Appartement zonder (interne) berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Tijdens mijn huizenjacht kom is soms mooie appartementen tegen, maar ze zijn relatief klein: het aantrekkelijke zit 'm in de locatie. Het moet een 3-kamer appartement met een volwaardige 2e slaapkamer zijn. Twee km verderop is 100 m2 nog wel betaalbaar, maar daar valt helemaal niets te beleven. Ik kan ook niet meer fietsen. Dat wordt dan een half uur lopen naar het centrum. Of wachten op een bus die er net zo lang over doet.

Met een slimme indeling kun je met 70 m2 heel wat bereiken, maar een veelvoorkomend probleem is dat er geen interne berging is. Wasmachine staat in de badkamer, maar waar laat je de stofzuiger en de strijkplank bv? Een piepkleine keuken is geen probleem, behalve als je daar ook nog alle schoonmaakmiddelen ed in kwijt moet. Als je wel nog een externe bergplaats hebt, kun je daar nog veel stallen. Veel heen en weer lopen, allesbehalve ideaal, maar nog te overwegen.

Maar nu heb ik een jaren '30 benedenwoning gezien. Heel klein, maar sterktste punt: leuk tuintje op het zuiden vlakbij gezellige winkelstraat met restaurantjes. Ik heb een kast waar de wasmachine instaat en ik nog wat schoonmaakspullen kwijt kan, maar that's it. Geen externe berging of kelder. Ik ben bang dat de 2e slaapkamer (logeerkamer) een rommelhok wordt.
Ik ben benieuwd hoe andere mensen, die kleinbehuisd zijn/in een tiny house wonen dit doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:03
Een omkasting maken van hout?

Even een situatie met aanamens;
Maar als je geen kinderen hebt, wat maakt het dan uit? Voor die ene keer per maand dat een vriend in de logeerkamer komt slapen? Gaat die vriend je dan vertellen dat je huis een zooi is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
President schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:50:
Een omkasting maken van hout?

Even een situatie met aanamens;
Maar als je geen kinderen hebt, wat maakt het dan uit? Voor die ene keer per maand dat een vriend in de logeerkamer komt slapen? Gaat die vriend je dan vertellen dat je huis een zooi is?
Logees en kleinkinderen. Ze kunnen natuurlijk tussen de zooi liggen, maar ik zou het fijn vinden als ik het kan inrichten als een gezellig "eigen" kamertje. Ik ben zelf iemand die niet tegen zooi kan. Ik word daar heel onrustig van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:36
Wonen op 70 vierkante meter is best groot nog wel, Ik woon zelf op ongeveer 47 vierkante meter en vind dat echt prima. Alles is lekker compact en dichtbij en het is natuurlijk goedkoper d:)b . Wel genoeg opslagruimte in de voorm van inbouwkasten.

Of je in een bestaande woning inbouw ruimte kunt maken is natuurlijk geheel afhankelijk van de woning. Is er geen meterkast waar een stofzuiger in kan? Is er ruimte onder een trap?

Je kan die spullen natuurlijk ook ergens plaatsen in een kamer die je niet gebruikt. Inbouwkasten maken kost natuurlijk veel ruimte. Of gewoon een losse kast van de Ikea bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 08-06-2025 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:48:
Ik ben benieuwd hoe andere mensen, die kleinbehuisd zijn/in een tiny house wonen dit doen
Minder spullen aanschaffen, consuminderen en tevreden zijn met wat je hebt.
Meer is eigenlijk niet nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Logees en kleinkinderen. Ze kunnen natuurlijk tussen de zooi liggen, maar ik zou het fijn vinden als ik het kan inrichten als een gezellig "eigen" kamertje. Ik ben zelf iemand die niet tegen zooi kan. Ik word daar heel onrustig van
Begrijpelijk. Dan is het dus een kwestie van:
- accepteren
- een kast kopen
- met hot, stof of iets anders een afscheiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Minder spullen aanschaffen, consuminderen en tevreden zijn met wat je hebt.
Meer is eigenlijk niet nodig.
Ik heb al heel weinig spullen. Voor 5 paar schoenen hoef ik geen kast. Minimalisme challenges vind ik leuk om te doen. Ik heb een tv ter grootte van een postzegel (afdankertje van mijn zoon), ook laptop die hij niet meer hoefde. Als die stuk gaat, hoef ik geen nieuwe.
Het gaat om essentiële dingen: stofzuiger, dweil, emmer, strijkplank, keukentrapje, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:58:
[...]

