Renovatie bestaand huis gaat niet goed...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gpauwen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-06 17:16
Hallo iedereen,

wij zijn vorig jaar in de zomer begonnen met de verbouwing van een bestaande woning, gebouwd in 1987. Wij hebben een aannemer die zei dat hij het allemaal gaat regelen, maar hier beginnen de problemen. We zijn nu 10 maanden verder, en de (relatief kleine) klus is nog steeds niet af. Soms gebeurt er twee maanden helemaal niets, en als er iets gebeurt, dan alleen omdat wij druk uitoefenen. Talloze keren al zijn gemaakte afspraken op het laatste moment afgezegd, en de communicatie verloopt heel stroef. Ik moet zelf alles wat gedaan wordt controleren (ik ben een complete leek), maar als ik iets zie wat volgens mij niet klopt, dan krijg ik of geen of een vaag antwoord. Ze waren nu bezig met de electriciteit, maar alle stopcontacten en schakelaars zitten scheef op de muur. Volgens de aannemer omdat het oude muren zjn, en omdat anders de muren beschadigd worden. Ik heb nu een ander bedrijf ingeschakeld om te kijken of dit beter kan, en die kwamen van alles tegen. Ik heb hun verslag hier onder geplaatst (als iemand tijd heeft om dit te lezen). Het belangrijkste is dat er geen aardkabels zijn getrokken, dat schijnt sinds 1996 verplicht te zijn. Het huis voldoet dus niet aan de NEN1010 norm. De muren zijn scheef gestuct, daarom zitten de stopcontacten en schakelaars scheef. Ik heb dit allemaal aangegeven bij de aannemer, maar hij wil nu niet meer met mij praten, want hij vindt mij onredelijk. Ik heb voorgesteld om samen met dat andere bedrijf de genoemde punten te bekijken, maar hij is als de dood voor een afspraak met dat bedrijf. Mijn vraag is dus: als jullie het onderstaande lezen, wat zou jullie advies zijn ?

--> We hebben de diverse punten bekeken en daarbij zijn we het volgende tegen gekomen:

Inbouwdozen:

De inbouwdozen zijn bij aanleg niet diep genoeg in de muur gemaakt waardoor de stucadoor op deze plaatsen naar de dozen toe heeft gesmeerd. Dit is helaas niet op te lossen door een stukje van de voorzijde van de inbouwdoos weg te halen. Bij controle van de muur met een waterpas is te zien dat er naar de dozen toe gesmeerd is.

Om dit op te lossen dienen de dozen uitgekapt te worden en opnieuw in de muur te worden gezet. De stucadoor kan het daarna weer aanhelen waarna het opnieuw afgemonteerd kan worden. Let de hobbel die nu rond de doos is ontstaan moet er dan ook weer uit.

Aarde:

Bij open maken van de stopcontacten blijkt dat er geen aarde draad in de doos aanwezig is. Waar wel een stopcontact zit met randaarde. Door de grote van de verbouwing moet je volgens de regels de installatie conform de huidige voorschriften maken en is een aardedraad verplicht, hetgeen bij de aanleg van de woning nog niet verplicht was. Om dit nu te realiseren moet je kijken of je er zo een aardedraad bij kunt trekken van de inbouwdoos naar de centraaldoos, en dan van de centraaldozen naar de meterkast, mits er geen lasdozen in de muur zijn gemaakt welke nu weggestuct zijn. Dan krijg je immers niet in 1 keer de veer er meer bij.

Keuken:

Onder de keuken is een las gemaakt zonder omhulsel zoals een lasdoos o.i.d. om dit te maken zal de keuken gedemonteerd moeten worden.

Als al deze punten opgelost zijn zouden we voorstellen om een keuring van de gehele woning te doen middels een meting om te controleren dat er geen isolatiefouten zijn ontstaan wat later tot storingen of gevaarlijke situaties kan leiden. <--

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Heb je al betaald? Zo nee: zoek een nieuwe aannemer.
Zo ja: is ie aangesloten bij een geschillencommissie oid? Ga daar te raden.

Als je helemaal niets hebt behalve de band met je aannemer die je geld al heeft - dan kun je weinig meer dan hem motiveren de klus af te maken. Als ik zo naar het resultaat kijk zou ik mij ook voor kunnen stellen dat je je verlies pakt (wellicht was die met een reden de goedkoopste?) en iemand het laten herstellen die je niet vooraf alles betaalt. Evt rechtsbijstand / advocaat route kun je proberen, maar kan ook resulteren in een onmogelijke situatie met je aannemer. Wil je een boos iemand je huis af laten maken? Ook hier: advies inwinnen goed idee.

Tis echt shit dat dit gebeurt en een goede aannemer zoeken is superlastig, dus met stacato antwoord is geen waardeoordeel. Hoop dat je er linksom of rechtsom uit komt en je weer kunt richten op je woongenot.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Simpel: rechtsbijstand inschakelen en op non-conformiteit richten. Ohja, hopelijk heb je nog niet (alles) betaald. Anders ben je je geld kwijt.

[ Voor 36% gewijzigd door olafmol op 28-05-2025 11:28 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

NiGeLaToR schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:27:
Heb je al betaald? Zo nee: zoek een nieuwe aannemer.
Dat kan heel risicovol zijn bij een overeenkomst van aanneming van werk zoals dit formeel heet. Je zult de aannemer eerst de kans moeten geven zijn werk correct af te ronden of te herstellen. Zo maar de boel afblazen kan je wel eens een flinke duit kosten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
FirePuma142 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Dat kan heel risicovol zijn bij een overeenkomst van aanneming van werk zoals dit formeel heet. Je zult de aannemer eerst de kans moeten geven zijn werk correct af te ronden of te herstellen. Zo maar de boel afblazen kan je wel eens een flinke duit kosten.
Zo kun je hem ook lezen - kan mij voorstellen dat er een punt komt dat je zegt ik betaal wat is gedaan en tracht herstel/afronding door een ander te laten doen.

Dat moet in overleg, maar het is anderzijds net zo risicovol om erop te gokken dat de aannemer na 10 maanden pielen in ene het licht ziet en het netjes achter laat.

Ik heb geen zicht op de bedragen en de huidige status, ik werk vaak met mensen die de klus met mij opbreken en ik betaal per deeloplevering. Zo is mijn huis geschilderd door 2 partijen, toen de eerste elders een betere opdracht vond. Geen extra kosten gemaakt, wel half jaar met deel huis geschilderd. Tis wat het is.

Ps; zou een hele verbouwing proberen anders aan te pakken natuurlijk, maar elke keer weer blijkt dit gewoon knap lastig te zijn.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 09:44
als leek een verbouwing in gaan is heel lastig.
Zijn er in jou omgeving (collega's vrienden familie) mensen die misschien een beetje verstand hebben die je zou kunnen vragen je bij te staan?
Vraag een gesprek aan met de aannemer en dan zou ik zo iemand er bij nemen om jou te ondersteunen.

