Advies Plafondspeakers op UniFi PowerAmp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 18:25
Goedemiddag,

Persoonlijk ben ik totaal niet thuis in de wereld van audio, maar vind ik goed geluid natuurlijk wel belangrijk 8)

In het door ons onlangs gekochte huis zitten 6 speakers in het plafond. Dit zijn Bang en Olufsen speakers, echter weet ik niet zeker welk type/model. Hiervoor zou ik het plafond open moeten maken, wat ik probeer te voorkomen.

Nu komt de bedradig van deze speakers om één centraal punt samen, hier heeft vroeger een losse versterker gestaan.

Nu wil ik deze speakers 'slim' aan kunnen sturen en op z'n minst vanaf de telefoon Spotify kunnen draaien.
Zelf hebben we nu alles in het eco systeem van Ubiquiti, alle netwerkapparatuur, camera's, deurbellen etc. vanuit hier lijkt het dan ook logisch om voor de UniFi PowerAmp te gaan. Deze ondersteund echter maar twee speakers.

Het plan wat ik nu heb is als volgt:

Alle speakers aansluiten op de Monoprice SS-6 Premium 6-Channel Speaker Selector, hiermee kan ik alle speakers 'aanzetten'. Om vervolgens de Monoprice aan te sluiten op de PowerAmp.

Het idee van de Monoprice komt af van het feit dat ik heb gelezen dat je, wanneer je te veel speakers parallel zet, de totale weerstand daalt, wat kan leiden tot oververhitting of schade aan je versterker.

Ik ben benieuwd of dit dan ook de juiste aanpak is of dat er wellicht betere constructies zijn.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je die "Bang en Olufsen speakers" al eens kunnen beluisteren?
En het is wel belangrijk om te weten of het gewone passieve 4 of 8Ω speakers zijn of iets anders.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 27-09 13:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

zes speakers parallel schakelen op 1 ingang is niet aan te bevelen nee. Maar of dit gaat werken hangt echt van de speakers zelf af. Staat er niet een typenummer op? B&O hebben meestal iets van magnetische kappen die je wellicht af kan halen.

Als het 'gewoon' passieve filters zijn, dan klopt je redenatie. Overigens zou je ook een simpele 7.1 versterker 2ehands op de kop kunnen tikken en die op "7.1 stereo" zet, dan heeft elke plafondspeaker z'n eigen versterkerkanaal.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Juup schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:03:
Heb je die "Bang en Olufsen speakers" al eens kunnen beluisteren?
En het is wel belangrijk om te weten of het gewone passieve 4 of 8Ω speakers zijn of iets anders.
Ja, heb er nu een 'simpele' Harman en Kardon versterker op zitten, deze gisteren via MP gekocht voor een paar tientjes om überhaupt te controleren of deze speakers het doen.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
JvS schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:03:
zes speakers parallel schakelen op 1 ingang is niet aan te bevelen nee. Maar of dit gaat werken hangt echt van de speakers zelf af. Staat er niet een typenummer op? B&O hebben meestal iets van magnetische kappen die je wellicht af kan halen.
Dit heb ik geprobeerd maar..ik moet aardig wat kracht zetten en zie dan ook het stuc werk van het plafond bewegen, wil dus niet al te lomp doen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

UniPer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:06:
[...]

Dit heb ik geprobeerd maar..ik moet aardig wat kracht zetten en zie dan ook het stuc werk van het plafond bewegen, wil dus niet al te lomp doen ;-)
Ok is dus ook niet nodig. Je zei alleen B&O en dat triggerde mijn 'dit zijn misschien actieve speakers' gedachte. De speakers werken op een normale versterker dus dat is prima.

Dit kan je oplossen met jouw manier. Ik zou zelf een surround versterker willen die een "All Channel Stereo" mode heeft (koop je ook makkelijk voor <100 euro 2ehands). Dat gaat zeker weten werken. Die splitter in theorie ook, maar die ken ik niet zo goed :).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 08-06-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
JvS schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Ok is dus ook niet nodig. Je zei alleen B&O en dat triggerde mijn 'dit zijn misschien actieve speakers' gedachte. De speakers werken op een normale versterker dus dat is prima.

