGotBanned
Is een 120hz scherm en al mee gespeeld.
Lijkt te liggen aan cpu gebruik bij dat spel. andere spellen zijn wel oké.

Als je alles op het laagste of hoogste zet heb je dezelfde fps. Alleen dan gaat de GPU meer % gebruiken als je het hoger zet. Lijkt dus op slechte optimalisatie voor de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:08
Je hebt een cpu bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-06 14:32
MyXboxGotBanned schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:05:
Hey mensen,
Ik heb een Ryzen 5700g en 9070 xt Sapphire.
750w psu en net nieuwe windows install gedaan.
Heb het idee dat ik maar de helft van de fps krijg.
Bijv assasins creed Odyssey zie ik op Youtube rond de 100, (op 4k ultra) maar ik krijg er maar 50-60. Iemand ideeën?
Zit in een pcie 3.0 16x lane
Ik heb verder geen ideeën meer, drivers etc up to date.
Enigste wat ik kan bedenken dat de CPU traag wordt?
Ook een vrij kleine kast voor de kaart, zal temps ff checken straks.
...

HP Omen 25l
Ryzen 5700g
Sapphire 9070 xt
16gb ram
750w psu
2tb ssd
Lg C1 Oled (4096x2160)
...

Pcie 3.0 16x lane
Windows 11 opnieuw geinstalleerd.
Drivers opnieuw gedaan.
...
Is AC Odyssey de enige game waar je die lage frames opvalt? Want het is een game die nog op de originele AnvilNext engine en DX11 draait.
De originele AnvilNext engine maakt slecht gebruik van moderne videokaarten en cpus, ik had zelf geupgrade van een 3700x naar een 7800X3D en ik kreeg vreemd genoeg minder FPS als enige game die ik speelde (overal zag ik +30/+50 meer fps) :')

Die 5700g is echt het probleem niet, met mn 3700x had ik ook 100fps om en nabij.
Volgens mij heeft AnvilNext echt problemen met modernere CPUs, ik had echt CPU load van tegen de 90% constant, waar ik dat bij mn 3700x rond de 20% zat.

Pas toen ik dxvk erop installeerde was het weer hetzelfde en 20% cpu load, om en nabij de 100 fps op 3440x1440 met een RTX 3080 (Anvilnext schaalt niet echt op CPU performance)
https://steamcommunity.co...ns/1/3593338530530498571/
https://github.com/doitsujin/dxvk/releases

Wat het doet is de DX11 render pipelines vertalen naar Vulkan wat echt wonderen doet voor moderne kaarten.
Wat ook helpt is om een framecap van 90fps ingame erop te zetten daarna, dan zijn de frametimes ook een stuk stabieler.

Mocht je m op Steam spelen, zet dan ook gelijk Shader Pre caching en background processing van Vulkan Shaders in Steam aan, kan je vinden in Settings->Downloads onderste 2 settings.

En zet Volumetric clouds setting van Ultra high naar High mocht je dat nog niet hebben, Ultra setting vreet gewoon onevenredig veel fps en ik zie het verschil niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Turismo op 09-06-2025 12:22 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44

HugoBoss1985

Xenotech

Turismo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Is AC Odyssey de enige game waar je die lage frames opvalt? Want het is een game die nog op de originele AnvilNext engine draait en op DX11 draait.
Meeste moderne videokaarten gaan vreemd genoeg slecht om met oude AnvilNext engines, ik had zelf geupgrade van een 3700x naar een 7800X3D en ik kreeg vreemd genoeg minder FPS als enige game die ik speelde (overal zag ik +30/+50 meer fps) :')

Die 5700g is echt het probleem niet, met mn 3700x had ik ook 100fps om en nabij.

Pas toen ik dxvk erop installeerde was het weer hetzelfde, om en nabij de 100 fps op 3440x1440 met een RTX 3080 (Anvilnext schaalt niet echt op CPU performance)
https://steamcommunity.co...ns/1/3593338530530498571/
https://github.com/doitsujin/dxvk/releases

Wat het doet is de DX11 render pipelines vertalen naar Vulkan wat echt wonderen doet voor moderne kaarten.
Wat ook helpt is om een framecap van 90fps ingame erop te zetten daarna, dan zijn de frametimes ook een stuk stabieler
Ik heb op 1440p een geringe cpu bottleneck in Gray Zone Warfare met een 3060 12gb een 3700x...
Niet genoeg om een cpu upgrade te rechtvaardigen, maar het is er wel.

In dit geval, met een oudere game, lijkt het mij wel sterk op 4k Ultra settings en denk ik ook dat er iets anders aan de hand is dan een cpu bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
HugoBoss1985 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb op 1440p een geringe cpu bottleneck in Gray Zone Warfare met een 3060 12gb een 3700x...
Niet genoeg om een cpu upgrade te rechtvaardigen, maar het is er wel.