Zelf ook in een lastige situatie gezeten met een badkamer zaak die alles in de sale doet..
hier moest ik ook echt op mijn strepen gaan staan en eisen dat hij langs kwam anders kregen ze het geld niet om het gewoon goed door te spreken, deze persoon was ook heel koppig en kon mij overal vertellen wat ik dan wel niet fout had. toen ook iemand met kennis mee laten luisteren en deze persoon uitgelegd dat wat ik aangaf klopte (dit was ook zo) en ze het boetekleed aan moesten trekken. voor weggaan geld overlaten maken om er nooit meer mee te hoeven praten.

heel veel succes met je verbouwing! ik hoop voor je dat het snel voorbij is.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
Even ter verduidelijking: hij was niet de goedkoopste, maar de duurste.Dat maakt het extra zuur, omdat wij dit totaal niet verwacht hadden. Ik heb hem gevraagd om inhoudelijk te reageren op dat verslag, dat weigert hij. Die missende lasdoos onder de keuken heb ik zelf ontdekt, hij heeft er snel een plintje voorgeplaatst zodat ik het niet meer zie.

We hebben nog niet alles betaald, dat is dan weer een voordeel. Ik moet even uitzoeken wat die herstelwerkzaamheden kosten, hopelijk komt het overeen met de nog niet betaalde kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35

paQ

Als "aannemer" mag je echt wel ervan op de hoogte zijn dat bij renovaties hij aan bepaalde moderne regels heeft te voldoen. Zachtboard eruit, of stopcontacten met randaarde ook daadwerkelijk van randaarde voorzien zijn van die zaken.
De lasdozen niet diep genoeg uitfrezen is gewoon gepruts.

Doet ie alles zelf, of heeft ie een 'elektricien' ingehuurd bijv?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

paQ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:45:
Als "aannemer" mag je echt wel ervan op de hoogte zijn dat bij renovaties hij aan bepaalde moderne regels heeft te voldoen. Zachtboard eruit, of stopcontacten met randaarde ook daadwerkelijk van randaarde voorzien zijn van die zaken.
De lasdozen niet diep genoeg uitfrezen is gewoon gepruts.

Doet ie alles zelf, of heeft ie een 'elektricien' ingehuurd bijv?
Stopcontacten met randaarde van aardedraad voorzien is geen nieuwe regel of wat dan ook, dat je stopcontacten buiten natte zones moet aarden wel. Gewoon beunhazerij.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 00:35

paQ

Ik weet niet beter dan dat (ook in woonkamers) stopcontacten met randaarde, randaarde moeten hebben.
En volgens mij bij renovatie nieteens meer zonder mag plaatsen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:53:
Ik weet niet beter dan dat (ook in woonkamers) stopcontacten met randaarde, randaarde moeten hebben.
Dat ook, maar een bestaande situatie laten zitten kan ik ergens nog wel inkomen (ook al mag het niet). Echter, mensen die een WCD met randaarde installeren maar dan zonder een aardedraad aan te sluiten, zouden ze wat mij betreft op mogen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

paQ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:53:
Ja dat is correct, dan zeggen we toch hetzelfde :) Een geaard stopcontact moet geaard zijn, voor of na 1997 maakt niet uit.

Bij een ingrijpende uitbreiding of wijziging van de installatie moet je inderdaad geaarde stopcontacten plaatsen, en deze moeten dus ook van een aardedraad voorzien zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je kunt hem ook aangeven dat je door de manier van werken weinig vertrouwen meer heb in de rest van het werk en vragen of hij een eindfactuur kunt sturen zodat jullie afscheid van elkaar kunnen nemen. Daar is hij misschien zelf dan ook blij mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 05-06 09:55
In plaats van de dozen uit te kappen zou je ook de rest van de muur iets dikker kunnen stuken. Ik weet niet of hij de stukadoor ook geregeld heeft, maar persoonlijk vind ik "naar de dozen toesmeren" alles behalve acceptabel.

Wij zijn morgen een jaar aan het verbouwen. De stukadoor loopt hier ook wekelijks één of meerdere dagen over de vloer en daarbij gaat alles in overleg. Diktes van het gips, positie van de hoeken, etc. Ik denk niet dat ik hem zo ver krijg om maar naar de dozen toe te smeren als deze uitsteken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
Voordat de aannemer aan de klus begon zei hij tegen mij dat ik de betonnen vloer heel makkelijk zelf kon verwijderen. Zoals gezegd, ik ben een totale leek. Gesugereerd werd dus dat ik gewoon bij Kennes zo een betonhacker huur en die vloer er zelf uit haal. Uiteindelijk stuurde hij twee 'professionele' jongens, en die kregen het met zijn tween niet voor elkaar. Er moest een graafmachine aan te pas. Ik had op dit moment al zoiets van ' dit is helemaal geen aannemer, anders zou je zoiets nooit aan iemand vragen die dat nog nooit gedaan heeft. Het is letterlijk levensgevaarlijk.

Helaas zit er tussen mij en die 'aannemer' nog een laag, en die laag is heel erg gecharmeerd van die 'aannemer' als binnenhuisarchitect. Ik zou zeggen: een binnenhuisarchitect is geen aannemer, dat blijkt nu wel...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

gpauwen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:46:

[...]

Helaas zit er tussen mij en die 'aannemer' nog een laag, en die laag is heel erg gecharmeerd van die 'aannemer' als binnenhuisarchitect. Ik zou zeggen: een binnenhuisarchitect is geen aannemer, dat blijkt nu wel...
Maar gaat die 'laag ertussen' ook in het te renoveren huis wonen? Zo ja, lastig... Zo nee, vertellen dat die op moeten zouten met hun mening, tenzij 'die laag' de kosten draagt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:02
Dit alles klinkt als een behoorlijke prutser ipv een gedegen aannemer. Sowieso kan je in 10 maanden een compleet huis renoveren, dus ik begrijp wel dat je er nu klaar mee bent. De uitdaging is om zo snel mogelijk een oplossing te krijgen. Het is aan jou om te besluiten of je deze aannemer nog een kans geeft of dat je er nu een streep onderzet. Uiteindelijk zul je met het resultaat moeten leven, en gezien de stappen die je al hebt gezet denk ik dat je maar beter afscheid kan nemen van de beste man tenzij er financieel geen andere mogelijkheid meer is.

Engineering

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Voordat de aannemer aan de klus begon zei hij tegen mij dat ik de betonnen vloer heel makkelijk zelf kon verwijderen. Zoals gezegd, ik ben een totale leek. Gesugereerd werd dus dat ik gewoon bij Kennes zo een betonhacker huur en die vloer er zelf uit haal. Uiteindelijk stuurde hij twee 'professionele' jongens, en die kregen het met zijn tween niet voor elkaar. Er moest een graafmachine aan te pas. Ik had op dit moment al zoiets van ' dit is helemaal geen aannemer, anders zou je zoiets nooit aan iemand vragen die dat nog nooit gedaan heeft. Het is letterlijk levensgevaarlijk.

Dan zou ik de aap op de schouder van de “laag ertussen” zetten. Los het maar op met je charmante architect cq beunhaas. Ik hoor wel wanneer het gefikst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In basis geld het rechtensverkregen nivo bij verbouwingen in de meeste gevallen is dat het bouwbesluit en/of de nen 1010 van het bouwjaar van de woning. en dan hoef je niet te voldoen aan de huidige nen 1010 als het gaat om kleine aanpassingen. Als je een groter deel van de instalatie aanpast moet het wel aan de huidige normen voldoen. een kleine aanpassing is bv een stopcontact bijplaatsen of verplaatsen. dit klinkt als een grote aanpassing en dan moet je idd aan de nieuwe regels voldoen helaas is nergens echt heel duidelijk gemaakt wat een grote en een kleine aanpassing is. Dat gezegd hebbende: Geaarde stopcontacten niet aarden mag nooit.