Ik heb al heel weinig spullen. Voor 5 paar schoenen hoef ik geen kast. Minimalisme challenges vind ik leuk om te doen. Ik heb een tv ter grootte van een postzegel (afdankertje van mijn zoon), ook laptop die hij niet meer hoefde. Als die stuk gaat, hoef ik geen nieuwe.
Het gaat om essentiële dingen: stofzuiger, dweil, emmer, strijkplank, keukentrapje, ...
Daar moet echt wel ruimte voor te vinden zijn. Al is het maar een normale kast maar een ruimte onder een trap zou ook geschikt zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 08-06-2025 19:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:34
Roderiktweaker schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:05:
[...]

Daar moet echt wel ruimte voor te vinden zijn. Al is het maar een normale kast maar een ruimte onder een trap zou ook geschikt zijn.
Appartementen en benedenwoningen staan niet bekend om hun ruimte onder de trap.

Maar er is wel een tuintje, zet daar zijn een tuinkast neer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:26:
Wonen op 70 vierkante meter is best groot nog wel, Ik woon zelf op ongeveer 47 vierkante meter en vind dat echt prima. Alles is lekker compact en dichtbij en het is natuurlijk goedkoper d:)b . Wel genoeg opslagruimte in de voorm van inbouwkasten.

Of je in een bestaande woning inbouw ruimte kunt maken is natuurlijk geheel afhankelijk van de woning. Is er geen meterkast waar een stofzuiger in kan? Is er ruimte onder een trap?

Je kan die spullen natuurlijk ook ergens plaatsen in een kamer die je niet gebruikt. Inbouwkasten maken kost natuurlijk veel ruimte. Of gewoon een losse kast van de Ikea bijvoorbeeld.
Ja, ik heb eerder in een maisonnette gewoond van 71 m2. Trapkast was de interne berging. Dat is meer dan genoeg. De indeling was heel anders: woonkamer was 23 m2 en keukentje heel klein. Boven 2 volwaardige slaapkamers en badkamer. Tijdens de lockdown is mijn dochter een paar maanden bij mij ingetrokken. Voelde ruim. Maar daarnaast had ik ook nog een berging in de kelder: kerstspullen, klapstoelen voor extra gasten, alles wat je niet dagelijks nodig hebt.

De woning die ik nu zie heeft een woonkamer met open keuken en open trap van 36 m2. Grotere woonkamer heb ik inmiddels wel nodig: 3 kinderen met aanhang, 1e kleinkind is er al. Omadag: babybox, kinderstoel, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Chaki Ja ze willen tegenwoordig alles open hebben, open keuken, open trap en zo.

Oudere woningen hebben vaak wel genoeg opbergruimte, ruimte onder de trap, kelder, schuurtje, inbouwkasten...

Als je regelmatig (veel) bezoek hebt van kinderen en kleinkinderen is meer ruimte natuurlijk fijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 08-06-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:14:
[...]

Appartementen en benedenwoningen staan niet bekend om hun ruimte onder de trap.

Maar er is wel een tuintje, zet daar zijn een tuinkast neer.
In dit geval is er een open trap naar de 1e verdieping waar een kleine 2e kamer is. Helaas geen trapkast dus.
Een tuinkast is wel een idee, maar heb je dan geen vochtproblemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:17:
[...]
, 1e kleinkind is er al. Omadag: babybox, kinderstoel, ...
Omdenken: ze halen je op voordat ze gaan werken en je past in hun huis op je kleinkind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:08
Robotstofzuiger ipv een normale stofzuiger bijvoorbeeld

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:08
CryptoNL schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:28:
Robotstofzuiger ipv een normale stofzuiger bijvoorbeeld
Nemen beide net zo veel ruimte in :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
President schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:25:
[...]

Omdenken: ze halen je op voordat ze gaan werken en je past in hun huis op je kleinkind?
In die 36 m2 met open keuken past dat wel. Alles is opvouwbaar. Maar in die 23 m2 van het vorige niet.
Voordeel van omadag hier, is dat het haar 2e thuis is. Als ze hier logeert, slaapt ze in "haar eigen bed". Verder doe ik wat ik wil. Ze slaapt nog 2x2 uur per dag. Tussendoor doe ik boodschappen, enz. Ga niet de hele dag soppen en moppen in het huis van mijn dochter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Nou deel eens een plattegrond van wat je hebt, dan kunnen we meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:48:
Ik heb een kast waar de wasmachine instaat en ik nog wat schoonmaakspullen kwijt kan, maar that's it. Geen externe berging of kelder. Ik ben bang dat de 2e slaapkamer (logeerkamer) een rommelhok wordt.
Ik heb ook een kast waar een wasmachine in staat en heb daarin planken erboven gebouwd. Onderste plank pal boven de wasmachine en even lang tot waar de wasmachine stopt, maar aan de zijkant nog open zodat daar een strijkplank en wasrek kan staan. Erboven iets kleinere planken qua lengte zodat er ruimte is voor wasmand, dweil, stofzuiger etc. Alles past. Oh en rechts erboven heb ik mijn MV hangen.

