“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”
Vraag
Beste antwoord (via thesurfingalien op 06-06-2025 19:57)
Die chip heeft een PLL aan boord. Die wordt gebruikt om intern een hogere klok te genereren. Versimpelde versie: Hij heeft een eigen oscillator draaien, die 10x zo snel is als de externe klok, via de TOSlink bijvoorbeeld. Elke keer dat de TOSlink klok binnenkomt, checkt hij of zijn eigen oscillator inderdaad 10 periodes heeft gehad in die tijd. Waren het er meer? Dan maakt hij hem beetje trager, waren het er minder? Dan een beetje sneller. Zodat gemiddeld hij precies op 10 uitkomt.
Nou als je heel veel jitter hebt op je ingangsklok, dan heb je liever dat hij niet zo snel de uitgaande klok aanpast. Immers dan ben je alleen aan het aanpassen op de binnenkomende jitter, die negeer je liever. Andersom als je juist een hele schone ingaande klok hebt, dan wil je liever zo snel mogelijk je uitgaande klok aanpassen, want des te nauwkeuriger hij je schone ingaande klok volgt.
En waarom dit kan kloppen? Omdat volgens de datasheet de bandbreedte van zijn PLL instelbaar is van code 1 tot 15, dus precies wat jij ook kan doen. Maar tja, als die TOSlink nou niet zo vies is, dan ga je helemaal geen enkel verschil horen inderdaad. (En praktisch gezien lijkt het mij onwaarschijnlijk dat welke link dan ook zo vies zou zijn).
Alle reacties
Die chip heeft een PLL aan boord. Die wordt gebruikt om intern een hogere klok te genereren. Versimpelde versie: Hij heeft een eigen oscillator draaien, die 10x zo snel is als de externe klok, via de TOSlink bijvoorbeeld. Elke keer dat de TOSlink klok binnenkomt, checkt hij of zijn eigen oscillator inderdaad 10 periodes heeft gehad in die tijd. Waren het er meer? Dan maakt hij hem beetje trager, waren het er minder? Dan een beetje sneller. Zodat gemiddeld hij precies op 10 uitkomt.
Nou als je heel veel jitter hebt op je ingangsklok, dan heb je liever dat hij niet zo snel de uitgaande klok aanpast. Immers dan ben je alleen aan het aanpassen op de binnenkomende jitter, die negeer je liever. Andersom als je juist een hele schone ingaande klok hebt, dan wil je liever zo snel mogelijk je uitgaande klok aanpassen, want des te nauwkeuriger hij je schone ingaande klok volgt.
En waarom dit kan kloppen? Omdat volgens de datasheet de bandbreedte van zijn PLL instelbaar is van code 1 tot 15, dus precies wat jij ook kan doen. Maar tja, als die TOSlink nou niet zo vies is, dan ga je helemaal geen enkel verschil horen inderdaad. (En praktisch gezien lijkt het mij onwaarschijnlijk dat welke link dan ook zo vies zou zijn).
Ik had zelf ook al informatie over de ESS chip gezocht en gevonden, maar daar kwam ik niet uit.
Wat ik mij ook afvraag of dit ook daadwerkelijk "jitter" genoemd kan worden, want het lijkt mij meer een correctie van de verschillende gebruikte oscillatoren van zender en ontvanger. Net zoals je bij video-opnames een apart apparaat gebruikt om de audio op te nemen, en dan de audio-opname moet "resizen" om video en audio gesynchroniseerd te houden. Wellicht niet correct, maar ik zie jitter meer als instabiliteit tussen de "hartslagen" van de oscillator. En daar moet je natuuuuuuurlijk een dure FEMTO (o.i.d.) clock voor gebruiken, anders kan je geluid noooooit goed klinken.
Mocht het uit mijn handtekening nog niet duidelijk zijn: ik ben ben behoorlijk sceptisch aangaande het scala van verschillen / verbeteringen gerelateerd aan audio-apparatuur en toebehoren die mensen claimen te kunnen horen.
Een goede vriend van mij hoort, bij voorbeeld, ook grote verschillen tussen de stock (gebalanceerde) koptelefoon kabel voor zijn Sennheiser HD800s, en een tamelijke duur alternatief. Aan de andere kant heeft hij er een halve dag voor nodig om te constateren dat hij de woofer van de rechter zelfgebouwde CSS luidspreker uit fase heeft aangesloten. (soundstage is wider than my KEF LS50 Wireless II, but not as pinpoint accurate).
“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”
Maar voor kabeldiscussies en andere zaken aangaande evt scpticisme is er het elfentopic
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je zoekt ook op de verkeerde plek.... het gaat niet om de dac chip zelf maar om hoe de hele implementatie van een willekeurige DAC chip door een fabrikant van het apparaat is gedaan. Daar zijn meestal referentie adviezen van ESS/AKM/etc voor maar een fabrikant kan ook andere keuzes maken.thesurfingalien schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:01:
@Sissors Ik had zelf ook al informatie over de ESS chip gezocht en gevonden, maar daar kwam ik niet uit.
Documentatie ga je niet vinden.....hooguit een schema met componenten.
Verder is het voor een apparaat dat een beetje degelijk is ontworpen vaak ook een non-issue. Dan is het niet meer dan marketing praat geworden.
[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 06-06-2025 17:23 ]
Als de timing echt flink afwijkt of beïnvloed is door andere stoorzenders gaat het vaak ook dingen als klikjes of andere vreemde geluiden, die hoor je boven de 50 ook gewoon. Gaat echt niet alleen om afwijkingen in de hoge frequenties.