Een inschattingsfout hoe hard beton is en wat het skill level is van je klant kan gebeuren, daar zou ik mij niet al te druk over maken. iedereen die ongewapend stamp beton heeft gehakt en gewapend "blauw beton" weet dat er een extreme range tussen zit en ziet er beide uit als beton ;). "Je kan het sloopwerk ook zelf oppakken" wordt door veel aannemers gezegd en is dan ook niet heel vreemd.

Een muur behoord redelijk recht te zijn na zoon verbouwing en anders had de aannemer (of tussen persoon) je moeten informeren zodat jij zelf keuze hebt in hoe het op te lossen.

Als ik eerlijk ben hoor ik weinig spannende dingen, waarmee ik bedoel dat het allemaal dingen zijn die op te lossen zijn. en dat zou ik dan ook verlangen. als er een partij tussen zit dien je die aansprakelijk te stellen en mag die het veder oplossen. het alternatief is proberen er samen uit te komen met wat je wel en niet kan verrekenen, maar als ze dwars gaan liggen hebben ze het recht om het binnen een redelijke termijn te herstellen. of je moet ze al in een eerder moment in gebreken hebben gesteld.

ik denk veder dat dit beter op zijn plek is in wonen omdat de vraag eigenlijk niet bouwkundig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Is die laag puur zakelijk? Of zit daar ook een stuk familie/vrienden band tussen?

We hebben zelf ooit in een ver verleden een verbouwing gedaan met "vak" mensen en een "perfect" team, aangeraden door familie en de "aannemer" was ook een vriend van de familie voor jaren. Nog nooit zo'n prutswerk opgeleverd gekregen.... Daar zijn we daarna met een technische constructeur en een ander team door gegaan om het leefbaar te maken.

Die vriendschap was trouwens sterker dan de sterfhuis constructie die we kregen. Dubbel zuur.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 14:25
Indien je een rechtsbijstand hebt is dit het moment om die in te schakelen. Dit kan een heel lang welles nietes verhaal worden waarbij je de aannemer, onder druk van rechterlijke stappen, de kans moet gunnen om al zijn fouten recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
De laatste update: ik had vanmiddag een afspraak met de aannemer, maar hij is gewoon niet op komen dagen. Dat maakt het dan ook weer makkelijk, nu kan ik alles zelf plannen, en de kosten op hem verhalen. Dat kan uiteraard een flinke strijd worden, maar we hebben ook nog niet alles betaald, dus hopelijk komen wij er per saldo enigszins ongeschonden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Zomaar iets wat ik mij afvraag.

Hoe zit de constructie met de 'tussenlaag' in elkaar.

Heb je met beide partij een aparte overeenkomst of werkt de aannemer voor de tussenlaag?

En welke vorm? Ik neem aan dat er geen blanco cheque is?

Wat is er aangeboden en voor wat is er getekend?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

gpauwen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:05:
De laatste update: ik had vanmiddag een afspraak met de aannemer, maar hij is gewoon niet op komen dagen. Dat maakt het dan ook weer makkelijk, nu kan ik alles zelf plannen, en de kosten op hem verhalen. Dat kan uiteraard een flinke strijd worden, maar we hebben ook nog niet alles betaald, dus hopelijk komen wij er per saldo enigszins ongeschonden uit.
Ik heb in een soortgelijk traject gezeten. Je moet de aannemer helaas officieel in gebreke stellen en hem een termijn geven om de problemen op te lossen.
Als je de juiste stappen niet volgt, is de kans kleiner dat je bij de rechter je gelijk haalt. Zelfs als de rechter je uiteindelijk in het gelijk stelt, is het verhalen van de kosten geen zekerheid. Wij zijn inmiddels twee jaar verder en hebben nog geen euro teruggekregen.

Bij dit traject is de hulp van een jurist of advocaat aan te bevelen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
gpauwen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:22:
Hallo iedereen,

wij zijn vorig jaar in de zomer begonnen met de verbouwing van een bestaande woning, gebouwd in 1987. Wij hebben een aannemer die zei dat hij het allemaal gaat regelen, maar hier beginnen de problemen. We zijn nu 10 maanden verder, en de (relatief kleine) klus is nog steeds niet af. Soms gebeurt er twee maanden helemaal niets, en als er iets gebeurt, dan alleen omdat wij druk uitoefenen. Talloze keren al zijn gemaakte afspraken op het laatste moment afgezegd, en de communicatie verloopt heel stroef. Ik moet zelf alles wat gedaan wordt controleren (ik ben een complete leek), maar als ik iets zie wat volgens mij niet klopt, dan krijg ik of geen of een vaag antwoord. Ze waren nu bezig met de electriciteit, maar alle stopcontacten en schakelaars zitten scheef op de muur. Volgens de aannemer omdat het oude muren zjn, en omdat anders de muren beschadigd worden. Ik heb nu een ander bedrijf ingeschakeld om te kijken of dit beter kan, en die kwamen van alles tegen. Ik heb hun verslag hier onder geplaatst (als iemand tijd heeft om dit te lezen). Het belangrijkste is dat er geen aardkabels zijn getrokken, dat schijnt sinds 1996 verplicht te zijn. Het huis voldoet dus niet aan de NEN1010 norm. De muren zijn scheef gestuct, daarom zitten de stopcontacten en schakelaars scheef. Ik heb dit allemaal aangegeven bij de aannemer, maar hij wil nu niet meer met mij praten, want hij vindt mij onredelijk. Ik heb voorgesteld om samen met dat andere bedrijf de genoemde punten te bekijken, maar hij is als de dood voor een afspraak met dat bedrijf. Mijn vraag is dus: als jullie het onderstaande lezen, wat zou jullie advies zijn ?

--> We hebben de diverse punten bekeken en daarbij zijn we het volgende tegen gekomen:

Inbouwdozen:

De inbouwdozen zijn bij aanleg niet diep genoeg in de muur gemaakt waardoor de stucadoor op deze plaatsen naar de dozen toe heeft gesmeerd. Dit is helaas niet op te lossen door een stukje van de voorzijde van de inbouwdoos weg te halen. Bij controle van de muur met een waterpas is te zien dat er naar de dozen toe gesmeerd is.

Om dit op te lossen dienen de dozen uitgekapt te worden en opnieuw in de muur te worden gezet. De stucadoor kan het daarna weer aanhelen waarna het opnieuw afgemonteerd kan worden. Let de hobbel die nu rond de doos is ontstaan moet er dan ook weer uit.

Aarde:

Bij open maken van de stopcontacten blijkt dat er geen aarde draad in de doos aanwezig is. Waar wel een stopcontact zit met randaarde. Door de grote van de verbouwing moet je volgens de regels de installatie conform de huidige voorschriften maken en is een aardedraad verplicht, hetgeen bij de aanleg van de woning nog niet verplicht was. Om dit nu te realiseren moet je kijken of je er zo een aardedraad bij kunt trekken van de inbouwdoos naar de centraaldoos, en dan van de centraaldozen naar de meterkast, mits er geen lasdozen in de muur zijn gemaakt welke nu weggestuct zijn. Dan krijg je immers niet in 1 keer de veer er meer bij.

Keuken:

Onder de keuken is een las gemaakt zonder omhulsel zoals een lasdoos o.i.d. om dit te maken zal de keuken gedemonteerd moeten worden.

