Enkele vragen over nieuwe riolering-opzet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardusM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-09 19:11
Beste tweakers,

Bij onze woning zijn we een voormalige dierenschuur aan het opknappen tot workshopruimte. Inmiddels zijn de putten en de oude vloer verwijderd en ligt een afgetrilde ondergrond van schoon zand op 32cm onder het nieuwe vloerpeil.
De riolering voor de nieuwe inrichting komt boven in het zand, direct onder de later te storten constructievloer. Er is dus geen kruipruimte.
De schuur bestaat uit de begane grond en een zoldertje waar de nieuwe verwarmingsketel komt. Het zoldertje wordt verder niet gebruikt.
Er is dus geen standleiding, wel 2 ontluchtingsbuizen van 75mm tot boven het dak. Op 1 daarvan wordt wel de verwarmingsketel aangesloten.
Alle 110 en 125mm buizen zijn met manchet, de kleinere maten worden gelijmd. Alle Y-stukken in de vloer zijn 3x110 met de kleinere maat excentrisch bovenin aangesloten.
Aan de hand van vragen van anderen en de handleidingen van de bekende leveranciers heb ik een riolerings-opzet gemaakt.

Nu zit ik nog met de volgende vragen:
1) Zitten de 2 ontluchtingsleidingen op de goede plek? Op deze 2 plekken kan ik namelijk makkelijk omhoog.
2) De grond is goed afgetrild en verzakt bij ons niet echt. De buizen worden er direct bovenin gelegd. In sommige artikelen staat dat de buizen tegen doorhangen vastgemaakt moeten worden aan de wapening van de constructievloer. Als dit nodig is, hoe zou ik dat dan het beste kunnen doen? Wapening mag denk ik niet met een metalen stang naar beneden buiten het beton i.v.m. roest?
3) Elke aansluiting gaat van verticaal naar horizontaal met 2x45 graden. Kan dit met mof/spie of is het beter om een stukje buis tussen 2 moffen van 45 graden te plaatsen?
4) Zal ik de 110 buis achter de toiletten als loze leiding doortrekken door de fundering voor ontstopping buiten? Of zal hierdoor de rommel uit de toiletten slechter weglopen omdat dit in de 110-buis blijft liggen? Er komt geen water of beluchting meer van achter de toiletten.
5) Kunnen de be-/ontluchtingsbuizen met 90 graden op de grondbuis of kan ik beter 2x45 graden met 25cm tussenstuk aansluiten i.v.m. aansluiting verwarmingsketel op zolder?
6) Maar vooral: Zie ik nog iets over het hoofd?

Ik begrijp dat het veel en lastige vragen zijn, maar ik kan er later niet meer bij en wil het dus zeker goed doen.
Jullie ervaringen zouden mij enorm helpen, dus alvast bedankt voor elke reactie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyZ4pv7h293SXoYvv7Knpy9T080=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MR6ExE7Gow3sbI6GUUOrx5sh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door GerardusM op 07-06-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:17
Ontluchting/ ontspanning buis wordt bij ons bedrijf uitgevoerd in 110 mm, alle buizen in de kruipruimte of in een vloer zijn minimaal 75mm, pas in het zicht, direct boven de vloer gaat deze over naar 50mm.

Punt 4: doortrekken naar buiten met ontstoppings hulpstuk, eventueel een afvoerputje maken voor afvoeren van vuil water.
Punt 2: als het kan riolering ophangen met draadeinden door de vloer, je kijkt jaren lang niet onder de vloer tot dat het al te laat is..
Punt 5: er zijn ook wijde bochten van 110mm, deze of 2 x 45 graden gebruiken.

Wordt hemelwater apart naar de straat afgevoerd?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
@natural colour Hartelijk bedankt voor de snelle en duidelijke reactie, hier kan ik echt wat mee!

Goed plan om onder de vloer alles minimaal 75 aan te houden. Dat pas ik aan.
Hemelwater is bij ons verplicht volledig gescheiden.

Punt 1: De ontluchting naar 110 heb ik ook gelezen in de handleidingen van leveranciers, ik las alleen op allerlei forums dat ik wel weg zou komen met 75, ook omdat er 2 grondleidingen zijn. Ik wil het graag professioneel uitvoeren dus het wordt 110.

Punt 2: Ga ik uitvoeren, komt alleen onderstaande vraag bij 2a.

Punt 4: Is ook erg handig later, ik was alleen bang dat rommel achterblijft omdat de afvoer van de toiletten dan geen mooie ronde bochten meer zijn, maar een Y-Stuk. Zou je in verband hiermee naar mijn vraag bij 4a willen kijken?

