Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn4keByte
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 16:01
Situatie:

Ik beschik over een zonnepanelen installatie van 16 panelen 330wp en een SMA (SMA STP4.0-3AV-40) 4KW.
Gemiddelde opbrengst op een jaar: 5.109,43 kWh

Maar ik denk dat mijn afname maar +- 1500-2000kWh is op jaarbasis.

Met terugdraaiende teller (komt dit jaar waarschijnlijk een einde aan) leek deze setup een goed idee.

Fast forward corona, energieprijzen, waanschijnlijk stevig betalen voor injectie vanaf ik een digitale teller heb, vraag ik mij af wat nu de beste weg is om te bewandelen.

Alle beperkte berekeningen die ik gedaan heb, tonen precies aan dat - tenzij je slim kan sturen + een EV hebt, een batterij moeilijk terug te verdienen is (vervangen voor deze is terugverdiend).

In de toekomst (lees als er geld gevonden wordt) zou ik wel 4 split units willen hangen om dus ook te verwarmen/koelen met de zonnepanelen overdag.

Maar realistisch gezien, lijkt het erop dat je eigenlijk geen injectie wilt hebben en alles best zelf gebruikt en uiteraard kom je er met zie invertors alleen niet.

Zijn er gebruikers in een gelijkaardige situatie? Wat hebben jullie als oplossing voorzien? Reduceren van het aantal panelen of limitatie instellen in de omvormer lijkt ook een mogelijkheid.
Bijkomend investeren voor meer hardware, dat mogelijk moet worden terugverdiend of helemaal de stekker er uit trekken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Indien NL:

Het makkelijkst is niets doen:
Terug geleverde energie is bijna niets waard. Je kan dan heel erg je best doen om niet terug te leveren, maar daarmee win je dus niks.

Daarnaast je eigen consumptie verhogen. Wasmachine, vaatwasser etc om 12 uur in de middag draaien ipv in de nacht. Daar zit de winst vanaf 2027.

Dan kun je ook nog naar een dynamisch energiecontract, maar dan zou ik wel de mogelijkheid gaan bouwen om terugleveren te stoppen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:03
BE neem ik aan? Voorlopig zijn nog zowat alle contracten positief voor injectie (tenzij je dynamisch contract hebt). Anders de omvormer laten terugschroeven in de toekomst. Hier zelf een plugin thuisbatterij gehaald om de nacht door te komen met mijn zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn4keByte
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:15:
BE neem ik aan? Voorlopig zijn nog zowat alle contracten positief voor injectie (tenzij je dynamisch contract hebt). Anders de omvormer laten terugschroeven in de toekomst. Hier zelf een plugin thuisbatterij gehaald om de nacht door te komen met mijn zonne-energie.
BE inderdaad - uiteraard is mijn omvormer niet hybride, dus wil ik plug&play een batterij integreren zal ik een andere omvormer moeten aanschaffen gok ik ;-(

Zelf was ik nu meer aan denken aan omvormer terugschroeven al zeker, de vraag is of ik alsnog zou gaan voor de uitgave: hybride omvormer + batterij - maar niet zeker of ik die investering eruit zou halen ;/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De SMA omvormer kan prima geregeld worden op p1 teruglevering (via modbus tcp/ip en home assistant bijvoorbeeld)

Marstek plug in stekker batterij is ook wel actueel onder de tweakers

Heb beide hier ook staan (NL)

Voor Belgie lees je dit eerst
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

En zoveel mogelijk overdag stroom gebruiken is verstandig :)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2025 11:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:03
Sn4keByte schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:42:
[...]

BE inderdaad - uiteraard is mijn omvormer niet hybride, dus wil ik plug&play een batterij integreren zal ik een andere omvormer moeten aanschaffen gok ik ;-(
Zo een plugin batterij werkt perfect met je huidige omvormer. De meegeleverde P1 meter ziet wanneer je injecteert en laadt dan de batterij op. En wanneer je afneemt van net ontlaadt deze de batterij. Aanschafprijs voor 5kWh heeft mij ongeveer €1500 gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:58
Sn4keByte schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:42:
Heb je dit topic al gezien?
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn4keByte
Om eerlijk te zijn had ik hier nog helemaal niet van gehoord :|

Dus als ik dan een digitale meter krijg zou ik zo'n plugin batterij kunnen koppelen en slim laten sturen?

Je mag enkel een toestel van die lijst koppelen aan je P1 poort op je digitale meter of begrijp ik het volledig verkeerd? Zo'n Marstek gaat dus niet?
Pagina: 1