Domeinregistratie met email forwarding naar meerdere adresse

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 08:28
Hallo allemaal!

Ik speel met het idee een eigen domein te registreren om te gebruiken voor privé email. Het idee is dat ik dan email forwarding gebruik om email door te sturen naar andere adressen bij mijn huidige internet provider. Als ik dan van internetprovider wissel, wil ik die forwarding om kunnen zetten naar de nieuwe provider. Het doel is bij wissel van internet provider niet meer alle registraties van de email adressen bij alle diensten om te hoeven zetten naar het nieuwe mailadres van de nieuwe provider. Het om moeten zetten van alle registraties van 4 personen is op dit moment een grote belemmering om van internetprovider te wisselen naar een duidelijk goedkopere internetprovider. Dat omzetten hoeft bij een eigen domein maar 1 keer te gebeuren, ook als ik in de toekomst weer van internetprovider zou wisselen.

Ter verduidelijking een voorbeeld:
Actueel: E-mail bij internetprovider A: adres1@A.nl, adres2@A.nl, adres3@A.nl, adres4@A.nl.
Doel: E-mail op eigen domein: adres1@eigen.nl, adres2@eigen.nl, adres3@eigen.nl, adres4@eigen.nl, doorgestuurd naar de adressen bij A.

Bij wissel naar internetprovider B krijgen we daar nieuwe adressen: adres1@B.nl, adres2@B.nl, adres3@B.nl, adres4@B.nl. Dan hoef ik alleen nog maar de forwarding daarop aan te passen.

Nu heb ik op een paar vragen nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden:
1) klopt bovenstaande, of werkt het anders?
2) kan ik met email forwarding bijv. alle 4 adressen apart forwarden naar 4 andere adressen?
3) Als iemand naar een adres op mijn domein mailt en het wordt met email forwarding doorgestuurd naar mijn adres bij mijn huidige internetprovider, ziet die mail dan "onveranderd" uit, of wordt die aangepast (bijv. FW: in de titel)?
4) Als ik iemand antwoord op een mail die met email forwarding naar mijn adres bij mijn provider (bijv. adres1@A.nl) is gestuurd, ziet die persoon als afzender dan adres1@A.nl of adres1@eigen.nl?

Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Bijna alles in het gebruik van mijn PC krijg ik wel geregeld, maar van netwerken heb ik helaas weinig verstand 8)7.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je gaat problemen krijgen met ongeveer elke spamfilter in de wereld.

Ga weg bij de provider email en gebruik gewoon de dienst van je hoster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:34

Salandur

Software Engineer

1) & 2) Ja, dit klopt. Je kan vaak per email adres aangeven waarnaar hij doorgestuurd wordt.
3) Hij wordt onaangepast doorgestuurd
4) Als je antwoord zit de ontvanger het emailadres van je provider. Als je een losse email client (zoals Outlook) instelt, kan je dit wijzigen. MAAR dan moet je ook de DNS records van je domein goed instellen dat dit mag. Anders komt alles in de spam box van de ontvanger terecht.

Qua 4: je kan er ook voor kiezen om een Google Suite domein op te zetten. Je kan dan je domein naam hier aan koppelen, en iedereen krijgt zijn eigen email adres. Je betaald hier wel 6 a 7 euro per gebruiker voor.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Waarom niet gewoon een losse email service gebruiken, zoals gmail, outlook, proton, tuta?
Dan kan je van internet provider wisselen zonder impact op je mail.

Email ontvangen op je eigen domein en door laten sturen kan gewwon via bijv cloudflare. Voor ook verstturen: dan zou je kunnen kijken naar een dienst als SimpleLogin. Dan moet je wel naar speciale adressen sturen aangemaakt bij simplelogin, en dan ziet debontvanger alsof het van jouw domein komt. Maar heel makkelijk werkt dat niet. Een reply is simpel, maar zelf een mail wisseling starten is lastiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Zestje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:01:
Hallo allemaal!

Ik speel met het idee een eigen domein te registreren om te gebruiken voor privé email. Het idee is dat ik dan email forwarding gebruik om email door te sturen naar andere adressen bij mijn huidige internet provider.
Ik zou je plan wat aanpassen.

Vergeet de stap van doorsturen naar je internetprovider, maar maak gebruik van de mailserver die bij je hosting hoort.

Als je slim bent maak je gelijk gebruik van de catch-all optie die veel providers bieden. Een Catch-all adres is een mailbox waarin alles terechtkomt waar geen echte mailbox voor is.
Daarmee kan je onbeperkt "emailadressen" aanmaken. Het voordeel daarvan is dat je dan aan bedrijven hun "eigen" emailadres kan geven. Stel dat je wat wil kopen bij bol.com. Je registreert je dan met het emailadres bol.com@jouwdomein.nl omdat je natuurlijk niet je eigen emailadres wil bekendmaken. De mailserver van je domein kent die niet en plaatst hem dus in de mailbox die jij hebt ingesteld als catch-all. Daar pik jij de mail op voor het bevestigen.

Het mooie daarvan is dat als je plotseling spam krijgt op dat ene emailadres is het doodsimpel om dat ene adres te blokkeren in je mail instellingen bij je hosting. Een tweede voordeel is dat je meteen ziet dat "dat mailtje van de bank" niet binnenkomt op het mailadres wat je voor je bank gebruikt, maar voor een prijsvraag van Fanta.

