Vergunning Afwijken Beleidsregels BOPA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvely
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-06 23:12
Iemand verstand van vergunningen? Wij wonen op een hoek. Naast ons huis ligt een fietspad. Hierdoor zit er op het perceel naast ons huis gedeeltelijk de bestemming 'tuin'. Nou willen we hier aanbouwen. We hebben contact opgenomen met de gemeente en ze zeggen: vraag een vergunning aan voor 'Afwijken van regels in het omgevingsplan'. Met de vraag of je daar toch mag bouwen. Mijn vraag was: waar moet dit bouwwerk dan aan voldoen?

De gemeente stuurde dat er dan sprake is van BOPA
Sinds 11 januari 2025 gelden de Beleidsregels buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (BOPA). Om uit te bouwen zal er voldaan moeten worden aan onderstaande artikelen.
Eén van deze artikelen waar ze naar verwijzen is:
1.er mag slechts gebouwd worden 1 m achter de voorgevel en 1 m vanaf het openbaar toegankelijke gebied en /of openbare weg;
Nou heb ik wat mensen om me heen die zeggen: ga met de juiste persoon binnen de gemeente praten dan mag je misschien wel tot aan de openbare weg bouwen. Heeft er iemand ervaring mee om dit soort gesprekken te voeren en dus af te wijken van de beleidsregels in de BOPA?

Heeft het zin om dit aan te vechten? Voor mij lijkt het redelijk recht toe recht aan, maar misschien is er inderdaad toch iets mogelijk? Liever geen meningen maar echt even iemand die hier iets van weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Laatst online: 21:48
Hoekpercelen zijn altijd lastig met bouwregels en bouw(on)mogelijkheden.

Die beleidsregels zijn er juist om vooraf duidelijkheid te geven. Als je hieraan voldoet dan heb je grote mate van zekerheid dat je die vergunning voor het bouwen in de bestemming tuin (waar eigenlijk niet gebouwd mag worden) kan krijgen. En andersom ook. Zeker omdat het beleid recentelijk is vastgesteld. Dus beste is om het plan hierop aan te passen. Schakel hiervoor een deskundig ontwerper in. Die kan kijken of jouw wensen en eisen kan worden vertaald in een vergunbaar plan.

Kijk of er in jouw wijk of gemeente vergelijkbare bouwwerken staan en neem die mee richting de gemeente. Bij sommige gemeenten kun je een ‘verken uw idee’ aanvragen om snel de haalbaarheid te toetsen. Heb je goede argumenten om toch af te wijken van het beleid? Zet die op papier. Geen lang verhaal, maar puntsgewijs. Of schakel een lokale architect of bouwkundige in, die de weg weet binnen het gemeentehuis. En de vraag bij de juiste persoon kan voorleggen.

Verkiezingen bij de gemeente komen er ook aan, dus als laatste kun je een gesprek aanvragen bij de wethouder enals dat geen succes geeft bij raadsleden voorleggen.
Overigens is de formele weg een vergunning aanvragen, bij een weigering vervolgens in bezwaar en vragen om een heroverweging. Vervolgens indien nodig voorleggen aan de rechter en raad van state. Dat duurt lang en kost leges en griffierechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 12:30
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingegaan, één van de wijzigingen voor bouwvergunningen t.o.v. de voorgaande wetgeving is dat de bouwvergunning is opgeknipt in twee vergunningen: technisch en ruimtelijk bouwen.