Als al deze punten opgelost zijn zouden we voorstellen om een keuring van de gehele woning te doen middels een meting om te controleren dat er geen isolatiefouten zijn ontstaan wat later tot storingen of gevaarlijke situaties kan leiden. <--
Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis kunnen ze je ook adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:25
silverball schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Stopcontacten met randaarde van aardedraad voorzien is geen nieuwe regel of wat dan ook, dat je stopcontacten buiten natte zones moet aarden wel. Gewoon beunhazerij.
Als ik mij niet vergis, dan moeten alle wcd's geaard worden, al sinds 1994 onegveer. Dus nieuwe regel? Tsja, ik kan me noig herinneren dat die regel ingevoerd werd, maar toch al zo'n 30 jaar oud.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Kip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:45:
[...]

_/-\o_ Enige juiste antwoord
Ga niet nogmaals zelf een onbekend pad bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:56
Ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Ik zal die maar vast inschakelen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gpauwen
Een rechtsbijstandsverzekering hebben wij, gelukkig. Volgens hen kan het zelfs problemen opleveren bij de verkoop van het huis, als de elektricteit niet voldoet aan de standaard, dan kunnen verzekeraars weigeren om het huis te verzekeren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Ik zou ipv hier op het forum naar advies te vissen echt verder gaan met je rechtsbijstand. Geeft ze alles dus inclusief afspraken en je huidige bevindingen. Want wat je hier deelt is echt wel mager. Dus hopelijk heb je meer bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
Barrycade schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:09:
Ik zou ipv hier op het forum naar advies te vissen echt verder gaan met je rechtsbijstand. Geeft ze alles dus inclusief afspraken en je huidige bevindingen. Want wat je hier deelt is echt wel mager. Dus hopelijk heb je meer bewijs.
Ik denk dat ik een heel boek zou kunnen schrijven, zoveel bewijs heb ik. In ieder geval bedankt voor het advies, je hebt helemaal gelijk. Het ging mij in eerste instantie om dat technische verslag, en wat jullie daar van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
Bedankt iedereen voor het advies. Heel nuttig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
Nog een toevoeging: er zit dus geen randaarde terwijl dat wel moet, maar als je naar de geplaatste stopcontacten kijkt denk je dat er wel randaarde zit. Ik heb dit trouwens per toeval zelf allemaal moeten ontdekken, volgens de aannemer was hij van plan om nog de juiste stopcontacten te plaatsen. Dat terwijl het gehele pand al bijna klaar is voor oplevering. Volgens de rechtsbijstandsverzekering is het fraude en bijna crimineel om dit te doen, omdat de bewoner denkt dat het geaarde stopcontacten zijn, terwijl dat niet zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 14:48
Ik zou het volgende ook voor leggen bij de rechtbijstand:

Is het dan niet slimmer om op te leveren en deze punten in het oplever rapport te zetten?
Een opleverraport is juridisch bindend.
Dan heb je al je punten officieel op papier staan.

Normaal gesproken heb je nog een termijn van de opleverpunten.
Als ik dit zo lees zijn alle punten relatief makkelijk op te lossen.
De stucadoor moet terug komen om de wanden aan te smeren en de elektricien een paar dagen om de aarding in orde te maken.

Waar ik persoonlijk voor zou waken is dat je voor €5000+ juridisch advies gaat in winnen terwijl het (zelf) oplossen voor 2 a 3000euro kan gebeuren.

Ga je het juridische kant op dan gaat de aannemer niets meer oplossen totdat de rechter uitspraak heeft gedaan.
Dit kan zo 1/1.5 jaar duren. Daarnaast komt het vertrouwen in de aannemer nooit meer goed.

Mooie uitspraak:
Wie recht om een koe legt er een koe op toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Zijn die 3 punten de enige bevindingen? Dat is toch allemaal prima op te lossen? Ik snap niet waarom de aannemer de zaak laat escaleren op deze 3 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:34
Ramon 73 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:09:
[...]

Als ik mij niet vergis, dan moeten alle wcd's geaard worden, al sinds 1994 onegveer. Dus nieuwe regel? Tsja, ik kan me noig herinneren dat die regel ingevoerd werd, maar toch al zo'n 30 jaar oud.
Dan vergis je je want mijn appartement uit 1995 heeft alleen geaarde stopcontacten in de keuken, badkamer en op de groep voor de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
gpauwen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:21:
[...]Ik denk dat ik een heel boek zou kunnen schrijven, zoveel bewijs heb ik. In ieder geval bedankt voor het advies, je hebt helemaal gelijk. Het ging mij in eerste instantie om dat technische verslag, en wat jullie daar van vinden.
Je zei het al: je bent een leek, en net daarom betrouw je op een professional (die daar een flinke vergoeding voor krijgt).
Passeer met al je communicatie via de rechtsbijstand, je kan erg gemakkelijk een woordje verkeerd zetten wat tegen je kan werken.
Stuur met de rechtbijstand een ingebrekestelling, waarbij je aangeeft dat je vertrouwde op de professionaliteit van de aannemer (je spreekt van een laag daartussen, is dat een professionele partij dan stel je die ook mee in gebreke, omdat ze je slecht hebben geadviseerd); dat je als leek onmogelijk alles kan inschatten.
Eis dat de aannemer kiest voor een van volgende opties:
- binnen een redelijke termijn alles afgewerkt (verbouwing was gepland in X maanden, je zit al aan 10 maand, dus binnen Y weken klaar). Je verwacht je dat alles correct en volgens de 'regels van goed vakmanschap' is uitgevoerd.
- of de volledige vergoeding om dit door een andere partij volgens jou keuze te laten uitvoeren, waarvoor aannemer je bedrag Y dient te bezorgen (erg ruim gerekend, achteraf kan je nog met de facturen correct verrrekenen, er is een juridische term hiervoor).

Rechtsbijstand kan hiermee helpen, en dit brengt zaken echt wel in een stroomversnelling.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:25
FastFred schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Dan vergis je je want mijn appartement uit 1995 heeft alleen geaarde stopcontacten in de keuken, badkamer en op de groep voor de wasmachine.
Niet persé mijn vergissing. Het huis van mijn ouders is ook van 1995 en daar zijn ook alleen geaarde wcd's op die plekken die jij omschrijft. Toen ik mij daar tegen wilde verweren bij de oplevering, bleek dat de tekeningdatum bepaalt welke regels gevolgd moeten worden. De tekeningen waren ouder dan het huis, en daarmee is dan het datumpeil gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 07-06 21:45

Shunt

Boe

FastFred schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Een huis uit 1995 voldoet zich niet aan de bouwnormen van dat jaar maar aan de bouwnormen die geldend waren waaronder de vergunning is getekend. Daar kan zo wel eens tussen de 2 en 4 jaar tussen zitten. Dus dikke kans dat dit huis uit 1995 aan de regels van 1990/1991 heeft moeten voldoen.

Verder is volgens mij pas volgens de NEN 1010 in 1996 een verplichting bij nieuwbouw en grote renovaties gekomen voor randaarde op alle stopcontacten. Dus daarvoor was dat alleen in natte ruimtes.

[ Voor 15% gewijzigd door Shunt op 04-06-2025 13:44 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Nu ben ik het wel benieuwd naar foto's. Al is het maar om te zien hoe het niet moet. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
Kip schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Ik heb in een soortgelijk traject gezeten. Je moet de aannemer helaas officieel in gebreke stellen en hem een termijn geven om de problemen op te lossen.
Als je de juiste stappen niet volgt, is de kans kleiner dat je bij de rechter je gelijk haalt. Zelfs als de rechter je uiteindelijk in het gelijk stelt, is het verhalen van de kosten geen zekerheid. Wij zijn inmiddels twee jaar verder en hebben nog geen euro teruggekregen.

