Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekarin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 18:04
Ik heb een Honeywell Lyric T6 smart thermostaat. Deze staat ingesteld op geofencing, en zou dus automatisch moeten reageren op of ik thuis ben of niet.
Onlangs kwam ik thuis na een paar dagen te zijn weggeweest. De verwarming blijkt volop aan te staan en de ketel blijft stoken, ondanks de warme zomerse dagen (waarop de verwarming sowieso niet hoort aan te slaan, het is warm genoeg in huis) en ondanks dat de max. temp. allang bereikt is. In huis is het bijna 30 graden, en toch blijft de verwarming verder verhitten en blijft de ketel stoken.

Dit is al de tweede of derde keer dat me dit gebeurd met deze thermostaat. In de zomer van 2023 had ik precies hetzelfde probleem. Dat heb ik toen gemeld bij Resideo (het bedrijf achter deze thermostaat).
Wat toen het probleem oploste, was een complete reset: alle stekkers uit het stopcontact en pas na enige tijd terug op stroom. De consumerservice gaf als tip om de thermostaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Maar eigenlijk had dit niet moeten gebeuren.

Nu gebeurt me precies hetzelfde opnieuw.
Als oplossing heb ik gekozen voor alle stekkers eruit (dus van de stroom af) en later stekkers weer terug in het stopcontact van de ketelmodule.

Maar ik vertrouw de thermostaat niet meer. Stel dat ik een paar weken op vakantie was geweest, dan had wekenlang de cv-ketel staan stoken. Met brandgevaar tot gevolg. En sowieso een hoge energierekening.
En dode planten, want die willen niet dagenlang in een huis van 30 graden of meer zitten.