Punt 5: Ik ga 2x 45 graden koppelingen aanbrengen

Heb ik wel enkele nieuwe vragen, sorry:
1a) Wordt de 110-ontspanning boven de grond dan gelijmd of kan ik gewoon doorgaan in manchet?
Als ik ga lijmen, moet ik waarschijnlijk een expansiestuk bijplaatsen.

2a) Deze bevestiging zou ik graag aanbrengen maar ik mag met deze draadeinden waarschijnlijk niet de wapening raken i.v.m. roest. Zal ik dan de draadeinden in de constructievloer omhullen met een dun pvc-buisje, tape o.i.d.?

4a) Om toch een bocht voor het toilet te gebruiken en geen Y-Stuk zou ik ook de grondleiding kunnen verleggen en het toilet horizontaal met een Y-Stuk op de hoofdleiding uit laten komen. De grondleiding kan ik dan zo doortrekken naar buiten zonder de loop van het toilet te beïnvloeden. Zal ik deze ingrijpende wijziging doorvoeren of zou het met een Y-Stuk onder het toilet ook wel weglopen?

6a) Als ik onder de vloer alles in minimaal 75mm uitvoer kan ik waarschijnlijk de 75 koppelingen onder de vloer ook beter in manchet uitvoeren i.v.m. kleine verschuivingen in de grond?

Elke reactie wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-09 14:32
1) Ontluchtingsleiding: Je zou 1 maat kleiner mogen gaan qua ontluchtingsleiding, dat zou dan een 90mm ontluchtingsleiding zijn bij 110mm vwa. Ik denk niet dat dat niet wat oplevert, dus bij die 110 blijven.
Lijmen of manchet kan beide, maar niet gaan lijmen aan pp leidingen.

2) Begrijp ik nou goed dat de nieuwe vloer op zand ligt? Maar niet op of aan de muur dus? Dus als de vloer verzakt zakt de leiding mee (ongeacht of je de vwa aan de vloer fixeert). Maar hoe gaat de vwa door de funderingbalk? Heeft de vwa ruimte om mee te zakken met de vloer?

3) 2x45graden is voldoende

4) Nee. Ik zou daar het nut niet van inzien.

5) ontluchtingsbuizen hoeven geen 2x45 graden bochten. Het condens van de ketel is minimaal.

6) je zegt dat je de documentatie van leveranciers hebt gebruikt om de layout te maken. Kwamen daar onduidelijke zaken naar voren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Heb ik wel enkele nieuwe vragen, sorry:
1a) Wordt de 110-ontspanning boven de grond dan gelijmd of kan ik gewoon doorgaan in manchet?
Als ik ga lijmen, moet ik waarschijnlijk een expansiestuk bijplaatsen.
Dan inderdaad een expansie stuk plaatsen en verder gewoon lijmen (expansiestuk half uit trekken, wordt wel eens vergeten...)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Hou rekening met het juiste afschot voor de afvoeren van de toiletten. Deze moet tussen de 5 en 20mm liggen.
Meer of minder kan leiden tot verstoppingen van deze afvoeren. Wanneer je 10mm per meter aanhoudt dan zit je redelijk safe. Jouw tekening laat rechte leidingen en 2 schuine koppelingen zien voor de toiletten, dat lijkt mij prima zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Dyka handboek binnenriolering: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
Afschot is vermeld als minimaal 5 mm per meter (pagina 27) 10mm zou ik hier aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
natural colour schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:09:
Dyka handboek binnenriolering: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
Afschot is vermeld als minimaal 5 mm per meter (pagina 27) 10mm zou ik hier aanhouden.
Dat is toch exact hetzelfde als wat ik een uur geleden al voorstelde?
Ik begrijp niet zo goed waarom dat dan nog een keer herhaald moet worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweemetervent
Yaksa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Dat is toch exact hetzelfde als wat ik een uur geleden al voorstelde?
Ik begrijp niet zo goed waarom dat dan nog een keer herhaald moet worden.
Dat voegt wel iets toe, het dyka handboek rept over de relatie tussen afschot en bijvoorbeeld afvoercapaciteit of de maximale richtingsverandering.
Kijk, niemand gaat hier die rekensommen even doen voor de topicstarter, maar dan kan hij dat zelf even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
@natural colour, @tweemetervent en @Yaksa Hartelijk dank voor jullie reacties!
Gisteren andere verplichtingen, dus kon even niet antwoorden.

In de onderstaande aanpassingen heb ik jullie tips verwerkt.

