Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-06 13:25
Ik vraag me al een tijdje af wat nou precies het limiet is.

Een tijd geleden heb ik bij meerdere vrienden hun thuisnetwerk van KPN, Od en Delta vervangen door OPNSense en daarnaast de wifi verbeterd. Alles werkt en ze zijn er erg blij mee. Nu het mij op dat sommigen van hen behoorlijk veel en uploaden. Zelf gebruik ik KPN en een GRE-tunnel voor VPS-hosting, wat ook veel data verbruikt, maar zij gebruiken aanzienlijk meer. Het maakt me niet uit data ze precies gebruiken, maar ik vroeg me: internetproviders bieden snelheden van 1 Gbps of zelfs 8 Gbps (zoals bij Delta of Odido). Als je dan bijvoorbeeld 7 tot 9 TB per dag gebruikt, wat best veel is, vraag ik me af hoe dat zit. Ik weet niet welke traffic het precies betreft (dat zou ik kunnen achterhalen, maar dat is niet mijn zaak).

Mijn vraag is nu wat is de limiet? Wat is het maximum je bij KPN of Odido mag downloaden? Ze hebben over use, maar waar ligt die grens dan
Max 20tb dan Pim pan disconnect of wat gebeurt er dan brief of boeten.

Stel dat bijvoorbeeld een speedtest-server opzet die bijvoorbeeld 6 Gbps, van punt A naar B verstuurt via KPN. Ik denk niet dat ze dat bij KPN leuk vinden, zeker niet als 24/7 aanstaat gedurende zes weken. Dat komt neer op ongeveer2,6 PB, Als ik het goed heb berekend heb. Zelf gebruik ik soms 2 TB per maand, maar dat kan oplopen tot 6 of zelfs 8 TB, bijvoorbeeld door LAN-party’s, het downloaden van games en VPS-gebruik.

• Een doors Nederlands huishouden verbruikt (thuisinternet + tv) grofweg 0,2–0,5 TB (200–500 GB per maand.
• Intensief thuisstreamen (4K-video’s) kan 1– TB per maand
• Bij heavy gaming, het downloaden van grote spellen cloud-back kun je op enkele TB’s uitkomen.

Groet Tota-FOX

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40

lier

MikroTik nerd

Meeste ISP's hanteren, AFAIK, een "fair use policy".

KPN: https://community.kpn.com...uik-internet-thuis-535971
Caiway/Delta: https://media.umbraco.io/...7AE6DC2A0298E913A065925C4
Odido: https://assets.odido.nl/x...rden-redelijk-gebruik.pdf

Bovenstaande linkjes op basis van een korte Google actie, resultaten moet je zelf bekijken/beoordelen.
Of uiteraard zelf even zoeken ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
lier schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:53:
Meeste ISP's hanteren, AFAIK, een "fair use policy".

KPN: https://community.kpn.com...uik-internet-thuis-535971
Caiway/Delta: https://media.umbraco.io/...7AE6DC2A0298E913A065925C4
Odido: https://assets.odido.nl/x...rden-redelijk-gebruik.pdf

Bovenstaande linkjes op basis van een korte Google actie, resultaten moet je zelf bekijken/beoordelen.
Of uiteraard zelf even zoeken ;)
k kan me dat dus helemaal niet voorstellen. Ik snap dat ze het een fair use noemen, maar dan heb je nog steeds geen getal, en dáár zocht ik zelf naar. Want in mijn ogen kan fair use een mooi rekbaar begrip zijn, maar in dat datacenterland werkt dat niet zo: https://www.era-ix.com/pricing.

En het lijkt me zeer sterk dat KPN of Odido dat niet heeft: een maximale quotum. Stel dat ik door een of andere methode – geen idee hoe – per dag 20 TB upload en download. Ik denk dat als ik dat een week of een maand doe, KPN of Odido wél komt. Solcon gooit je eruit, weet ik van één van hun klanten, omdat ze het niet leuk vinden als je zoveel data gebruikt (en dat is eigenlijk maar goed ook).

Die mogen van mijn part wel Eurofiber-prijzen betalen, dan weten ze ook even hoeveel het kost.

Groet Tota-FOX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:12
Voor een provider kost heel veel meer geld als je hele dagen aan het downloaden bent van internationale servers.

Ben je hele dagen Netflix aan het kijken of download je van een server die van een partij bijvoorbeeld ook op de ams-ix aangesloten is zijn de kosten veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik kan me niet voorstellen dat iemand legitiem continu meerdere terabytes per dag heen en weer schuift over een consumentenlijntje. De meesten die in de buurt komen liggen dan direct onder een vergrootglas van onze vrienden van Brein.

Mede daardoor denk ik niet dat er mensen zijn die ver genoeg gaan dat de ISP verhaal komt halen.

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 08-06-2025 21:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:59
nelizmastr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:48:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand legitiem continu meerdere terabytes per dag heen en weer schuift over een consumentenlijntje. De meesten die in de buurt komen liggen dan direct onder een vergrootglas van onze vrienden van Brein.