Ruimtelijke bouwvergunning
Zonder al te juridisch te worden over de grondslag van de vergunningplicht geldt dat in het geval je plan vergunningplichtig is voor de omgevingsplanactiviteit bouwen (de ruimtelijke vergunning) de toetsing aan het omgevingsplan, onderdeel bestemmingsplan x, uitsluitsel geeft over de te doorlopen procedure:
  • De omgevingsplanactiviteit (OPA)
    Je bouwplan is niet strijdig met de regels in het omgevingsplan, onderdeel bestemmingsplan x. Of er is sprake van een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid. In het geval dat het bouwplan rechtstreeks past binnen de regels moet de gemeente de vergunning verstrekken. Dit is de eenvoudigere procedure van de twee.
  • De buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA)
    Je bouwplan is strijdig met de regels in het omgevingsplan, onderdeel bestemmingsplan x. Bijvoorbeeld als je bouwplan in strijd is met de regels die in het bestemmingsplan zijn opgenomen over de afstand tot de erfgrens. In dat geval moet de gemeente bepalen of ze gebruik wil maken van haar afwijkingsbevoegdheid. Hiervoor vindt er een belangenafweging plaats, in het geval van het voorbeeld zal een stedenbouwkundige beoordelen of het vanuit stedenbouwkundig oogpunt acceptabel is om medewerking te verlenen aan je bouwplan. Indien het een positieve beoordeling is dan kan de gemeente beslissen om medewerking te verlenen aan het afwijken van de regels in het omgevingsplan, en zal in dat geval de vergunning verlenen. Anderzijds kan er beoordeeld worden dat het geen wenselijke ontwikkeling is en de vergunning weigeren.
Zoals ik begrijp (want ik ken de situatie niet), heeft de gemeente aangegeven dat er sprake is van strijdigheden met het omgevingsplan, en dus zal de gemeente moeten bepalen of ze gebruik wil maken van haar afwijkingsbevoegdheid om medewerking te verlenen aan je bouwplannen. Vaak hebben gemeentes de mogelijkheid tot het indienen van een vooroverleg of principeverzoek. Dit is laagdrempeligere procedure dan een formele aanvraag omgevingsvergunning. De gemeente geeft dan haar standpunt aan t.o.v. je bouwplan, en dus weet je daarmee of het aanvragen van een formele vergunning kansrijk is. Hier zitten vaak wel kosten aan verbonden, maar deze zijn doorgaans goedkoper dan de legeskosten van een vergunningaanvraag. Ook zijn de in te dienen stukken voor de beoordeling van een dergelijk verzoek laagdrempeliger dan die van een formele vergunningaanvraag.

TL;DR
Mijn advies is om na te vragen of je gemeente de mogelijkheid biedt tot het indienen van een vooroverleg / principeverzoek. Het antwoord op je beide vragen, of je daar mag bouwen en waar het bouwwerk aan moet voldoen volgen uit de planregels van het omgevingsplan, onderdeel bestemmingsplan x. Deze kun je zelf checken op Regels op de kaart.

Voor de volledigheid nog kort de toelichting voor de technische vergunningplicht.
Technische bouwvergunning
In veel gevallen geldt er voor een standaard éénlaagse uitbouw geen vergunningplicht voor de technische bouwactiviteit (of meldplicht). Of dit voor jouw geval ook zo is zul je je plan moeten toetsen aan afdeling 2.3.2 van het Bbl, artikelen 2.25, 2.26 en 2.27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:21
Ik zou dit via een architect uit de gemeente spelen deze kennen "de weg". De gemeente zal vermoedelijk ook vragen wat je wil d.m.v. een tekening/schets deze kan de architect dan ook maken.
Dit kost mogelijk wat geld maar om een goede wedstrijd te spelen zal je de juiste spelers op moeten stellen...

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat praten met de juiste mensen is er gelukkig bij de meeste gemeentes inmiddels wel redelijk uit gefuseerd. een plan voldoed aan het beleid of niet. en omdat het nederland is hebben we ook regels hoe we van het beleid mogen afwijken, hoewel zelf kijken altijd goed is is het meestal handig om te doen wat ze zeggen, ze proberen je te helpen ze zijn (in de meeste gevallen) de vijand niet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-06-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvely
  • Laatst online: 08-06 23:12
Oke bedankt voor jullie hulp! Wordt gewaardeerd :)
Pagina: 1