Hier ook zoiets, met de bouw van een veranda.
Lekkages die niet werden opgelost en een zonwering die niet werd geleverd.
Rechtsbijstand ingeschakeld, 2.5 jaar later gelijk gekregen bij de rechter, 3 maanden later een deel van het geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
De aannemer beweert dat er geen grote aanpassingen geweest zijn, en dat hij dus daarom niet aan de bouwnorm i.v.m. geaarde stopcontacten moet voldoen. Wat heeft hij gedaan: de gehele vloer verwijderd, nieuwe vloerverwarming geplaatst, een warmtepomp geplaatst, alle (!) bestaande stopcontacten verplaatst, ook nieuwe stopcontacten geplaatst, de gehele meterkast is compleet vernieuwd. Zoals gezegd, ik ben een leek, maar dit lijkt mij toch wel een aanpassing van de bestaande situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
Hallo iedereen,

we zijn bezig met een grondige verbouwing van onze woning. De aannemer heeft de hele betonnen vloer verwijderd, nieuwe vloerverwarming gelegd, een warmtepomp geplaatst, allle bestaande stopcontacten verplaatst en ook nieuwe gemaakt, de hele meterkast is vernieuwd, dus eigenlijk is alles gestripped en opnieuw aangelegd. De stopcontacten lijken geaard, maar ik kwam er zelf door toeval achter dat er geen aardekabel achterzit, en dat er helemaal geen aardekabels zijn getrokken, terwijl dat kennelijk bij een verbouwing/renovatie van deze omvang wel moet. De aannemer blijft beweren dat hij de bestaande situatie niet heeft aangepast. Ik vraag me af of het strafbaar is als je bewust geaarde stopcontacten plaatst, terwijl je weet dat er helemaal geen aardedraden liggen ? Het geeft immers de indruk van schijnveiligheid. Ik heb van die grote PC kasten (van metaal) en die hebben absoluut aarde nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:53
Dit is een prutser.
Stopcontacten met aardaansluiting plaatsen waarbij de aarde niet is aangesloten is in strijd met de NEN 1010 norm.
Aanvullend: Als de aannemer beweert dat de bestaande situatie niet is aangepast dan had hij de oude stopcontacten zonder aarde terug moeten plaatsen.

[ Voor 35% gewijzigd door devriesjande op 07-06-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:58
Zo creëer je schijnveiligheid... ik blijf me verbazen dat "vakmensen" dit willens en wetens zo doen.

Er zijn wel stopcontacten zonder randaarde, dan had hij deze moeten plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door Vogels60 op 07-06-2025 13:07 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nee, dat mag volgens mij niet, nieuwe stopcontacten moeten sowieso geaard zijn, en volgens mij punten die verplaatst zijn ook. Volgens het bouwbesluit dan, niemand komt bij je langs om het te controleren.

Heb je het van tevoren besproken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is duidelijk dat de verantwoordelijkheid ligt bij de aannemer. Bij aanpassingen is aarde verplicht. "Besluit bouwwerken leefomgeving" is een wet en die verwijst naar geldende normen (hier is NEN1010 van toepassing). De letterlijke tekst is "Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan: a. NEN 1010 bij lage spanning".

Juridisch moet je hem de gelegenheid geven te herstellen. Doet hij dat niet, kun je hem aansprakelijk stellen voor herstelkosten. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kun je die inschakelen.

Even denken in praktische oplossingen:

Als je een klein beetje handig bent kan je zelf kabels (draden) trekken, dat hoef je niet uit te besteden. Het bevestigen aan de meterkast is wel een vaardigheid. Evenals het plaatsen van een aardepen (of aarde via de netbeheerder).

Je hebt een lange trekveer nodig. Die van de bouwmarkt zijn vaak waardeloos (te kort, te slap, etc). Houd rekening met hoogte overbrugging en hoeken. Het is soms langer dan je denkt.

Ik zou de kabels aan de zijde van de meterkast eruit trekken, dus eerst los maken bij de stopcontacten.
Als met twee personen bent kan er een aan de kabel trekken en de ander kijkt welke beweegt. Daarna een filmpje opzoeken op Youtube over kabels trekken. In dit geval kun je wat extra lengte van de aardekabel gebruiken om de kabels samen te binden. Daarna stevig glad tape erover en misschien wat vaatwasmiddel of een commercieel product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat stond er in de offerte wat de aannemer ging doen?

En nee, hij is niet strafbaar. Niemand komt hem hierom arresteren of een boete geven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:36:
Als je een klein beetje handig bent kan je zelf kabels trekken, dat hoef je niet uit te besteden.
Het zijn geen kabels maar draden die getrokken worden.

@gpauwen houd er rekening mee dat wanneer je draad gaat trekken, je moet zorgen dat er geen draad meer in de buizen zit. Een draad er bij trekken geeft grote kans op beschadigde isolatie, met alle gevolgen van dien.

Het makkelijkst is om bestaande draden te gebruiken als trekdraad voor de nieuwe. Of nog makkelijker: ongeaarde stopcontacten plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

No Hands schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:43:
En nee, hij is niet strafbaar. Niemand komt hem hierom arresteren of een boete geven.
Niet helemaal, als aannemer is de uitvoerder verplicht het bouwbesluit te volgen. Een overtreding kan wel leiden tot boetes of andere sancties.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 08-06 08:38
No Hands schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:43:
Wat stond er in de offerte wat de aannemer ging doen?

