Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauknecht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:01
Wat ga je met je laptop doen?
Naast huis- en tuin- en keukengebruik is de voornaamste inzet van de laptop als DAW workstation met Cubase als DAW. Geen onmogelijke dingen, zwaarste projecten zullen ongeveer 25 audiotracks en 5 synthtracks zijn. De met stip belangrijkste factor voor mij is dus de CPU: zo hoog mogelijke single core prestaties, en daar zoveel mogelijk van. Ik wil ook sowieso een 16". 14" vind ik te klein, en ik wil echt wel een numeriek klavier.

Wat is je budget?
Ik reken op ergens tussen de €1000 en de €2000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Die gaat soms mee, wordt ook in huis vaak verplaatst. Maar draagbaarheid of batterijduur zijn eigenlijk geen echt belangrijke criteria. Duurzaamheid in de tijd wel: ik heb met mijn huidige laptop 10 jaar gedaan, ik wil dat de nieuwe ook zijn tijd uitzit zodat ik niet om de paar jaar een nieuw toestel moet kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik gebruik momenteel een Thinkpad L540 met Core i5 4210M CPU. Afgezien van de leeftijd vind ik dat een toptoestel qua degelijkheid en betrouwbaarheid. Ik zou dus in de Thinkpad-serie willen blijven. Daarnaast werk ik geregeld op een vaste PC met een Ryzen 5 7600: die is qua prestaties echt wel goed voor mij.

De keuze gaat voor mij voorlopig tussen de Thinkpad E16 Gen3 en de Thinkpad P16s Gen4. De E16 is goedkoper, ik vermoed dat de Intel 255H ook beter presteert dan de Ryzen AI 7. Ik vrees wel wat voor de bouwkwaliteit en afwerking van de E- t.o.v. de P-reeks.

Concreet waar ik mee zit en mijn vragen
Mijn eerste vraag betreft bouwkwaliteit. Ik verwacht geen tank, maar wel iets dat stevig en betrouwbaar genoeg is. De Dell 3420 die ik professioneel gebruik is in mijn ogen een prul bv. Mijn huidige L540 vind ik wel goed qua bouwkwaliteit. Wat is juist het verschil in bouwkwaliteit tussen de E-reeks en de P-reeks t.o.v. elkaar en t.o.v. de (oude) L-reeks?

Mijn tweede vraag gaat over prestaties. Volgens CPU Benchmark presteert de 265H een héél pak beter, vooral in single threaded testen. En laat nu net datgene doorslaggevend zijn... Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen of me daarin kunnen adviseren? Anderzijds vrees ik voor throttling: naar ik vind op het internet zou de P16s-reeks qua koelprofiel/prestaties het beter doen dat de T/E/L-reeks. Ook hier: extra info is altijd welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hier een langdurig gebruiker van Thinkpads.

Ik zou altijd voor de P gaan ten opzichte van de E serie. De E serie, als dat nog steeds het geval is, is de wat goedkopere serie van Thinkpads waarmee er beknibbeld kan zijn op de bouwkwaliteit. Ik heb zelf een E540 gehad en die voelde (destijds) erg plastic aan in vergelijking met de T-Series. Als ik zo snel even Wikipedia er op nasla, dan zie ik dat E-Series tegenwoordig ook dunner gebouwd zijn dan andere Thinkpads. Daarmee komt dus zeker de TDP in het gedrang.
P series zijn daarin tegen de portable workstation modellen en ik vermoed, al moet je dat op het internet nog eens opzoeken, niet heel erg afgeknepen op horsepower, wat wellicht wel lekker is voor DAW toepassingen.
Ondanks dat de 265H beter zou kunnen presteren op papier kan het natuurlijk zijn dat er, vanwege de implementatie in een laptop, al helemaal een Thinkpad E, er geknepen is in de TDP waardoor hij niet optimaal presteert.

Er zijn ongetwijfeld een aantal goede reviews te vinden op YouTube over biede modellen, en wellicht zelfs een vergelijk.

Succes met de keuze en veel plezier met je nieuwe Thinkpad. ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauknecht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:01
Super, dankjewel voor het advies!