Dit kan je oplossen met jouw manier. Ik zou zelf een surround versterker willen die een "All Channel Stereo" mode heeft (koop je ook makkelijk voor <100 euro 2ehands). Dat gaat zeker weten werken. Die splitter in theorie ook, maar die ken ik niet zo goed :).
Wanneer het om actieve speakers gaat, dan moeten ze toch ook een eigen stroomtoevoer hebben? Wanneer er enkel speaker draad naar toe loopt kunnen we met zekerheid zeggen dat het geen actieve speakers zijn...toch? :)

Waarom zou jouw voorkeur uitgaan naar een versterker met een All Channel Stereo oplossing i.p.v. de oplossing met een splitter en een PowerAmp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

UniPer schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Wanneer het om actieve speakers gaat, dan moeten ze toch ook een eigen stroomtoevoer hebben? Wanneer er enkel speaker draad naar toe loopt kunnen we met zekerheid zeggen dat het geen actieve speakers zijn...toch? :)
Ja. zoals ik zei. Je hebt getest op een normale versterker, dus die twijfel is er niet meer. Dus je hoeft ook niet aan je grillen te rukken om te zien wat het is :P. Het zijn normale passieve speakers.
Waarom zou jouw voorkeur uitgaan naar een versterker met een All Channel Stereo oplossing i.p.v. de oplossing met een splitter en een PowerAmp?
Dat staat in je quote:
Dat gaat zeker weten werken. Die splitter in theorie ook, maar die ken ik niet zo goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Check, vanwege het feit dat je dan zeker weet dat het gaat werken, helder.
Ik ken de splitters verder ook niet, vandaar dat ik hier even wil peilen...

Ben namelijk wel fan van het Ubiquiti eco-systeem maar dit kan niet zonder splitter aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah die had ik even over het hoofd gezien. Dat is een vrij duur apparaat wat ik niet ken. En dat je wifi goed werkt en alle netwerkapparaten goed integreren, wil niet zeggen dat het een ideale streamer is.

Ik zou liever een streamer doen die goed bij je bedieining past. Een 7.1 receiver met spotify connect, chromecast of apple airplay functionaliteit enzo werkt ook prima en is (veel) goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
True, zeker waar dat het niet goed hoeft te werken :-) Vandaar m'n 'onderzoekje'.

Weet ook niet of het een ideale streamer is, al zien de video reviews er tot nu toe goed uit en zijn de meeste enthousiast. Daarnaast houd ik ook graag vast aan het eco-systeem.

Uiteraard wil ik alleen wel zeker weten dat het gaat werken op de manier zoals ik had bedacht voordat ik zo'n bedrag uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zie niet helemaal hoe dit in een ecosysteem zit? Dit is toch gewoon een streamer van hetzelfde merk? De routers en access points snap ik, maar hoe is dit het 'ecosysteem' (behalve dat het met de wifi verbindt, zoals alle andere apparaten ook)? De spotify connect / airplay / google chromecast kant is toch het ecosysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Helemaal waar, verder heeft het geen invloed I guess. Het zit ook meer in mijzelf denk ik,...dat ik nogal trouw ben aan één merk wanneer ik dit éénmaal in gebruik heb.

Wellicht goed om ook alternatieven te onderzoeken die hetzelfde bieden qua functionaliteit voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vermoedelijk B&O Celestial speakers, daar is een hele lijn van. Hier de specs, alleen nog even opmeten hoe groot ze zijn. https://assets.ctfassets....eiling-Speakers_A4_EN.pdf

Vermoedelijk dat de sierring er af kan ofzo.
Maar allemaal 6 ohm en gevoeligheid van 89 a 90dB, dus prima aan te sturen met wat je wilt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hamvraag is denk ik: waar zitten die dingen precies, op vaste plekken in de woonkamer bij de zithoek, of door het hele huis heen?
In het eerste geval is het ideaal om een mooie home cinema van te maken natuurlijk. Inbouw heights front, mid en rear heb je al :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik verplaats je topic naar het aankoopadviessubforum, alwaar het beter tot z'n recht komt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
The Eagle schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:26:
Vermoedelijk B&O Celestial speakers, daar is een hele lijn van. Hier de specs, alleen nog even opmeten hoe groot ze zijn. https://assets.ctfassets....eiling-Speakers_A4_EN.pdf
Denk ook dat het één uit die serie is, krijg echter de cover er niet vanaf zonder dat het stuc werk op het plafon mee beweegt }:| Later even de vloerplaten op zolder losmaken, wellicht dat ik er dan bij kan komen.
Vermoedelijk dat de sierring er af kan ofzo.
Maar allemaal 6 ohm en gevoeligheid van 89 a 90dB, dus prima aan te sturen met wat je wilt :)
Dat is fijn om te weten...nu nog de keuze maken waarmee ik dit het beste aan kan sturen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
The Eagle schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:27:
Hamvraag is denk ik: waar zitten die dingen precies, op vaste plekken in de woonkamer bij de zithoek, of door het hele huis heen?
In het eerste geval is het ideaal om een mooie home cinema van te maken natuurlijk. Inbouw heights front, mid en rear heb je al :)
Het is een vrij groot oppervlak, dus het surround effect met films kijken wordt lastig, dan komt sommig geluid echt van relatief ver. Denk dat het beste is als ik ze alle 6 als stereo speakers aansluit met eventueel virtueel surround o.i.d.

Pagina: 1