Kan niet meer casten naar tv sinds nieuw modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13:46
Ik heb een tijdje geleden een nieuw modem gekregen van Budget internet omdat mijn oude modem versleten was. Sindsdien kan ik niet meer casten vanaf mijn telefoon naar mijn tv en dit vind ik toch wel behoorlijk irritant af en toe. Budget lost het vooralsnog ook niet op. Het rare is dat ik naar mijn andere tv, via een Xiaomi tv stick, wel gewoon kan casten.

Het modem dat ik heb gekregen is een DrayTek Vigor2765ac. Hiervoor had ik zo'n Experia box en dat ging prima. De tv is een https://www.philips.nl/c-...ies-4k-uhd-led-android-tv
De telefoon is een Fairphone 5, geen idee of dit ook wat uitmaakt.

Alles staat nog gewoon zoals het stond destijds toen ik het modem installeerde. Wel heb ik gasten-wifi aangezet en een printer aangesloten met wps. Maar als ik alles terug zet naar fabrieksinstellingen, maakt dit geen verschil.
Het enige min of meer nuttige dat uit de klantenservice van Budget kwam, was: steek de kabel eens in een andere poort. Ineens kon ik casten! Maar dat was van korte duur.

Ik hoop dat er misschien iemand hier een idee heeft van wat ik nog zou kunnen proberen.

WIJZIGING: inmiddels erachter gekomen dat het alleen fout gaat als tv op ethernet of 2.4/5 GHz staat, en telefoon op 5/2.5 GHz. Dus als beiden op hetzelfde staan, gaat het goed. Maar ik wil kunnen casten naar mijn tv als die op ethernet staat, dat kon ik vroeger ook.

[ Voor 13% gewijzigd door JuliusJR op 08-06-2025 14:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:42

lier

MikroTik nerd

Ik vond dit topic...is deze toevallig van jou?
https://www.reddit.com/r/...o_android_tv_in_lan_mode/

Anders de opmerkingen die daarin genoemd worden controleren en/of aanpassen.

Werkt het wel als de tv via wifi is verbonden? In ieder geval om wifi isolation uit te sluiten.

Is er een optie om broadcast verkeer te blokkeren?
Werkt het als het gastennetwerk uitgeschakeld is (wordt hiervoor een appart VLAN aangemaakt)?
Heeft de Vigor een optie om alle settings in een tekstfile op te slaan?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
lier schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:21:
Ik vond dit topic...is deze toevallig van jou?
https://www.reddit.com/r/...o_android_tv_in_lan_mode/

Anders de opmerkingen die daarin genoemd worden controleren en/of aanpassen.

Werkt het wel als de tv via wifi is verbonden? In ieder geval om wifi isolation uit te sluiten.

Is er een optie om broadcast verkeer te blokkeren?
Werkt het als het gastennetwerk uitgeschakeld is (wordt hiervoor een appart VLAN aangemaakt)?
Heeft de Vigor een optie om alle settings in een tekstfile op te slaan?
Dit was ik inderdaad op Reddit! Ik heb alles nagekeken en gedaan wat er gesuggereerd werd toen. Helaas hielp dat niet.

Aanvankelijk kon ik wel casten wanneer de tv op wifi stond. Maar dat leek volledig willekeurig te zijn. Ik krijg bij het verbinden met wifi nu trouwens ook de melding 'Beperkte toegang'. Ook wisselen met de stekkertjes hielp even.

Wat je overige vragen betreft:
Ik heb de handleiding van Draytek erbij gepakt.
- Broadcast verkeerd blokkeren: zo te zien niet.
- Gastennetwerk uit: maakt niet uit.
- Aparte VLAN aanmaken: weet ik niet. Hoe zie ik dat?
- Settings textfile: zo te zien niet.

Ik heb Draytek ook net een mailtje gestuurd met het hele verhaal. Wie weet.

[ Voor 21% gewijzigd door JuliusJR op 07-06-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
Ik heb het volgende ontdekt:

Ik had zonder het te weten twee wifi netwerken, nl. 2.4 GHz en 5 GHz. Omdat ze exact dezelfde naam hadden, zat ik hiermee te klungelen. Als ik zowel tv als telefoon bv. op 5 GHz zet, gaat alles goed.

Het gaat echter in alle apps fout als ik bv. wil casten van 2.4 naar 5, of van 5 naar ethernet. Dus alles moet op hetzelfde ding staan, anders werkt het niet. Dus dit mysterie blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

JuliusJR schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:51:
Ik heb het volgende ontdekt:

Ik had zonder het te weten twee wifi netwerken, nl. 2.4 GHz en 5 GHz. Omdat ze extact dezelfde naam hadden, zat ik hiermee te klungelen. Als ik zowel tv als telefoon bv. op 5 GHz zet, gaat alles goed.