Het klinkt als veel werk, maar valt heel erg mee. In principe heb ik voor mijn eigen domein maar een paar echte mailboxen, te weten:

1) Mijn eigen echte emailadres. Die gebruik ik voor officiële dingen.
2) één verzend adres. Dat is het emailaccount dat ik gebruik voor als ik met een bedrijf echt moet communiceren, bijvoorbeeld voor mailtjes naar de servicedesk.
3) Catch-all adres
4) blokkeer adres

het blokkeer adres is een echte mailbox die zo ingesteld staat dat hij alle mail weigert. Als ik een mail op een emailadres niet meer wil ontvangen om een of andere reden, dan voeg ik dat emailadres toe als alias aan dat blokkeer adres. Indien nodig kan ik dan aan dat bedrijf een ander emailadres geven, bijvoorbeeld bol2@jouwdomein.nl

Nog vragen erover? Stel ze maar.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
Wow, ik krijg al meteen veel duidelijke uitleg en goede tips van jullie. Dank jullie wel!
Ik ga eens even uitzoeken wat gebruik maken van een mailserver gekoppeld aan een eigen domein kost per jaar. Het doel is alles bij elkaar na het wisselen naar een goedkopere internetprovider niet meer uit te geven dan nu.

Nog ter info: Ik wil geen gmail of iets dergelijks gebruiken, omdat ik de mail liever meer "in eigen beheer" wil gaan doen en ik een eigen domein ook wel erg mooi vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03:10

jurroen

Security en privacy geek

Zestje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:24:
Ik ga eens even uitzoeken wat gebruik maken van een mailserver gekoppeld aan een eigen domein kost per jaar.
Kijk eens bij Soverin of Intention.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zestje
@jurroen : Bedankt voor de tips! Beide zien er interessant uit. Bij Soverin zie ik meteen al veel inhoudelijke punten duidelijk aangegeven. En allebei niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

4) Als ik iemand antwoord op een mail die met email forwarding naar mijn adres bij mijn provider (bijv. adres1@A.nl) is gestuurd, ziet die persoon als afzender dan adres1@A.nl of adres1@eigen.nl?
Als je zuiver doorstuurt en antwoord komt het antwoord van het provider adres en niet van eigen.

Hier zn soort constructie
Pap@famnaam.nl > gaat naar zn gmail
Neefje@famnaam.nl > gaat naar zijn hotmail
Oom@famnaam.nl > gaat naar zijn huidige internet provider

Bij alle 3 nooit gedoe of berichten dat er mail niet is aangekomen.

De constructie die @Marc H verteld gebruik ik zelf prive samen met de vriendin.
tweakers@domeintje.nl komt in mijn postvak (geheim@domeintje.nl)
Nu hebben we bij een paar dingen die we samen gebruiken (bol bijvoorbeeld 1 account)
Wat ik daar heb gedaan is het volgende
bol@domeintje.nl word geforward naar samen@domeintje.nl en samen@domeintje.nl word weer doorgestuurd naar vriendin@gmailadres.com en naar mij geheim@domeintje.nl (je ziet dat het aan bol@domeintje.nl is gericht)
Nog ter info: Ik wil geen gmail of iets dergelijks gebruiken, omdat ik de mail liever meer "in eigen beheer" wil gaan doen en ik een eigen domein ook wel erg mooi vind.
Top *O*. Prive zelf ook alleen niet iedereen wil het zoals je ziet bij mij ;).

Succes d:)b

offtopic:
ik zelf zit toevallig bij intention, ik neem daar de webhosting af ivm ook website. Als de email hosting hetzelfde is (natuurlijk php opties vervallen dan) dan heb je in elk geval nice en clean interface (hier wat screenshots). Voor de zekerheid kun je daar even support voor mailen. Vragen aan support door de week super vlot.

[ Voor 25% gewijzigd door RobbyTown op 08-06-2025 10:31 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zestje
@RobbyTown : Ook bedankt voor de uitgebreide informatie en toelichting!

Ik heb even nodig om alles op mijn gemak uit te zoeken, maar ik denk nu dat ik zelfs als ik op den duur niet van internetprovider wissel een eigen domein voor email wel erg mooi is :).

offtopic/on topic: ik zie nu pas dat de laatste letter in de topic titel ontbreekt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 07:48
Heb een abo bij Strato voor ongeveer hetzelfde. Email only, geen hosting - da's 3 euro per maand inclusief 1x domeinnaam .com òf .nl. Ik forward niet, ik laat Strato simpelweg de mail afhandelen.

Let wel op: de mailbox is bij dit bedrag niet groot (2Gb per postvak, je mag er 25 aanmaken). Wil je meer, moet je een duurder abo nemen. Ik haal de mail binnen met pop3 en na 21 dagen wordt het verwijderd van de server. Hierdoor kom nog niet eens in de buurt van die 2Gb en kan het dus met een lekker goedkoop abo.

Er zullen vast andere partijen zijn waar dit ook kan, maar Strato heeft goede support als je ooit tegen een spamfilter oid aanloopt - je kunt ze zelfs gewoon bellen en ze nemen nog op ook. Dat laatste is niet overal...

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zestje
Hallo allemaal,

Bij deze een update van mijn kant: Het registreren van een eigen domein met mailserver moet ik helaas voor nu even in de wacht zetten, maar voor wanneer de tijd rijp is weet ik nu dankzij jullie hulp wel al precies wat ik wil en welke providers in aanmerking komen.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie informatie en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03:10

jurroen

Security en privacy geek

Dankjewel voor de update! Je kunt overigens wel ervoor kiezen om de inhoud van een bestaande mailbox over te zetten naar een nieuwe mailbox. Dat kan door ze te slepen vanuit een mail applicatie (zoals Thunderbird), maar als je wat technischer bent kun je misschien ook uit de voeten met imapsync. Er zijn wat publieke diensten die hier een grafische schil omheen aanbieden - maar daar zou ik heel voorzichtig mee zijn. Door zo'n willekeurige partij te gebruiken gaat jouw mail (en credentials!) over hun netwerk, makkelijke manier van vrijwillige phishing.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1