Toch wel! Een geaard stopcontact plaatsen zonder aarding aan te sluiten is verboden (zelfs al zou TS opdracht gegeven hebben).
In gebreke stellen, waarin je eist dat de aannemer het binnen enkele werkdagen komt oplossen of de volledige kosten draagt van een andere vakman die het met spoed in orde brengt. Laat je rechtsbijstand helpen de ingebrekestelling opstellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
naftebakje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:57:
[...]
Toch wel! Een geaard stopcontact plaatsen zonder aarding aan te sluiten is verboden (zelfs al zou TS opdracht gegeven hebben).
Niet alles wat verboden is, wordt via het strafrecht gehandhaafd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
Bedankt voor jullie advies. Dat ik zelf met die elektriciteit ga rommelen is geen goed plan...:)
Het is wel een leerzaam proces. Ik heb net gesproken met een heel ervaren, gecertificeerde elektricien. De aannemer beweert nu (dit gebeurt allemaal pas als ik hem zelf daar op aanspreek) dat er geen aarde kan worden bijgetrokken omdat er ergens een verstopping zit. Dat klopt: die verstoppingen zitten daar waar hij zelf de stopcontacten lager gezet heeft, en hij heeft geen buis doorgetrokken naar de nieuwe, verlaagde stopcontacten. Hij probeerde mij wijs te maken dat er lasdozen in het plafond zitten (waarom zouden er lasdozen inn het plafond zitten, die zou je er niet eens in krijgen). Toevallig heeft onze buurman (die in exact dezelfde woning zit, want het zijn er zes die allemaal gelijktijdig zijn gebouwd en opgeleverd) ook alles verbouwd, en hij zij dat het helemaal geen probleem is om aarde te trekken.
Het is allemaal zeer moeizaam omdat de aannemer nog veel meer fouten gemaakt heeft, ik moet allles nalopen, en hij ontkent alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:53
Dus de aannemer heeft waarschijnlijk de oude montagedoos in de muur laten zitten. En vanaf daar naar de nieuwe, lager geplaatste montagedoos aders getrokken.
En deze aders in de oude montagedoos opgelast?
Ik zei het al: een prutser.
Ik weet niet hoe oud de woning is, maar al heel lang worden de lasdozen boven de lampen als centraal punt in de kamer gebruikt om alle stopcontactien te verbinden. Vandaar de naam centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
devriesjande schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:50:
Dus de aannemer heeft waarschijnlijk de oude montagedoos in de muur laten zitten. En vanaf daar naar de nieuwe, lager geplaatste montagedoos aders getrokken.
En deze aders in de oude montagedoos opgelast?
Ik zei het al: een prutser.
Ik weet niet hoe oud de woning is, maar al heel lang worden de lasdozen boven de lampen als centraal punt in de kamer gebruikt om alle stopcontactien te verbinden. Vandaar de naam centraaldoos.
De woning is uit 1987, en de centrale dozen zitten inderdaad in de woonkamer. Ik ben zoals gezegd een totale leek, maar waarom zou iemand een contactdoos in het plafond plaatsen, tussen de centrale doos en de stopcontacten die in de muren zitten in ? Dat kan volgens mij niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 20:58
gpauwen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:59:
Ik heb van die grote PC kasten (van metaal) en die hebben absoluut aarde nodig.
Nog afgezien van regelgeving: heb je de aannemer expliciet gevraagd geaarde stopcontacten te maken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
gpauwen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:11:
Hij probeerde mij wijs te maken dat er lasdozen in het plafond zitten (waarom zouden er lasdozen inn het plafond zitten, die zou je er niet eens in krijgen).
Wellicht bedoelde hij hier "centraaldozen", die zitten meestal op de plek waar je ook de lampen op kan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gpauwen
FredvZ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Nog afgezien van regelgeving: heb je de aannemer expliciet gevraagd geaarde stopcontacten te maken?
Er is met ons helemaal niets besproken of gevraagd. Uiteraard hadden we dan gezegd, geaarde stopcontacten. Ik had begrepen dat dit ook verplicht is bij een totale renovatie (zoals gezegd, alles is gestripped, er is geen enkel oud stopcontact meer over)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
FredvZ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Wellicht bedoelde hij hier "centraaldozen", die zitten meestal op de plek waar je ook de lampen op kan hangen.
Hij bedoelde dat er tussen de centraaldozen en de stopcontacten nog lasdozen zitten, en wel in het plafond. wat zou het nut daarvan zijn ? Volgens mij zou je zo een doos er niet eens in krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Sowieso, dat is toch waarom je een expert betaald? Zodat je niet alsnog zelf alles moet weten en uitzoeken? Als de remklauwen van mijn auto worden vervangen hoop ik ook dat ik niet expliciet hoef te vragen of ze daarna wel weer de remvloeistof vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
gpauwen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:10:
Hij bedoelde dat er tussen de centraaldozen en de stopcontacten nog lasdozen zitten, en wel in het plafond. wat zou het nut daarvan zijn ? Volgens mij zou je zo een doos er niet eens in krijgen.
Het is niet onmogelijk. Het zou bijzonder zijn, maar niet onmogelijk.

Wellicht dat er al iemand anders flink aan het verbouwen is geweest in het huis in de afgelopen 38 jaar. Je het het over een "nieuw verlaagd plafond", zat er hiervoor ook al een verlaagd plafond in?

Je hebt nu eigenlijk deze mogelijkheden:
- je laat ongeaarde stopcontacten monteren.
- je laat de aannemer het extra werk uitvoeren voor het opsporen van de verstopte lasdozen in de plafonds en het aanpassen van de elektra
- je huurt contra expertise in die aantoont dat er geen verstopte lasdozen zijn en de aannemer legt alsnog de aarddraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Sissors schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:24:
Sowieso, dat is toch waarom je een expert betaald? Zodat je niet alsnog zelf alles moet weten en uitzoeken? Als de remklauwen van mijn auto worden vervangen hoop ik ook dat ik niet expliciet hoef te vragen of ze daarna wel weer de remvloeistof vullen.
Klopt, al is het ook in dit geval verstandig duidelijk te maken wat voor remklauwen je wil hebben als je specifieke verwachtingen of wensen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Niet helemaal, als aannemer is de uitvoerder verplicht het bouwbesluit te volgen. Een overtreding kan wel leiden tot boetes of andere sancties.
Even los van dit topic, ben je als particulier eigen ook verplicht het bouwbesluit toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
FredvZ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Het is niet onmogelijk. Het zou bijzonder zijn, maar niet onmogelijk.

Wellicht dat er al iemand anders flink aan het verbouwen is geweest in het huis in de afgelopen 38 jaar. Je het het over een "nieuw verlaagd plafond", zat er hiervoor ook al een verlaagd plafond in?

Je hebt nu eigenlijk deze mogelijkheden:
- je laat ongeaarde stopcontacten monteren.
- je laat de aannemer het extra werk uitvoeren voor het opsporen van de verstopte lasdozen in de plafonds en het aanpassen van de elektra
- je huurt contra expertise in die aantoont dat er geen verstopte lasdozen zijn en de aannemer legt alsnog de aarddraad
Er is nooit iets verbouwd aan dat huis. Er zitten ook helemaal geen verstoppingen, behalve daar waar hij zelf de stopcontacten verlaagd heeft. Wij vragen iedere keer naar een gecertificeerde, erkende elektricien, maar hij stuurt altijd beunhazen die hij van tevoren bewerkt, in dit geval om te 'bevestigen' dat er geen aardedraad kan worden getrokken. Want anders moet het hele stucwerk en behang er weer van af, en dat kost uiteraard veel geld. Het vervelende is dat wij dit soort prutswerk totaal niet verwacht hadden, want hij is de duurste van allemaal, en hij heeft in het verleden een aantal kasten voor ons gebouwd. Dat is misschien ook het probleem: een kast bouwen is wel iets heel anders als een heel project leiden, mensen aansturen, communiceren met de klant, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Een stopcontact plaatsen met randaarde waarvan deze duidelijk niet is aangesloten, is "ondeugdelijk geaard". En dat is niet toegestaan, want je kweekt hiermee een vals gevoel van veiligheid. Dat heet gewoon een ondeugdelijke elektrische installatie.

Verder is het niet altijd verplicht om een geaard stopcontact te plaatsen. (Anders was er in Nederland geen ongeaard stopcontact meer te koop. ;) ) Pas bij renovatie van een ruimte of gebouw is de elektrische installatie vernieuwd en dienen er geaarde stopcontacten geplaatst te worden. Een extra stopcontact aanleggen is geen renovatie i.o.d. en dan hoeft het niet geaard te zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:53
I mis in de reacties hier de zorgplicht van de aannemer. Als die tijdens de bouw tegen een probleem aanloopt dan verwacht je op zijn minst dat je geinformeerd wordt hierover. TS heeft hier nu achteraf zelf over moeten beginnen, dat is een beetje de omgekeerde wereld.

Je mag er van uit gaan dat als je werk uitbesteed dat dit goed is, dat is de hele gedachte van het uitbesteden.

