Somfy situo 5. Meerdere buitenjaloezieen op zelfde kanaal...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:45
Hoi!

Een paar dagen geleden zijn mijn buitenjaloezieen opgeleverd. Alles werkte netjes via de Situo 5 afstandsbediening.

Ik heb mij daarna een Tahoma Switch aangekocht en ben beginnen spelen. Vermoedelijk met het proberen te koppelen met de app heb ik wat kanalen samen gevoegd. Het koppelen ging ook niet vlot, daarvoor heb ik ook info op tweakers moeten zoeken :) . Afstandsbediening werd niet gevonden.

Concreet situatie na oplevering:
Kanaal 1 = keukenraam klein
Kanaal 2 = keukenraam groot
Kanaal 3 = klein raam zijkant
Kanaal 4 = eetkamer

Na het verpesten door mezelf:
Kanaal 1 = keukenraam groot
Kanaal 2 = keukenraam groot en klein samen...
Kanaal 3 en 4 zijn gelijk gebleven

Nu is mijn simpele vraag, hoe krijg ik dit terug correct :) . Het wissen van deze kanalen in de afstandbediening en de luiken opnieuw programmeren? D.w.z. stroom zetten op eentje en opnieuw inleren? Idem met de andere?
Op zich is het probleem niet zo groot. Via afstandbediening valt alles te bedienen. Maar, doordat het keukenraam groot samen staat met raam klein kan ik deze niet besturen via de app. Ik krijg een foutmelding van blokkage. Wat wel logisch kan zijn, aangezien beide ramen vermoedelijk niet exact dezelfde hoogte zullen zijn...

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Cropmaster168 op 11-06-2025 10:46)

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27

Milmoor

Footsteps and pictures.

Haal alle schermen van de stroom en programmeer ze daarna één voor één opnieuw. Zet ze dan goed in de app en op de afstandsbediening, met telkens maar één scherm actief. Dat voorkomt kruisbestuiving. Het is even gedoe, maar je gebruikt ze vaak genoeg om dat uit te laten kunnen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Haal alle schermen van de stroom en programmeer ze daarna één voor één opnieuw. Zet ze dan goed in de app en op de afstandsbediening, met telkens maar één scherm actief. Dat voorkomt kruisbestuiving. Het is even gedoe, maar je gebruikt ze vaak genoeg om dat uit te laten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:18

timpel_800

Amber 65

Je kunt het beste de filmpjes op youtube kijken van Somfy, die man legt het duidelijk uit.
YouTube: 1920x1080 Sim Only 20GB + 400 minsms Super Sale 15sec

[ Voor 22% gewijzigd door timpel_800 op 09-06-2025 20:29 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:08
@timpel_800
Ik denk dat je dit filmpje bedoelt: https://youtu.be/Q_YO7LefmDY
En niet de reclame van Sim Only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:18

timpel_800

Amber 65

Dankje. Lekker handig.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
Super, dankjewel! Vanavond dan maar snel aan de slag gaan. Want straks is mijn elektriciteit iets moeilijker bereikbaar :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
Iemand eigenlijk zelf deze buitenjaloezieen in bezit en ervaring mee?

Het programmeren is gelukt gisteren. 1 jaloezie gaf wat problemen. Deze stopte midden in het raam. Na wat zoekwerk toch gevonden via de MY toets om het eindpunt aan te passen. Wel raar, want eigenlijk zijn de eindpunten gewoon vast. Het kan niet verder.

Wat me wel opvalt nu is de draairichting van de lamellen zelf (open - dicht).
De dealer geprogrammeerde werken anders in de app dan deze die ik gisteren opnieuw geprogrammeerd heb. Deze van de dealer werken omgekeerd. Als er in de app staat dat ze dicht zijn, dan zijn ze feitelijk open. En visa versa. Deze die ik gisteren opnieuw geprogrammeerd heb, werken in de app welk correct. Open is open en dicht is dicht.

Iemand enig idee? Ik heb zelf niets aan de instelhoeken veranderd. Geprogrammeerd door te resetten. Afstandbediening aan te bieden (pijl boven en onder samen tot deze klikt). Naar onder laten lopen. Daarna naar boven laten lopen. En dan prog knop gedrukt.

Screenshot onder is een correcte versie. Je ziet dat de lamellen op 76% staan en dus voor groot deel open.
Voor de dealer geprogrammeerde ramen zouden deze nu dus zo goed als dicht zijn. Terwijl het icoontje op de app ook wel op open staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRkRFkzaArGTRPd9zs6c3uTjHl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yc6HwXBPB0fRDe4v11R25kNb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb twee andere systemen, bij beiden kan ik de draairichting omdraaien. Wat daar logisch blijkt is erg situatie afhankelijk.

Zeer waarschijnlijk: op en neer tegelijk induwen.

