locatie meterkast jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Screeny
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-07 16:23
Beste tweakers, onze dochter kwam thuis met de vraag waar de meterkast in onze woning eigenlijk was want op school had ze bij natuurkunde geleerd dat deze volgens de richtlijnen zich max 3 meter van de voordeur mag bevinden. u raad het al: in onze jaren 30 woning is dat zeker niet het geval, bij ons staat de meterkast in de hoek van woonkamer (en ook qua afmetingen en ontuchtingsroosters voldeed deze niet aan de richtlijnen).
Na de koop en verhuizing hebben we e.e.a. laten verbouwen en ook de hele inhoud van de meterkast is zo ongeveer vervangen met nieuw spul inclusief dat deel dat de netbeheerder moet doen etcetc. maar geen enkele keer heeft een van die experts een opmerking gemaakt dat de locatie van die meterkast niet conform de richtlijnen is,
mijn vraag is nu:
- Geldt deze richtlijn ook voor dit soort oude woningen (en specifiek bij verbouwingen; ben je bijvoorbeeld verplicht om de meterkast te verplaatsen als je verbouwd en met de electra aan de slag gaat ?)
- had ik kunnen verwachten van die experts dat ze mij hierover informeerden (of is dit weer zoiets dat je als volwassen 'gewoon moet weten')
- En hoe zit dit verzekeringstechnisch? (Uw huis afgebrand door brand in de meterkast? jammer, deze had u moeten verplaatsten tijdens de verbouwingswerkzaamheden want u was ook bezig de electra aan te passen")

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dus de netbeheerder is nog helemaal niet op de hoogte gesteld?
Dat had je dus eerst moeten doen en dan had de netbeheerder de kabel moeten verplaatsen naar de nieuwe locatie van de meterkast.
Nu je buiten de netbeheerder om gewerkt hebt loop je inderdaad verzekeringstechnisch gezien een risico.
Buiten dat het in geval van een calamiteit voor de hulpdiensten lastig is om de boel af te schakelen wanneer ze dat nodig vinden, die moeten op de tast binnen 3 meter van de voordeur de kast kunnen bereiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Yaksa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:21:
Dus de netbeheerder is nog helemaal niet op de hoogte gesteld?
Dat had je dus eerst moeten doen en dan had de netbeheerder de kabel moeten verplaatsen naar de nieuwe locatie van de meterkast.
Nu je buiten de netbeheerder om gewerkt hebt loop je inderdaad verzekeringstechnisch gezien een risico.
Buiten dat het in geval van een calamiteit voor de hulpdiensten lastig is om de boel af te schakelen wanneer ze dat nodig vinden, die moeten op de tast binnen 3 meter van de voordeur de kast kunnen bereiken.
Ik denk dat je het verkeerd leest. Zoals ik het lees heeft TS de meterkast niet verplaatst maar heeft recent bijna alles qua electra (laten) vervangen incl een deel door de netbeheerder, voordat TS op de hoogte was van de standaard max. 3m van de voordeur.

Edit: de meterkast lijkt bij de oorspronkelijke bouw op de huidige locatie te zijn geplaatst, dus.

[ Voor 5% gewijzigd door FooLsKi op 08-06-2025 16:33 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Screeny
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-07 16:23
Mhh volgens mij heb ik het niet goed verwoord?
1) Waarvan had ik de netbeheerder op de hoogte moeten stellen ?
2) Er is geen nieuwe locatie vd meterkast. De huidige locatie was al zo sinds wij de woning gekocht hebben, en alleen de inhoud vd kast is vervangen.
3) De netbeheerder heeft zelf de oude aansluiting (1x 25 ) vervangen door een nieuwe (3x25A) (En heeft dus de locatie vd meterkast gezien/waargenomen en ook niks gezegd)

Dus begrijp je reactie niet helemaal?

Edit: Zie reactie van FooLsKi idd

[ Voor 3% gewijzigd door Screeny op 08-06-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:12
Zodra je je meterkast verplaatst moet je hem verplaatsen naar een plek die aan de huidige regels voldoet. Je kunt hem op dat moment dus niet meer alleen een metertje opschuiven.

