Waar op letten bij aanschaf router?

Pagina: 1
Acties:
  • 688 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:48
Ik heb op het moment een Asus RT-AC87U die ik in Client mode (of was het bridge?) heb staan. De router staat bij m'n raam en pikt het signaal van m'n buurman op en met LAN kabels zijn m'n NAS en PC aan de router verbonden.

Snelheden zijn goed, maar vraag me af of een nieuwe router met bijv WiFi 6E of 7 de snelheden nog beter kunnen maken.

Moet ik dan letten op de 2,4GHz max, 5GHz max, WiFi max of max WiFi bandbreedte als ik ga filteren? Of een combinatie?

Zal er überhaupt een snelheidvoordeel zijn met een nieuwe router?

Buurman heeft KPN glasvezel en een WiFi 6E router

Sony A1II hobby fotograaf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:16

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De uitvoering: ASUS RT-AC87U Zwart is uit 2021, dat is voor een wifi router redelijk recent.
WiFi-6 gaat je niet veel meer opleveren ben ik bang aangezien je in client mode toch al wel wat verlies hebt omdat het draadloos is, dat bijkoppelen van beide frequenties moet zijn systeem dan ook wel ondersteunen. Ik zou het geld in mijn zak houden.
En goed genoeg is toch goed?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
franssie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:29:
De uitvoering: ASUS RT-AC87U Zwart is uit 2021, dat is voor een wifi router redelijk recent.
WiFi-6 gaat je niet veel meer opleveren ben ik bang aangezien je in client mode toch al wel wat verlies hebt omdat het draadloos is, dat bijkoppelen van beide frequenties moet zijn systeem dan ook wel ondersteunen. Ik zou het geld in mijn zak houden.
En goed genoeg is toch goed?
Dat is zo, geld in m'n zak houden is niet erg :P Dank voor je advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:51
Een UTP kabel tussen de routers is het beste en kost bijna niks..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
yoga schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:54:
Een UTP kabel tussen de routers is het beste en kost bijna niks..
Ja klopt, helaas is de router van de buurman zo'n 10 meter verderop met een smal steegje ertussen, dus geen optie. Dat hij niet weet dat ik z'n wifi gebruik maakt het ook niet makkelijker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:20
DutchEZmoder schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Ja klopt, helaas is de router van de buurman zo'n 10 meter verderop met een smal steegje ertussen, dus geen optie. Dat hij niet weet dat ik z'n wifi gebruik maakt het ook niet makkelijker
Tjonge, ik ben verbaasd:
A: zijn er nog mensen die hun wifi zo ontzettend slecht beveiligd hebben?
B: zijn er nog mensen die ongevraagd meeliften op de verbinding van een ander?

2x ja dus. Dat had ik in 2025 niet meer verwacht. Heb het zelf ook wel gedaan in 2001 of 2002, relatief kortstondig, 2-3 maanden ongeveer. Toen heb ik de buren (70+) een "consult IT" aangeboden in ruil voor gratis breedband.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]
<>. Dat hij niet weet dat ik z'n wifi gebruik maakt het ook niet makkelijker
dat is dacht ik een vorm van digitale huisvredebreuk, en strafbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:30

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Te beroerd om zelf een abonnement af te sluiten? Dan krijg je wel meer snelheid en doe je niets illegaals meer :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wel genoeg geld om een nieuwe router te kopen, maar te gierig om een internetabonnement af te sluiten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
nelizmastr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Te beroerd om zelf een abonnement af te sluiten? Dan krijg je wel meer snelheid en doe je niets illegaals meer :)
Op mijn adres heb ik nog een koperlijn, max 27 Mbps. Jaren geleden stopgezet aangezien KPN geen glasvezel wou aansluiten. Nu met deze wifi haal ik ongeveer 120-130Mbps

[ Voor 7% gewijzigd door DutchEZmoder op 08-06-2025 22:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50
Je bent je er van bewust dat dit gewoon 100% illegaal is? En dan ook nog je volledig naam, woonplaats en geboortedatum in je profiel zetten.

36 jaar levenservaring maar weinig geleerd denk ik dan. Hoe ga je je fotografie business (wel gave plaatjes overigens!) overeind houden als de buren toevallig een nieuwe router krijgen? 8)7

Doe niet zo schraal en regel zelf een abbo. Of overleg met je buurman om iets te delen, ook prima maar niet op deze manier.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 08-06-2025 22:51 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
hesselbeertje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:48:
Je bent je er van bewust dat dit gewoon 100% illegaal is? En dan ook nog je volledig naam, woonplaats en geboortedatum in je profiel zetten.

36 jaar levenservaring maar weinig geleerd denk ik dan. Hoe ga je je fotografie business (wel gave plaatjes overigens!) overeind houden als de buren toevallig een nieuwe router krijgen? 8)7

Doe niet zo schraal en regel zelf een abbo. Of overleg met je buurman om iets te delen, ook prima maar niet op deze manier.
Misschien is mn buurman verhaal niet eens waar, ragebait 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50
Neem dan desnoods Odido klik en klaar als er geen snel vast internet beschikbaar is. Dat kost 20 of 25 euro per maand en zit een router bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
jongetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:06:
Neem dan desnoods Odido klik en klaar als er geen snel vast internet beschikbaar is. Dat kost 20 of 25 euro per maand en zit een router bij in.
Nog nooit van gehoord, ik zal eens kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
DutchEZmoder schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Misschien is mn buurman verhaal niet eens waar, ragebait 😂
We verwachten we hier juiste informatie om een juist advies te kunnen geven.
Als je dat niet doet dan moet je rekenen op geen verder advies en mag je het lekker zelf uitzoeken.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[...]

Het topic zat al een beetje op het randje en met deze post gaat hij er wel overheen. En aangezien de conclusie verder ook is dat je niks nieuws nodig hebt, lijkt mij een slotje en een gesprek met de buurman hier op zijn plaats.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.