Welke hardware voor home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 13:44
Ik wil graag home assistant gaan gebruiken in huis voor:
- verlichting KAKU
- aansturing MV
- rolluiken/zonwering
- ring
- camera (inc opslag)
- warmtepomp
- p1-meter/elektra/zonnepanelen
- wat er later wellicht nog bij komt

Al een tijd behoorlijk ingelezen, maar heb nog geen keuze voor hardware kunnen maken. Ik dacht eerst een raspberry pi, maar veel sd problemen (en is geheugen voor camera hierop handig?). Daarom leek mij een nuc/mini-pc en goede keuze. Hierin zijn zoveel verschillende dingen mogelijk een veel van de modellen die ik her en der genoemd zag, zijn niet meer verkrijgbaar. Of alleen gerefurbished, wat volgens mij op zich prima is.

Hebben jullie tips voor mij voor een passende keuze? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Pi4 kan via USB op een SSD draaien.
Of anders een Pi5 waar je een NVMe drive in kan stoppen.

Verder zou je nog naar een 2e hands systeem kunnen kijken. De oude NUC i3 gen7 van een kennis doet hier prima dienst als HA systeem. Heb er 32GB ram in geprikt zodat ik er nog wat andere VMs naast kan draaien.

Afgezien van je camera opslag, vraagt HA echt heel weinig qua eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je kan ook voor een kant-en-klare oplossing gaan: uitvoering: Home Assistant Green

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 09:39
En die camera opslag zou ik lekker een nvr voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1971
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 12:09
minimum Pi4 voor het HA systeem met een goede SD kaart (actief stroomverbruik van enkele watts) (af en toe een backup van de SD nemen) Opslag van camerabeelden op een NAS. P1 met wifi connectie aanschaffen. Deze opstelling heb ik al 2 huizen en vele jaren later nog altijd geen spijt van. De iets zwaardere NAS van bijvoorbeeld Synology heeft nog vele andere opties die er mooi op aanvullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 09:39
Als je wat serieuzer ernaar kijkt zou ik de PIs links laten liggen en kijken naar iets als een HP Prodesk G400 mini. Die doet ook rond de 5w aan verbruik maar heeft veel meer rekenkracht in huis. Ook ben je van die kwetsbare SD kaarten af.

En die camera opslag zou ik lekker een nvr voor kopen. Dedicated hardware kan dat veel beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Tillumen op 06-06-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:39
Zeer reccent een Beelink SER5 Pro hiervoor aangeschaft, beetje overkill maar wel klaar voor een tijdje. Draaid haos direct zonder gedoe.
Pi4 voldoet, Pi5, NUC, maar je kan ook voor de yellow of green gaan. Als het maar usb3 heeft zuinig draaid.

Coral TPU usb i.c.m. Frigate -fa NVR voor de camera's

Sonoff zigbee 3.0 usb sti k met usb verleng kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hier al jaren de Pi4, met 8GB RAM. Absoluut geen klachten over.

Wel direct voorzien van een SSD. Vroeger gebruikte ik nog wel de SD kaartjes, maar dat is echt een drama.

Wel in een case met een actieve fan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb er een 6e generatie Intel NUC voor ingezet. Meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_arnix
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 13:44
Bedankt voor het meedenken. Veel opties, wat het zowel makkelijk, als misschien wat onoverzichtelijk maakt. Ik kwam een 7e generatie NUC tegen, die moet voldoen. Daar staat wel al windows op.
Wat is handiger, direct HA installeren of beter eerst Windows eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik kwam op markplaats iemand tegen die HP Thin Clients T630 aanbod voor dit doel, geen idee wat beter is

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:38

Mitchell

Ondertitel

jeanj schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:17:
Ik kwam op markplaats iemand tegen die HP Thin Clients T630 aanbod voor dit doel, geen idee wat beter is
Zou geen thin client nemen. Iets als een HP ProDesk/EliteDesk/Lenovo ThinkCentre met een beetje specs is veel beter.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:38

Mitchell

Ondertitel

M_arnix schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:56:
Bedankt voor het meedenken. Veel opties, wat het zowel makkelijk, als misschien wat onoverzichtelijk maakt. Ik kwam een 7e generatie NUC tegen, die moet voldoen. Daar staat wel al windows op.
Wat is handiger, direct HA installeren of beter eerst Windows eraf?
Zou heel Windows eraf halen. Home Assistant heeft hier een mooie FAQ voor: https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64/

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmlk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 17:41
Zelf heb ik een NUC5 (NUC5i3MYHE) die uitstekend voldoet en gemakkelijk te onderhouden is. Gekocht op een veiling voor zo´n 35 Euro. Home Assistant er schoon op installeren, geen andere gekkigheid erbij. Je zal zien dat wanneer de weg weet met HA er steeds meer automatiseringen bij komen. Vrijwel alle verlichting (binnen / buiten) wasmachine, vaatwasser, droger, koel- vrieskast etc. etc. heeft bij mij iets met HA (vaak power-plug bij wasmachine etc.). Vrijwel alle verlichting gaat automatisch aan/uit op basis van beweging en wanneer de zon onder is. De voordeur lamp gaat aan bij thuiskomst. Diverse notificaties (meldingen) zoals ¨wasmachine klaar¨ of ¨deze persoon komt thuis¨op iphone en/of Google nest speaker(s).

Wat ik bedoel te zeggen is ga voor een robuust HW en wanneer je besluit om een oude laptop te gebruiken is het voordeel dat hier misschien nog een accu / batterij in zit: handig bij netspanning storing.

Ben wel benieuwd hoe je KaKu meeneemt, de Kaku Zigbee items zullen wel werken (MQTT) maar power-plugs, KaKu schakelaars, beweging detectors? Veel succes met HA!
Pagina: 1