Mede daardoor denk ik niet dat er mensen zijn die ver genoeg gaan dat de ISP verhaal komt halen.
Spelen providers dan klantinformatie en de hoeveelheid data die een klant verstookt door aan Brein? Hebben die daar het recht toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09
De lijnen zijn bedoeld voor consumentengebruik. Maar ook voor zakelijk is het niet de bedoeling meer dan 50% van de tijd de lijn maximaal te utiliseren. Een paar TB per maand zul je niet mee in de problemen komen. Nu weet ik toevallig hoe het werkt bij de ''andere'' ISP die je niet noemt: je krijgt eerst een belletje, kunnen ze je niet bereiken zullen ze een brief sturen. Blijf je doorgaan loop je het risico afgesloten te worden. Er is geen bepaalde threshold, wel wordt er gekeken naar top users. Een boete heb ik nog nooit van gehoord. Er wordt geen informatie naar stichtingen gestuurd, dit zou natuurlijk ook onzin zijn want misschien ben je gewoon met legale zaken bezig.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 08-06-2025 22:51 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:12
Brein is echt geen vriend van een isp:). Provincies geven geen klant informatie aan brein.

Mijn advies is om gewoon een Netflix account te nemen inplaats downloaden.

En klanten die neer dan 20TB per maand aan dataverkeer verbruikt is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
Jim423 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:50:
De lijnen zijn bedoeld voor consumentengebruik. Maar ook voor zakelijk is het niet de bedoeling meer dan 50% van de tijd de lijn maximaal te utiliseren. Een paar TB per maand zul je niet mee in de problemen komen. Nu weet ik toevallig hoe het werkt bij de ''andere'' ISP die je niet noemt: je krijgt eerst een belletje, kunnen ze je niet bereiken zullen ze een brief sturen. Blijf je doorgaan loop je het risico afgesloten te worden. Er is geen bepaalde threshold, wel wordt er gekeken naar top users. Een boete heb ik nog nooit van gehoord. Er wordt geen informatie naar stichtingen gestuurd, dit zou natuurlijk ook onzin zijn want misschien ben je gewoon met legale zaken bezig.
Hey, dat kan ik van mijn vriend vertellen. Hij is drie keer afgesloten door de ISP Solcon. De eerste keer kwam hij ermee weg omdat er malware was. De tweede keer ook, maar deze keer ging het allemaal wat lastiger en heeft hij nu al bijna de hele tijd een vast ipadres.

Groet Tota-FOX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Nu ken ik de limieten niet, maar ben ook wel is benieuwd. Ze zijn denk ik aardig ruim...

Ik weet niet als er veel verschil zit tussen consument of zakelijk. Maar sinds een aantal maanden heeft schoonpa 24/7 een systeem draaien om webcam beelden uit te lezen van diverse vestigingen. Op HQ trekt dit systeem 220GB per dag (de overige werk GB's staan daar nog los van)
Op 30 dagen kost dit 24/7 uitlezen 6,6 TB pm. Dan moet het 'werkverkeer' er nog bijtellen. Dus totaal 7 of 8 TB pm zou ik zeggen.

De ISP heeft tot op heden nog niets laten weten in elk geval.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
RobbyTown schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:12:
Nu ken ik de limieten niet, maar ben ook wel is benieuwd. Ze zijn denk ik aardig ruim...

Ik weet niet als er veel verschil zit tussen consument of zakelijk. Maar sinds een aantal maanden heeft schoonpa 24/7 een systeem draaien om webcam beelden uit te lezen van diverse vestigingen. Op HQ trekt dit systeem 220GB per dag (de overige werk GB's staan daar nog los van)
Op 30 dagen kost dit 24/7 uitlezen 6,6 TB pm. Dan moet het 'werkverkeer' er nog bijtellen. Dus totaal 7 of 8 TB pm zou ik zeggen.

De ISP heeft tot op heden nog niets laten weten in elk geval.
tja dat zal bij scholen en andere bedrijven ook zo wel zijn denk ik. Als veel in de cloud moet. Tja wat wil je dan.

Groet Tota-FOX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Tota-Fox- schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:26:
[...]

tja dat zal bij scholen en andere bedrijven ook zo wel zijn denk ik. Als veel in de cloud moet. Tja wat wil je dan.
Yup en bij de consumenten lijn is dit ook omhoog gegaan ivm thuiswerken. VPN, Teams, zoom, ...

Hoe dan ook blijft gissen wat de FUP is / limiet is.

Vroeger wist je waar je aan toe was :).

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 09-06-2025 08:09 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Ik denk dat je heel terecht aangeeft dat het niet jouw zaak is. In mijn ogen gaat dat ook op voor de "traffic aggregates". Het is niet jouw zaak wat een vriend of vriendin verstookt, hoe goed de intentie dan (mogelijk) ook is.

Het is hooguit een zaak tussen de provider en diens klant. Als de provider vind dat ze teveel traffic gebruiken of boven de FUP uitkomen, dient de provider daar wat in te doen. Niet jij proactief.

Het is misschien wat anders als de specifieke vriend jou om hulp vraagt want malware. Maar in dat geval zou ik wel duidelijk aangeven wat de gevolgen zijn, welke data je kunt zien en ook hoe je daarmee omgaat.

Inhoudelijk: ik weet dat KPN op FttH geen FUP meer hanteert. Indien het in de overeenkomst nog wel opgenomen is, zal dat een "artikel 5" clausule zijn. Hoe dat bij andere providers zit kun je het beste bij hun navragen, als je het écht wil weten.

Het lijkt mij zeer sterk als een provider een boete oplegt of afsluit puur in het geval van de eerste FUP overtreding (indien die er is) - omdat het een enorm zwaar middel is. Internettoegang is vandaag de dag geen privilege of luxe meer.

Bij hele serieuze abuse kan dat wel een ander verhaal zijn; maar dat is een andere discussie.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1