Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
k heb al 30 kWh aan LiFePO4-accu's. Nu een H₂O-accu om de rest van het PV-overschot op te vreten.

Zoals velen hier probeer ik zoveel mogelijk van m’n zonnestroom zelf te benutten.

Ik wilde dus al een hele tijd een plintboiler onder de keuken. Lekker voor direct warm water bij de kraan én een leuke 'H₂O-accu' voor je PV-overschot. Helaas… mijn plint is maar 12,5 cm hoog. En de smalste plintboiler die ik kon vinden is 14,5 cm hoog. Zelfs de standaard plinthoogte in NL is vaak maar 9 cm. Dus hoezo "past onder elke keuken"?

De oplossing: gat in de vloer
Na wat gepuzzel heb ik een simpele oplossing bedacht: ik heb een gat gezaagd in de bodem van het keukenkastje, zodat de boiler in de ruimte achter de plint past.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jssqdcB/IMG-4843.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/h1T7KZtH/IMG-4844.jpg

Zit strak, werkt prima. Structureel is er weinig verschil, de kast wordt bij elkaar gehouden dooe de aanrecht, zit ook vast aan beide zijkanten, en de plintpoten bleven op hun plek,

Aansluiten
Toen de loodgieter toch langskwam voor een ander probleem in huis, heb ik hem meteen de leidingen laten aanpassen en de boiler laten aansluiten.

De setup
Ik heb gekozen voor de Inventum Q10 Hotfill, met deze specs:
Inhoud: 10 liter
Vermogen: 400 watt
Afmetingen: 50 x 30 x 14,3 cm
Hotfill geschikt: ja, maar ik heb 'm op koud aangesloten

Opwarmtijd: ±90 minuten naar 65°C
Stilstandsverlies: ~28 watt per 24 uur

Plaatsing: liggend, achter de plint, door de bodem van het kastje heen

Waarom op koud aangesloten? Omdat ik hem puur wil verwarmen met PV-overschot, dus als een soort warmwaterbuffer.

Bonus: ingepakt in radiatorfolie
Omdat het een relatief koude plek is onder het kastje, heb ik de boiler ingepakt in radiatorfolie met noppenstructuur (zilveren kant naar binnen). Past nét, 2,5 mm dik, en hopelijk bespaart het een paar watt aan stilstandsverlies. Misschien een paar euro per jaar, maar hé – het kostte niks en het voelt goed. 😄

Terugverdientijd? Tja...
Verwacht geen gouden bergen. Bij 5 liter warm water per dag en een gasverbruik van normaal zo’n 0,03 m³ (~5 cent per dag) is de terugverdientijd eeuwig – zelfs met gratis zonnestroom. Maar het comfort is top, en het idee dat je je eigen stroom direct in warm water omzet, is voor mij genoeg reden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zhkmNyMc/IMG-4863.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:37
Nice, idd proppen onder de huidige plinthoogtes...

Hoe stuur je hem aan? Als het een dag bewolkt is heb je dan geen warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
hfolkers schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:13:
Nice, idd proppen onder de huidige plinthoogtes...

Hoe stuur je hem aan? Als het een dag bewolkt is heb je dan geen warm water?
ik heb een smartstekker onder beheer van home assistant, als er geen overschot is, dan gaat ie op de goedkoopste uur opladen. (dynamische prijzen)

het mooiste zal een geautomatiseerde 2-wegklep zijn. zodat ik ook de normale warmwatertoevoer kan gebruiken (die is nu simpelweg dichtgedraaid).

en oh ja, 15kWh aan thuisbatterij wordt gebruikt voor onbalanshandel, als die aan het ontladen is, dan snoept de boiler dat ook een beetje mee.

[ Voor 26% gewijzigd door kmf op 07-06-2025 19:25 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mooi opgelost!

Qua maten ben ik er wel niet uit. Inventum Q10 Hotfill is 20 cm hoog. Vanaf de vloer tot de bodem van je keukenkastje heb je toch maar de plinthoogte dus zeg 12.5cm? Hoe past dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
sloth schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:57:
Mooi opgelost!

Qua maten ben ik er wel niet uit. Inventum Q10 Hotfill is 20 cm hoog. Vanaf de vloer tot de bodem van je keukenkastje heb je toch maar de plinthoogte dus zeg 12.5cm? Hoe past dat?
de q10 hotfill is 14.5cm hoog, hoe kom je aan 20cm?

https://www.inventum.com/modesto-q10/40221020

Breedte
460 mm
Hoogte
143 mm
Diepte
460 mm

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 08-06-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De informatie van jou in de TS :P
kmf schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:10:

De setup
Afmetingen: 50 x 30 x 20 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
sloth schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:21:
De informatie van jou in de TS :P

[...]
ah, verkeerd gequuote,

maar 12,5+2cm dikte van de plank is net 14,5cm, dus zo past die bij mij.

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 08-06-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Mooi opgelost.
Ik heb ook een hotfill boilertje in mijn keukenkastje, wordt gevuld door het SWW vat van de warmtepomp. Ik heb de vaatwasser hiermee ook hotfill gemaakt en een thermostaatkraantje op 45 graden richting de kraan.
Sinds de thuisaccu staat de boiler weer permanent op stroom. Comfort is ook belangrijk.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:12

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

kmf schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:10:
k heb al 30 kWh aan LiFePO4-accu's. Nu een H₂O-accu om de rest van het PV-overschot op te vreten.

Zoals velen hier probeer ik zoveel mogelijk van m’n zonnestroom zelf te benutten.