1) De grondleidingen worden allemaal minimaal 75, de ontspanningen 110.
Boven de vloer wordt alles gelijmd. In de ontspanningen komt een expansiestuk (half uitgetrokken).

2) De vloer wordt inderdaad gewapend op zand gestort. De schuur is in 1967 gebouwd volgens de toen vaak gebruikte methode. Langs de muur zaten mestputten met een betonnen ondervloer, hierop zijn de (diepe) zijmuren gebouwd.
We hebben bij het uitgraven van de putten natuurlijk een deel van deze ondervloer van de putten laten zitten om de stevigheid van de fundering te behouden.
Het afgetrilde zand langs de muren kan dus niet veel zakken. Onze schuur staat in het oosten van het land.
Om toch iets verzakking op te vangen wil ik het op de volgende manier oplossen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NVHwEDDopqVvP6jgr9r30CCSRo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pcgSOib9aTrgZnhDNShh1KVh.png?f=user_large
De bochten manchet binnen zullen enige speling hopelijk opvangen.

3) Alle aansluitingen van verticaal naar liggend zal ik met 2x45gr uitvoeren.

4) De reden voor de vraag was dat de ontstopping bij het hoofdriool onder een oprit ligt en bij de toiletten in de tuin. Dit is handiger graven bij een verstopping.

5) Omdat het condenswater van de verwarmingsketel weinig is, kan ik denk ik het beste de ontspanningsleiding 90gr op de grondbuis uit laten komen, ook i.v.m. de betere loop van de ontluchting van de toiletten.

6) Volgens het Dyka handboek moet voor beide grondleidingen het afschot 1:200 dus 5mm/m zijn. Ik zal, zoals voorgesteld 10mm/m aanhouden.

@tweemetervent
De handleidingen van Wavin en Dyka geven zeer veel duidelijke informatie. Hier is eigenlijk al een mooi concept uit op te maken. Alleen voor heel specifieke situaties is een forum alsnog een goede uitkomst :)

[ Voor 42% gewijzigd door GerardusM op 10-06-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
De volgende vraag blijven voor mij nu nog openstaan:

Vraag 2) Ik wil de fixering met draadeinden boven de vloer uit laten steken en de beton dan storten. Hoe voorkom ik dat de draadeinden de wapening laten roesten?

Vraag 4) Voor de handigheid zou ik de grondbuis wel door willen trekken onder de toiletten naar buiten om ontstoppingsstukken te plaatsen. Loopt de rommel uit het toilet goed weg als achterliggend geen water of ontspanning komt, maar alleen loze buis?

Elke reactie wordt gewaardeerd!

[ Voor 41% gewijzigd door GerardusM op 09-06-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweemetervent
2) je legt het uit maar ik weet nog steeds niet de ins en outs van de vloer: ligt op zand en niet op de bestaande fundering? Als het zojuist aangetrilde niwue zand inklinkt, zakt de vloer toch gewoon mee? Of kan er ruimte tussen de vloer en het zand komen?
In ieder geval, het verwachte verschil in zakking tussen de vloer op het zojuist aangetrilde zand en de reeds alle inklinking gehad hebbende fundering moet je als extra afschot aanbrengen (en dan minimaal 5mm/m1 overhouden).
In Gouda moet je oppassen wat je doet, dat kan bij jou anders zijn maar dat moet je zelf inschatten.

4) nog steeds zou ik dat geen logische oplossing vinden. De ontstoppingsstukken moeten daar waar de leiding het pand uitkomt geplaatst zijn. Iedereen verwacht ze daar. Daar zijn ze ook handig als het echt zo erg wordt dat het tot een verstopping geleid heeft. Als jij er niet bij bent weet niemand dat ze in de tuin liggen.
Dat er een stukje bestrating eruit moet om dat ontstoppingsstuk te vinden, dat is allemaal klein bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
tweemetervent schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:42:
2) je legt het uit maar ik weet nog steeds niet de ins en outs van de vloer...
Hartelijk dank weer voor je reactie!
Je haalde een punt aan waar ik te weinig bij stil heb gestaan.
De vloer komt inderdaad zwevend met dilatatie voeg langs de funderingsmuur te liggen. We wonen in het oosten van het land, hier verzakt de grond gelukkig heel weinig. Maar deze zou natuurlijk door het vers getrilde zand wel iets kunnen zakken. Ik had een paar minuten voor je opmerking een plaatje toegevoegd uit het Wavin handboek dat ik toe kan passen. dan komen er 2 x 45 graden bochten met manchet voordat de buis door de fundering gaat.Ik hoop dat dat enige verzakking kan opvangen. Tevens zal ik minstens 10mm/m afschot aanhouden om geen negatief afschot te kunnen krijgen.
Zullen deze aanpassingen het oplossen, of zijn er nog andere mogelijkheden?
Nogmaals, ik ben erg blij dat je het probleem aangehaald hebt.
tweemetervent schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:42:
4) nog steeds zou ik dat geen logische oplossing vinden....
Ik laat het hele idee vallen en de toiletten worden het einde van de buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:21
Een afschot van 5mm snap ik. Hoe zit het bij de hoofdriolering? Het zou mooi zijn als die netjes uitkomt. Maar als je te hoog uitkomt. Laat je de afvoer een meter vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
Beste @tweemetervent