Ik wil wel foto sturen in DM als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Ik heb ook een kast waar een wasmachine in staat en heb daarin planken erboven gebouwd. Onderste plank pal boven de wasmachine en even lang tot waar de wasmachine stopt, maar aan de zijkant nog open zodat daar een strijkplank en wasrek kan staan. Erboven iets kleinere planken qua lengte zodat er ruimte is voor wasmand, dweil, stofzuiger etc. Alles past. Oh en rechts erboven heb ik mijn MV hangen.

Ik wil wel foto sturen in DM als je wilt.
Foto: ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:08
s0ulmaster schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Nemen beide net zo veel ruimte in :X
Nee? Normale stofzuiger komt inclusief slang etc. Robotstofzuiger afhankelijk van het model past onder een bank bijvoorbeeld

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Done. Diezelfde planken heb ik ook gedaan in mijn meterkast voor overige rommel en plantenpotten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je een plattegrond van de woning? Mogelijk dat we kunnen meedenken over mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:47:
Nou deel eens een plattegrond van wat je hebt, dan kunnen we meedenken
Weer verwijderd. Huis is nog niet van mij

[ Voor 51% gewijzigd door Chaki op 08-06-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik heb nu 4,5 m2 interne berging en 15 m2 in de kelder 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wat is dat donkergrijs stukje? Kan dat open?
Als je nu 20m2 opbergruimte hebt, vrees ik dat je moet gaan opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Op de plattegrond lijkt het alsof er nog veel meer ruimte is rond de wasmachine, maar dat is niet zo. Ik heb een was-droog combi, dus heb ik wel ruimte boven de wasmachine

[ Voor 52% gewijzigd door Chaki op 08-06-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
heleboel ruimte op de overloop waar een enorme kast kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb een tijdje in een jaren '10 (vorige eeuw that is ;)) beneden woning gewoond van 30/35m2. Dingen zoals een strijkplank en stofzuiger had ik in de meterkast staan. Verder had ik de keuken wat slimmer ingedeeld (kastjes aan de muur) waar ik ook wat opbergruimte had voor "keukendingen" (tostiijzer, schoonmaakspullen etc).
Wasmachine stond bij bij in de keuken.

Overigens, als je een tuin hebt, wat houd je tegen om er een fatsoenlijke berging/tuinhuis neer te zetten waar je ook nog wat spullen in kan zetten? Ik had in mijn berging/schuurtje o.a. een vriezer staan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:04:
[...]

Wat is dat donkergrijs stukje? Kan dat open?
Als je nu 20m2 opbergruimte hebt, vrees ik dat je moet gaan opruimen.
Denk niet dat het open kan. Schacht mechanische ventilatie? Verbinding met bovenwoning?

Ja, het verschil is wel extreem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
En de opslag MOET in deze ruimte? Want je hebt 72 m2, dit is 10m2...

Je zou een lange kast tegen linkermuir kunnen maken.
Dan kan die 40-50 cm diep zijn, met schuifdeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:07:
Ik heb een tijdje in een jaren '10 (vorige eeuw that is ;)) beneden woning gewoond van 30/35m2. Dingen zoals een strijkplank en stofzuiger had ik in de meterkast staan. Verder had ik de keuken wat slimmer ingedeeld (kastjes aan de muur) waar ik ook wat opbergruimte had voor "keukendingen" (tostiijzer, schoonmaakspullen etc).
Wasmachine stond bij bij in de keuken.

Overigens, als je een tuin hebt, wat houd je tegen om er een fatsoenlijke berging/tuinhuis neer te zetten waar je ook nog wat spullen in kan zetten? Ik had in mijn berging/schuurtje o.a. een vriezer staan
Ik denk dat een tuinhuisje inderdaad het beste zal zijn. Heb dan ook weer tuinspullen nodig, natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Denk niet dat het open kan. Schacht mechanische ventilatie? Verbinding met bovenwoning?

