Debietprobleem Daikin Altherma Hybrid R en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 17:25
Mijn vraag
Sinds kort heb ik (na uitgebreide renovatie van ons huis) een 8kw Daikin Altherma R Hybride systeem. Verwarming gaat via een vloerverwarming (40m2) met gesloten systeem en een eigen pomp op de begane grond. Op de 1e verdieping staan 3 T33's. Vanwege de nieuwe vloer zijn we nu bezig met het opstookprotocol (de discussies hier over heb ik al eens gezien, maar de partij die de anhydriet dekvloer heeft gelegd wil graag dat we het doen dus dat doen we braaf). Opzich gaat dit prima, maar alleen als de radiatoren boven ook open staan. Eigenlijk is het natuurlijk zonde van de warmte als hier altijd water doorheen gaat. Ook in de winter hoeven we de kamers boven niet altijd warm te hebben dus zouden we deze radiatoren graag dicht willen kunnen zetten. Als we dit doen geeft de Daikin debietproblemen aan en stopt deze er mee. Wat mij betreft is dat ook wel logisch want het kan de flow denk ik niet kwijt over het vloerverwarmingssysteem, zeker bij lagere temperaturen van de vloerverwarming en relatief weinig vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKtjbS_U3eFZ9zmed5lvPcWppb0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pCJ6Fq8U1YFFcBiKx8p8X7C4.png?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Daikin Altherma Hybride R
Danfoss Alpha 2
40 m2 vvw met 5 groepen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de pomp van de vvw harder te laten lopen, maar ook dan zijn er debietproblemen. Ook heb ik de radiatoren op standje 1 gezet zodat er nog wel wat flow doorheen kan. Ook dan slaat het systeem af.
De installateur had de stooklijn op maximaal 80 graden laten staan, dat leek me sowieso niet de bedoeling dus deze heb ik nu teruggezet naar 50 graden (en moet denk ik nog een stuk lager, maar daar wilde ik mee gaan expirementeren als er ook echt warmtevraag is)

Zou in dit geval een hydraulische bypass een optie zijn? Of is dit nu toch zo'n zeldzame situatie dat een buffervat nodig is? Of denken jullie zelfs dat dit in de praktijk in de winter geen probleem gaat zijn (bij veel hogere warmtevraag)?

Ik ben benieuwd of iemand hier een advies voor heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door zsiebe op 06-06-2025 13:02 ]

Beste antwoord (via zsiebe op 16-06-2025 16:15)

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:58
Advies zou zijn om de mengverdeler te vervangen voor een gesloten verdeler en de max aanvoer temperatuur te beperken tot max 40 graden.

Alle andere oplossingen (bypass) zijn symptoombestrijding.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 08:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zsiebe Eigenlijk ben je te laat voor advies, je kan vermoedelijk alleen proberen te repareren.

Warmtepomp (minimum vermogen?) en alleen 40 m² nageregelde? vvw met een mengverdeler en het oude leidingwerk?
Gaat niet lukken. Een bypass? Wordt je vermoedelijk niet vrolijk van.
De pijpfitter heeft waarschijnlijk te weinig kennis (en bruikbare ervaring) met warmtepompinstallaties
ook gelet op de instelling van de stookcurve.
Een (parallel) buffervat camoufleert alleen de ontwerpfouten.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2025 14:30 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
De verdeler is je bottleneck. Check de doorstroming per groep eens op je flowmeters. Met 2 liter per minuut per groep zou je naar 10 liter per minuut moeten kunnen. Bij dT5 is dat zo'n 3,5kW. Dat moet toch boven het minimum debiet van een 8kW wp liggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
dunklefaser schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:16:
@zsiebe Eigenlijk ben je te laat voor advies, je kan vermoedelijk alleen proberen te repareren.

