Oordoppen concert & festival

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-09 08:39
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar goede oordoppen voor tijdens festivals en concerten (variërend tussen hardstyle, rock en klassiek) waarbij gehoorbescherming en kwaliteit van muziek belangrijk is. Echter zijn er zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Op het moment heb ik ervaring met de goedkopere Alpine PartyPlugs en bij deze vind ik de geluidskwaliteit wel wat te wensen overlaten.

Opties die ik heb gezien:
Alpine PartyPlug Pro. Volgens de website betere filter & geluidskwaliteit en bescherming (21db)

Alpine Tune. Nog betere kwaliteit maar de bescherming lijkt een stuk minder (19db)

Loopz Experience 2. Volgens recensies goede kwaliteit maar bescherming van 17db klinkt beperkt.

Custom made:
Alpine PartyPlug & MusicPro. Bescherming tussen de 19 en 26db afhankelijk van filter en model. Wisselen van filters lijkt me wel een plus. Verschil tussen de modellen is me niet echt duidelijk.

Pluggerz custom fit Music Premium. Tussen 10db en 25db bescherming.

Hebben jullie enige ervaring met de verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik heb de Pluggerz custom fit Music Premium.
Hiervoor had ik maatwerk dopjes van Hans Anders, maar die Pluggerz is echt een wereld van verschil. Ik ben daar echt heel blij mee.

(kijk even bij je zorgverzekeraar of je misschien korting krijgt, bij ASR volgens mij bijv.)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik heb de alpine music pro custom.
Zeer tevreden mee.

En als je uitgaat sterke ze gewoon in je zak.
Was vorig jaar op een cocktail tour in Amsterdam.
En in de laatste cocktail bar stond de muziek zo hard aan, hup oordoppen erin en gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
Ik heb van alles geprobeerd, customs, alpines, pluggerz, etc..

Conclusie: Earproof Pro oordoppen. Klinken fantastisch, hoge kwaliteit filters, zitten goed.

https://earproof.com/nl/collections/earproof-pro

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Devian schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:46:
Ik heb van alles geprobeerd, customs, alpines, pluggerz, etc..

Conclusie: Earproof Pro oordoppen. Klinken fantastisch, hoge kwaliteit filters, zitten goed.

https://earproof.com/nl/collections/earproof-pro
Voordeel van deze lijkt wel dat ze niet aangemeten hoeven te worden (levertijden en de prijs).

Welke db filters gebruik je zo doorgaans? Zie dat ze verschillende opties aanbieden.

Wat maakte deze beter voor je dan de Alpine & Pluggerz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb op maat gemaakte Pluggerz zonder filter (slapen) en met filter (festivals). Fijn spul :D Ze zitten flink diep in je gehoorgang en kunnen echt niet eruit vallen dus.

[ Voor 28% gewijzigd door stin00 op 08-06-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Rhapsody schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:42:
Ik heb de Pluggerz custom fit Music Premium.
Hiervoor had ik maatwerk dopjes van Hans Anders, maar die Pluggerz is echt een wereld van verschil. Ik ben daar echt heel blij mee.

(kijk even bij je zorgverzekeraar of je misschien korting krijgt, bij ASR volgens mij bijv.)
stin00 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:40:
Ik heb op maat gemaakte Pluggerz zonder filter (slapen) en met filter (festivals). Fijn spul :D Ze zitten flink diep in je gehoorgang en kunnen echt niet eruit vallen dus.
Voor welk materiaal en filters zijn jullie gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Zoek een lokaal bedrijf wat op maat dopjes maakt. Dus niet een hans anders oid.

Ik heb zo op maat harde dopjes -20db vlak voor 150 euro. Was binnen 2 weken voor elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 08-06-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Limbo92 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Voordeel van deze lijkt wel dat ze niet aangemeten hoeven te worden (levertijden en de prijs).

Welke db filters gebruik je zo doorgaans? Zie dat ze verschillende opties aanbieden.

Wat maakte deze beter voor je dan de Alpine & Pluggerz?
20dB meestal.

Wat ze beter maakt is de uitstekende filters die ze gebruiken. Als geluidskwaliteit belangrijk is dan kun je bijna niet om ze heen.