Ik zie juist dat het op het ingevoegde tekening lijkt dat de vloer op de fundering rust. Dit is niet het geval.
Het ziet er meer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUYhw7ORbqVyDMDOj1f_ySvL88Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vm3RpkA62uoG7bin9Q90tGs2.png?f=user_large
Sorry voor de verwarring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
TheMak schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:15:
Een afschot van 5mm snap ik. Hoe zit het bij de hoofdriolering? Het zou mooi zijn als die netjes uitkomt. Maar als je te hoog uitkomt. Laat je de afvoer een meter vallen?
Bedankt voor je reactie!

De riolering buiten loopt langs de woning op ongeveer 80 cm diepte, bij de weg zakt deze nog een eind met 2 45 graden bochten tot in de gemeenteput.
Vanuit de fundering buiten de schuur zak ik met 45 graden bochten tot 80cm en de buis wordt op 10mm/m afschot naar de woning op het bestaande riool aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:52
GerardusM schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:44:

Alle Y-stukken in de vloer zijn 3x110 met de kleinere maat excentrisch bovenin aangesloten.
Ik heb lang geleden geleerd dat excentrische aansluitingen onderin moeten zodat alles zo "rustig" en vloeiend mogelijk wegloopt.

Ik zie nu in de Dyka-handleiding dat ze excentrisch wel bovenin aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door AtRi op 09-06-2025 21:07 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 100tibor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 22:26
AtRi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Ik heb lang geleden geleerd dat excentrische aansluitingen onderin moeten zodat alles zo "rustig" en vloeiend mogelijk wegloopt.

Ik zie nu in de Dyka-handleiding dat ze excentrisch wel bovenin aansluiten.
Je moet juist zoals TS zelf ook al aangeeft het excentrische deel zo aansluiten dat de bovenzijdes gelijk lopen voor een goede luchtstroom, zoa staat het ook in het Dyka handboek

edit: je had het zelf ook al gezien

[ Voor 3% gewijzigd door 100tibor op 09-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
Nog even een korte vraag.

In verband met enige zetting van de grond/vloer wil ik in het zand onder de vloer alles met manchet uitvoeren, liefst ook de 75 koppelingen. Deze zijn natuurlijk niet te koop in PVC. Zal ik hiervoor PP-Manchet stukken gebruiken met PVC buizen of kan ik deze onderdelen beter lijmen?
Hoe wordt dit door de professionals in de praktijk gedaan?

Alvast bedankt voor elke reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Mijn collega's de loodgieters hangen alle riool buizen op aan beugels, 75mm aftak vanuit een 110 manchet is verder gelijmd..
Er zijn dus wel 75mm hulpstukken met manchet; bijvoorbeeld een schuin T stuk 110 met 75mm aftak met manchet :) https://witway.nl/pvc-verloop-t-stuk-45-graden-3x-manchet/
Dyka Sono heeft diverse hulpstukken 75mm met manchet, wel duur: https://www.warmteservice...0bDTD0EAQYASABEgLIu_D_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 12-06-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
@natural colour Hartelijk dank voor je reactie!

Er zijn dus wel enkele mogelijkheden met PVC, maar dat is idd nogal duur of bijna niet te vinden.
Ik zal dus de 75mm buizen in het zand ook moeten lijmen.