Als er nog een bedrag open staat zou ik dat zeker niet betalen (en even een briefje schrijven dat je betaald nadat de gebreken zijn verholpen). En inderdaad netjes vragen om het conform de geldende regelgeving op te leveren. Stel dat er nu bijvoorbeeld brand uitbreekt kan een verzekering aangeven dat de bedrading niet is aangelegd conform de regels.

Als de aannemer niet wilt herstellen zou ik eerst gaan praten met rechtsbijstand. Die zijn er voor dit soort zaken en kunnen je verder helpen. Een brief van hun komt natuurlijk heel anders over als een brief van jou.

Misschien handig omdat je het over meerdere gebreken hebt om hier een keer een expert bij te halen die zijn opmerkingen op papier zet.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

@Onbekend Eens, voor nu is dan de vraag hoe belangrijk de aarde is in die ruitmte. TS gaf al aan een niet dubbel geïsoleerde PC te gebruiken (en dat zijn ze bijna nooit) dus daar is randaarde wel zo veilig.

@gpauwen Heb je alle stopcontacten gecontroleerd op het missen van de aarde en hebben ze die in de oude situatie ook niet gehad? Hoe was je PC toen aangesloten, of ben je er pas na de verbouwing komen wonen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpauwen
franssie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:18:
@Onbekend Eens, voor nu is dan de vraag hoe belangrijk de aarde is in die ruitmte. TS gaf al aan een niet dubbel geïsoleerde PC te gebruiken (en dat zijn ze bijna nooit) dus daar is randaarde wel zo veilig.

@gpauwen Heb je alle stopcontacten gecontroleerd op het missen van de aarde en hebben ze die in de oude situatie ook niet gehad? Hoe was je PC toen aangesloten, of ben je er pas na de verbouwing komen wonen?
Ik heb de PC via de keuken aangesloten, daar zaten wel geaarde contacten. Alle stopcontacten zijn gecontrolleerd, nergens zit aarde (behalve in de keuken en de badkamer), maar overal hebben ze geaarde contacten geplaatst. Helaas kan ik de 'elektricien' die dit gedaan heeft niet bereiken. Hij neemt de telefoon niet op en antwoordt niet op mijn tekstberichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Navi schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:50:
Even los van dit topic, ben je als particulier eigen ook verplicht het bouwbesluit toe te passen?
Ja, het bouwbesluit is ook van toepassing op particulieren die een woning bouwen of verbouwen maar het zogenaamde 'je bent niet verzekerd..' is niet helemaal zwart wit.

Voor NL geld dat als je (hypothetisch) bijv. een meterkast bij de supermarkt koopt mag men verwachten dat er minder kennis en voorlichting over verplichtingen en naleving bij gemoeid is dan wanneer je deze in een bouwmarkt koopt. Dus als je iets in de kar bij je dagelijkse boodschappen kan gooien zal de ACM leading zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 07-06-2025 16:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Dat is een lastige vraag, en volgens mij is nergens een duidelijk antwoord te vinden. Het enige wat je kan vinden is dat als er een aarding aan de stekker zit, deze alleen aangesloten dient te worden op een stopcontact met aarding, en dat dit ook contact dient te maken.

Als een installateur die pc aan een ongeaard stopcontact zou aansluiten is dat niet toegestaan, want dat is niet volgens de norm. Maar als een consument dat zelf doet, dan mag hij dat zelf weten.
Het belangrijkste is wel om aan te geven dat de kast onder spanning kan staan en eventueel voor storingen kan zorgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

@Onbekend Het past inderdaad wel (bij een NL Schuko stekker) maar zelf zou ik het namelijk niet doen. Nu heb ik bijna overal randaarde, een paar WCS's niet en dat is bij mij zichtbaar aan de buitenkant omdat ik er geen WCD's met randaarde op heb gezet.
(Wat ik mij overigens afvraag is waarom steeds meer laptop-laders een randaarde hebben terwijl dat ook prima dubbel geïsoleerd zou moeten kunnen, maar dat is iets voor een ander topic)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04

pistole

Frutter

gpauwen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:09:
[...]

Er is met ons helemaal niets besproken of gevraagd. Uiteraard hadden we dan gezegd, geaarde stopcontacten. Ik had begrepen dat dit ook verplicht is bij een totale renovatie (zoals gezegd, alles is gestripped, er is geen enkel oud stopcontact meer over)..
Ik vind dit een bijzondere stelling. Waarom zijn de stopcontacten naar beneden verplaatst als er niets is besproken?

Sowieso: als de aannemer geaarde stopcontacten plaatst en ze niet geaard oplevert dan is hij fout bezig. Hij had op het moment dat hij een probleem tegenkwam in contact moeten treden en het op z'n minst bespreken. Mogelijk was er meerwerk nodig, maar dan had hij dat dus tijdig moeten aangeven.

Aansprakelijk stellen dus.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37
De aannemer beweert nu (dit gebeurt allemaal pas als ik hem zelf daar op aanspreek) dat er geen aarde kan worden bijgetrokken omdat er ergens een verstopping zit. Dat klopt: die verstoppingen zitten daar waar hij zelf de stopcontacten lager gezet heeft, en hij heeft geen buis doorgetrokken naar de nieuwe, verlaagde stopcontacten.
Wat dan wel? YmvK kabel? Losse VD-draden in de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:56
mrmrmr schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:36:
Het is duidelijk dat de verantwoordelijkheid ligt bij de aannemer. Bij aanpassingen is aarde verplicht. "Besluit bouwwerken leefomgeving" is een wet en die verwijst naar geldende normen (hier is NEN1010 van toepassing). De letterlijke tekst is "Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan: a. NEN 1010 bij lage spanning".

Juridisch moet je hem de gelegenheid geven te herstellen. Doet hij dat niet, kun je hem aansprakelijk stellen voor herstelkosten. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kun je die inschakelen..
De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van het gebouw, waarschijnlijk de TS. Daarom is van belang welke opdracht is gegeven. Heb je een offerte / opdracht waarin staat dit staat beschreven?

Het was minimaal wel zo netjes zijn dat de aannemer dan tijdens de klus had gemeld dat er geen aardedraad in de bestaande situatie was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Bas.013 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:55:
[...]

De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van het gebouw, waarschijnlijk de TS. Daarom is van belang welke opdracht is gegeven. Heb je een offerte / opdracht waarin staat dit staat beschreven?

Het was minimaal wel zo netjes zijn dat de aannemer dan tijdens de klus had gemeld dat er geen aardedraad in de bestaande situatie was.
Euh, volgens mij is van de aannemer als professional wel iets meer te verwachten dan ‘netjes om te melden’.
Hij plaatst nu gewoon WCD’s met randaarde terwijl er geen aardedraad aanwezig is. Dat slaat echt nergens op.
Maarja, van een aannemer die niet communiceert en achteraf met lulkoek smoezen komt kan je ook niet veel verwachten…

Echt even de rechtsbijstand inschakelen en eea ook per mail vastleggen. De aannemer moet dit herstellen/de mogelijkheid krijgen om te herstellen. Doet hij dit niet dan zou ik verwachten dat je hem voor de herstelkosten aansprakelijk kan stellen.

@gpauwen Heb je nog een deel van de rekening achtergehouden en dus nog een oké positie voor de discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00

Ik zou zelf vinden dat als ik iets laat renoveren dat het dan gewoon goed moet en volgens de huidige standaarden. WCD's zonder aarding zijn ouderwets en minder veilig en hebben zeker de voorkeur boven de versie zonder. Als ik naar een huis kijk op Funda valt het mij zeker op of de begane grond bijv. al een keer opgeknapt is en dus gewoon aarde heeft of nog niet. Natuurlijk is er schaarste maar het komt wel op de lijst van shit die ik dan ook nog op moet knappen mocht ik dat huis kopen.