Ik heb ook andere doppen geprobeerd die vlakke demping beloven, maar je hebt vlakke demping en vlakke demping. En de Earproof zijn de best klinkende doppen van de bijna tientallen die ik geprobeerd heb.

Ik prefereer ze ook boven de plastieken op maat doppen die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@paQ kom er maar in ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ohjee :P
Limbo92 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:39:

Custom made:
Alpine PartyPlug & MusicPro. Bescherming tussen de 19 en 26db afhankelijk van filter en model. Wisselen van filters lijkt me wel een plus. Verschil tussen de modellen is me niet echt duidelijk.

Pluggerz custom fit Music Premium. Tussen 10db en 25db bescherming.

Hebben jullie enige ervaring met de verschillen?
de party plug is de 'mindere' variant filter van de Musicpro
de Music Premium is weer hetzelfde als de Musicpro
De filters worden in Nederland gemaakt overigens.
Devian schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:50:
[...]

20dB meestal.

Wat ze beter maakt is de uitstekende filters die ze gebruiken. Als geluidskwaliteit belangrijk is dan kun je bijna niet om ze heen.

Ik heb ook andere doppen geprobeerd die vlakke demping beloven, maar je hebt vlakke demping en vlakke demping. En de Earproof zijn de best klinkende doppen van de bijna tientallen die ik geprobeerd heb.

Ik prefereer ze ook boven de plastieken op maat doppen die ik heb.
Earproof gebruikt wederom dezelfde filterfabrikant (terecht overigens)

Uiteindelijk gaat het om 3 stappen.
1. afdrukken maken: goede afdrukken en met welk materiaal
2. modelleren van het otoplastiek
3. productie otoplastiek en diens afwerking

1, 2, en 3 samen zorgen voor de passing;
met name stap 2 bepaalt mede hoe vlak je gehoorbeschermer uiteindelijk klinkt

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Nadeel van plastieken vind ik overigens dat, in iedergeval de mijne, na iets meer dan een jaar wat geluid begonnen te lekken. De vorm van je oor blijft veranderen nadat je ouder word waardoor de fit kan afnemen.

Daarnaast heb ik de Earproofs altijd in -15, -20 en -25dB bij me..

Soms staat de muziek niet zo hard en vind ik -15 fijn.. Soms staat het schandalig hard en pak ik de -25.... Met de doppen op maat gaat dat niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
paQ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Ohjee :P

[...]

de party plug is de 'mindere' variant filter van de Musicpro
de Music Premium is weer hetzelfde als de Musicpro
De filters worden in Nederland gemaakt overigens.

[...]

Earproof gebruikt wederom dezelfde filterfabrikant (terecht overigens)

Uiteindelijk gaat het om 3 stappen.
1. afdrukken maken: goede afdrukken en met welk materiaal
2. modelleren van het otoplastiek
3. productie otoplastiek en diens afwerking

1, 2, en 3 samen zorgen voor de passing;
met name stap 2 bepaalt mede hoe vlak je gehoorbeschermer uiteindelijk klinkt
Een insider, bedankt voor de uitleg 😉

De Earproof leek een goede oplossing, vanwege de verwisselbare filters en het niet hoeven aanmeten maar het gebrek aan recensies maakt me wat nerveus. Ondanks de goede ervaringen binnen dit forum. Maar gezien het dezelfde fabrikant filters is, is dit misschien onterecht? Zijn de filters de ‘mindere’ of ‘betere’ variant?

Overigens vergelijk ik net de Earproof 25db met de Alpine Tune 19db, en de tweede lijkt (tegen intuïtie in) veel meer te muten behalve op het 8000hz bereik. Wat moet ik hieruit opmaken?

Is jou in ziens een aangemeten versie de moeite waard? En zijn er nog wezenlijke verschillen in materiaal?
Devian schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:46:
Nadeel van plastieken vind ik overigens dat, in iedergeval de mijne, na iets meer dan een jaar wat geluid begonnen te lekken. De vorm van je oor blijft veranderen nadat je ouder word waardoor de fit kan afnemen.

Daarnaast heb ik de Earproofs altijd in -15, -20 en -25dB bij me..