[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 11-06-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:29
misschien heeft iemand in je buurt een set&go io?

en anders:
https://www.youtube.com/r...h_query=somfy+io+schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
Enig idee of de stroom er dan terug af moet? Motor per motor? Of kan dit gewoon op kanaal selectie en stroom op de rest laten?
Milmoor schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:51:
Ik heb twee andere systemen, bij beiden kan ik de draairichting omdraaien. Wat daar logisch blijkt is erg situatie afhankelijk.

Zeer waarschijnlijk: op en neer tegelijk induwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dit verandert de richting van alle motoren die op het actieve kanaal gekoppeld zijn én op dat moment stroom hebben. Dus je hoeft er dus alleen de stroom af te halen als op hetzelfde kanaal een deel wel en een deel niet omgezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
Je kan de draairichting van de lamellen inderdaad wijzigen. Maar de app neemt deze niet mee over. Zelf klantendienst Somfy wist geen oplossing. Bijvoorbeed, de hele benedenverdieping is links scrollen lamellen sluiten. Echter zijn er maar 2 in de app die bij sluiten, ook effectief sluiten. De andere werken omgekeerd.

Zeer raar. Ik zal eens bij de dealer polsen. Helaas heeft de dealer de Tahoma niet geinstalleerd. Dus geen idee in hoeverre hij support zal willen geven daaromtrent.
Volgens de klantendienst kan de dealer nog dieper graven en meer settings wijzigen dan wat zij kunnen.
Milmoor schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:48:
Dit verandert de richting van alle motoren die op het actieve kanaal gekoppeld zijn én op dat moment stroom hebben. Dus je hoeft er dus alleen de stroom af te halen als op hetzelfde kanaal een deel wel en een deel niet omgezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Sorry, je hebt de IO versie. Ik heb de RTS versie. Die is een stuk primitiever, maar makkelijker te koppelen. Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Als de leverancier hem niet voor je configureren/beheren, dan zou ik om het service account vragen. Want als je die nodig hebt voor beheer, dan lijkt het mij logisch dat je daar dan ook toegang tot hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:29
om mijzelf nog ff te herhalen

YouTube: met Set & Go afstellen io motoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kuy6tYmIOo4SniCfZ2_AZOCLfaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6joiS7yYO78xooZS5FfrHnp.jpg?f=fotoalbum_large

zo te zien kan dit exact wat jij graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
Helaas, niemand hiermee. Maar dit is inderdaad wat ik zoek. Of zo lijkt het toch! Online vind ik ook geen meer, deze zijn blijkbaar niet meer verkrijgbaar :(. Ik pols na het verlof nog eens bij de dealer...
Het is wel irritant. Vanaf je de app gebruikt is de my positie terug veranderd. Je stelt ze in met de afstandbediening. Maar aangezien de app anders werkt, is de kantelrichting van de lammellen bij beiden anders....

Het blijft raar dat de app deze niet overneemt.
akatar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:43:
[...]

om mijzelf nog ff te herhalen

YouTube: met Set & Go afstellen io motoren

[Afbeelding]

zo te zien kan dit exact wat jij graag wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
In welke regio woon je? Ik heb zo'n Somfy Set & Go set.

En met welke handleiding heb je hem ingesteld? Somfy heeft ook een hele goede help-me app om de motoren makkelijk en goed in te stellen:
https://play.google.com/s...tails?id=com.somfy.helpme
https://apps.apple.com/nl/app/help-me-by-somfy/id1515765312

Je zult een Somfy J4 io protect motor hebben? Als je de stappen in bovenstaande app volgt, dan vraagt hij na het aanmelden van de handzender om de draairichting te controleren en het dan eventueel te wijzigen, daar zal het bij de vorige keer instellen verkeerd zijn gegaan.

Ps. Jammer dat ik je eerste bericht nu pas lees. Het enige wat je had hoeven doen om “keukenraam groot” van kanaal 2 te wissen, was het volgende:
Druk op kanaal 1 de PROG-knop aan de achterkant van de handzender ongeveer 7 seconden in, totdat de buitenjaloezie reageert.
Vervolgens druk je op kanaal 2 de PROG-knop één seconde in, tot je weer een reactie ziet.
Daarmee zou het scherm op kanaal 2 gewist moeten zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Wisey op 30-06-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
België, West-Vlaanderen... Het is wat ver uit de buurt ;)

Online info gevolgd. Op zich, deze die ik heb ingesteld zijn wel goed verlopen. Deze door de dealer werken foutief in de app. Er is echter zowel door de dealer, als door mij niet gespeeld met "afstellen kantelhoek" die ik nu via de help app terug vind (bedankt voor de app!!). Waar het stysteem precies de draairichting inderdaad inleert zoals jij vermeld.
Is dit iets wat ik nu nog kan doen? Zonder ik ze allemaal van de stroom haal (namelijk niet zo eenvoudig, verbouwing geweest, zou dingen moeten demonteren).
Als ik dit nu bijvoorbeeld wil doen. En ik duw op en neer samen in. Systeem gaat even op en neer. Dan zegt de handleiding kort op "prog". Maar dit doet hij dus al niet. Vermoedelijk omdat de afstandsbediening reeds gekoppeld is?
Wisey schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:16:
In welke regio woon je? Ik heb zo'n Somfy Set & Go set.