Warmtepomp (minimum vermogen?) en alleen 40 m² nageregelde? vvw met een mengverdeler en het oude leidingwerk?
Gaat niet lukken. Een bypass? Wordt je vermoedelijk niet vrolijk van.
De pijpfitter heeft waarschijnlijk te weinig kennis (en bruikbare ervaring) met warmtepompinstallaties
ook gelet op de instelling van de stookcurve.
Een (parallel) buffervat camoufleert alleen de ontwerpfouten.
De installatie is wel ontworpen met een warmtepomp in het hoofd. De vloer en vloerverwarming is allemaal nieuw en er is bij het bedrijf specifiek aangegeven dat deze met een warmtepomp van warmte voorzien zou worden. Het verbaasde mij ook al dat er een pomp op zat. Er is geen naregeling. Het leidingwerk is nieuw, geisoleerd en 28mm. De warmtepomp zou terug moeten moduleren naar 1.8kKw
Insert12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:20:
De verdeler is je bottleneck. Check de doorstroming per groep eens op je flowmeters. Met 2 liter per minuut per groep zou je naar 10 liter per minuut moeten kunnen. Bij dT5 is dat zo'n 3,5kW. Dat moet toch boven het minimum debiet van een 8kW wp liggen lijkt me.
Dat zou ik toch ook denken. Ik ga dat eens per groep checken. Het probleem is nu misschien dat de dT vrij laag is omdat er eigenlijk geen warmtevraag is? (maar we de woning opstoken puur om de vloer warm te krijgen?)

Zou een systeem met een open verdeler beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Een pomploze verdeler is beter inderdaad, traditionele mengverdelers knijpen het debiet behoorlijk af. Er wordt zo'n 20% 'nieuwe warmte' gemengd en de rest gaat retour naar de wp. Nieuwe verdelers bieden vaak wel een optie om meer debiet door te laten maar dat moet dan handmatig op de verdeler aangepast worden. Een nieuwe pomploze gesloten verdeler is beter wat dat betreft. Nul menging en eenvoudiger in te stellen. De pomp van je wp is sterk genoeg om het water door die 5 groepen heen te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
Ik heb er vandaag nog eens naar gekeken. Het lukt mij niet om het debiet over 1 groep te meten. Hoe zou ik dat moeten doen? Volgens mij heeft de Alpha 2 geen functie om de flow weer te geven?

Ik heb vandaag nog eens geprobeerd om de pomp op een hogere stand te zetten. Dan kan ik de verwarmingen boven een klein beetje knijpen. Helaas blijft hij toch weer in storing gaan als ik de verwarming boven helemaal dicht zet. De verwarmingen zijn behoorlijk overgedimensioneerd, juist zodat ik op lage temperaturen nog genoeg vermogen kan hebben. Dat heeft helaas als gevolg dat het boven ontzettend warm wordt, terwijl de vloerverwarming de 30 graden nog niet eens bereikt. De thermostaat van de vvw lijkt wel een voeler te hebben die de verdeler in gaat, maar toch blijft de temperatuur in de vvw steken op 30 graden met de thermostaatkraan op 35. Kan de verdeler simpelweg niet minder koud water bijmengen? De verdeler is van het type Rothersl5-152. Daar lees ik dat er een DVR ventiel geplaatst kan worden, misschien dat dat nog helpt.

In elk geval lijkt het er op dat we terug moeten naar de partij die de vloer en verwarming heeft geregeld, hier moet iets in de communicatie mis zijn gegaan omdat wij hebben aangegeven met een warmtepomp te gaan verwarmen, en er hier nu toch een gesloten systeem met pomp in zit dat toch echt niet geschikt lijkt. Hopelijk dat een DVR ventiel iets bij kan dragen en anders moet er een andere (pomploze) verdeler in.

Iemand nog aanvullende adviezen? In elk geval bedankt al voor jullie eerdere adviezen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:58
Advies zou zijn om de mengverdeler te vervangen voor een gesloten verdeler en de max aanvoer temperatuur te beperken tot max 40 graden.

Alle andere oplossingen (bypass) zijn symptoombestrijding.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Pagina: 1