Toch vraag ik me af waarom dan geen PP-Manchet hulpstukken gebruikt worden in de grond omdat die toch prima waterdicht op PVC passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ik ken het PP materiaal niet, volgens mij moet je de hulpstukken aan elkaar smelten, die buizen waren altijd zwart van 'kleur'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardusM
@natural colour
PE hulpstukken moeten gelast worden, PP hulpstukken hebben manchet-koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Vroeger legde men de riool buizen soms op de grond geplaatste stenen (metselstenen) vermits de woning er zó ook op staat, zandgrond dus.
Het is mogelijk de buizen aan het fundament van de binnen en buitenmuren vast te zetten (soms met polyesterband, op die wijze heb ik de hemelwaterbuizen aan het fundament buitenom vast gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
De riolering wil ik met het voorgeschreven afschot in de harde zandgrond leggen, zoals je ook al aangeeft. De sleuven om de buizen worden goed opgevuld en aangestampt. De vloer wordt zwevend op de zandgrond gelegd. Bij ons is geen veengrond o.i.d. en zakt deze gelukkig amper. De grond is met een enorme trilplaat afgetrild.
Ik ben in de buurt eens gaan rondvragen en dit wordt eigenlijk altijd zo gedaan. Buizen worden ook niet gefixeerd aan de vloer omdat deze dan bij een klein verzet van de vloer al kapot kunnen gaan.

Ik kan de buizen niet vastzetten met band aan de fundering omdat het een open ruimte van 100m2 is met alleen fundering langs de buitenkant. De rioolaansluitingen zitten allemaal in het midden.
Omdat de grond altijd wel iets kan verzetten worden onder de vloer manchet-koppelingen gebruikt maar voor 75 mm kan dit dus niet. Soms wordt alleen maar 110 gebruikt onder de vloer maar dat kan niet i.v.m. de smalle wanden boven de vloer.
Ik vroeg me dus af waarom geen PP-manchet voor 75?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweemetervent
Als je een bepaalde inklinking verwacht kun je een expansiemof gebruiken op dat punt dat je het verwacht.
Of als je er over twijfelt dat de grondleiding gaat zakken, kun je de grondleiding in de beton meestorten ipv ophangen aan de fundering of vloer.

Maar goed, je geeft aan dat je dat niet verwacht.

Als je een problematische uitzetting verwacht, bijv bij een heel lang recht stuk pijp, dan zou je daar met een manchet wat aan kunnen doen ja. Je kunt het ook heel strak fixeren dan gaat de uitzetting naar de breedte van de buis. Maar het ligt bij jou in de grond, dat gaat allemaal nergens naar toe hoor.

Het mixen van pvc, pp en pe kan wel, maar waarom zou je dat doen?
pe en pp kun je niet lijmen, pvc wel.
pe kun je aan elkaar spiegellassen of elktrolassen, maar dat is niet iets voor een particulier zou ik zeggen.
pp en pvc hebben ook hulpstukken met manchet.

Zonder bij de hornbach te hebben gekeken denk ik dat pvc lijmen het meest goedkoop is. Waarom zouden die 75 pp manchetten er dan niet zijn denk je? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:52
Bij Warmteservice zijn 75mm manchetten er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
Iedereen weer bedankt voor de reacties!

De reden van het deels uitvoeren met PP-Manchet is dat ik in de grond een oplossing zoek voor als de grond/vloer zich een klein beetje verzet. Een lijmverbinding is erg star en daarom zou ik graag voor manchet kiezen. Dit gaat alleen om de 75mm buizen, voor 110 is genoeg PVC-manchet te koop.
De bedoeling is dan om het 75mm deel in de grond van PP-Manchet hulpstukken te voorzien zodat alles nog een heel klein beetje buig/veerbaar is.
Ik weet dat dat veel duurder is en normaal niet gebruikelijk.
Het zal dus geen probleem opleveren als ik combineer met enkele PP-Koppelstukken manchet en desnoods ook de buis 75mm?
Boven de vloer ga ik gewoon van manchet naar PVC, hoger alles lijmen.

@AtRi Niet de normale bochten e.d., die kom ik alleen in PP tegen. Waarschijnlijk om de reden die @tweemetervent ook al geeft, de prijs. Of kijk ik verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door GerardusM op 13-06-2025 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweemetervent
GerardusM schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16:

Het zal dus geen probleem opleveren als ik combineer met enkele PP-Koppelstukken manchet en desnoods ook de buis 75mm?
Als de wanddikte vd verschillende leidingen (pp pvc) enigszins vergelijkbaar zijn kun je die met elkaars manchet hulpstukken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
@tweemetervent Hartelijk dank voor je reactie!
Het gaat bij beide om 75mm, wanddikte 3.0, dus ik ga het eerst even testen en dan toepassen.

[ Voor 5% gewijzigd door GerardusM op 13-06-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardusM
Voor de volledigheid:

Ik kwam dit stukje uiteindelijk nog tegen van Wavin zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTSS0_GyRy9kZjBX5mL3_oZVKfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88Ho8b3XKPmEsVhpMp8pUy0R.png?f=fotoalbum_large

Dus niet standaard, maar een 1-malige overgang kan het dus gewoon zoals @tweemetervent al zei.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1