En met welke handleiding heb je hem ingesteld? Somfy heeft ook een hele goede help-me app om de motoren makkelijk en goed in te stellen:
https://play.google.com/s...tails?id=com.somfy.helpme
https://apps.apple.com/nl/app/help-me-by-somfy/id1515765312

Je zult een Somfy J4 io protect motor hebben? Als je de stappen in bovenstaande app volgt, dan vraagt hij na het aanmelden van de handzender om de draairichting te controleren en het dan eventueel te wijzigen, daar zal het bij de vorige keer instellen verkeerd zijn gegaan.

Ps. Jammer dat ik je eerste bericht nu pas lees. Het enige wat je had hoeven doen om “keukenraam groot” van kanaal 2 te wissen, was het volgende:
Druk op kanaal 1 de PROG-knop aan de achterkant van de handzender ongeveer 7 seconden in, totdat de buitenjaloezie reageert.
Vervolgens druk je op kanaal 2 de PROG-knop één seconde in, tot je weer een reactie ziet.
Daarmee zou het scherm op kanaal 2 gewist moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Cropmaster168 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:56:
België, West-Vlaanderen... Het is wat ver uit de buurt ;)

Online info gevolgd. Op zich, deze die ik heb ingesteld zijn wel goed verlopen. Deze door de dealer werken foutief in de app. Er is echter zowel door de dealer, als door mij niet gespeeld met "afstellen kantelhoek" die ik nu via de help app terug vind (bedankt voor de app!!). Waar het stysteem precies de draairichting inderdaad inleert zoals jij vermeld.
Is dit iets wat ik nu nog kan doen? Zonder ik ze allemaal van de stroom haal (namelijk niet zo eenvoudig, verbouwing geweest, zou dingen moeten demonteren).
Als ik dit nu bijvoorbeeld wil doen. En ik duw op en neer samen in. Systeem gaat even op en neer. Dan zegt de handleiding kort op "prog". Maar dit doet hij dus al niet. Vermoedelijk omdat de afstandsbediening reeds gekoppeld is?
[...]
Bij dit type motor is het helaas niet mogelijk om deze instelling achteraf nog te wijzigen. Dit kan alleen tijdens de initiële installatie, wanneer de motor nog in fabrieksstand staat.
Je kunt de motor terugzetten naar fabrieksinstellingen door een dubbele spanningsonderbreking toe te passen — iets wat je waarschijnlijk al eerder hebt gedaan.

Omdat de stroomaansluiting lastig bereikbaar is, kun je dit ook doen via de zekering van de hele groep. Na het uitvoeren van de dubbele spanningsonderbreking is het belangrijk om eerst alle motoren die je niet wilt resetten, met de afstandsbediening kort omhoog of omlaag te sturen. Deze motoren verlaten daarmee de fabrieks- of verloren handzendermodus.

De enige motor die je wél wilt resetten, zal overblijven. Druk vervolgens ongeveer 7 seconden op de PROG-knop van de afstandsbediening op het eigen kanaal totdat deze motor tweemaal een reactie geeft. Daarmee is de motor opnieuw in te stellen vanaf fabrieksstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
@Wisey We hebben een kenner, dat maakt het gemakkelijk voor mij. En enorm bedankt voor je hulp!!
Opnieuw programmeren werkt inderdaad. En verhelpt het probleem. Het is vooral belangrijk om, nadat je de bovenste aanslag hebt ingesteld, de lamellen GESLOTEN naar beneden te laten lopen. Anders loopt het fout.

Voor ik alle andere 8 doe die fout staan, wat mij opvalt is dat, als ik de motor wil terugzetten naar fabriekinstellingen met spanningsonderbreking is dat, de foutieve motoren niets doen.

Dus ik haal de stroom er af, 10 seconden stroom aan, 2 seconden af, stroom terug aan. De "correcte" gaan iets naar boven. De "foutieve" doen niets. Druk ik pijltje naar boven, om, zoals je aanhaalde, ze uit de fabrieksmodus te halen, dan klikken ze gewoon op en naar. Zelfde zoals er gebeurd wanneer je op "prog" zou duwen om iets in te leren. Lijkt me gewoon dat er daar ook iets niet ingeleerd is...?

Nu natuurlijk nog een fout gemaakt en één motor uit fabrieks vergeten te halen. Waardoor nu twee motoren aan één zender gekoppeld zijn |:( . M.a.w. ik zal toch nog even een plaatje moet afnemen om elektriciteit te bereiken. Mooi leerproces wel, maar frustrerend :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Cropmaster168 op 03-07-2025 16:09 ]

Pagina: 1