Het gaat echter in alle apps fout als ik bv. wil casten van 2.4 naar 5, of van 5 naar ethernet. Dus alles moet op hetzelfde ding staan, anders werkt het niet. Dus dit mysterie blijft.
Ooit had ik een modem waar je kon aangeven dat dit wel of niet mocht, communiceren tussen de 2 wifi netwerken. Misschien heeft Draytek ook zoiets?

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
enigmafan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Ooit had ik een modem waar je kon aangeven dat dit wel of niet mocht, communiceren tussen de 2 wifi netwerken. Misschien heeft Draytek ook zoiets?
Ja dat zou goed kunnen! Alleen hoe heet zoiets? Het ding heeft zo veel functies. Voor mij als leek dan.

Is het misschien dit?
https://www.draytek.co.uk...ides/kb-inter-lan-routing

[ Voor 10% gewijzigd door JuliusJR op 08-06-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
Wireless LAN (2.4 GHz) >> Advanced Setting
en
Wireless LAN (5 GHz) >> Advanced Setting

"Isolate 2.4GHz and 5GHz bands"

dat moet je eens op Disable zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door EverLast2002 op 08-06-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
EverLast2002 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:32:
Wireless LAN (2.4 GHz) >> Advanced Setting
en
Wireless LAN (5 GHz) >> Advanced Setting

"Isolate 2.4GHz and 5GHz bands"

dat moet je eens op Disable zetten.
Ik hing hoopvol kijken maar het stond al op Disable.

Wat ik wel net heb gedaan in de interface van de tv is alle wifi verkeer weigeren. Omdat ik zag dat hij ondanks verbreken wifi verbinding, toch soms weer wifi aanzet en dat is gewoon niet wat ik wil. Ik heb dat net gedaan en ik kan nu ineens casten via ethernet. Ik heb geen idee waarom. Ik ben voorzichtig aan het juichen maar wel echt heel voorzichtig want ik heb eerder gedacht dat ik het opgelost had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt (voor troubleshooten nu) precies 1 LAN netwerk hebben. Die dan voor bedraad / 2,4 en 5Hz wordt gebruikt.

Ik heb geen Draytek meer dus beste om zelf de handleiding door te lopen, ik denk (!) https://www.draytek.nl/su...5-serie/?tab=documentatie -> https://www.draytek.nl/storage/LAN-IP-adres-wijzigen-3.0.pdf

En indien van toepassing bij wifi isolate members uit.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
DrayTek heeft voor bepaalde modellen een online webgui (Live demo).
Handig om even iets in na te kijken:

http://eu.draytek.com:12765/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
JuliusJR schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Ik hing hoopvol kijken maar het stond al op Disable.
Dat heb je dus Disabled staan op beide wifi banden, 2.4 EN 5GHz
(zijn twee regels onder elkaar in het menu links).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
EverLast2002 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Dat heb je dus Disabled staan op beide wifi banden, 2.4 EN 5GHz
(zijn twee regels onder elkaar in het menu links).
Klopt ja. Dat staat er nu .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
F_J_K schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:38:
Je wilt (voor troubleshooten nu) precies 1 LAN netwerk hebben. Die dan voor bedraad / 2,4 en 5Hz wordt gebruikt.

Ik heb geen Draytek meer dus beste om zelf de handleiding door te lopen, ik denk (!) https://www.draytek.nl/su...5-serie/?tab=documentatie -> https://www.draytek.nl/storage/LAN-IP-adres-wijzigen-3.0.pdf

En indien van toepassing bij wifi isolate members uit.
Wacht even waarom moet dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusJR
Net weer even getest. Ik had dus vanmorgen alle wifi-verkeer geblokkeerd op de tv. 'Verbinding maken met wifi' ergens uitgevinkt. Sindsdien gaat het gewoon goed en kan ik casten naar de tv via wifi > ethernet.

Ik heb geen flauw idee waarom dit werkt maar vooralsnog werkt het. Alleen iemand enig idee waarom? Wat gebeurt hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
JuliusJR schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:00:
Net weer even getest. Ik had dus vanmorgen alle wifi-verkeer geblokkeerd op de tv. 'Verbinding maken met wifi' ergens uitgevinkt. Sindsdien gaat het gewoon goed en kan ik casten naar de tv via wifi > ethernet.

Ik heb geen flauw idee waarom dit werkt maar vooralsnog werkt het. Alleen iemand enig idee waarom? Wat gebeurt hier?
Bij mijn eigen Samsung "smart" tv kan ik wifi op disabled zetten en LAN (bedraad) aanzetten.
Wat ik dan echter wel moet doen is fysiek een utp kabel in de tv aansluiten zodat ie ook een IP adres krijgt,
doe ik dat niet dan blijft wifi nog steeds actief.
Pagina: 1