Ja, het verschil is wel extreem!
Als je bij de trapopening staat, heb je links van je nog wat ruimte die je kunt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:15:
En de opslag MOET in deze ruimte? Want je hebt 72 m2, dit is 10m2...

Je zou een lange kast tegen linkermuir kunnen maken.
Dan kan die 40-50 cm diep zijn, met schuifdeur
Ik wil het bed voor het raam zetten. Rechts naast de wasmachine zou ik er 1 op maat moeten laten maken (1m98). Duur en ik hou er niet van om dingen weg te doen die nog goed zijn. Same voor mijn boxspring. Bed met lades eronder is praktischer, maar bed is maar 6 jaar oud

Kwestie van consuminderen @Yaksa 😁

[ Voor 18% gewijzigd door Chaki op 08-06-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:20:
[...]

Als je bij de trapopening staat, heb je links van je nog wat ruimte die je kunt benutten.
Ja, ik denk dat ik daar en boven de wasmachine wat op maat laat maken om ruimte optimaal te benutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:03
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:27:
[...]

Ik wil het bed voor het raam zetten. Rechts naast de wasmachine zou ik er 1 op maat moeten laten maken (1m98). Duur en ik hou er niet van om dingen weg te doen die nog goed zijn. Same voor mijn boxspring. Bed met lades eronder is praktischer, maar bed is maar 6 jaar oud

Kwestie van consuminderen @Yaksa 😁
Laat eens een plattegrond van je hele appartement zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik ben er wel uit! Bedankt voor alle tips!
Mooie foto gekregen voor indeling kast boven wasmachine.
Ruimte links van de overloop kast op maat.
Heb ook zelf nog wat bedacht! Hoogte van de kamer is 2m80. Dan kan ik kasten van 60-75 cm aan het plafond laten maken tussen de wasmachine en het raam.
Maar tuinhuisje erbij is ideaal. Ook nog tuinspullen en buitenspeelgoed. Tuin is volledig betegeld. Moet ook nog het nodige gespit worden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Ga eens op een rustige dag naar de Ikea, die hebben een aantal show-ruimtes om te laten zien hoe je een kleine woning optimaal kan benutten en inrichten met allemaal slimme opberg-dingen. Niet eens per se om wat te kopen maar vooral om inspiratie op te doen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb zelf 8 jaar in een 75m2 appartement gewoond met mijn vriendin en daar hadden we dergelijke spullen in de en suite ( O+ ) kast. Maar in een dergelijk appartement past ook makkelijk een Ikea Pax kast, daar kun je ook spullen in opbergen. Het is niet dat 70m2 zo enorm klein is als je alleen (of samen) woont.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:41
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:31:
[...]

Ja, ik denk dat ik daar en boven de wasmachine wat op maat laat maken om ruimte optimaal te benutten
Die kast op maat laten maken naast de trap is best wel duur. Je kan hier ook een paar plankjes maken, bijna over de gehele lengte zodat je nog wat ruimte hebt voor de stofzuigerslang en er een mooi gordijntje voor plaatsen zodat alles uit het zicht is. Dit kan heel gemakkelijk zelf doen voor heel weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:55
In mijn appartementje van 41m² stond de stofzuiger en dergelijke gewoon een de Pax kast. Meerdere delen naast elkaar, 1 deel was voor de schoonmaak/huishoudelijke spullen.

En dat in een slaapkamer van 7m² (3,4x2,1 meter) Tweepersoonsbed stond, ingeklemd aan 3 kanten, direct links van de deur. Tegenover de deur de 3x50cm aan hoge pax kasten. Rechts nog een klein bureautje.
Naast de hoge pax kasten hingen boven het bed nog 3x50cm aan lagere pax kasten (1m hoog ofzo, met bovenkant gelijk aan de andere kasten) Dat gaf veel extra bergruimte.

En nu zijn die pax kasten best lomp ( dus wel lekker ruim van binnen). Maar er zijn ook minder diepe kasten die geschikt zijn om boven het hoofdeinde aan de muur te schroeven. Of in de woonkamer boven de tv.
We zijn gewend om meubels maar op de grond te zetten en daardoor wordt de hoogte niet altijd nuttig gebruikt.

