Nieuw moederbord combinatie CPU en geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-10 11:57
Hoi allemaal,

Ik wil graag een nieuw systeem samenstellen met het volgende moederbord: B450M Pro4 R2.0 (https://www.asrock.com/mb...20R2.0/index.asp#Overview). Daarbij wil ik graag een Ryzen 5 of 7 processor kopen. Nu zie ik onder de CPU support list dat veel van dit type processors een core van Cezanne, Matisse, Picasso of Vermeer hebben. Maar de Memory QVL lijsten gaan maar tot Renoir.

In de Renoir lijst staat dat het geheugen dat ik heb gekocht compatibel is. Het gaat om Samsung geheugen van het type: M378A4G43MB1-CTD.

Mijn vraag is of ik er vanuit kan gaan dat het geheugen dan ook compatibel is met processors die een core hebben van de types uit de eerste alinea?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:42
Werkt het? Jazeker
Gaat het snel zijn? Niet echt, het is 2666c19, terwijl standaard 3200c16 is... Dus zo'n 40% langzamere sticks.

dus ga niet voor een nieuwe cpu met deze sticks, tweedehands voor paar tientjes cpu is wel prima ;)

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 06-06-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-10 17:18
Vandaag de dag, zou ik eigenlijk geen AM4 systeem meer bouwen.
Dat zit je gelijk vast aan een dood platform.
Ik zou AM5 pakken met DDR5

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
@99ruud99 Dat het werkt is goed nieuws. Klopt de sticks zijn inderdaad niet de snelste maar ik kon 4 keer 32 GB tweedehands voor een mooie prijs kopen. Aangezien mijn huidige systeem 102 GB minder telt hoop ik toch wel enige vooruitgang te merken met het "nieuwe" systeem. Nieuw dus tussen haakjes omdat het moederbord wel nieuw gaat worden gekocht maar de rest bijna allemaal vanuit mijn huidige systeem. De CPU ga ik inderdaad sowieso tweedehands kopen.

@GarBaGe Ik ben nog dik tevreden met mijn huidige systeem. Helaas kan deze in oktober geen Windows 11 meer draaien (ik weet dat dit te omzeilen is maar ik wil er toch graag op de officiële manier ondersteuning voor krijgen) dus vandaar mijn keuze om het wel zo goedkoop mogelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou ook het bord tweedehands kopen.
Enneh, sorry, ik had niet gelezen dat je 4 sticks erin wilt steken - dat hoeft niet altijd te werken, kan zelfs zomaar niet werken... 2 sticks is optimaal.

wat moet je uberhaupt met meer dan 32 gb? wat doe je met je pc? In 99% van de gevallen kan je beter 32 gb 3200c16 pakken dan 128 gb 2666c19.

Enkel en alleen als je een r9 koopt, en puur rekenkracht nodig hebt in excel sheets.

[ Voor 43% gewijzigd door 99ruud99 op 06-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
Ja ik had al een vermoeden dat meer geheugen niet altijd beter is. Maar waarom zou het niet gaan werken? Het moederbord ondersteunt in ieder geval maximaal 128 GB. Aangezien er veel componenten stuk kunnen gaan in een computer heb ik het moederbord wel liever nieuw. Dan weet ik in ieder geval bijna zeker dat het daar niet aan kan liggen.

Als het echt niet verstandig is om 128 GB in het moederbord te klikken ga ik onderzoeken wat mijn andere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Omdat veel RAM controllers moeite hebben met 4 sticks, zeker bij budget borden.
Aan andere kant zet je ze wel op minimale snelheid, dus dat helpt al....

Maar, wat ga je ermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
Om eerlijk te zijn ben ik gewoon wat gaan samenstellen onder het mom van "gewoon omdat het kan". Maar dan moet het wel echt kunnen natuurlijk. Ik maak 3D modellen en vorig jaar heb ik veel in Unity gewerkt dus zulke programma`s vragen wel aardig wat geheugen. In ieder geval in het 3D programma heb ik vaker de melding "out of memory" gehad. Maar zo te horen is 128 GB dus overdreven.

Het geheugen heb ik al gekocht en dat kan niet meer retour. Misschien ga ik andere moederborden kopen die maximaal 32 GB of 64 GB ondersteunen en dan een extra systeem samenstellen om die te verkopen als budget computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Gelukkig kost 2e hands geen drol - zelfs nieuw kost 32 GB 3200c16 maar 30 euro :) - en dat is dan dubbel zo snel :)
Vraag me enkel af wie er nog een budget pc gaat kopen - enkel als je het onder de 100 euro aanbiedt zal het goed gaan... Maar je hebt altijd kans ;)

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 06-06-2025 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computergek
Hmm ik hoop niet dat je het hebt over 1 reepje van 32 GB nieuw voor 30 euro. Dan 4 keer 8 GB denk ik of 2 keer 16 GB.

