SMA Sunnyboy en HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
Ik heb via mijn Synology en VM HA geïnstalleerd maar ik krijg mijn sma omvormer met geen mogelijkheid geconnect met HA. Ik heb meerdere posts doorgenomen, ik kan via installateur in het menu mijn wijzigingen doorvoeren maar helaas geen contact. Wat heb ik tot op heden gedaan, via mijn Mac verbind ik mijn wifi met de omvormer en log dan in op de SMA omvormer. In de omvormer lees ik 2 ip adressen uit, een ip speed adres en een standaard ip adres, ik heb de code voor de wifi connectie maar niets werkt. Iemand nog een tip of idee.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vreemd

Deze eens proberen?
https://github.com/littleyoda/ha-pysmaplus

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:06
Staat Modbus TCP aan in SMA omvormer? Heb dat in instellingen moeten activeren bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:43:
Staat Modbus TCP aan in SMA omvormer? Heb dat in instellingen moeten activeren bij mij.
Staat aan. ik heb alle postings over dit issue al doorgenomen maar al mijn instellingen stonden al goed.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je installer en user account hebben niet hetzelfde wachtwoord? Daar kan het ook niet mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb HA sinds deze week geïnstalleerd via VM op mijn NAS en ben nu lerende. Heb jou link doorgenomen maar ik heb wat meer zelfstudie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Septillion schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:06:
Je installer en user account hebben niet hetzelfde wachtwoord? Daar kan het ook niet mee om.
ik heb voor beiden hetzelfde eenvoudige ww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb hier ook wat home assistant yaml als je met modbus tcp aan de gang wilt gaan
https://github.com/fonske/SMA_inverter_logging

Je kan in configuration.yaml in HA deze code zetten
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

tesamen met een aangemaakte directory packages, en dan HA herstarten
Alle yaml kunnen dan in de directory packages gedropt worden (welke je wilt gebruiken van mijn github met eigen gegevens uiteraard)

Node red flow staan er ook maar dat is dan overbodig

Heb je voor marstek ook al de modbus aansturing via esp?

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2025 16:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan dus zorgen dat ze NIET hetzelfde wachtwoord hebben. Ben ik ook mee aan het stoeien geweest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:46:
Heb hier ook wat home assistant yaml als je met modbus tcp aan de gang wilt gaan
https://github.com/fonske/SMA_inverter_logging

Je kan in configuration.yaml in HA deze code zetten
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

tesamen met een aangemaakte directory packages, en dan HA herstarten
Alle yaml kunnen dan in de directory packages gedropt worden (welke je wilt gebruiken van mijn github met eigen gegevens uiteraard)

Node red flow staan er ook maar dat is dan overbodig

Heb je voor marstek ook al de modbus aansturing via esp?
Thks en ik ga hier zondag mee aan de slag. De reden van het gaan gebruiken van HA heb je ook al gezien, mijn 2 Marstek batterijen, dat is mijn volgende stap als ik begrijp hoe ha werkt en hoe ik de batterijen bedraad kan gaan aansluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb vandaag mijn HA core eerst verwijdert want deze was ook geinstalleerd op mijn NAS en draaiden er dus 2 HA systemen, nu nog 1. Ik zoek nog een forum of een link naar instructies want ik moet waarschijnlijk via een addon de SMA omvormer gaan activeren maar kom er nog niet helemaal uit hoe ik dat voor elkaar krijg. Ben wat aan stoeien met die addon's maar hoe ik die regels erin krijg heb ik nog idee van.

Pagina: 1