Dragende muur of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoGee
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-06 21:45
Hoi,
Huis gekocht uit 1961 en ik probeer te achterhalen of de muur tussen berging 1 en 2 een draagmuur is of niet. Ik heb de bouwtekening maar er staat geen legenda op de kaart. Ter context; dit zijn ruimtes in de kelder. Erboven ligt één verdieping die qua indeling identiek was (twee kamers, gescheiden door muur) maar waarbij de muur is verwijderd om er 1 grote slaapkamer van te maken. De arcering die gebruikt wordt is mij onbekend.

Op de foto zie je een dikke rode lijn die door chatgpt is aangebracht (dragende deel van de constructie volgens chatgpt) . Ik ben nog niet zover dat ik daarop vertrouw.

Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3snWyxwEVAzeYLU8xBmmcl3V5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BF7t6plu5lrUu8pOfxqdRRlc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Heb je ook een afbeelding van het balkplan voor de begane grond vloer? Of betreft het betonnen vloeren? In dat geval het wapeningsplan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 08-06-2025 09:14 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoGee
De hele woning bestaat uit betonnen vloeren, m.u.v. woonkamer maar die ligt niet in dit deel van de woning. Enige tekeningen die ik heb zijn deze (het gaat om te ruimtes rechtsboven);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fou2q10G4R2495XJE1dy62vTifc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXUmmNGW8Bec6v9Mb0FIoijK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO4V702_xoOXXrgkE6_A_-UkFvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEjYwsDla6ij2HFdfAYg9vfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Weet je zeker dat het beton is? En geen holle bouwstenen/NeHoBo?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als ik het goed interpreteer zijn op de kelder verdieping rechts eigenlijk alleen maar steunmuren - op enkele kleine muurtjes na.
Op begane grond heb je wel veel niet-steunmuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Op de foto zie je een dikke rode lijn die door chatgpt is aangebracht (dragende deel van de constructie volgens chatgpt) . Ik ben nog niet zover dat ik daarop vertrouw.
Iets bouwtechnisch vertrouwen op een AI model is misschien sowieso niet zo heel verstandig he :+

Wat wil je doen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoGee
bonzz.netninja schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:47:
[...]

Iets bouwtechnisch vertrouwen op een AI model is misschien sowieso niet zo heel verstandig he :+

Wat wil je doen?
Helemaal eens, maar ik wilde toch eens kijken wat onze kunstmatige vriend ervan maakte :).

Ik wil de muur tussen bergruimte 1 en 2 doorbreken om er 1 kamer van te maken.
Ivow85 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:28:
Weet je zeker dat het beton is? En geen holle bouwstenen/NeHoBo?
Zo is het wel verkocht, dus ik ga ervan uit dat het dan ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:28

yay

De tekeningen lijken behoorlijk op mijn tekeningen. (zelfde wijk, bouwjaar 1958). Mijn vloeren zijn cusveller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat staat er op de berging?
Als dat alleen een dak is, hoe dik en hoog zijn de houten balken die er liggen en wat is de hart op hart afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
NeoGee schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Zo is het wel verkocht, dus ik ga ervan uit dat het dan ook klopt.
Werkte het maar zo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05
Je wilt een constructieve tekening hebben waarin de draagrichting en oplegging van de vloer in is aangegeven.
Heb je al geprobeerd om dit op te vragen bij het archief van de gemeente?
Andere optie om een constructeur er naar te laten kijken.

Wanden kunnen naast een dragende functie ook andere constructieve eigenschappen bezitten!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Als er een muur bovenop stond was het iig dragend voor die muur.

Maar zoals altijd, vraag een constructeur en niet allerlei internetmeningen. Zou rot zijn als je straks je nieuwe kamer klaar hebt en de kamer erboven komt naar beneden. Dan is iedereen hier niet thuis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoGee
Conclusie; het is een dragende muur!

Bedankt voor jullie adviezen!
Pagina: 1