PC = Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 17:31
Goeiemiddag,

Via mijn werk kunnen wij dus pc's beginnen leasen ( raar systeem maar tis op brutoloon ipv netto dus je spaart veel uit).

Mijn zoontje had zeer graag een gaming pc gehad, nu wat blijkt het zijn alleen workstations, maar eenmaal ik kijk zie ik dat daar ook redelijk goeie systemen inzitten, aangezien ik 0 ervaringen heb met work stations, kunnen jullie de pro en cons uitleggen? En eventueel eens kijken naar deze specs of ze de moeite waard zijn voor games?

Lenovo ThinkStation P2 - tower Core i7 i7-14700 2.1 GHz - vPro Enterprise - 16 GB - SSD 1 TB - Belgium English
Type Workstation - tower
Platform Technology Intel vPro Enterprise
Localisation Language: English, German, French, Dutch / region: Belgium
Processor 1 x Intel Core i7 (14th Gen) i7-14700 / 2.1 GHz (up to 5.4 GHz, (20-core)
Processor Socket FCLGA1700 Socket
Cache Memory 33 MB
Cache Per Processor 33 MB
RAM 16 GB (installed) / 128 GB (max) - DDR5 SDRAM - non-ECC
Storage Controller RAID (SATA 6Gb/s); RAID (PCI Express (NVMe))
Hard Drive SSD 1 TB - PCI Express 4.0 x4 - M.2 2280 - TCG Opal Encryption, NVM Express (NVMe), Performance
Optical Storage No optical drive
Card Reader Yes
Multi-GPU Configuration 1 single GPU card / integrated GPU
Graphics Controller NVIDIA GeForce RTX 4060 / Intel UHD Graphics 770
Video Memory 8 GB GDDR6 SDRAM
Networking 1GbE
Keyboard Belgium English
Power (50/60 Hz)
OS Provided Windows 11 Pro
Dimensions (WxDxH) 17 cm x 31.535 cm x 37.6 cm
Weight 9.67 kg
Manufacturer Selling Program Lenovo TopSeller
Environmental Standards ENERGY STAR Qualified EPEAT Gold
Manufacturer Warranty Limited warranty - 3 years - on-site

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-06 20:16
Ram zit een beetje aan de lage kant, zou eerder voor 32 gaan ipv 16.

Je zou nog even op youtube spel + 4060 benchmark kunnen zoeken om te kijken hoe het draait allemaal. Moet prima zijn imho

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Bedankt voor de reactie. Voor fortnite en call of duty, valorant enzo... zou dit voldoende zijn? En is dit nu een workstation of een gewone desktop? Geraak er nie aan uit. Ram kan ik eventueel altijd later bijsteken denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:07
Ik vraag me echt af of je er buiten garantie veel mee op schiet qua prijs tegenover een leuke gamingpc in elkaar zetten. Ja, je zal het in één keer neer moeten leggen, maar toch.
Daarnaast wat moet zoiets kosten? Ofwel, wat is het budget?

16GB lijkt me gewoon prima op dit moment, alhoewel ik twijfel over Call of Duty. Dacht dat die laatste best wel wat lust qua ram geheugen.

Een werkstation is in principe ook gewoon een desktop.
https://www.lenovo.com/nl...stAcnqA1F0SqFOJpTLVLTqCO4
Denk dat het er zo eentje is. Enige waar je in mijn ogen ook echt op moet letten is of het uit te breiden is. Grafische kaart en dergelijke.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 06-06-2025 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00

servies

Veni Vidi Servici

De vraag is ook nog: leuk dat je bruto betaalt, maar betaal je initieel niet al veel te veel hiervoor waardoor je uiteindelijk nog veel goedkoper uit bent met een PC op de "normale" manier kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:10

Rannasha

Does not compute.

Aerix1987 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:08:
Bedankt voor de reactie. Voor fortnite en call of duty, valorant enzo... zou dit voldoende zijn? En is dit nu een workstation of een gewone desktop? Geraak er nie aan uit. Ram kan ik eventueel altijd later bijsteken denk ik?
De PC is prima voor die spellen.

Merk op dat een "workstation" niet opeens een ander apparaat is. Die term beschrijft waarvoor de PC normaalgesproken gebruikt wordt. Je kunt prima gamen op een PC die als workstation wordt beschreven, zolang er maar een bruikbare videokaart in zit. En de 4060 is dat (al is het geen krachtpatser).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Ja idd daarom twijfel ik ook. Grootste voordeel zou zijn dat het leasen is en op brutoloon dus niet netto, zou veel geld uitsparen ( wat tegenwoordig altijd een plus is voor iedereen vermoed ik) . Het enigste nadeel is het uitzicht voor mij dan toch ( mss weten jullie ermeer door naar specs te kijken).

