"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi
Je gaat meer geluk hebben met recht toe recht aan zigbee (zigbee2mqtt) op homeassistant met een zigbee stick.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
En dit iddST10©DE schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:09:
Zigbee is wat anders dan WiFi
[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-06-2025 12:10 ]
Ik had de indruk van wel, maar... mogelijk zit ik ernaast! productlink
Waarschijnlijk heb ik mijn zoektocht naar de 'beste deal' die even gemist en was dit product een beter kanshebber geweest?
[ Voor 32% gewijzigd door HydroDiOxide op 06-06-2025 12:22 ]
Ik denk het niet. Hue werkt met ZLL, een aparte versie van ZIgbee, speciaal voor lampen. Dit werkt niet met normale Zigbee. Voor Hue compatible kan je kijken naar Ikea, Osram, Pauilmann zou uit mijn hoofd.HydroDiOxide schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:16:
[...]
Waarschijnlijk heb ik mijn zoektocht naar de 'beste deal' die even gemist en was dit product een beter kanshebber geweest?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Dit is geen Zigbee, "works with etc" betekend niet dat het zigbee is, als het zigbee was stond het specifiek vermeld.HydroDiOxide schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:16:
[...]
2e link is WEL zigbee, maar ook dan was de kans klein geweest dat het op de HUE werkt. Je zult echt als je Zigbee spul los van de (dure) philips spullen wilt gaan gebruiken naar Zigbee zelf moeten middels een USB stick / Zigbee2mtqq en HA, Philips HUE spul kun je dan ook gewoon aansturen.
https://www.robbshop.nl/sonoff-zigbee-3.0-usb-dongle werkt prima hiervoor.
Hue = Zigbee , Zigbee = niet (perse) hue.
[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-06-2025 13:36 ]
Lidl lampen zijn ook compatible met Philips hue.ST10©DE schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:57:
[...]
Ik denk het niet. Hue werkt met ZLL, een aparte versie van ZIgbee, speciaal voor lampen. Dit werkt niet met normale Zigbee. Voor Hue compatible kan je kijken naar Ikea, Osram, Pauilmann zou uit mijn hoofd.
Verder zou ook een Zigbee device geen enkele garantie geven dat het gebruikt kan worden met een hue bridge, over het algemeen accepteert die alleen hue spullen met enkele uitzonderingen.
Als je Home Assistant had in plaats van Hue had je een veel betere kans dat het gaat werken (zowel wifi als Zigbee devices).
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
En als je internet verbinding er uit ligt (vanwege wat voor een rede dan ook) dan doet het spul helemaal niets meer...Ben(V) schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:38:
Dit device doet alleen wifi en absoluut geen Zigbee.
Verder zou ook een Zigbee device geen enkele garantie geven dat het gebruikt kan worden met een hue bridge, over het algemeen accepteert die alleen hue spullen met enkele uitzonderingen.
Als je Home Assistant had in plaats van Hue had je een veel betere kans dat het gaat werken (zowel wifi als Zigbee devices).
Wordt volledig aangestuurd vanuit de 'Tuya Cloud'.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Daarom is het beter om gewoon naar Zigbee2mqtt te gaan op HA oidWill_M schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:53:
[...]
En als je internet verbinding er uit ligt (vanwege wat voor een rede dan ook) dan doet het spul helemaal niets meer...
![]()
Wordt volledig aangestuurd vanuit de 'Tuya Cloud'.
Alleen de wifi versies van tuya zijn afhankelijk van de cloudservers op het internet, net als bijna alle wifi iot.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
HA en een cotroller zoals hierboven gelinkt ziet er interessant uit. Daar ga ik zeker nog eens naar kijken. Misschien een goede bestemming voor de oude Pi2 die ik nog ergens heb liggen.
[ Voor 41% gewijzigd door HydroDiOxide op 09-06-2025 09:55 ]
Leek me goed om dat nog even te melden hier.
[ Voor 11% gewijzigd door HydroDiOxide op 25-07-2025 20:57 ]