In geval van TS is er duidelijk geprutst, door aannemer en elektricien. Het gaat niet om de opdracht die gegeven is maar om de zorgplicht die hij/zij als professional heeft tegenover een klant die minder van de stof (kan) weten. De elektricien die dit soort WCDs plaatst zonder de draden aan te sluiten mag je ook voor het gerecht slepen, dat is de grootste prutser van het hele stel.

concreet voor TS: aannemer in gebreke stellen en redelijke termijn geven het op te lossen. En er rekening mee houden dat het kut blijft omdat dit echt gepruts van de bovenste plank is |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 07-06-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Juridisch is dit een duidelijke zaak: als TS geen opdracht heeft gegeven en geen kennis had om het niet volgens NEN1010 aan te leggen (wcd met aarde zonder aardedraden) is de aannemer verantwoordelijk voor herstel en gevolgschade.

Om recht te halen zul je misschien naar de rechter moeten. Bij een kantonrechter is een advocaat niet verplicht. Zie https://www.rechtspraak.n...articulier-of-organisatie

In dit geval zou de aannemer gedagvaard worden. Maar daar gaat nog een procedure aan vooraf: aansprakelijkheidsstelling en gelegenheid tot herstel. Misschien schikken. Als dat niet helpt kan de aannemer worden gedagvaard. Dan doet de rechter uitspraak. Dit kost geld: er zijn de kosten van de dagvaarding, het opstellen van de dagvaarding (als je het niet zelf doet), kosten van een deskundige/rapport, en de griffierechten. De griffierechten zijn afhankelijk van het bedrag dat wordt geëist. Als je gelijk krijgt zijn er mogelijk nog andere kosten om het geld te laten incasseren en een deel van de gemaakte kosten kan worden verhaald (opnemen in de dagvaarding).

Een kale kip kun je niet plukken, dus enige bezinning vooraf is verstandig.

De overheid (bestuursrechtelijk) kan theoretisch eisen dat e.e.a. wordt hersteld in de woning. Dat staat los van dit conflict tussen consument en aannemer, al heeft het wel effect op de gevolgschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
gpauwen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:57:
[...]

... Wij vragen iedere keer naar een gecertificeerde, erkende elektricien, maar hij stuurt altijd beunhazen die hij van tevoren bewerkt, in dit geval om te 'bevestigen' dat er geen aardedraad kan worden getrokken ...
Je hebt een second opinion nodig van een ONAFHANKELIJKE elektricien. Daar hoef je de aannemer niet naar te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
mrmrmr schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:28:
Juridisch is dit een duidelijke zaak: als TS geen opdracht heeft gegeven en geen kennis had om het niet volgens NEN1010 aan te leggen (wcd met aarde zonder aardedraden) is de aannemer verantwoordelijk voor herstel en gevolgschade.
Maar wat nu als de aannemer de aarddraad niet kan trekken omdat in de situatie vóór de verbouwing de leidingen geblokkeerd zijn of toch wel voorzien zijn van verstopte lasdozen. Dat kan je de aannemer van de verbouwing m.i. dan niet aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:52
FredvZ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Maar wat nu als de aannemer de aarddraad niet kan trekken omdat in de situatie vóór de verbouwing de leidingen geblokkeerd zijn of toch wel voorzien zijn van verstopte lasdozen. Dat kan je de aannemer van de verbouwing m.i. dan niet aanrekenen.
Dan had de aannemer stopcontacten zonder aarde moeten gebruiken, zodat niet de (gevaarlijke) schijn wordt gewekt dat de aarde aangesloten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02
StevenK schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Niet alles wat verboden is, wordt via het strafrecht gehandhaafd.
Klopt, maar als er ernstige ongevallen gebeuren als gevolg van dit prutswerk, dan komt justitie wel degelijk even uitzoeken wie dat prutswerk heeft aangelegd en is strafrechtelijke vervolging en veroordeling wel degelijk mogelijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Bedankt voor jullie advies. Dat ik zelf met die elektriciteit ga rommelen is geen goed plan...:)
Het is wel een leerzaam proces. Ik heb net gesproken met een heel ervaren, gecertificeerde elektricien. De aannemer beweert nu (dit gebeurt allemaal pas als ik hem zelf daar op aanspreek) dat er geen aarde kan worden bijgetrokken omdat er ergens een verstopping zit. Dat klopt: die verstoppingen zitten daar waar hij zelf de stopcontacten lager gezet heeft, en hij heeft geen buis doorgetrokken naar de nieuwe, verlaagde stopcontacten. Hij probeerde mij wijs te maken dat er lasdozen in het plafond zitten (waarom zouden er lasdozen inn het plafond zitten, die zou je er niet eens in krijgen). Toevallig heeft onze buurman (die in exact dezelfde woning zit, want het zijn er zes die allemaal gelijktijdig zijn gebouwd en opgeleverd) ook alles verbouwd, en hij zij dat het helemaal geen probleem is om aarde te trekken.
Het is allemaal zeer moeizaam omdat de aannemer nog veel meer fouten gemaakt heeft, ik moet allles nalopen, en hij ontkent alles.
Tijd dus om er rechtsbijstand bij te halen. De elektrische installatie is nu non-conform. Je moet de aannemer formeel in gebreke stellen met een deadline voor volledig herstel van dit en alle andere gebreken (bijvoorbeeld een termijn van een maand). Daarna kun je de overeenkomst (deels) ontbinden, indien nodig betaalde bedragen terugvorderen en eventuele meerkosten (kosten die hoger zijn dan het bedrag wat je terugvordt) voor herstel door een andere partij als schade verhalen op deze aannemer.
Denk bij de meerkosten eventueel ook aan de huur voor tijdelijke woonruimte gedurende de herstelwerkzaamheden, opslag van meubels, opnieuw stucken en schilderen etc.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
AvAars schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:17:
Dan had de aannemer stopcontacten zonder aarde moeten gebruiken, zodat niet de (gevaarlijke) schijn wordt gewekt dat de aarde aangesloten is
imho had de aannemer deze onvoorziene omstandigheid moeten melden bij TS en de keuze moeten geven:
- extra kosten om de aarddraad te trekken
- stopcontacten zonder aarde toepassen

We kunnen niet uitsluiten dat de aannemer dat ook heeft gedaan en dat de huidige situatie is ontstaan door miscommunicatie en verschil in kennis tussen TS en zijn aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
FredvZ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Ten eerste is het de plicht van de aannemer om direct met de opdrachtgever te overleggen wanneer de afgesproken werkzaamheden niet of niet volledig uitgevoerd kunnen worden wegens onvoorziene situaties die tijdens de verbouwing ontdekt worden. Dan wordt er overlegd wat de opties zijn, wat de eventuele meerkosten zijn en dan komt daar een gezamenlijke keuze uit.

Als die keuze dan is: "vervelend, dan plaatsen we geen aarde waar dat niet lukt", dan moet de aannemer ook contactdozen plaatsen waarin geen aarde-contacten aanwezig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 08-06-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1 topic over het zelfde onderwerp is genoeg, ik heb ze samengevoegd
Pagina: 1