Goeiemiddag allemaal,
Ik ben bezig met het opzetten van een duurzame en flexibele netwerkinfrastructuur, waarbij ik jaarlijks wil kunnen overstappen naar de goedkoopste glasvezelprovider. Daarbij wil ik zoveel mogelijk controle over mijn eigen netwerk(instellingen) houden, i.v.m. home assistant, home server, zonnepanelen, etc. Daarom wil ik af van provider-specifieke apparatuur.
Mijn huidige situatie:
Uiteindelijk wil ik een setup waarin ik zonder provider-specifieke beperkingen mijn netwerk beheer en eenvoudig van glasvezelprovider kan wisselen zonder (of zo min mogelijk) telkens apparatuur of instellingen aan te moeten passen.
Alle tips, praktijkervaringen of concrete productaanbevelingen zijn meer dan welkom!
Wellicht relevant: mijn aansluiting is eind 2023 opgeleverd.
Alvast bedankt!
Ik ben bezig met het opzetten van een duurzame en flexibele netwerkinfrastructuur, waarbij ik jaarlijks wil kunnen overstappen naar de goedkoopste glasvezelprovider. Daarbij wil ik zoveel mogelijk controle over mijn eigen netwerk(instellingen) houden, i.v.m. home assistant, home server, zonnepanelen, etc. Daarom wil ik af van provider-specifieke apparatuur.
Mijn huidige situatie:
- Solcon glasvezel via KPN NetwerkNL, actief op GPON.
- Huidige ONT is een Genexis GMC-TK01-P2710, verbonden via een SC/APC connector.
- Deze ONT levert Ethernet door aan een FritzBox, maar die wil ik vervangen door mijn eigen router.
- De ONT en FritzBox moet ik binnenkort inleveren bij mijn provider.
- Geen losse mediaconverter of ONT meer, liever één apparaat: router met GPON-SFP-module.
- Probleemloos kunnen overstappen van provider (bij voorkeur via DHCP of PPPoE).
- Is het mogelijk om direct een GPON SFP-module in mijn eigen router te stoppen en deze zo te configureren dat de OLT van KPN NetwerkNL hem accepteert?
- Moet ik hiervoor het SN (serienummer) van de Genexis ONT spoofen?
- Zo ja, hoe lastig is dat in de praktijk en zijn er modules met webinterface of tooling waar dit makkelijk kan?
- Zijn er alternatieven waarbij ik alsnog een GPON-SFP gebruik zónder de SN te hoeven spoofen?
- Welke routers werken goed/makkelijk in deze setup?
Uiteindelijk wil ik een setup waarin ik zonder provider-specifieke beperkingen mijn netwerk beheer en eenvoudig van glasvezelprovider kan wisselen zonder (of zo min mogelijk) telkens apparatuur of instellingen aan te moeten passen.
Alle tips, praktijkervaringen of concrete productaanbevelingen zijn meer dan welkom!
Wellicht relevant: mijn aansluiting is eind 2023 opgeleverd.
Alvast bedankt!
[ Voor 9% gewijzigd door bluesh4rk op 06-06-2025 17:45 . Reden: opmaak ]