Maar praktisch is het bijna altijd onzin :-).
De de-jitter is dus een functie van een ander deel van het apparaat en niet de DAC.
En het PLL circuit dat zich lockt aan de inkomende toslink klok kan van zichzelf al zo goed zijn dat je niets of niet veel merkt van de instelling. De effecten van jitter, als die niet zo groot is, zijn sowiso al enorm subtiel.
Dat het woord niet in de datasheet staat betekend niet dat het effect er niet door komt. Als je een hele snelle PLL hebt, en je hebt een relatieve vieze ingaande klok, dan zal je snelle PLL die vieze klok volgen. Terwijl als je een langzame PLL hebt, dan negeert hij een gedeelte van de vieze ingang.koelpasta schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 02:02:
Het woord 'jitter' komt helemaal niet voor in de datasheet van de ES9039MSPRO ...
De de-jitter is dus een functie van een ander deel van het apparaat en niet de DAC.
En het PLL circuit dat zich lockt aan de inkomende toslink klok kan van zichzelf al zo goed zijn dat je niets of niet veel merkt van de instelling. De effecten van jitter, als die niet zo groot is, zijn sowiso al enorm subtiel.
Andersom, heb je een schone ingang, dan wil je dat je PLL die zo goed mogelijk volgt.
Ik durf niet te garanderen dus dat het om die instelling gaat, maar het zou wel passen, en ook de range die je kan instellen.
Dan blijft de vraag natuurlijk ook de inkomende klok überhaupt een probleem is, en volgende vraag in welk bereik de PLL bandbreedte aangepast wordt.
Maar dat heb ik ook niet gezegd. Deze thread begon met de opmerking dat de DAC chip een de-jitter functie zou hebben. Althans, volgens mij staat dat er?Sissors schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 02:20:
[...]
Dat het woord niet in de datasheet staat betekend niet dat het effect er niet door komt.
Ja, maar dat heeft hij ook. Een kleine PLL bandbreedte filtert de jitter van de inkomende klok. Maar het betekend meer jitter van zijn eigen klokgenerator. Het is een trade-off.koelpasta schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 02:23:
[...]
Maar dat heb ik ook niet gezegd. Deze thread begon met de opmerking dat de DAC chip een de-jitter functie zou hebben. Althans, volgens mij staat dat er?
Zie bijvoorbeeld hier pagina 3: https://www.skyworksinc.c...plication-notes/AN513.pdf (ja helaas zijn de grafieken niet heel scherp). Des te kleiner de bandbreedte, des te meer de reference noise (in dit geval de TOSlink jitter) wordt weggefilterd. Tegelijk des te kleiner de bandbreedte, des te minder de VCO noise (de jitter van de DAC klok generator zelf) wordt onderdrukt.
Volgens mij roep je maar wat om je gelijk te krijgen. Nogmaals, ik heb de datasheet bekeken en die functie bestaat niet. Vertel anders eens welk register over de jitter gaat?Sissors schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 03:07:
[...]
Ja, maar dat heeft hij ook. Een kleine PLL bandbreedte filtert de jitter van de inkomende klok. Maar het betekend meer jitter van zijn eigen klokgenerator. Het is een trade-off.
En wat heeft dit te maken met een veronderstelde de-jitter functie in het DAC ic?Zie bijvoorbeeld hier pagina 3: https://www.skyworksinc.c...plication-notes/AN513.pdf (ja helaas zijn de grafieken niet heel scherp). Des te kleiner de bandbreedte, des te meer de reference noise (in dit geval de TOSlink jitter) wordt weggefilterd. Tegelijk des te kleiner de bandbreedte, des te minder de VCO noise (de jitter van de DAC klok generator zelf) wordt onderdrukt.
Zie: https://www.alldatasheet....25234/ESS/ES9039SPRO.htmlkoelpasta schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Volgens mij roep je maar wat om je gelijk te krijgen. Nogmaals, ik heb de datasheet bekeken en die functie bestaat niet. Vertel anders eens welk register over de jitter gaat?
[...]
En wat heeft dit te maken met een veronderstelde de-jitter functie in het DAC ic?
Pagina 52.
En als topic starter zou ik het fijn vinden als berichtjes wat minder op de man "Volgens mij roep je maar wat" worden gespeeld...
Ik zie niks over jitter staan?
edit: (ooh, wacht, verkeerd document)
OK, blijkbaar zit er een clokgen op dat ding!
Vreemd dat er in mijn document niet over wordt gesproken. En in dit document verder ook geen documentatie.
@SissorsEn als topic starter zou ik het fijn vinden als berichtjes wat minder op de man "Volgens mij roep je maar wat" worden gespeeld...
Ja, nou, ik schaam me nu ook wel een beetje.
Ik gooi het erop dat ik met griep thuis zit, maar is natuurlijk geen excuus...

[ Voor 48% gewijzigd door koelpasta op 10-06-2025 23:10 ]
En ja, ik had achteraf ook beter specifiek die functie eerder kunnen noemen, maar dat was inderdaad degene waar ik op doelde.
Iedereen bedankt (met name Siccors) voor jullie bijdrage(n) aan dit topic. Ik heb weer wat geleerd, en een dag dat je wat leert is geen verloren dag!
Peter.
P.S. Kan ik dit topic zelf sluiten, en zo ja, hoe?