Soms staat de muziek niet zo hard en vind ik -15 fijn.. Soms staat het schandalig hard en pak ik de -25.... Met de doppen op maat gaat dat niet makkelijk.
Goed punt en dat spreekt inderdaad in het voordeel van de goedkopere kant en klaar oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Limbo92 op 08-06-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Limbo92 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:26:
Goed punt en dat spreekt inderdaad in het voordeel van de goedkopere kant en klaar oplossingen.
Ik heb een aantal van de goedkopere kant en klaar oplossingen geprobeerd en meestal vervormden ze het geluid teveel naar mijn smaak waardoor ik ze niet graag droeg. Op een gegeven moment de Loop Experience 2 Plus gekocht en die bevallen mij erg goed. Het geluid is gewoon wat minder hard maar de muziek klinkt er niet anders door.

Ik kan me voorstellen dat op maat gemaakte oordopjes nog beter zijn, maar dat weet je pas als je die gekocht hebt en daar vond ik ze te duur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Limbo92 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Is jou in ziens een aangemeten versie de moeite waard? En zijn er nog wezenlijke verschillen in materiaal?
De generieke beschermers met dat type filter zijn er eveneens in het normale en het superieur filter. Dus ook daar zit verschil. Dus met de gewone muziek filter en de 'vlak dempende' muziek filter. Laatstgenoemde zal al snel om en nabij de 5 tientjes zitten doorgaans.

Otoplastieken op maat hebben een kanaallengte en kanaaldiameter afhankelijk van jouw gehoorgang en de akoestische massa van het oorstukje. De dempingswaarde (resultaat) wordt ook op mensen op die manier getest. En omdat geen mens en geen gehoorhang gelijk is, kunnen de testresultaten behoorlijk variëren. Maar dat maakt ook eigenlijk niet uit. Mits goed gemaakt is dat op jouw oor het hoogst haalbare.

Kwa materiaal. Sja, voorkeur. De een wil acryl, de ander silicone. Ik ben zelf geen voorstander van een te zacht silicone (40 Shore A of zelfs 25/30) en zou persoonlijk kiezen voor iets stijver materiaal van 60 shore A (net wat duurzamer in gebruik)
Ook in afwerkcoatings zit verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 08-06-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hier ook een Earproof pro fan! Wel de pro nemen, en dan heb ik zelf standaard de pro 20 db (en ik heb een pro 25db voor bizar harde concerten).

De filters van de pro versies zijn subliem, je hoort de muziek nog top. Je krijgt ook direct 4 maten dopjes waardoor er wel een goede maat tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
Sanny1987 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:29:
Hier ook een Earproof pro fan! Wel de pro nemen, en dan heb ik zelf standaard de pro 20 db (en ik heb een pro 25db voor bizar harde concerten).

De filters van de pro versies zijn subliem, je hoort de muziek nog top. Je krijgt ook direct 4 maten dopjes waardoor er wel een goede maat tussen zit.
Dit lijkt de meest kostefficiente optie inderdaad! En fijn om te lezen dat iedereen zo lovend is over de geluidskwaliteit.

Wel raar dat als je kijkt bij de 25 db versie deze een SNR heeft van 20 db. De 20 db versie heeft maar 17 db. Zie officiële website. De daadwerkelijke bescherming lijkt dus minder dan bij Alpine…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:05
Kijk ook eens naar
Westone Tru music. (10dB)
Of Etymotic ER20xs (20dB)

Alpine is bagger.

Ik heb bijna alles geprobeerd maar die bovenstaanden zijn voor mij ver uit de beste.
Alleen custom made overtreft bovenstaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:35
Ik heb oordoppjes op maat laten maken bij een gehoor zaak. Zoals Beter Horen .

