2 swap partities?

Pagina: 1
Acties:

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:57
Ik kon het met de Search niet vinden dus:

Ik werk thuis en op school met Slackware 8.0

Ik ben een onwijze newbie met Linux, dus ik dacht [om het simpel te houden]: ik zet gewoon 2x Linux [op aparte partities] op mijn removable schijf. [dit i.v.m. KDE enzo]

Kan ik nu voor 2 slackware installaties dezelfde swap partitie gebruiken?

Dus:
/dev/hdx1 - Linux School
/dev/hdx2 - Linux Thuis
/dev/hdx5 - Linux swap School
/dev/hdx6 - Linux swap Thuis
/dev/hdx7 - FAT32

of

/dev/hdx1 - Linux School
/dev/hdx2 - Linux Thuis
/dev/hdx5 - Linux swap
/dev/hdx6 - FAT32

En moeten zowel de 1e als 2e partitie als Bootable worden aangevinkt?
Alvast bedankt!

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja hoor ... 1 swap-partitie voldoet wel! Overigens kan je ook 2 kleine swap-partities maken en die voor beide installaties gebruiken. Maar dat lijkt me niet de bedoeling!

Wat ik zou doen is eerst een kleine partitie van 10 a 15 mb. en deze als /boot houden en hierin al je kernels proppen. Daarna kan je dan 2 linux schijven maken en dan alleen de eerste partitie ( die /boot ) bootable maken. Dan moet je met lilo nog wel ff opletten dat je root=/dev/hdx5 of root=/dev/hdx2 goed zet bij de verschillende kernels!

Suc6 ermee en als er nog vragen zijn hoor ik het wel. :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Canis Lupus
Op maandag 17 september 2001 11:44 schreef imdos het volgende:
Ja hoor ... 1 swap-partitie voldoet wel! Overigens kan je ook 2 kleine swap-partities maken en die voor beide installaties gebruiken. Maar dat lijkt me niet de bedoeling!

Wat ik zou doen is eerst een kleine partitie van 10 a 15 mb. en deze als /boot houden en hierin al je kernels proppen. Daarna kan je dan 2 linux schijven maken en dan alleen de eerste partitie ( die /boot ) bootable maken. Dan moet je met lilo nog wel ff opletten dat je root=/dev/hdx5 of root=/dev/hdx2 goed zet bij de verschillende kernels!

Suc6 ermee en als er nog vragen zijn hoor ik het wel. :)
Klinkt goed, maar eh...
Hoe doe ik die kernels in die 1e partitie installen?
Ik doe nu namelijk gewoon een partitie van 4GB en een Swap van 512MB en dan van CD installen.
Op school is de HD Primary master en thuis Secondary master.
Ik dahct erover om thuis in het MBR van mijn Windows schijf ook LInux[thuis] op te nemen met lilo.
En op school boot hij gewoon vanaf de removable dan.
Als je iets weet, graag!
THnx voor de hulp!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat je ook kunt doen is dit:

hdx1 - Linux Root Thuis
hdx2 - Linux Root School
hdx5 - Linux Shared
hdx6 - Linux Swap
hdx7 - FAT32

In de beide roots heb je eigenlijk alleen de root staan en /etc - zodat je beide anders in kan stellen. En een mount point, bijvoorbeeld /mnt/share, waaron die Linux Shared partitie is geladen. En dan van /bin een symlink naar /mnt/share/bin maken, van /home eentje naar /mnt/share/home, etc etc etc. Je hebt dan slechts het minimale dubbel geïnstalleerd en bespaart zo een heleboel ruimte.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Canis Lupus
Ruimte is niet echt een probleem
Het is een schijf van 20 GB, die ik verder toch nergens voor gebruik.
En aangezien ik nog erg onbekend ben met LInux...

Ik ga nu gewoon vast wat proberen, kan ik later altijd nog wijzigen. Bedankt in ieder geval!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 17 september 2001 12:23 schreef lupusv het volgende:
Ruimte is niet echt een probleem
Het is een schijf van 20 GB, die ik verder toch nergens voor gebruik.
En aangezien ik nog erg onbekend ben met LInux...

Ik ga nu gewoon vast wat proberen, kan ik later altijd nog wijzigen. Bedankt in ieder geval!
Sja, maar dan nog is de manier zoals door mij beschreven een echte Linuxmanier om het op te lossen. Immers, waarom zou je bestanden dubbel opslaan als ook beide installaties exact de zelfde bestanden kunnen gebruiken, en alleen de instellingen (/etc dus) gescheiden hebben?

Je kan ook op die /mnt/share een dir etc maken met daarin configuratiebestanden die ook in beide installaties het zelfde zijn, dus bijvoorbeeld je password en shadow files en dat soort dingen, zodat je dat soort veranderingen maar één keer hoeft door te voeren.

Symlinks roeleren :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Canis Lupus
Bedankt hoor Reyn_EagleStorm, maar dat is voor mij van later zorg :)
Ik zit nu lekker in KDE, dus het werkt wel aardig.
Ik geef ttoe dat het niet de meest efficiente manier is, maar het werkt nu ten minste!

Pagina: 1