Mijn vraag was vooral zijn de specs ok en kan je zoiets upgraden ( bv ram bijsteken) of is dit moeilijk in tegenstelling tot gaming pc.

Alvast bedankt voor de reacties zover. Keep em coming 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
servies schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:11:
De vraag is ook nog: leuk dat je bruto betaalt, maar betaal je initieel niet al veel te veel hiervoor waardoor je uiteindelijk nog veel goedkoper uit bent met een PC op de "normale" manier kopen...
1800 euro bruto, valt best mee als je het omrekent naar netto denk ik tenminste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerix1987
Arunia schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:10:
Ik vraag me echt af of je er buiten garantie veel mee op schiet qua prijs tegenover een leuke gamingpc in elkaar zetten. Ja, je zal het in één keer neer moeten leggen, maar toch.
Daarnaast wat moet zoiets kosten? Ofwel, wat is het budget?

16GB lijkt me gewoon prima op dit moment, alhoewel ik twijfel over Call of Duty. Dacht dat die laatste best wel wat lust qua ram geheugen.

Een werkstation is in principe ook gewoon een desktop.
https://www.lenovo.com/nl...stAcnqA1F0SqFOJpTLVLTqCO4
Denk dat het er zo eentje is. Enige waar je in mijn ogen ook echt op moet letten is of het uit te breiden is. Grafische kaart en dergelijke.
Daar vrees ik ook voor qua upgraden, nu ja elke 2 jaar mag je nieuwe uitkiezen maar vb voor ram te upgraden enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:48
Aerix1987 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
Ja idd daarom twijfel ik ook. Grootste voordeel zou zijn dat het leasen is en op brutoloon dus niet netto, zou veel geld uitsparen ( wat tegenwoordig altijd een plus is voor iedereen vermoed ik) . Het enigste nadeel is het uitzicht voor mij dan toch ( mss weten jullie ermeer door naar specs te kijken).

Mijn vraag was vooral zijn de specs ok en kan je zoiets upgraden ( bv ram bijsteken) of is dit moeilijk in tegenstelling tot gaming pc.

Alvast bedankt voor de reacties zover. Keep em coming 😅
Dat upgraden bij lenovo wilt nog wel eens een ding zijn.

ik heb voor mijn zoon een lenovo, en deze wilt juist alleen maar supported hardware erin.
kon daardoor het ram ook niet op een hogere snelheid draaien.

volgens mij is 1800 bruto voor dit systeem aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
weet niet hoe de belasting in belgie werkt maar misschien kost het je netto rond de 1000 euro. Als je tevreden bent met een RTX 4060 kun je ook voor 600 euro dit kopen https://www.remarkt.nl/hp...rtx3050-windows11-a-grade (je kunt een dropdown-menu aanpasse naar een 4060 ipv 3050). Scheelt je alweer 400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aerix1987 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:16:
[...]

1800 euro bruto, valt best mee als je het omrekent naar netto denk ik tenminste?
Hangt sterk af van je salaris he ;) . Je lijkt in Belgenland te wonen (gezien toetsenbord) dus ik kan het je niet voorrekenen. Hier in NL zou het in het 'beste geval' (de hoogste belastingschaal) ongeveer 50% schelen, dat schiet wel op.

Ik zou de financiele consequenties even goed helder krijgen als ik jou was, en dan vergelijken met een systeem uit de Tweakers Best Buy Guide voor hetzelfde bedrag. Dan kun je vrij makkelijk kiezen.

Noot: Lenovo is een Chinees semi-staatsbedrijf. Ik ben echt enorm fan geweest van hun laptops (toen ze nog ouderwetse IBM-stijl thinkpads verkochten), maar zou het nu niet meer kopen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 06-06-2025 11:45 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00

servies

Veni Vidi Servici

Dirtyrockers schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Dat upgraden bij lenovo wilt nog wel eens een ding zijn.

ik heb voor mijn zoon een lenovo, en deze wilt juist alleen maar supported hardware erin.
kon daardoor het ram ook niet op een hogere snelheid draaien.

volgens mij is 1800 bruto voor dit systeem aan de veel te hoge kant.
Voor 1300/1400 euro netto bouw je een computer met veeeeeeel betere specificaties en dan is de computer ook nog eens van jou....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

We verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.