In dit geval, met een oudere game, lijkt het mij wel sterk op 4k Ultra settings en denk ik ook dat er iets anders aan de hand is dan een cpu bottleneck.
Dat zeg ik, het is een Engine probleem, AnvilNext is uitgekomen in een periode net voordat de Ryzens en RTX kaarten uitkwamen, dat merk je aan alles, die games hebben nooit moderne upscaling technieken zoals DLSS en ray tracing gekregen.

Pas bij de recente AC shadows heeft AnvilNext een overhaul gekregen om weer een moderne engine te zijn, met van deze tijd upscaling technieken en raytracing en volledig DX12 te zijn (DX12 lijkt dan ook meer op hoe Vulkan het doet, met directe render api's, dan de hackjob die DX11 is)

Mocht je beetje interesse hebben in tech en game engines en de geschiedenis van AnvilNext, raad ik zeker aan dit te kijken

Daarbovenop had het ook nog eens problemen met Windows 11 24H2, wat zelfs Microsoft ertoe bewoog om die update uit te stellen

[ Voor 14% gewijzigd door Turismo op 09-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Turismo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:04:
[...]

Dat zeg ik, het is een Engine probleem, AnvilNext is uitgekomen in een periode net voordat de Ryzens uitkwamen, dat merk je aan alles, die games hebben nooit moderne upscaling technieken zoals DLSS en ray tracing gekregen.

Pas bij de recente AC shadows heeft AnvilNext een overhaul gekregen om weer een moderne engine te zijn, met van deze tijd upscaling technieken en raytracing en volledig DX12 te zijn (DX12 lijkt dan ook meer op hoe Vulkan het doet, met directe render api's, dan de hackjob die DX11 is)

Daarbovenop had het ook nog eens problemen met Windows 11 24H2, wat zelfs Microsoft ertoe bewoog om die update uit te stellen
Het klinkt zeker aannemelijk, ik geloof dat je gelijk hebt.
Stalker Anomaly is ook zo'n game (standalone total conversion).

Een X3D cpu kán helpen in dit geval, niet zeker dus dat zal de TS ook moeten Googlen en/of mensen met ervaring met die cpu's en deze game vinden.

Alleen in dit geval zegt @MyXboxGotBanned dat hij op Youtube mensen met veel hogere fps ziet dan wat er zelf behaald wordt.
Wellicht met een nog dikkere videokaart?

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-06-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Neuh, weet niet of je mn post goed hebt gelezen.
Maar ik draai het op een 3080 zijn 9070XT is minimaal 30% tot 50% beter, en iedereen lijkt die 100fps met gemak te halen met beetje nominale hardware wat ook niet zo moeilijk is (lijkt ook beetje de Engine limit, ongeacht of je er een 5090 oid tegenaan gooit), die game dateert van 2018 he, en die engine is zelfs nog ouder, komt nog van AC Unity.
Een X3D CPU maakt dan ook geen drol uit bij deze game, als mn 3700x het al beter deed.

Snap dan ook de opmerkingen niet van CPU bottleneck :'), das gewoon niet logisch, op 4k word de CPU nog amper gebruikt en leunt het leeuwendeel op de grafische kaart.

Sterker nog TS komt exact tot dezelfde conclusie een paar post verder, wat ook precies de spijker op zn kop slaat.

Als je alles op het laagste of hoogste zet heb je dezelfde fps. Alleen dan gaat de GPU meer % gebruiken als je het hoger zet. Lijkt dus op slechte optimalisatie voor de CPU.

Echter het probleem moest dus gezocht worden op de game engine, dit nijgt alles naar een DXVK oplossing.

[ Voor 49% gewijzigd door Turismo op 09-06-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Turismo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:18:
Neuh, weet niet of je mn post goed hebt gelezen.
Maar ik draai het op een 3080 zijn 9070XT is minimaal 30% tot 50% beter, en iedereen lijkt die 100fps met gemak te halen met beetje nominale hardware wat ook niet zo moeilijk is (lijkt ook beetje de Engine limit, ongeacht of je er een 5090 oid tegenaan gooit), die game dateert van 2018 he.
Een X3D CPU maakt dan ook geen drol uit bij deze game, als mn 3700x het al beter deed.

Snap dan ook de opmerkingen niet van CPU bottleneck :'), das gewoon niet logisch, op 4k word de CPU nog amper gebruikt en leunt het leeuwendeel op de grafische kaart.

Sterker nog TS komt exact tot dezelfde conclusie een paar post verder, wat het ook precies de spijker op zn kop slaat.