Van mijn 41m² appartementje verhuisde ik naar een 'echte' woning van wel 38m², inclusief de berging/bijkeuken. Maar dit huis had ook een bergvliering (ca 150cm hoog) en daarmee dus héél veel bergruimte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:08:
Heb zelf 8 jaar in een 75m2 appartement gewoond met mijn vriendin en daar hadden we dergelijke spullen in de en suite ( O+ ) kast. Maar in een dergelijk appartement past ook makkelijk een Ikea Pax kast, daar kun je ook spullen in opbergen. Het is niet dat 70m2 zo enorm klein is als je alleen (of samen) woont.
Het gaat puur om de berging!
Ik woonde ooit in een maisonette van 71m2. Trapkast was de interne berging. Dat was meer dan voldoende, maar ik had ook nog een aparte berging beneden en die had jij waarschijnlijk ook.
Lokatie is het belangrijkste: liever minder m2 en veel reuring dan andersom. Dat is nu weer het geval: minder dan 10 minuten naar winkels en horeca, grotere woonkamer en .... tromgeroffel ... een tuin van 36 m2 🎉
Als het lukt om het te kopen, plaats ik een tuinhuisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Die kast op maat laten maken naast de trap is best wel duur. Je kan hier ook een paar plankjes maken, bijna over de gehele lengte zodat je nog wat ruimte hebt voor de stofzuigerslang en er een mooi gordijntje voor plaatsen zodat alles uit het zicht is. Dit kan heel gemakkelijk zelf doen voor heel weinig geld.
Dure kast op maat ook niet. Laat klusjesman die planken plaatsen. Niet helemaal over de gehele lengte voor de stofzuigerslang: slim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ivow85 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:02:
In mijn appartementje van 41m² stond de stofzuiger en dergelijke gewoon een de Pax kast. Meerdere delen naast elkaar, 1 deel was voor de schoonmaak/huishoudelijke spullen.

En dat in een slaapkamer van 7m² (3,4x2,1 meter) Tweepersoonsbed stond, ingeklemd aan 3 kanten, direct links van de deur. Tegenover de deur de 3x50cm aan hoge pax kasten. Rechts nog een klein bureautje.
Naast de hoge pax kasten hingen boven het bed nog 3x50cm aan lagere pax kasten (1m hoog ofzo, met bovenkant gelijk aan de andere kasten) Dat gaf veel extra bergruimte.

En nu zijn die pax kasten best lomp ( dus wel lekker ruim van binnen). Maar er zijn ook minder diepe kasten die geschikt zijn om boven het hoofdeinde aan de muur te schroeven. Of in de woonkamer boven de tv.
We zijn gewend om meubels maar op de grond te zetten en daardoor wordt de hoogte niet altijd nuttig gebruikt.

Van mijn 41m² appartementje verhuisde ik naar een 'echte' woning van wel 38m², inclusief de berging/bijkeuken. Maar dit huis had ook een bergvliering (ca 150cm hoog) en daarmee dus héél veel bergruimte.
De eerste situatie klinkt als een nachtmerrie 🤣 In mijn slaapkamer wil ik zo min mogelijk spullen. Zen!
Maar plafondkasten zijn wel een goede oplossing in de logeerkamer. Fijn die hoge plafonds in jaren '30 huizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:52
Even terug naar jouw vraag: hoe doen mensen dat in een kleine woning zonder berging.
Heel inventief zijn met elke centimeter. Strijkplank aan binnenkant deur linnenkast (of nog beter: een nis tussen twee kasten waar je ‘m kunt uitklappen). Stofzuiger in de meterkast. Emmers met schoonmaakmiddelen en dweilstok in een buitenkast. Dubbele functies voor van alles en nog wat. Riante eetkamerstoelen die ook bij de zithoek kunnen worden geschoven, een bank die tevens slaapbank kan zijn voor logé’s, een uitklaptafel voor als je gasten hebt, klapstoelen die je aan een muur kunt hangen of in een kast kunt zetten.
Heel kritisch zijn op wat je echt gebruikt of wilt bewaren. Eventueel op zoek naar externe opslagruimte in de buurt.

Ik denk weleens ‘als de kinderen het huis uit zijn, hoeveel ruimte heb ik dan nog voor mezelf nodig’. Ooit begonnen in een tweekamerflatje, het zou groot genoeg moeten zijn, als ik zie wat ik in dit huis zelf aan ruimte gebruik. Maar vraagt wel enorm veel ritjes naar de recycler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:24:
Even terug naar jouw vraag: hoe doen mensen dat in een kleine woning zonder berging.
Heel inventief zijn met elke centimeter. Strijkplank aan binnenkant deur linnenkast (of nog beter: een nis tussen twee kasten waar je ‘m kunt uitklappen). Stofzuiger in de meterkast. Emmers met schoonmaakmiddelen en dweilstok in een buitenkast. Dubbele functies voor van alles en nog wat. Riante eetkamerstoelen die ook bij de zithoek kunnen worden geschoven, een bank die tevens slaapbank kan zijn voor logé’s, een uitklaptafel voor als je gasten hebt, klapstoelen die je aan een muur kunt hangen of in een kast kunt zetten.
Heel kritisch zijn op wat je echt gebruikt of wilt bewaren. Eventueel op zoek naar externe opslagruimte in de buurt.