Dan heb je doppjes met een filter erin en gemaakt voor je eigen gehoor. Wel beetje prijzig rond 200 euro , maar wel heel duurzaam. Is dit misschien voor jou ook een optie? Ben er best over te spreken en je hoort alles nog goed zelfs praten. Alleen minder hard,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:07
Ik zweer al meer dan 10 jaar bij Variphone MEP oordoppen: https://variphone.com/nl/gehoorbescherming/mep-2g
Gezien de hoeveelheid optredens dat ik doe (vorig jaar 28 optredens en 8 festivals) valt die prijs best nog goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:21

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik verplaats je topic naar het aankoopadviessubforum, alwaar het beter tot z'n recht komt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:41
Ik heb jaren geleden via Beterhoren oordoppen laten aanmeten. Die hebben het heel lang prima gedaan. Ik gebruik deze als muzikant in een harmonie-orkest (zit vlak voor de pauken en het drumstel). Daarnaast heb ik een setje Crescendo Woodwind (nu Acoustic Pro) gekocht, dit zijn universele oordoppen, ze zien er vrijwel hetzelfde uit als de Earproof doppen. Vooral voor carnaval (vlak voor een trompet staan is niet goed voor je oren) en voor het bezoeken van festivals. Deze bevallen erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik heb ooit op maat oordoppen met lineaire filters laten maken, de harde variant van acrylaat. Ik merk echter dat ik er tegenop zie om ze in te doen, omdat ze gewoon te hard aanvoelen. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik erg gevoelige oren heb, zijn snel geïrriteerd of ontstoken.

Heb ook wat standaard Pluggerz music premium, maar daarbij merk ik iets heel raars: bij concerten klinkt de muziek vals. Heel gek, net alsof bepaalde instrumenten net iets uit de toon spelen. Dit schijnt iets te maken te kunnen hebben met vervorming van de gehoorgang en/of filtering op bepaalde frequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Sanny1987 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:29:

Welke merken heb je nog meer geprobeerd als vergelijking? Ik begrijp van @paQ dat de filters in de Earproof hetzelfde zijn als (bv) in de Alpine music Pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Paulus73 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:45:
Ik heb jaren geleden via Beterhoren oordoppen laten aanmeten. Die hebben het heel lang prima gedaan. Ik gebruik deze als muzikant in een harmonie-orkest (zit vlak voor de pauken en het drumstel). Daarnaast heb ik een setje Crescendo Woodwind (nu Acoustic Pro) gekocht, dit zijn universele oordoppen, ze zien er vrijwel hetzelfde uit als de Earproof doppen. Vooral voor carnaval (vlak voor een trompet staan is niet goed voor je oren) en voor het bezoeken van festivals. Deze bevallen erg goed!
Crescendo Pro, is (wederom) dat ene vlak dempende filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

Rhapsody

In Metal We Trust

Limbo92 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:12:
[...]

[...]

Voor welk materiaal en filters zijn jullie gegaan?
Ik ben voor de silliconen variant gegeaan met 20dB filters. (wit)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-09 09:51
Ik heb een soortgelijke vraag, maar dan met een ander budget. @Limbo92 Als je liever hebt dat ik wacht tot jij een keus hebt gemaakt, laat het gerust weten! Dan verwijder ik mijn vraag weer :)

Ik ga één dag naar Defqon.1 en had vroeger altijd de standaard PartyPlugs van Alpine. Nooit echt heel ontevreden over geweest, behalve dan dat ze na een tijdje toch wel gaan irriteren (met name jeuken). Meestal trek ik me dan even ergens terug, haal ik ze even uit en na een kwartiertje kan ik weer. Ik heb een redelijk kleine en ondiepe gehoorgang.

Wat ik dus zoek zijn een nieuwe set dopjes. Liefst niet meer dan 30 euro. Ik ga niet vaak naar festivals, maar ik weet dat als ik fijne doppen heb, dat ik ze graag vaker gebruik (ook bij het incidenteel stappen bijvoorbeeld).

Gezien het budget zit ik nu te twijfelen tussen drie doppen, maar sta open voor suggesties:
  • Alpine PartyPlugs Pro - goedkoop, doet wat het moet doen, maar maak me zorgen om het draagcomfort
  • Alpine Tune - eigenlijk iets te duur, maar wellicht dat ik iemand kan vinden die samen wil bestellen :P, draagcomfort oogt goed
  • Loop Experience 2 - deze lijken mij gehypet, maar ik lees positieve verhalen op zowel filter als draagcomfort
Pagina: 1