Je hebt budget pc`s en budget pc`s. Zelf wilde ik een computer op Marktplaats kopen voor tussen de 300 en 400 euro. Maar nadat ik een groot deel van dat aanbod had bekeken dacht ik bij mezelf dat ik voor minder geld zelf een betere computer kon samenstellen. Maar alleen als ik zelf ook onderdelen van mijn huidige systeem zou gebruiken. Dus waarschijnlijk bespaar ik me de moeite en hou ik de 128 GB want dan heb ik voor mezelf toch al geld weten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
Computergek schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:26:
Hmm ik hoop niet dat je het hebt over 1 reepje van 32 GB nieuw voor 30 euro. Dan 4 keer 8 GB denk ik of 2 keer 16 GB.

Je hebt budget pc`s en budget pc`s. Zelf wilde ik een computer op Marktplaats kopen voor tussen de 300 en 400 euro. Maar nadat ik een groot deel van dat aanbod had bekeken dacht ik bij mezelf dat ik voor minder geld zelf een betere computer kon samenstellen. Maar alleen als ik zelf ook onderdelen van mijn huidige systeem zou gebruiken. Dus waarschijnlijk bespaar ik me de moeite en hou ik de 128 GB want dan heb ik voor mezelf toch al geld weten te besparen.
Je kunt ook gewoon de helft van de 64 GB verkopen, voor je huidige en toekomstige gebruik is het nogal nutteloos.

Genoeg geheugen is genoeg geheugen, het systeem wordt er dan eerder trager dan sneller van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
Een deel van het geheugen kan ik inderdaad weer proberen te verkopen. Nu het me duidelijk is geworden dat meer geheugen niet beter is kan ik ook weer op zoek naar een ander moederbord dat geen 4 geheugensloten hoeft te hebben en dus goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik snap de redenatie in je aankoop-proces niet echt.

Je koopt lukraak veel geheugen en gaat daarna de rest er omheen bouwen?

Was het niet zinvoller geweest om hier advies te vragen, budget en wensen door te geven en aan te geven dat je ook dingen 2e hands goed vindt?

Dan had je nu niet met veel te veel en traag geheugen gezeten dat ook nog eens alleen maar geschikt is voor een verouderd platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou een AM4 systeem gewoon tweedehands kopen/samenstellen, dan heb je wel goede value for money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computergek
@White Feather Met het geheugen heb ik een fout gemaakt. Ik wist dat ik (veel) sneller geheugen kon kopen. Wat ik niet wist is dat meer geheugen niet beter is. Ik dacht juist dat als ik extra veel geheugen koop de snelheid weer compenseert zeg maar.

Het enige doel wat ik had is mijn huidige systeem vervangen voor iets beters. Dat moet niet zo moeilijk zijn met een computer van 10 jaar oud. Het enige wat ik heb vervangen in deze computer is de videokaart (GTX 1050 momenteel) omdat mijn vorige kapot was gegaan. Ik heb net even met HWiNFO64 gekeken en ik heb momenteel DDR3 geheugen met een snelheid van 1600 MHz. Als ik met dit systeem officieel Windows 11 kon draaien had ik helemaal niks vervangen behalve een grotere harde schijf.

Toen ik nog student was met een OV kaart in 2008 heb ik ook zelf een pc samengesteld. Op internet toen de goedkoopste onderdelen bij elkaar gezocht (geen 2e hands) en gratis naar alle uithoeken van het land gereisd om verzendkosten te besparen. Zowel reizen als met computers bezig zijn waren een hobby van me.

Met andere woorden ik weet best veel van computers maar nu blijkt toch niet genoeg. Dus ik ben eigenwijs geweest. In ieder geval bedankt voor de adviezen.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 13:18
Computergek schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:10:
Ja ik had al een vermoeden dat meer geheugen niet altijd beter is. Maar waarom zou het niet gaan werken? Het moederbord ondersteunt in ieder geval maximaal 128 GB. Aangezien er veel componenten stuk kunnen gaan in een computer heb ik het moederbord wel liever nieuw. Dan weet ik in ieder geval bijna zeker dat het daar niet aan kan liggen.

Als het echt niet verstandig is om 128 GB in het moederbord te klikken ga ik onderzoeken wat mijn andere opties zijn.
Heb zelf van toen 64GB liggen. Zelfs dat kreeg ik voor de helft niet vol.Laat staan dat het wel leuk was om te hebben. :>

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Pagina: 1