Ik denk weleens ‘als de kinderen het huis uit zijn, hoeveel ruimte heb ik dan nog voor mezelf nodig’. Ooit begonnen in een tweekamerflatje, het zou groot genoeg moeten zijn, als ik zie wat ik in dit huis zelf aan ruimte gebruik. Maar vraagt wel enorm veel ritjes naar de recycler.
Toen mijn 3 kinderen het huis uit waren, heb ik 2/3 van de huisraad weggedaan zonder er 1 stap voor te verzetten.
Eerst kinderen streng toespreken: meenemen of weg! Een vriendin bracht spullen naar de tweedehandswinkel. Verder Marktplaats, Facebookgroepen, gratis af te halen. Wat mensen al niet willen!
Mijn motto is: ik bewaar niks (wat ik niet nodig heb), maar ik gooi ook niks weg (er is bijna altijd iemand die er blij mee is. Uiteindelijk 1 m3 grof vuil laten ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:13
Chaki schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:55:
[...]

De eerste situatie klinkt als een nachtmerrie 🤣 In mijn slaapkamer wil ik zo min mogelijk spullen. Zen!
Maar plafondkasten zijn wel een goede oplossing in de logeerkamer. Fijn die hoge plafonds in jaren '30 huizen!
Maar die Pax kast hoeft toch niet in de slaapkamer? Wij hebben ook een (oude) Pax kast op de overloop en dat geeft een zee aan ruimte. Terwijl het zo wel allemaal netjes achter deuren verstopt is. Het (voormalige) hangdeel is perfect voor de stofzuiger, veger en andere lange dingen. En het lig-deel geeft een zee aan ruimte voor schoonmaakspullen (deels in dozen om de diepte makkelijk te gebruiken), maar ook (de hogere planken) voor vakantiespullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-06 17:35
Chaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Weer verwijderd. Huis is nog niet van mij
Plattegrond is toch redelijk openbaar, anders even natekenen met maten in paint of zo. Hoeft niet heel nauwkeurig, maar meer dat er een idee van een indeling gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:05
Er is genoeg te vinden voor inspiratie mbt slim weggewerkte opslag; kijk vooral wat de mensen doen in tiny houses en kleine designer apartementen. Bijvoorbeeld het YouTube kanaal 'never too small' heeft veel mooie voorbeelden.

Er is ontzettend veel mogelijk met slimme opberging.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Plattegrond is toch redelijk openbaar, anders even natekenen met maten in paint of zo. Hoeft niet heel nauwkeurig, maar meer dat er een idee van een indeling gemaakt kan worden.
Ik heb voldoende input gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
link0007 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:32:
Er is genoeg te vinden voor inspiratie mbt slim weggewerkte opslag; kijk vooral wat de mensen doen in tiny houses en kleine designer apartementen. Bijvoorbeeld het YouTube kanaal 'never too small' heeft veel mooie voorbeelden.

Er is ontzettend veel mogelijk met slimme opberging.
Die hebben geen kerstspullen. Kunnen toch geen kerstboom opzetten 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
Nog een tip:

Maak je 2 persoonsbed wat hoger door bijvoorbeeld deze Ikea keuken hack toe te passen:
YouTube: IKEA Hack Platform Bed DIY

Daar kan je echt veel onder kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
joke_name schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:41:
Nog een tip:

Maak je 2 persoonsbed wat hoger door bijvoorbeeld deze Ikea keuken hack toe te passen:
YouTube: IKEA Hack Platform Bed DIY

Daar kan je echt veel onder kwijt.
Dure boxspring ga ik niet vervangen. Comfort + anti wegwerp maatschappij. En hoger heb ik ladder nodig om erin te klimmen 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door Chaki op 11-06-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-07 19:55
Pat911 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Met pen/potlood en papier kan ook nog steeds. Of verkopen ze dat niet meer?

En dan een -vlak en recht- genomen foto uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
CASE CLOSED
Pagina: 1