Echter het probleem moest dus gezocht worden op de game engine, dit nijgt alles naar een DXVK oplossing.
Het belerende toontje mag wel iets minder.

Ik zeg "kan".
Ik ken deze game niet, heb deze game nooit gespeeld en hou me er verder niet mee bezig.
Als de TS hogere fps wilt door settings (resolutie, FSR -wat deze game dus niet heeft-, details) lager te zetten en dat helpt niet, dan is er sprake van een cpu bottleneck.
Ook bij games met dit soort slecht geoptimaliseerde (DX11) engines kán (!) een snellere X3D cpu helpen.
Vandaar dat ik ook een andere game noemde, ik weet dat bijvoorbeeld sommige ARMA games ook cpu bottlenecked zijn (of noem het inderdaad engine bottlenecked).
In Stalker Anomaly heb ik ook een cpu (engine) bottleneck met een 7500f en 6800XT op 4K met hele hoge instellingen.
De aanname van geen/nooit een cpu bottleneck op 4K is onjuist, dat is zeker niet altijd het geval (en zeker niet als je naar 0,1% low fps kijkt) en niet met alle games.
Als het over DX11 games gaat kun je profijt hebben van een cpu met hogere singlecore prestaties. Inderdaad; een X3D cpu gaat dan ook niet altijd helpen maar in plaats van die X3D cache helpt ruwe (vaak frequentie) prestaties.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-06-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Mea culpa, was niet mn bedoeling, probeerde alleen wat feiten aan te halen.
Laten we er gewoon op hopen dat dit idd de root cause is van TS zijn lage FPS issue, en het hiermaa opgelost is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Turismo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:39:
Mea culpa, was niet mn bedoeling, probeerde alleen wat feiten aan te halen.
Laten we er gewoon op hopen dat dit idd de root cause is van TS zijn lage FPS issue, en het hiermaa opgelost is :)
Top. :)
Ik probeer ook alleen maar mee te denken en te helpen.
Nog even on point en vanuit interesse, dat DXVK wat je aanhaalt, is dat een conversie van DX11 naar iets anders?
Ik kan het Googlen maar wellicht leuk interessant om het hier duidelijk te hebben ;)
Inmiddels toch even Ge'Googled, zeker interessant voor oudere games om eens mee te experimenteren dus ik ga daar ook eens mee aan de gang.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-06-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
HugoBoss1985 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Top. :)
Ik probeer ook alleen maar mee te denken en te helpen.
Nog even on point en vanuit interesse, dat DXVK wat je aanhaalt, is dat een conversie van DX11 naar iets anders?
Ik kan het Googlen maar wellicht leuk interessant om het hier duidelijk te hebben ;)
DXVK Is een translation layer van DX11 naar Vulkan, Vulkan bypassed de CPU voor alle grafische rendertaken en praat direct met de GPU, wat een hele hoop overhead weghaalt.
Een goed voorbeeld daarvan is DOOM 2016 en DOOM eternal, daarom schalen die games zo goed op videokaarten en haal je met gemak 200+ fps en voelt het ook zo uber geoptimaliseerd aan.

Voor de rest weet ik er ook niet meer van :) maar zoals je zelf aangeeft je kan er idd genoeg op te googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

De grootste bottleneck is ontstaan doordat je twee fouten hebt gemaakt in je opstelling:

1. Geen PCIe 4/5 ondersteuning
2. Je videokaart heeft maar 8 lanes vanwege de 5700G processor.

Je hebt dus nu een 9070XT die het met 8 PCIe 3 lanes moet doen. Dat wordt geen succes. Elke andere CPU zonder G geeft al de volle 16 lanes en daarmee gaat ‘t al veel beter. Idealiter een 5700x3d of 5800x3d (tweedehands).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
De Assassin's Creed games eisen vooral CPU kracht. Met mijn 7800X3D haal ik in AC Odyssey een vloeiende 120fps O-)

Het is dus aan jou om eventueel te kijken naar een CPU upgrade. De X3D line-up (allemaal) zijn meester met het aansturen van een hoge framerate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyXboxGotBanned
Bedankt iedereen voor de tips!
DXVK geprobeerd maar liep nog slechter helaas.
Het ligt dus voornamelijk aan het spel blijkbaar, maar CPU upgrade binnenkort kan nooit kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:19
Op 4k? weinig kans

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:08
In dit geval wel, al had ik wat duidelijker moeten zijn. Die 5700g heeft maar 8 lanes beschikbaar. Dus die 9070xt draait nu op 8 pci-e 3 lanes.

Kortom: komt bandbreedte te kort, door de cpu.
Pagina: 1