Switch-oplossing gezocht: 1 setup voor werk-laptop en gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-06 09:06
Ik zoek een?
Een praktische oplossing om eenvoudig te schakelen tussen mijn werklaptop en privé-desktop, waarbij ik met zo min mogelijk handelingen (liefst één druk op de knop) alle randapparatuur, beeld, audio én netwerk kan delen.
Doel: geen dagelijks gedoe meer met het los- en vastmaken van meerdere kabels. Het moet stabiel werken, zonder kwaliteitsverlies, en strak af te werken zijn qua kabelmanagement.

Wat is je budget?
Niet strak afgebakend; liever iets meer voor een duurzame, stabiele oplossing dan beknibbelen en later frustratie. Denk aan totaalbudget tot ± €150, afhankelijk van wat nodig is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur, maar liever géén goedkope AliExpress-oplossingen. Ik zoek iets robuusts dat dagelijks schakelen aan kan zonder glitches. Bekende merken (bijv. IOGEAR, Sabrent, UGreen) zijn welkom mits betrouwbaar getest.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken

Setup:
Privé-desktop met DisplayPort + USB-C
Werklaptop met USB-C (zonder dockingstation), staat uit zicht en moet zonder openklappen te gebruiken zijn
Monitor met HDMI + DisplayPort
Toetsenbord/muis: Dygma Defy (USB-C) + Logitech Unifying dongle
USB-A accessoires: webcam, microfoon
Audio via Powernode Edge (line-in)
Netwerk: bekabelde ethernetverbinding beschikbaar

Kabels die ik nu dagelijks moet wisselen voor de laptop:
USB-C voeding
USB-C (Dygma Defy)
USB-A dongle voor muis
USB-A webcam
USB-A microfoon
HDMI-kabel voor monitor
Audio out naar Powernode Edge

Wat ik zelf al bekeken heb:
USB/HDMI KVM-switches zoals IOGEAR GCS62HU of CKL-modellen → lijken niet geschikt voor USB-C of vereisen dubbele monitor
USB-switches i.c.m. HDMI-switch → geen audio, onhandig qua kabels
USB-C docks voor beide systemen → omslachtig en relatief duur
Audio-switch 3.5mm → eventueel los inzetbaar, maar liever geïntegreerd

Wat ik zoek:

Één oplossing of combinatie waarbij ik toetsenbord, muis, beeld, audio én randapparatuur kan delen
Zónder dagelijks 6–7 kabels te moeten verwisselen
Liefst met fysieke schakelaar (automatisch mag, maar hoeft niet)
Audio meeschakelen naar de Powernode (line-in)
Oplossing moet netjes weg te werken zijn onder of achter bureau

Alvast dank voor het meedenken — suggesties uit ervaring zijn zeer welkom!

ps. waarom is het werkvenster zo ontzettend klein zelfs als je op reguliere pc werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:09
Ik heb ook een werklaptop en een privé desktop. Ik gebruik zelf een USB switch (waar ik niet 100% tevreden over ben, dus het exacte model laat ik achterwege), en laat 1 van mijn monitoren zelf schakelen tussen de inputs, en de andere moet ik handmatig switchen.

Ik kan je 1 probleem wegnemen - analoge audio kan je zover ik aan de specs-pagina van de Powernode Edge kan zien vervangen met een extra USB-aansluiting. Dat geeft je wat meer opties en zal ook nog (misschien marginaal) beter klinken.

Je geeft aan dat een KVM switch dubbele monitoren vereist. Dat lijkt me onwaarschijnlijk - ze hebben het vaak wel, maar als je er eentje aan sluit is het ook prima.

Als je het hebt over echt een goede oplossing, dan staan de KVM switches van Level1Techs (ja, een YouTube-kanaal...) bekend als goede kwaliteit, maar zelfs hun USB-only switch is al over de 200 dollar, en het gaat daarna rap omhoog.

De probleemn die ik heb met mijn huidige switch zijn:
- Het gebruikt USB-A<->USB-A kabels, wat absoluut niet hoort te bestaan.
- Af en toe werkt het switchen niet meer en moet ik 'm unpluggen en repluggen.
- Liefst had ik nog 1 of 2 USB-poorten, 5 is net aan.

USB-C voeding maakt het verhaal helaas nog moeilijker. Ik heb het zelf opgelost door de laptop (een Macbook Pro) van een Thunderbolt-dock te voorzien, en dan de USB-switch aan de dock te hangen. Dat is natuurlijk een beetje gekkenhuis, maar mocht je er niet uitkomen, dan kan je zoiets overwegen.

Ethernet, ten slotte, maakt het ietsje moeilijker, al kan je een USB-Ethernet adapter gebruiken, danwel alleen voor de laptop, danwel voor beide machines.

Kortom, geen compleet antwoord of 'koop dit', maar wie weet heb je er wat aan.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-06 15:59
Is het wellicht een idee om alle aan te sluiten op een USB dock ? Dan hoef je maar één usb kabel om te prikken om zo alle aangesloten devices te gebruiken. wellicht zou je dat ook nog met een soort van USB switch kunnen doen ?
Geen idee of iets dergelijks mogelijk is, maar dat lijkt mij dan wel het handigste.

https://www.strava.com/athletes/ralfv