Ik wilde dus al een hele tijd een plintboiler onder de keuken. Lekker voor direct warm water bij de kraan én een leuke 'H₂O-accu' voor je PV-overschot. Helaas… mijn plint is maar 12,5 cm hoog. En de smalste plintboiler die ik kon vinden is 14,5 cm hoog. Zelfs de standaard plinthoogte in NL is vaak maar 9 cm. Dus hoezo "past onder elke keuken"?

De oplossing: gat in de vloer
Na wat gepuzzel heb ik een simpele oplossing bedacht: ik heb een gat gezaagd in de bodem van het keukenkastje, zodat de boiler in de ruimte achter de plint past.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zit strak, werkt prima. Structureel is er weinig verschil, de kast wordt bij elkaar gehouden dooe de aanrecht, zit ook vast aan beide zijkanten, en de plintpoten bleven op hun plek,

Aansluiten
Toen de loodgieter toch langskwam voor een ander probleem in huis, heb ik hem meteen de leidingen laten aanpassen en de boiler laten aansluiten.

De setup
Afmetingen: 50 x 30 x 14,3 cm
Hotfill geschikt: ja, maar ik heb 'm op koud aangesloten

Opwarmtijd: ±90 minuten naar 65°C
Stilstandsverlies: ~28 watt per 24 uur

Plaatsing: liggend, achter de plint, door de bodem van het kastje heen

Waarom op koud aangesloten? Omdat ik hem puur wil verwarmen met PV-overschot, dus als een soort warmwaterbuffer.

Bonus: ingepakt in radiatorfolie
Omdat het een relatief koude plek is onder het kastje, heb ik de boiler ingepakt in radiatorfolie met noppenstructuur (zilveren kant naar binnen). Past nét, 2,5 mm dik, en hopelijk bespaart het een paar watt aan stilstandsverlies. Misschien een paar euro per jaar, maar hé – het kostte niks en het voelt goed. 😄

Terugverdientijd? Tja...
Verwacht geen gouden bergen. Bij 5 liter warm water per dag en een gasverbruik van normaal zo’n 0,03 m³ (~5 cent per dag) is de terugverdientijd eeuwig – zelfs met gratis zonnestroom. Maar het comfort is top, en het idee dat je je eigen stroom direct in warm water omzet, is voor mij genoeg reden.

[Afbeelding]
Mooie oplossing. Ik kijk ook naar zo’n hotfill van inventum. Hoe is je ervaring van het energieverbruik nu dat je hem een maandje hebt? Er is ook een 2kw versie zag ik, maar deze verbruikt volgens mij slechts 400 watt. En ook ik heb binnenkort een thuisbatterij, dus wil voorkomen dat die batterij voor een flink deel slechts de boiler staat te voeden :). Die Qookers slurpen volgens mij ook flink.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 11:33

Harrie

NederVlaming

Misschien een domme vraag, maar hoe sluit je dit aan op je mengkraan? Als hij leeg is heb je geen warm water meer? Of zijn ze zo groot dat dat probleem zich niet voor doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Harrie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:23:
Misschien een domme vraag, maar hoe sluit je dit aan op je mengkraan? Als hij leeg is heb je geen warm water meer? Of zijn ze zo groot dat dat probleem zich niet voor doet?
de koudwaterleiding is gesplitst, 1 gaat naar de boiler, ander naar mengkraan. boiler warm water gaat naar warm water van kraan.

alsboiler leeg is, heb ik geen warm water ja. maar daar valt mee rekening te houden. ik kan evt nog mijn oude doorstromverwarmer terug aan sluiten, maar tot nu toe niet nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
martinvdm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Mooie oplossing. Ik kijk ook naar zo’n hotfill van inventum. Hoe is je ervaring van het energieverbruik nu dat je hem een maandje hebt? Er is ook een 2kw versie zag ik, maar deze verbruikt volgens mij slechts 400 watt. En ook ik heb binnenkort een thuisbatterij, dus wil voorkomen dat die batterij voor een flink deel slechts de boiler staat te voeden :). Die Qookers slurpen volgens mij ook flink.
in juli (deze maand) heeftie 34 kWh verbruikt. dit is puur zonne-energie-overschot. we gingen er niet zuinig mee om. iets van 1kWh per dag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

kmf schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:35:
[...]

in juli (deze maand) heeftie 34 kWh verbruikt. dit is puur zonne-energie-overschot. we gingen er niet zuinig mee om. iets van 1kWh per dag dus.
Ik vind dat nog fors. En wat betreft warm water. Als die boiler leeg is dan is het gewoon op? Is er niet een soort doorgifte ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
martinvdm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Ik vind dat nog fors. En wat betreft warm water. Als die boiler leeg is dan is het gewoon op? Is er niet een soort doorgifte ?
het is fors, heel cru gezien, hiervoor had ik een doorstroomverwarmer welke hotfill het water verwarmd naar 35 graden. deze verbruikte "maar" 5kWh per maand (met een zonnneboiler die het water voorverwarmd naar 25C)

nu heb ik het naar 75C laten verwarmen met de boiler, en nee, er is geen heet water inlaat meer, dus als het op is, is het op. Nu gaat de zonneboilerwater enkel voor het douchen en wasmachine, wat ik een betere toepassing is.

Het opwarmen van 10 liter water van 15 °C naar 75 °C kost ongeveer 0,70 kWh. dus ik gebruik nu dus veel meer heet water blijkbaar. (hiervoor deed ik de vaat en handen in de middag met koud water namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 26-07-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik vind het een mooi apparaat, vooral de slechts 400w, maar vindt het ontbreken van warm water wanneer die op is wel een dingetje.

Pagina: 1