Maar het volledige vervangen van alle inhoud, inclusief het netbeheergedeelte upgraden naar 3-fasen zorgt er niet voor dat je hem moet verplaatsen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Screeny schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:55:
Beste tweakers, onze dochter kwam thuis met de vraag waar de meterkast in onze woning eigenlijk was want op school had ze bij natuurkunde geleerd dat deze volgens de richtlijnen zich max 3 meter van de voordeur mag bevinden. u raad het al: in onze jaren 30 woning is dat zeker niet het geval, bij ons staat de meterkast in de hoek van woonkamer (en ook qua afmetingen en ontuchtingsroosters voldeed deze niet aan de richtlijnen).
Na de koop en verhuizing hebben we e.e.a. laten verbouwen en ook de hele inhoud van de meterkast is zo ongeveer vervangen met nieuw spul inclusief dat deel dat de netbeheerder moet doen etcetc. maar geen enkele keer heeft een van die experts een opmerking gemaakt dat de locatie van die meterkast niet conform de richtlijnen is,
mijn vraag is nu:
- Geldt deze richtlijn ook voor dit soort oude woningen (en specifiek bij verbouwingen; ben je bijvoorbeeld verplicht om de meterkast te verplaatsen als je verbouwd en met de electra aan de slag gaat ?)
- had ik kunnen verwachten van die experts dat ze mij hierover informeerden (of is dit weer zoiets dat je als volwassen 'gewoon moet weten')
- En hoe zit dit verzekeringstechnisch? (Uw huis afgebrand door brand in de meterkast? jammer, deze had u moeten verplaatsten tijdens de verbouwingswerkzaamheden want u was ook bezig de electra aan te passen")

Ben benieuwd
nee. in oude woningen zijn de meterkasten vaak op willekeurige plekken geplaatst en zelfs nieuw plaatsen ze meterkasten in oudbouw met liefde buiten die 3 meter (al hangt dat wel af van de netbeheerder) het zijn immers richtlijnen en geen wetten .
Als de indeling van de woning wijzigd en de meterkast blijft op dezelfde plek kan in basis niemand daar iets van zeggen.

de regels in de richtlijn zijn er met name voor de gaskraan. zodat die dicht gedraaid kan worden zonder dat de brandweer ver de woning in hoeft en ook die ventilatie eis is er met name voor de gasaansluiting. maargoed die eisen bestonden nog niet tijdens het bouwen van de woning dus heb je er weinig mee te maken. Het bijzondere is dus wel dat de richtlijn met name is voor gas en voor nieuwbouw en die dus niet meer samen voorkomen :+

Een goede maatstaf is of de netbeheerder wil werken aan je instalatie, ze weigeren doorgaans namelijk als het niet goed is

leer je dochter direct dat er een verschil is tussen wetten en richtlijnen en dat we in nederland doorgaans tijdens het spel de regels niet veranderen. ;) dus omdat iemand richtlijnen heeft die zeggen dat het 3 meter moet zijn wil niet zeggen dat elke bestaande situatie zich moet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Tegenwoordig is de afstand overigens 4.5 meter. Maar bij verbouwing is verplaatsen niet verplicht tenzij de andere verplichte regels op de bestaande plek niet gehandhaafd kunnen worden. Ik weet niet of er regels zijn bij algehele renovatie maar zover ik weet dan ook niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-07 13:21
Wel eens bij een klant gehad dat een aannemer van de netbeheerder moeilijk ging doen over een verzwaring omdat de meterkast zich in een souterrain bevond. Op mijn advies bij navraag bij de netbeheerder zwart op wit gekregen dat een bestaande situatie gehandhaafd mag blijven. Niet geheel onverwacht, want dat zeggen de betreffende normen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:58
De norm verandert over tijd en je huis is al zo oud dat deze zeker niet meer voldoet aan de huidige bouw en installatie normen.
Qua regelgeving zijn we flexibel in nederland, bij verbouwing is het niet nodig om alles te laten voldoen aan nieuwe (inmiddels geupdate) normen, alles wat nieuw wordt aangelegd dient wel te voldoen aan het geldende bouwbesluit en en normen.

voorbeeld; huidige bouwnorm schrijft ook een minimale deurhoogte en plafondhoogte voor die in jaren 30 woningen niet altijd behaald kunnen worden, als jij een (kleine) verbouwing doet ga je ook niet al je binnendeuren en kozijenen vervangen.

Dus de meterkast niet verplaatsen is prima, dat hij niet naast de voordeur zit is OK. Mocht je hem wel gaan verplaatsen zal hij waarschijnlijk wel dichter bij de voordeur moeten komen en val je van het een in het ander.

Qua installatiewerk dient het veilig en deugdelijk aangesloten te worden (verzekering), een installateur zal het volgens de NEN1010 (moeten)willen installeren. Echter is dit niet perse wettelijk nodig.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1