Vanaf KPN TV+ box samba share op Fedora benaderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Mijn vraag
Ik ben deze week verhuisd en zoek om die reden een nieuwe manier om videos vanaf mijn PC op mijn TV af te spelen. Voorheen had ik een HDMI kabel vanaf mijn PC naar mijn TV maar helaas is de afstand nu iets groter geworden.

Aan mijn TV heb ik een KPN TV+ box gekoppeld. Hier draait Android op en heb daarmee 2 opties geprobeerd.

1. Chromecast
Het KPN kastje ondersteund Chromecast, maar helaas lijken de ondersteunde videoformaten beperkt te zijn en krijg ik ondertitels niet werkend.

2. VLC + Netwerk share
Deze probeer ik nu werkend te krijgen.

Op het KPN TV+ kastje heb ik VLC geïnstalleerd en daarmee kan ik netwerk shares zien. Wat nog niet lukt is het daadwerkelijk afspelen van videos. Hij blijft namelijk vragen om username/wachtwoord wanneer ik een video-bestand selecteer.

Ik heb Samba op deze manier geconfigureerd:

Bash:
1
2
3
4
mkdir /srv/share
useradd movieuser
smbpasswd -a movieuser
chown -cR movieuser /srv/share

En in smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[share_name]
        path = /srv/share
        guest ok = yes
        browseable = yes
        read only = no
        guest account =
        public = yes
        map to guest = bad user
        force user = movieuser

Op deze manier kan ik de share zien, ik kan bestanden op de share bladeren, maar ik kan geen video-bestanden starten. Zodra ik dat probeer vraagt hij om authenticatie. Rechten van videobestanden staan gelijk als de map waarin ze staan. movieuser is de eigenaar.

Iemand enig idee wat ik fout doe? Of zijn er misschien betere oplossingen om dit voor elkaar te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fedora, Samba, KPN TV+ met VLC App

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met behulp van Google een smb.conf kunnen krijgen waarmee ik in ieder geval de share kan browsen, maar geen antwoord kunnen vinden over het afspelen via de VLC App op een android-kastje. Hopelijk kan iemand hier mij in de juiste richting sturen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 08:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Gewoon plex server (of jellyfin(gratis)) draaien op je Fedora? en dan met plex app op het kastje?

[ Voor 30% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-06-2025 14:49 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
Jellyfin kende ik nog niet. Dat was erg makkelijk om te installeren. Zojuist JellyFin server op mijn PC geïnstalleerd, en Jellyfin for Android TV op mijn KPN kastje. De JellyFin server werd automatisch door de app gedetecteerd en zojuist succesvol een video kunnen kijken.

Dit lijkt een prima oplossing te zijn. Thanks @CrankyGamerOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 08:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Fijn :) Veel kijk plezier.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor het andere geval, je hebt wel leuk met 'smbpasswd -a' de gebruiker toegevoegd, maar waar heb je het wachtwoord voor die user opgegeven? Een gebruiker heeft een wachtwoord, anders is deze uitgeschakeld. Voor Samba is er maar 1 gebruiker zonder wachtwoord: guest. En die heb je uitgezet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
Het wachtwoord voor die user had ik nog niet ingevuld. Alleen bij het uitvoeren van smbpasswd -a een wachtwoord moeten invullen.

Zojuist even geprobeerd met 'passwd movieuser' een wachtwoord in te stellen zodat hij wel een wachtwoord heeft maar dat lijkt niets te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, dan weet ik het niet. Ik zou het iig altijd eerst buiten de box testen met een ander systeem om te zien of alles werkt zoals verwacht, zodat er beter te loggen is als er toch iets niet lekker ging. Je had wel dat je kon bladeren door de share, maar was dat met VLC of de box zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
Ik kan vanaf de box met VLC bladeren op de share. Vanaf andere devices kan ik ook bladeren.

Zojuist geprobeerd om via een PC een video af te spelen en dat werkt ook niet. Desktop VLC geeft de volgende foutmelding:
Your input can't be opened:
VLC is unable to open the MRL 'smb://192.168.2.5/share_name/video.mkv'. Check the log for details.
Het lukt me alleen niet om nuttige debug info te krijgen. Ook met andere mediaspeler geprobeerd en dan krijg ik deze foutmelding:
mpv smb://192.168.2.5/share_name/Clarksons.Farm.S04E03.1080p.HEVC.x265-MeGusta.mkv 127 ↵
client removed during hook handling
[ffmpeg] smb: File open failed: Permission denied
Failed to open smb://192.168.2.5/share_name/video.mkv.
Exiting... (Errors when loading file)
Dus misschien dat ik nog extra rechten moet zetten op de video bestanden zelf. Hoewel ik alles op 755 heb staan. Andere bestanden zoals afbeeldingen en tekstbestanden kan ik ook niet openen. Getest via een ander apparaat door in filebrowser naar netwerk-share te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Nu online
Zojuist mijn oude share weggegooid en helemaal opnieuw begonnen met behulp van deze guide: https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/samba/

En nu is het mij wel gelukt om videos af te spelen via VLC for Android op mijn KPN box.

Ik gok dat het hem in deze stappen zat:
sudo semanage fcontext --add --type "samba_share_t" "/home/share(/.*)?"
sudo restorecon -R /home/share
Die had ik namelijk niet uitgevoerd bij mijn oude share.

Dit is dus opgelost. Ik kan nu via Jellyfin en VLC videos kijken op mijn TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, ja, selinux kan een drama zijn als je niet weet wat je moet doen. Zoals je merkt, kon je gewoon door de boel heen bladeren, maar uiteindelijk bestanden openen gooit het roet in het eten.

Het is iets waar ik ook niet direct aan zou denken. Blij dat het werkt. Overigens horen bestanden geen execute bit te hebben tenzij het uitvoerbaar moet zijn zoals een script. Dus standaard video bestanden moeten 644 of 640 zijn, mappen moeten wel execute hebben. In een terminal zie je het verschil ook, uitvoerbare bestanden zijn fel groen, terwijl videobestanden lila/lichtpaars horen te zijn.

Pagina: 1